Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Audi A3. Auto naszpikowane elektroniką. Wyposażenie, silniki, cena

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Audi A3 

W Ingolstadt ma zawsze zielone, a w Polsce? Samo pojedzie w korku. Nowe Audi A3 to unikatowy, zadaszony zestaw multimedialny, doposażony w silnik. 

Fot. Michał Kij W Ingolstadt ma zawsze zielone, a w Polsce? Samo pojedzie w korku. Nowe Audi A3 to unikatowy, zadaszony zestaw multimedialny, doposażony w silnik.

Kierowca ogląda samochód od środka. Długo lekceważono ten fakt, ale cyfryzacja zmieniła perspektywę. Ważniejsze, co auto ma wewnątrz niż jak jest ubrane.

Audi A3 

W Ingolstadt ma zawsze zielone, a w Polsce? Samo pojedzie w korku. Nowe Audi A3 to unikatowy, zadaszony zestaw multimedialny, doposażony w silnik. 

Fot. Michał KijAudi A3 przewodzi tej zmianie. Kompaktowy samochód luksusowy jest przede wszystkim zmysłowy. Sylwetce nie można nic zarzucić. Potężny wlot powietrza i gra przetłoczeń na bokach i z tyłu dodają mu powagi i mocy. Jest i gratka dla fanów marki: wersja S-Line ma nad wlotem powietrza wąską szczelinę, nawiązanie do legendarnego Quattro z lat 80. ubiegłego wieku. Wszystkie odmiany mają natomiast poszerzone z lekka błotniki zainspirowane tym modelem. Lecz tego, „czym żyje świat” można doświadczyć dopiero zamykając za sobą drzwi.

Audi A3. Odręcznie i na głos

A3 wiele może. Nie aż tyle, co A7 na przykład, ale prawie. Zależy to po trosze do wybranych opcji oraz powiązanych z nimi usług. Lecz na wstępie wszyscy dostają to samo: ekran multimediów o przekątnej 10,1 cala, który po doposażeniu o parę wirtualnych akcesoriów jest przepustką do „lepszego świata”. Gdzie światło jest zawsze zielone, wolne miejsca parkingowe same się znajdują i z góry wiadomo, czy bliżej mamy do leczo czy spaghetti. Pakiet Audi connect Navigation & Infotainment plus szuka online, co zwiększa liczbę i poprawia jakość trafień. Nie tylko, gdy zgłodniejemy.

Audi słucha poleceń głosowych i sensownie odpowiada na proste pytania. Cele nawigacji można wprowadzić pisząc odręcznie palcem po ekranie. System rozpoznaje pojedyncze litery i całe wyrazy. Powtarza je na głos, aby dopytać, czy dobrze zrozumiał. Ponieważ Audi może być „usieciowione”, nawigacja uprzedza o korkach i kiepskich restauracjach, ma bowiem dostęp do opinii użytkowników.

Audi A3 

W Ingolstadt ma zawsze zielone, a w Polsce? Samo pojedzie w korku. Nowe Audi A3 to unikatowy, zadaszony zestaw multimedialny, doposażony w silnik. 

Fot. Michał KijStandardem są cyfrowe wskaźniki wyświetlane na ekranie o przekątnej 10,25 cala. Virtual cockpit może prezentować wprost przed kierowcą mapy nawigacji, a jeszcze lepszy pod tym względem jest virtual cockpit plus o przekątnej 12,3 cala i rozdzielczości 1920 x 720 pikseli. Oferuje trzy różne widoki, w tym sportowy. Po menu wskaźników można poruszać się za pomocą przycisków na wielofunkcyjnej kierownicy.

Nowością w tym modelu jest wyświetlacz przezierny (head-up display). To bardziej zaawansowana wersja, w której informacje są rzutowane na odpowiednio przygotowaną przednią szybę, a nie wysuwany, przejrzysty ekranik.

Zobacz także: Zapomniany prototyp z FSO

„Zielona fala” dla kierowcy A3 działa tylko tam, gdzie jest odpowiednia infrastruktura drogowa, z którą samochód może się komunikować. Jednym z takich miejsc jest Ingolstadt, gdzie firma obecnie ma siedzibę. System podpowiada prędkość, z jaką należy jechać, aby płynnie pokonać najbliższe skrzyżowania. Na tej samej zasadzie można znaleźć wolne miejsce na parkingu. Odpowiada za to system Audi connect z usługami z zakresu „car-to-x”. Transfer danych odbywa się szybko i bez zakłóceń w standardzie LTE Advanced, auto działa również jako hot-spot.

