Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi A3 Sportback

Tomasz Szmandra
Audi A3 Sportback, Fot: Audi
Audi A3 Sportback, Fot: Audi
Po udanym debiucie trzydrzwiowej wersji niemiecka firma wprowadza na rynek bardziej funkcjonalną odmianę z pięcioma drzwiami. W Polsce samochód ten kosztuje 94 tys. zł

Model A3 należy do najpopularniejszy aut w ofercie Audi. Wybiera go ok. 1/4 nabywców pojazów tej marki.

Audi A3 Sportback, Fot: Audi
Audi A3 Sportback, Fot: Audi

Stylizacja najnowszego modelu idealnie wpisuje się w kanon designerski niemieckiego producenta. W stosunku do poprzednika, nie wprowadzono innowacyjnych zmian. Linia nadwozia zachowała swoje pierwotne proporcje. Dodatkowo, karoseria otrzymała LED-owe oświetlenie do jazdy dziennej , a jako opcja dostępne są biksenonowe reflektory  z funkcją doświetlania zakrętów. Porównując nadwozie z wcześniejszą generacją, łatwo zauważyć, że wymiary nieznacznie się zwiększyły. Obecne wymiary karoserii to: długość – 4310 mm, szerokość – 1780 mm i wysokość – 1425 mm są tylko nieznacznie większe od wymiarów poprzednika, jednak rozstaw osi zwiększył się o 58 mm i mierzy teraz 2636 mm. Dzięki ultralekkiej konstrukcji, ciężar własny  zredukowano o prawie 90 kg, do 1205 kg.

W zależności od konfiguracji, przednie fotele mogą się nieco różnić, jednak nawet te podstawowe zapewnią optymalny komfort i niezłe podparcie boczne na zakrętach. Wszechstronna regulacja manualna bądź elektryczna, ułatwi dopasowanie oparcia i siedziska do indywidualnych potrzeb. Z kolei na tylnej kanapie z powodzeniem zmieszczą się dwie osoby, które mają sporo przestrzeni na nogi i  głowę.

Audi A3 Sportback, Fot: Audi
Audi A3 Sportback, Fot: Audi

380-litrowy bagażnik po rozłożeniu tylnych siedzeń można z łatwością powiększyć do 1220 litrów. Duży plus należy się Audi za jakość materiałów wykończeniowych - użyte tworzywa są estetyczne i miękkie w dotyku. Przypominają raczej materiały stosowane w droższych samochodach z wyższych segmentów. Na dodatek zadbano o ergonomiczne rozplanowanie miejsca pracy kierowcy. Liczbę przycisków ograniczono do niezbędnego minimum,  dzięki czemu zlokalizowanie i obsługa poszczególnych funkcji odbywa się intuicyjnie.

Ja przystało na model segmentu premium, w A3 zastosowano szereg nowoczesnych rozwiązań technicznych. Należy do nich m.in. systemem Audi connect, czyli aplikacja, która pozwala sprawdzić aktualną pogodę w wybranym miejscu, poinformuje nas o rozkładzie jazdy pociągów lub lotach samolotów, a także ułatwi korzystanie z telefonu komórkowego. Po połączeniu tych urządzeń, lektor przeczyta smsa, a system odpisze na niego, jeśli tylko podyktujemy treść wiadomości. Korzystając ze zintegrowanego z Audi connect punktu dostępu hotspot (WLAN), można podłączyć do pojazdu aż 8 mobilnych urządzeń, dzięki czemu pasażerowie mają możliwość surfowania w internecie czy wysyłania i odbierania e-maili.

Dzięki systemowi Drive Select Audi oferuje nam możliwość dostosowania jazdy do naszych preferencji. Jako dodatkowe

Audi A3 Sportback, Fot: Audi
Audi A3 Sportback, Fot: Audi

wyposażenie Audi proponuje nam także aktywny tempomat (ACC), system awaryjnego hamowania (Audi Pre Sense), udoskonalony asystent parkowania i system ochrony bezpieczeństwa pasażerów (Audi pre sense basic).

Do napędu Audi A3 Sportback na początek użyto dwie jednostki benzynowe - 1.4 TFSI/122 KM i 1.8 TFSI/180 KM oraz trzy Diesle - 1.6 TDI/105 KM oraz 2.0 TDI w dwóch wariantach 150 KM lub 184 KM. Dzięki zastosowanej w nich technice Modułowego Systemu Efektywności, zużywają średnio o dziewięć procent mniej paliwa niż poprzednia wersja A3. Nieco później dostępne będą kolejne silniki benzynowe i wysokoprężne, a także jednostka napędowa TCNG wykorzystująca e-gaz oraz gaz ziemny. W przyszłym roku powinna pojawić się także wersja z napędem elektrycznym - e-tron. Wersja z silnikiem 1.8 TFSI jest dostępna  z siedmiostopniową przekładnią automatyczną S-tronic. W połączeniu z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, przekładnia ta oferuje funkcję wolnego biegu, pozwalającą zaoszczędzić paliwo. Z kolei wersje z silnikiem 1.4 TFSI oraz z silnikami 2.0 TDI sprzedawane są z sześciobiegową skrzynią manualną. Wkrótce ofertę uzupełni model stałym napędem na cztery koła - quattro.

W najtańszej wersji Audi A3 Sportback z silnikiem 1.4 TFSI kosztuje 94 000 zł.

Wybrane dane techniczne Audi A3 Sportback i konkurentów:

Marka/model

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Attraction

BMW 114i

Mercedes A180 BlueEfficiency

Cena (zł)

94 000

90 200

89 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

hatchback/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4310/1780/1425

4324/1765/1421

4292/1780/1433

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1535/1506

1535/1569

1553/1552

Rozstaw osi (mm)

2636

2690

2700

Masa własna (kg)

1280

1360

1370

Pojemność bagażnika (l)

380

360

341

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

52

50

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1390

1598

1595

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przód

przód

przód

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min.

122/5000

102/4000

122/5000

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

200/1400

180/1100

200/1250

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

9,5

11,2

9,2

Prędkość maksymalna (km/h)

203

195

178

Średnie spalanie (l/100 km)

5,3

5,5

5,8

Emisja CO2 (g/km)

123

129

128

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty