Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36700 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Audi A3 Sportback kontra BMW 116i

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. Audi: Audi A 3 z nadwoziem 5-drzwiowym nosi dodatkowe oznaczenie Sportback. Audi i BMW przekonują, że stworzyły nowe standardy w klasie kompaktowych aut premium.

Sęk w tym, że owe standardy diametralnie się różnią, tak jak zupełnie inne są BMW serii 1 i Audi A3 Sportback. Czy można więc mówić o standaryzacji?Fot. Audi: Audi A 3 z nadwoziem 5-drzwiowym nosi dodatkowe oznaczenie Sportback.

 

Klasa premium obejmuje samochody wyróżniające się spośród innych w danym segmencie. BMW serii 1 i Audi A3 Sportback, które opisujemy, są nieco inne niż typowe auta kompaktowe, takie jak VW Golf, Renault Megane czy Opel Fot. BMW: BMW serii 1 ma napêd na tylne ko³a, co w klasie pojazdów kompaktowych jest rzadko¶ci± i jednocze¶nie atrakcj± dla nabywcy. Dziêki licznym systemom wspomagaj±cym charakterystyka prowadzenia tego pojazdu jest niemal neutralna. Astra. Wyróżniają się nie tylko wyższą ceną, lecz także nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, wysokim poziomem wykonania i prestiżem producentów. Wybraliśmy najsłabsze wersje silnikowe obu konkurentów, które mimo to i tak kosztują powyżej 90 tys. zł.

 

Cechy szczególne

 

Oba pojazdy mają 5-drzwiowe nadwozia typu hatchback. Cechą charakterystyczną BMW jest napęd na tylne koła. Producent przekonuje, że napędzanie tylnych kół to zdecydowanie lepszy pomysł niż napęd przedni, który mają pozostałe auta kompaktowe, w tym Audi A3. Interesujące Fot. Audi: Silnik z bezpo¶rednim wtryskiem benzyny o pojemno¶ci 1,6 l i mocy 115 KM jest bardziej oszczêdny od jednostki napêdowej BMW. w BMW jest też 5-wahaczowe zawieszenie tylne i równy rozkład masy na poszczególne osie, co się w autach kompaktowych nie zdarza. Wygląda więc na to, że BMW stworzyło auto o cechach sportowych. Audi ma tę samą płytę podłogową co VW Golf V i 4-wahaczowe tylne zawieszenie. Oba pojazdy mają zbliżoną długość, jednak w BMW rozstaw osi jest o 8 mm większy. Mimo to na tylnej kanapie BMW Fot. BMW:
BMW okaza³ siê autem nieco szybszym od Audi. BMW napêdzane jest silnikiem o pojemno¶ci 1,6 l i mocy 116 KM z uk³adem p³ynnej regulacji faz rozrz±du zaworów. wcale nie jest przestronniej niż w Audi. W obu autach wysokie osoby, którym przyjdzie tu usiąść mogą być rozczarowane brakiem miejsca nad głową. Kolejną wspólną cechą tych aut jest wysoka jakość użytych we wnętrzu materiałów i precyzja montażu. Bagażnik w BMW ma objętość 330 l, a w Audi – 370 l.

 

Silniki

 

Audi konsekwentnie lansuje silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim - tzw. FSI, których zaletą jest niskie zużycie paliwa. Wybraliśmy więc taki silnik, który z pojemności 1,6 l uzyskuje 115 KM mocy. BMW podkreśla, że silniki typu FSI wymagają stosowania skomplikowanych Fot. Audi: Wnêtrze Audi mo¿e stanowiæ wzór precyzji wykonania. katalizatorów spalin i benzyny bezsiarkowej. Takowej wcale nie potrzebuje silnik BMW o pojemności 1,6 l i mocy 116 KM, a jest równie ekologiczny, gdyż ma układ płynnej regulacji faz rozrządu zaworów dolotowych i wylotowych. Pomijając różnice zdań – Audi zużywa w mieście mniej benzyny o 1,8 l na 100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 Fot. BMW:
Przynale¿no¶æ do klasy premium zobowi±zuje – wnêtrze BMW wykonano z materia³ów najwy¿szej jako¶ci. W podstawowej wersji wyposa¿enia nie ma klimatyzacji i radia.

Obaj producenci dopięli swego – w Audi A3 i BMW 116i podróżuje się z radością, nawet z gadatliwą teściową. Dzięki konstrukcji zawieszenia i licznym systemom elektronicznym zamontowanym seryjnie w BMW, pojazd ma bardzo dobre własności jezdne również na zakrętach. Tylny napęd nie sprawia kłopotu. Zwraca uwagę precyzyjny układ kierowniczy. Pod względem własności jezdnych przednionapędowe Audi nie ustępuje BMW. Audi jest jednak nieco wolniejszy od swojego konkurenta i ma mniej skuteczny układ hamulcowy. BMW z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na drodze krótszej niż 38 m. W klasie aut kompaktowych to rzadkość. W obu autach komfort jazdy jest ograniczony twardością zawieszenia, które ma sportowych charakter. Jednak na równych drogach nie odczuwa się żadnego dyskomfortu. Poziom hałasu w obu pojazdach jest dość niski. Fot. Audi: Ilo¶æ miejsca na tylnej kanapie Audi jest zbli¿ona do BMW.

 

Podsumowanie

 

Koncerny BMW i Audi zapewniają, że stworzyły samochody dostarczające radości z jazdy. BMW, które debiutuje w klasie Fot. BMW:
Na tylnej kanapie ilo¶æ miejsca jest przeciêtna, a dla osób wysokich mo¿e byæ nawet nieco za ma³a. aut kompaktowych, najwyraźniej jest pewne sukcesu, gdyż auto kosztujące 92 500 zł pozbawiono klimatyzacji i radia. Fani BMW muszą więc za te rarytasy zapłacić ekstra. W Audi jest co prawda klimatyzacja, ale za radio też trzeba dopłacić. Oba auta są rzeczywiście “premium” i tylko od indywidualnych gustów nabywców zależy, który pojazd wybiorą. Chociaż założenia konstrukcyjne są różne, obaj konkurenci prezentują wysoki poziom techniczny, niespotykany w klasie aut kompaktowych. Np., gdy przepali się żarówka w tylnych światłach BMW, jej rolę przejmuje inna, sprawna.

  

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Audi A3

BMW 116i

Przestronność wnętrza

Remis

 

Silnik

Remis

 

Poziom hałasu

Remis

 

Hamulce

 

+

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

 

Wyposażenie

Remis

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Audi A3

BMW 116i

Typ silnika

Benzynowy FSI

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1598

1596

Moc maksymalna (KM/obr/min):

115/6000

116/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

155/4000

150/4300

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,1

10,8

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

11,5

11,2

Prędkość maksymalna (km/h):

196

200

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

68

68

Droga hamowania od 100 km/h (m):

38,8

37,6

Pojemność bagażnika (dm3):

370

330

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

55

50

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,3/8,7

5,9/10,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

429 x 177 x 142

423 x 175 x 143

Rozstaw osi (cm):

258

266

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

2/12

2/12

Cena (zł):

97 900

92 500

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Audi A3

BMW 116i

poduszki powietrzne

4

8

układ ABS

S

S

Układ zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR

S

S

Układ wspomagania nagłego hamowania

-

S

Układ kontroli trakcji

O

S

lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane

S/S

S/-

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

S/S

klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

O

Radio

O

O

centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Audi A3 zdjęcia

Audi A3 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

BMW SERIA 1 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Audi A3 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Audi A3 Cena

Części dla marki Audi

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

680 zł