Audi A3 (1996 - 2003)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Audi: Audi A3 debiutował w 1996 r., początkowo z nadwoziem 3-drzwiowym.
Fot. Audi: Audi A3 debiutował w 1996 r., początkowo z nadwoziem 3-drzwiowym.
Audi A3 miało zmienić wizerunek firmy. Plan został zrealizowany – auto nadal zachowuje prestiż, szczyci się solidnością wykonania i sportowym charakterem.

I nadal jest drogie, także jako używane.

 

Nadwozie
Fot. Audi: Audi A3 debiutował w 1996 r., początkowo z nadwoziem 3-drzwiowym.
Fot. Audi: Audi A3 debiutował w 1996 r., początkowo z nadwoziem 3-drzwiowym.

 

Pod względem wymiarów Audi A3 jest typowe dla segmentu C. Wyrasta natomiast ponad segment jakością wykonania. Na rynku są dwie wersje nadwozia – trzy- i pięciodrzwiowa. Ta druga pojawiła się zresztą dość późno, bo w trzy lata po premierze.

 

Jak w większości hatchbacków wewnątrz jest sporo miejsca z przodu i o wiele mniej z tyłu. Stylistyka bardzo poprawna, może nawet nudna. Natomiast każdego zadowolą materiały wykończeniowe i jakość wykonania.

Fot. Audi: W 1999 r. ukazała się wersja 5-drzwiowa.
Fot. Audi: W 1999 r. ukazała się wersja 5-drzwiowa.

Nawet w autach z przebiegiem powyżej 150 tysięcy kilometrów nic się nie przeciera i nic nie trzeszczy. Kokpit zaprojektowany bardzo dobrze i obsługuje się wręcz intuicyjnie. Pasażerowie tylnych siedzeń mają mało miejsca na nogi i nad głową.

 

Bagażnik A3 ma pojemność 350 litrów, co można uznać za wynik średni. Ale przestrzeń bagażowa jest foremna, dobrze wykończona i z niskim progiem załadunku. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy pojemność można powiększyć do 1100 l. Mniej miejsca na bagaż jest w wersji 4 x 4 – pojemność

Fot. Audi: Wnętrze wygląda solidnie i wykonane jest z przyzwoitych materiałów.
Fot. Audi: Wnętrze wygląda solidnie i wykonane jest z przyzwoitych materiałów.

zmniejsza się do 270 l.

 

Silniki

 

Audi A3 miało ciekawą ofertę jednostek napędowych. Były to silniki w kilku pojemnościach z dużą różnorodnością mocy. Oprócz najsłabszych 1,6 l/101 KM i 1,8 l/125 KM benzynowych, pozostałe miały turbosprężarki. Najmocniejszy benzynowy ma moc 224 KM, a turbodiesel - 130 KM. Wszystkie silniki są dynamiczne, o sportowej charakterystyce

Fot. Wojciech Kołatek: W 2000 r. przeprowadzono face lifting modelu. Pojazd ma nieco zmienione nadwozie.
Fot. Wojciech Kołatek: W 2000 r. przeprowadzono face lifting modelu. Pojazd ma nieco zmienione nadwozie.

i zapewniają dobre osiągi. Wśród diesli najpopularniejszy jest z mocą 90 KM – ma dobrą dynamikę i małe zużycie paliwa.

 

Eksploatacja

 

Audi A3 ma dobre właściwości jezdne. Zawieszenie o sportowej charakterystyce sprawdza się podczas pokonywania ostrych zakrętów. Usztywnienia powodują co prawda mniejszy komfort podróżowania, ale jest bezpiecznie. System ABS montowany był seryjnie, zaś układ hamulcowy

Fot. Wojciech Kołatek: Audi A3 produkowany w latach 2000 – 2003 oferowano z dużą ilością jednostek napędowych.
Fot. Wojciech Kołatek: Audi A3 produkowany w latach 2000 – 2003 oferowano z dużą ilością jednostek napędowych.

należy do skutecznych.

 

Generalnie A3 ma opinie auta mało awaryjnego. Spośród usterek wymienianych przez użytkowników wymienia się awarie pomp wodnych, wybite tuleje drążka stabilizatora, luzy w zawieszeniu i końcówkach drążków kierowniczych, usterki przepływomierza powietrza w silnikach diesla. W nadwoziu pojawiają się niesprawności mechanizmu fotela, usterki

Fot. Wojciech Kołatek: Wnętrze modelu po face liftingu.
Fot. Wojciech Kołatek: Wnętrze modelu po face liftingu.

centralnego zamka, sterowników elektrycznych mechanizmów szyb. Niektórzy użytkownicy, może ci z większym zacięciem sportowym, narzekają na trwałość tarcz hamulcowych. Nie ma konkretnych podzespołów psujących się regularnie podczas całej produkcji.

 

Wad Audi A3 jest niewiele. Taka istotna, dotycząca wszystkich roczników to wysoka cena pojazdu używanego. W Polsce model, choć atrakcyjny, nie cieszył się zbyt dużą popularnością właśnie z powodu wysokich cen. Tak więc oferowane obecnie używane A3 w większości pochodzą z rynku niemieckiego. I raczej nie liczmy na okazję cenową. Jeżeli się taka pojawia, warto sprawdzić, dlaczego samochód odbiega ceną od średnich krajowych. Nawet kilkuletnie Audi A3 nie straciło na prestiżu.

 

Wady:

- mało miejsca z tyłu

- drogi serwis

- zainteresowanie złodziei

 

Zalety:

- solidność wykonania

- dynamiczne silniki

- dobre właściwości jezdne

 

Ważniejsze daty z historii modelu:

 

1996 – debiut wersji 3-drzwiowej (lato)

1998 – wprowadzenie wersji silników 1.8 Turbo o mocy 150 i 180 KM (jesień)

1999 – nadwozie 5-drzwiowe i wersja S3 (wiosna)

2000 – face lifting modelu, silnik 1.9 TDI/130 KM

2003 – wprowadzenie nowego modelu

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)

 

Model

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

1.6

20,8-25,0

21,5-26,9

25,9-32,5

28,5-36,0

20,0-36,7

33,9-42,3

-

42,9-58,9

1.8

21,8-28,0

18,7-25,0

23,0-32,9

22,9-35,0

37,1-44,0

44,0-47,0

42,5-56,0

53,5-58,5

1.8 T

-

24,9-33,5

29,9

22,5-34,7

44,7-45,9

-

52,5

-

1.9 TDI

25,5-29,9

24,5-29,0

24,0-29,0

29,9-34,9

25,5-55,0

42,5-53,0

36,5-69,0

53,7-89,9

 

Wybrane dane techniczne niektórych modeli*

 

Silnik

1.6

1.8

1.8T

1.8T

1.8T

1.8T

1.9TDI

1.9TDI

1.9TDI

1.9TDI

Pojemność skokowa (cm³)

1595

1781

1781

1781

1781

1781

1896

1896

1896

1896

Moc (KM/obr./min)

101/5600

125/6000

150/5700

180/5500

209/5800

224/5900

90/3750

101/4000

110/4150

130/4000

Maksymalny moment obr. (Nm/obr./min)

145/3800

170/4200

210/1750

235/2100

270/2100

280/2200

210/1900

240/1800

235/1900

310/1900

Prędkość maksymalna (km/h)

188

202

217

228

238

243

181

188

194

205

Przyspieszenie 0-100 km (s)

11,0

9,6

8,1

7,6

6,8

6,6

12,4

11,0

10,5

9,2

Zużycie paliwa miasto

/pozamiejski/

mieszany

(l/100 km)

10,5/

5,9/7,6

11,7/

6,3/8,3

10,8/

6,1/7,8

10,6/

6,2/7,8

12,2/

7,2/9,1

13,2/

7,0/9,3

6,5/

4,1/4,9

6,5/

4,2/5,0

6,5/

4,0/4,9

6,9/

4,2/5,1

Obj. bagażnika (dm³)

350

Długość/

szerokość/

wysokość (cm)

 

415/174/143

* - na podstawie danych producenta

**więcej zdjęć Audi A3 w

naszej galerii

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty