Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi A3. Ewolucja rynkowego hitu

Dariusz Dobosz
Audi A3 Mówiąc o technice trzeba przede wszystkim wspomnieć o nowym silniku 1.0 TFSI, trzycylindrowym przedstawicielu nurtu zwanego „downsizingiem”. To bardzo nowoczesna, niewielka i lekka konstrukcja o wysokiej wydajności. Przy mocy maksymalnej 115 KM legitymuje się teoretycznym zużyciem paliwa 4,5 l/100 km. Fot. Dariusz Dobosz
Audi A3 Mówiąc o technice trzeba przede wszystkim wspomnieć o nowym silniku 1.0 TFSI, trzycylindrowym przedstawicielu nurtu zwanego „downsizingiem”. To bardzo nowoczesna, niewielka i lekka konstrukcja o wysokiej wydajności. Przy mocy maksymalnej 115 KM legitymuje się teoretycznym zużyciem paliwa 4,5 l/100 km. Fot. Dariusz Dobosz
Po czterech latach produkcji Audi wzięło na warsztat model A3. Lekko zmieniło nadwozie, trochę zagłębiło się w technikę i mocno wzbogaciło wyposażenie.
Audi A3 Mówiąc o technice trzeba przede wszystkim wspomnieć o nowym silniku 1.0 TFSI, trzycylindrowym przedstawicielu nurtu zwanego „downsizingiem”.
Audi A3

Mówiąc o technice trzeba przede wszystkim wspomnieć o nowym silniku 1.0 TFSI, trzycylindrowym przedstawicielu nurtu zwanego „downsizingiem”. To bardzo nowoczesna, niewielka i lekka konstrukcja o wysokiej wydajności. Przy mocy maksymalnej 115 KM legitymuje się teoretycznym zużyciem paliwa 4,5 l/100 km.

Fot. Dariusz Dobosz

W czasach, gdy Audi A3 rozpoczynało swoją rynkową karierę, roczna sprzedaż tego modelu sięgała 200 szt rocznie. Dzisiaj taką liczbę sprzedanych egzemplarzy firma z Ingolstadt odnotowuje w ciągu dwóch tygodni. Sukces narastał stopniowo od momentu debiutu w 1996 r. aż po dzień dzisiejszy, gdy sprzedawana jest już trzecia generacja tego modelu. Wyjście do potencjalnych nabywców z kompaktowym samochodem klasy „premium”, mniejszym niż popularne „średniaki” Audi ale też i tańszym, pozwoliła pozyskać zupełnie nową klientelę. I to niemałą. W ciągu 20 lat A3 znalazło 3,7 mln odbiorców i stało się niezwykle popularnym kompaktem z wyższej półki. Ma niemały udział w tym, że marki „premium” stanowią dzisiaj aż 11 % ogólnej sprzedaży aut.

Koncern z Ingolstadt zdecydował, że dla utrzymania dobrego trendu w klasie kompaktów trzeba poczynić kilka modyfikacji i po prezentacji zupełnie nowego A4 zajął się A3. Na pozór tylko powierzchownie, bo zmiany nadwozia są nieznaczne. Zmieniono kształt zderzaków, nadając im bardziej sportowy wygląd, a także reflektory, osłonę chłodnicy i tylne lampy. Nowa jest też gama kolorystyczna i wzory obręczy kół.

Mówiąc o technice trzeba przede wszystkim wspomnieć o nowym silniku 1.0 TFSI, trzycylindrowym przedstawicielu nurtu zwanego „downsizingiem”. To bardzo nowoczesna, niewielka i lekka konstrukcja o wysokiej wydajności. Przy mocy maksymalnej 115 KM legitymuje się teoretycznym zużyciem paliwa 4,5 l/100 km. Co ciekawe, identyczny wynik osiągnięto w 150-konnym silniku , który ma system odłączający z pracy dwa cylindry. Wyłączenia następują w tych momentach, gdy zapotrzebowanie na siłę napędową jest niewielkie (jazda ze stałą prędkością, zjeżdżanie ze wzniesień). Ale nie tylko te dwie jednostki napędowe będą atutem zmodernizowanego A3. W gamie są jeszcze turbodiesle 1.6 TDI (110 KM) oraz 2.0 TDI (150 KM), dynamiczne i oszczędne.

Audi A3 Mówiąc o technice trzeba przede wszystkim wspomnieć o nowym silniku 1.0 TFSI, trzycylindrowym przedstawicielu nurtu zwanego „downsizingiem”.
Audi A3

Mówiąc o technice trzeba przede wszystkim wspomnieć o nowym silniku 1.0 TFSI, trzycylindrowym przedstawicielu nurtu zwanego „downsizingiem”. To bardzo nowoczesna, niewielka i lekka konstrukcja o wysokiej wydajności. Przy mocy maksymalnej 115 KM legitymuje się teoretycznym zużyciem paliwa 4,5 l/100 km.

Fot. Dariusz Dobosz

Nowością w A3 są również diodowe reflektory Matrix, oferowane za dopłatą. Takie światła po raz pierwszy zawitały do segmentu kompaktów. Seryjnie montowane są reflektory ksenonowe. Nowością w segmencie C jest również zastosowany w A3 asystent jazdy w korkach, współpracujący z adaptacyjnym tempomatem oraz funkcją start-stop. Stanowiący opcję w spisie wyposażenia układ samodzielnie utrzymuje odstęp od poprzedzającego pojazdu, a w wersji z automatyczną skrzynią biegów S-tronic samodzielnie rusza po zatrzymaniu auta. Układ może nawet w pełni przejąć prowadzenie samochodu do prędkości 65 km/h, pod warunkiem poruszania się po dobrej jakości drogach (czytelne oznakowanie jezdni). Nowinkę stanowi też system automatycznego hamowania aż do zatrzymania pojazdu gdy nie zostanie rozpoznana żadna aktywność ze strony osoby prowadzącej. Dzięki temu można zapobiec kolizji w przypadku zasłabnięcia kierowcy. System automatycznego hamowania ma funkcję wykrywania pieszych i istot żywych na drodze. Nowy w A3 jest również asystent ruchu poprzecznego, bardzo przydatny przy wyjeżdżaniu na drogę z zasłoniętego miejsca parkingowego.

[page_break]

Audi A3 Mówiąc o technice trzeba przede wszystkim wspomnieć o nowym silniku 1.0 TFSI, trzycylindrowym przedstawicielu nurtu zwanego „downsizingiem”.
Audi A3

Mówiąc o technice trzeba przede wszystkim wspomnieć o nowym silniku 1.0 TFSI, trzycylindrowym przedstawicielu nurtu zwanego „downsizingiem”. To bardzo nowoczesna, niewielka i lekka konstrukcja o wysokiej wydajności. Przy mocy maksymalnej 115 KM legitymuje się teoretycznym zużyciem paliwa 4,5 l/100 km.

Fot. Dariusz Dobosz

A3 jest również pierwszym samochodem klasy kompakt z wirtualnym kokpitem. To wyświetlacz TFT o przekątnej 12,3 cala, umieszczony przed oczami kierowcy. Pracuje on w dwóch trybach. W klasycznym układzie wyświetlane są dwa duże, okrągłe wskaźniki i umieszczony między nimi panel informacyjny. Po przełączeniu trybu wskaźniki zdecydowanie maleją, a niemal cały ekran zajmuje nawigacja albo wskazania dotyczące multimediów (telefon, radio, system audio). Zmieniono przy okazji strukturę menu systemu multimedialnego MMI oraz jego obrotowo-przyciskowy sterownik.

Modernizacja nie ominęła również innych wersji A3. Modyfikacje wprowadzono do hybrydowej odmiany e-Tron, z silnikiem spalinowym 1.4 TFSI o mocy 150 KM i silnikiem elektrycznym o mocy 102 KM (łączna moc układu hybrydowego 204 KM). Ten model, tak jak wszystkie modele serii e-Tron, będzie teraz wyróżniał się specjalnym znakiem świetlnym. Sportowy A3 zyskał 10 KM mocy i 20 Nm momentu obrotowego w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów S-Tronic. System kontroli zawieszenia zintegrowano z układem elektronicznej kontroli stabilności oraz wielopłytkowym sprzęgłem przenoszącym napęd.

Ceny wersji Sportback (hatchback 5d) zaczynają się od 98 200 zł (silnik benzynowy 1.0 TFSI, 116 KM), wersji Limousine (sedan 4d) od 101 200 (z tym samym silnikiem). Najtańszy A3 z turbodieslem pod maską (hatchback 5d, 1.6 TDI, 110 KM) to wydatek przynajmniej 109 700 zł.

Wybrane dane techniczne Audi A3 i konkurentów i konkurentów:

Marka/model

Audi A3 1.4 TFSI

Mercedes-Benz A 200 

Volvo V40 2.0 T3

Cena (zł)

105 400

105 400

98 900

typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5d

hatchback/5d

hatchback/5d

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4313/1785/1426

4292/1780/1433

4369/1857/1420

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1543/1514

1553/1552

1559/1546

rozstaw osi (mm)

2637

2699

2647

masa własna (kg)

1230

1295

1471

pojemność bagażnika (l)

380/1220

341/1157

335/b.d.

pojemność zbiornika paliwa (l)

50

50

62

Układ napędowy

rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

typ silnika

Benzynowy, 16V, bezpośredni wtrysk paliwa, turbo

Benzynowy, 16V, bezpośredni wtrysk paliwa, turbo

Benzynowy, 16V, bezpośredni wtrysk paliwa, turbo

pojemność (cm3)

1395

1595

1969

liczba cylindrów

4

4

4

napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

150/5000-6000

156/5300

152/5000

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

250/1500-3500

250/1250-4000

250/1300-4000

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

8,2

8,4

8,3

Prędkość maks. (km/h)

220

224

210

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

4,5

5,5

5,5

Średnia emisja CO2 (g/km)

107

129

127

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty