Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37294 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Audi A3

Data publikacji: Autor: Jerzy Witaszczyk

 W Polsce jest już audi A3 drugiej generacji. Pierwszy A3 pojawił się w 1996 roku; poddany niewielkiej modernizacji w roku 2000, do końca było autem interesującym.



Nowa "trójka" została zbudowana na podwoziu, które będzie służyć golfowi V. Mocno zmieniona została gama silników. W porównaniu z poprzednikiem nowy audi ma zwiększony o 65 mm rozstaw osi, jest szerszy o 30 mm i niższy o 10 mm. Krótsze zwisy nadwozia, bardziej pochylony tylny słupek, wyraźnie widoczne rury wydechowe (w zależności od silnika pojedyncze lub podwójne) nadają autu dynamiczny wygląd.

We wnętrzu sportowy charakter podkreślają m.in. fotele umieszczone niżej niż w poprzednim modelu, okrągłe dysze wentylacji z aluminiowym obramowaniem, wysoka konsola środkowa i stojący pedał gazu.

Nowy A3 jest przestronniejszy od poprzednika, co docenią pasażerowie siedzący z tyłu. Dzięki zmienionej konstrukcji dźwigni hamulca ręcznego w konsoli środkowej udało się umieścić dwa uchwyty na kubki, dostępne także dla osób siedzących na tylnej kanapie.

W gamie silników znalazły się trzy nowe jednostki napędowe. Są to wysokoprężny 2.O TDI z czterema zaworami w cylindrze, benzynowe 2.0 FSI z bezpośredni wtryskiem i 3.2 V6 (oba niedawno zadebiutowały w audi A4 i audi TT).

Jednostki napędowe współpracują z manualną 5- lub 6-biegową skrzynią biegów lub z automatyczną skrzynią biegów tiptronic. Najmocniejsze silniki na życzenie dostępne będą z nową, preselekcyjną, sportową skrzynię biegów DSG. Dzięki podwójnemu sprzęgłu dokonuje ona bardzo szybkiej zmiany biegów. Ponieważ nie zastosowano w niej sprzęgła hydrokinetycznego, które obniża moc, skrzynia zapewnia dynamikę i zużycie paliwa odpowiadające przekładni manualnej. Kierowca zmienia biegi przy użyciu drążka zmiany biegów lub przełączników kołyskowych na kierownicy. Przekładnia DSG może też samodzielnie zmieniać przełożenia.

Nowy audi A3 ma udaną konstrukcję podwozia, na którą składa się udoskonalona oś przednia z kolumną McPhersona i nowe niezależne, czterowahaczowe zawieszenie tylnych kół. Podczas kilkudziesięciokilometrowych jazd po krętych i wyboistych wiejskich drogach, ani raz nie poczułem się zagrożony. Nowe A3 pewnie pokonuje zakręty, pewnie trzyma kierunek i jest stabilne na prostej drodze, nawet przy dużych prędkościach. Przy tym wszystkim, jak na niemieckie auto kompaktowe, jest komfortowo zawieszone. Pewnie jest to także zasługa kół o dużych rozmiarach (16 lub 17 cali).

W nowym audi sprawdza się wspomaganie układu kierowniczego, znane już z innych samochodów koncernu Volkswagena. Jest precyzyjne, dobrze wyważone - chyba jedno z najlepszych wśród stosowanych we współczesnych samochodach. Zawieszenie, precyzję układu kierowniczego i wzmocnione hamulce docenia się przy okazji dynamicznej szybkiej jazdy.

Kolejny raz nie odmówiłem sobie jazdy nowym dwulitrowym dieslem i kolejny raz nie wynalazłem w tym silniku słabych punktów. Jeśli w trakcie eksploatacji oprócz takich walorów, jak moc i wysoki moment obrotowy dostępny w szerokim przedziale obrotów, wykaże się jeszcze niezawodnością, jak stare diesle, to zestawiony z 6-biegową przekładnią jest (na obecnym etapie) prawie zbliżony do ideału.

Audi A3 oferowane jest w trzech poziomach wyposażenia. Podstawowy poziom to attraction, sportowa wersja to ambition, a ekskluzywna to ambiente.
Najtańszy 3-drzwiowy A3 attraction z silnikiem 1.6 kosztuje 16.900 euro. Z silnikiem 2.0 TDi - 23.200 euro.

Nie ma jeszcze ceny wersji quattro ze stałym napędem na wszystkie koła.

Dane techniczne

Silniki 2.0 FSI 1.6 2.0 TDI
Moc kW/KM/obr.min 110/150/6.000 75/102/5.600 103/140/4.000
Moment obrotowy (Nm/obr.min) 200/ 3.500 148/3.800 320/1.750-2.000
Prędkość maksymalna km/h 211 185 207
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,1 11,0 9,5
Zużycie paliwa l/100 km
miasto 9,6 9,6 7,2
za miastem 5,3 5,5 4,5
średnio 6,9 7,0 5,5
Wymiary, pojemności
dł/szer./wys. (mm) 4.203/1765/1421
rozstaw osi (mm) 2578 mm
bagażnik (l) 350
zbiornik paliwa (l) 55

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Audi A3 zdjęcia

Audi A3 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Audi A3 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Audi A3 Cena

Części dla marki Audi

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

680 zł