A3 można podłączyć do smartfona i korzystać z aplikacji myAudi. Jeśli mamy urządzenie z systemem Android, możliwe jest używanie telefonu jako cyfrowego kluczyka. Jako „kluczyk” może działać jednocześnie 5 smartfonów. Zarazem system auta zapamiętuje ulubione ustawienia 6 kierowców.

Audi A3. Podtrzymuj nie ściskaj

Poza typowymi układami wspomagającymi jazdę m.in. stabilizacji toru jazdy (ESC), awaryjnego hamowania i utrzymania w pasie ruchu, można zamówić bardziej wyrafinowane np. asystenta wysiadania, ostrzegającego przed otwieraniem drzwi, gdy zbliża się inny samochód lub nisko przelatujący rower, a także opcjonalny adaptacyjny asystent jazdy AFA, czyli „inteligentny tempomat”. Płynnie reguluje prędkość w odniesieniu do pojazdów z przodu. Działa do prędkości 210 km/h i może podpowiadać, jak jechać oszczędnie, np. kiedy zdjąć nogę z gazu zbliżając się do zakrętu. AFA wykorzystuje informacje z nawigacji i stanowi wstęp do jazdy autonomicznej. W ramach pakietu obejmującego ten system, właściciel dostaje kierownicę pojemnościową i „nie musi już używać siły do kontrolowania kierownicy, wystarczy, że jej delikatnie dotknie, by podtrzymywać automatyczne prowadzenie pojazdu”, jak wspomina firma w swoich materiałach. Ciekawe, jak długo potrwa, zanim auta będą upominać kierowców: „zabierz ręce! Jadę sam!”

Audi A3 

W Ingolstadt ma zawsze zielone, a w Polsce? Samo pojedzie w korku. Nowe Audi A3 to unikatowy, zadaszony zestaw multimedialny, doposażony w silnik. 

Fot. Michał KijNa życzenie w A3 można mieć również system automatycznego parkowania. Można go włączyć także wtedy, gdy spróbowaliśmy, ale nie wyszło, choć są czujniki i kamera 360 stopni. Asystent wydostanie auto zakleszczone między krawężnikiem, a furgonetką, poprawi i zaparkuje.

Nowe Audi jest bardzo samodzielne, ale upłynie jeszcze trochę czasu nim opowieść o wrażeniach z podróży zaczniemy słowami „fajny film wczoraj widziałem”. Zwłaszcza, że policja jeszcze nie dorosła do kierowców zajętych czym innym niż prowadzenie. Byłoby zresztą szkoda tracić okazję, żeby sobie A3 nie poprowadzić. Audi „poleci dwie paczki” i tylko w najwolniejszej wersji 30 TFSI potrzebuje 10,6 s do „setki”. Pozostałym rozpędzanie do 100 km/h zajmuje 8,4 s. Samochód jest bajecznie łatwy w prowadzeniu, najbardziej w wersji ze zautomatyzowaną, dwusprzęgłową skrzynią S Tronic o 7 przełożeniach. Chętni mogą zmieniać biegi ręcznie, manetkami pod kierownicą. W ramach opcji można dołożyć system Audi drive select, oferujący kilka trybów jazdy, m.in. sportowy.

Audi A3.  Lepsze niż „cygaro”

A3 korzysta z platformy MQB, tak jak najnowszy Golf i Octavia. Do wyboru są dwie wersje nadwoziowe: hatchback A3 Sportback i sedan A3 Limousine. Nadwozia są nieco dłuższe i szersze niż w poprzednim A3. Bagażnik jest wystarczający i ma parę udogodnień uławiających przewóz i dużych rzeczy i drobiazgów. Tylko hatchback ma litrowy silnik benzynowy 30 TFSI o mocy 110 KM oraz dwulitrowego diesla 30 TDI o mocy 116 KM. W obu wersjach nadwoziowych montowane są natomiast mocniejsze jednostki: półtoralitrowa 35 TFSI o mocy 150 KM oraz dwulitrowy diesel 35 TDI, który także ma 150 KM. Skrzynka S Tronic jest standardem w mocniejszym dieslu oraz opcją przy silniku 35 TFSI. Najsłabsze silniki i podstawowe warianty 35 TFSI są wyposażane w 6-biegową skrzynkę ręczną.

Audi A3 

W Ingolstadt ma zawsze zielone, a w Polsce? Samo pojedzie w korku. Nowe Audi A3 to unikatowy, zadaszony zestaw multimedialny, doposażony w silnik. 

Fot. Michał KijSamochody z benzynowym 35 TFSI to „miękkie” hybrydy (MHEV). Są wyposażone w alternator-rozrusznik, który odzyskuje energię hamowania. Jest gromadzona w 48-voltowym akumulatorze litowo-jonowym do wykorzystania później, np. przy ruszaniu. Wówczas alternator-rozrusznik dodaje do osiągów silnika spalinowego własne 9 kW i 50 Nm. Audi ma również zwykły, 12-voltowy akumulator odgrywający tę samą rolę, co w autach z tradycyjnym napędem.

Oprócz trzech wariantów wyposażenia: Basic, Advanced i S-Line jest również premierowy Edition One. Będzie oferowany przez około rok od premiery, która miała miejsce wiosną 2020. Wyróżnikiem poszczególnych wersji jest wystrój nadwozia z zewnątrz i w środku, w tym diodowe reflektory z wyjątkowym wzorem. Nawiasem mówiąc, Audi oferuje światła adaptacyjne, znakomicie poprawiające komfort jazdy po zmroku. S-Line ma koła 17-calowe, pozostałe wersje jeżdżą na „szesnastkach”.

Zgodnie z zasadą „nie musisz kupować krowy, żeby napić się mleka”, Audi proponuje krzyżówki. Można się kamuflować i do bazowego wystroju nadwozia zamówić wnętrze S-Line. Można też na odwrót: dawać sąsiadom po oczach karoserią S-Line, podszytą bazowym wnętrzem. Możliwe są wszystkie kombinacje.

A3 prowadzi się pewnie przy dużej prędkości, a w mieście jest zwinne i „zaradne”. Nie tylko dzięki systemom wspomagającym jazdę. Bez zwłoki reaguje na wciśnięcie gazu i obrót kierownicą. W terenie zabudowanym i okolicach jest bardzo ciche. Dopiero intensywne przyspieszanie zmusza je do „buczenia”, z kolei przy prędkościach autostradowych, rzędu 140 km/h wyraźnie słychać szum powietrza wokół nadwozia, przynajmniej w hatchbacku. To zaskakujące, gdyż Audi starannie dopracowało nadwozie aerodynamicznie, z regulacją dopływu powietrza do silnika i hamulców odpowiednio do bieżących potrzeb. Przy zamkniętych żaluzjach chłodnicy, współczynnik oporu Cx w A3 Sportback wynosi 0,28, a w A3 Limousine nawet 0,25! Rewelacyjna pod tym względem, trzecia generacja Audi 100, nie bez powodu przezwana w nas „cygaro” miała gorszy Cx równy 0,3.

A3 jest w polskich salonach od lipca. Podstawowy hatchback 30 TFSI kosztuje 99 700 zł, 35 TFSI z „manualem” 109 900 zł , a z S Tronic – 119 000 zł. Bazowy diesel kosztuje 114 900 zł, mocniejszy 35 TDI – 132 900 z ł. Sedan jest droższy, ceny zaczynają się od 112 900 zł za 35 TFSI ze skrzynką ręczną, wersja z S Tronic kosztuje 122 000 zł, diesel 35 TDI z S Tronic 135 400 zł.

Audi A3 i wybrani konkurenci:

Marka/model Audi A3 Sportback 35 TFSI S Tronic BMW 1  118i Mercedes-Benz A180 7G-DCT
Cena (zł) 119  000 106  400 120  200
Typ nadwozia/liczba drzwi hatchback/5 Hatchback/3 Hatchback/3
Liczba miejsc 5 5 5
Wymiary i masy


Długość/szerokość/wysokość (mm) 4343/1816/1443 4319/1799/1434 4419/1796/1440
Rozstaw kół: przód/tył(mm) 1514/1525 1565/1565 1567/1547
Rozstaw osi (mm) 2636 2670 2729
Masa własna (kg) 1395 1365 1365
Pojemność bagażnika (l) 380/1200 380/1200 310/1195
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50 42 43
Układ napędowy


Rodzaj paliwa benzyna benzyna benzyna
Pojemność (cm3) 1498 1499 1332
Liczba cylindrów 4 3 4
Napędzana oś
przednia przednia przednia
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń zautomatyzowana/7 rêczna/6 zautomatyzowana/7
Moc (KM przy obr/min) 150 przy 5000-6000 140 przy 4600-6500 136 przy 5500
Moment obrotowy (Nm przy obr/min) 250 przy 1500-3500 220 przy 1490-4200 200/1460-4000
Osiągi


Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,4 8,5 8,8
Prędkość maksymalna (km/h) 224 213 213
Średnie spalanie (l/100 km) 5,9 5,6 5,2
Emisja CO2 (g/km) 128-142 122-129 119
 Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Jeep Compass

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości