Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37456 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Audi A4 (2000 - 2008)

Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz

Audi A4 (2004 - 2008), Fot: Audi Poprzednia generacja A4 to samochód wciąż bardzo nowoczesny, komfortowy i prestiżowy. Ale też bardzo wymagający pod względem obsługowym.

Twórcy modelu A4 mieli niełatwe zadanie. Konstruując następcę słynnej Audi A4 (2004 - 2008), Fot: Audi „osiemdziesiątki” musieli mieć na uwadze ogromną popularność poprzednika, który w udany sposób połączył nowoczesność konstrukcji, wygodę jazdy i przystępną cenę. By powtórzyć ten sukces postanowili stworzyć samochód jeszcze nowocześniejszy, wygodniejszy i dużo lepiej wykonany. Powstał projekt, który co prawda od strony stylizacyjnej wciąż był bardzo klasyczny i mało finezyjny, ale pod względem jakościowym otworzył nowy rozdział w „średniakach” spod znaku Audi. Jakościowy postęp jeszcze wyraźniej zaznaczył się, gdy na rynek weszła druga generacja A4. Samochód dopracowano w szczegółach i wprowadzono do niego najnowocześniejsze technologie. Wyraźnie podniesiono komfort jazdy, zdecydowanie podwyższono poziom wykończenia wnętrza, zmniejszono awaryjność. Przygotowano szeroką gamę silników, w której dominowały konstrukcje mocne, zapewniające odpowiednio dobre osiągi. Model A4 zyskał wręcz ekskluzywny charakter, był ujmująco elegancki i dawał dużo radości z jazdy za sprawą nienagannego prowadzenia. W komfortowym wnętrzu rzeczywiście można poczuć się znakomicie. Dobrej jakości materiały wykończeniowe, wygodne fotele i świetne wyciszenie tworzą w przedziale pasażerskim (nieco przyciasnym w tylnej części) wyjątkowo miłą atmosferę. Nie brakuje miejsca na bagaże. Sedan ma kufer o pojemności 445/720 l, kombi 442/1354 l. W przypadku modelu A4 kombi jest szczególnie cenione za wygodę użytkowania i funkcjonalność. Sprzedaż tej wersji jest dużo wyższa niż czterodrzwiowego sedana, dlatego łatwo znaleźć ją na rynku wtórnym.

Silniki

Audi A4 (2004 - 2008), Fot: Audi Bogata gama jednostek napędowych pozwala bez trudu znaleźć odpowiednią wersję każdemu nabywcy. Obok stosunkowo prostych silników benzynowych oferta obejmuje zaawansowane konstrukcje z turbodoładowaniem i pięcioma zaworami na cylinder oraz wersje z bezpośrednim wtryskiem benzyny, także z doładowaniem. Wśród turbodiesli znajdziemy aż 10 różnych propozycji, różniących się pojemnością skokową i mocą maksymalną. Szczególnie cenione są wersje 1.8 Turbo, które doskonale łączą dobrą dynamikę z umiarkowanym zużyciem paliwa. Wśród turbodiesli dobrą opinię ma 1.9 TDI w odmianach 116 i 130 KM. Dobrze spisuje się 140-konna dwulitrówka, ale po dłuższych przebiegach nader często zdarzają się poważne problemy. Mocne silniki benzynowe, od 170 KM wzwyż, wykazują spory apetyt na paliwo i są drogie w serwisowaniu. Podobnie jest z mocnymi turbodieslami. To raczej propozycje dla prawdziwych koneserów z grubszym portfelem. W przypadku A4 można spotkać się z wersjami FSI e oraz TDI e. To bardziej ekologiczne odmiany, które dzięki modyfikacjom są oszczędniejsze (skrzynie biegów tylko sześciostopniowe z „wydłużonymi” przełożeniami 3 i 5, obręcze kół tylko ze stopów lekkich, opony o niższych oporach toczenia, wskaźnik zmiany biegu).

Eksploatacja

Silniki Audi to w większości wyrafinowane technologicznie konstrukcje. Nie Audi A4 (2000 - 2004), Fot: Audi tolerują zaniedbań i wymagają profesjonalnego dozoru serwisowego. Ważna jest dbałość o jakość oleju silnikowego oraz jego regularna wymiana, zgodnie z wymaganiami producenta. Gorszy, albo nie wymieniony na czas olej odpowiedzialny jest zazwyczaj za uszkodzenia wałków rozrządu. Trzeba się liczyć z awariami pompy paliwa i wyciekami płynu chłodzącego. W silnikach wysokoprężnych częstym awariom ulegają dwumasowe koła zamachowe. W takim przypadku pojawiają się dokuczliwe wibracje podczas pracy silnika na wolnych obrotach. Kiepską opinię ma silnik 2.0 TDI 140 KM, który po dłuższych przebiegach (150-200 tys km) może wymagać bardzo kosztownych napraw. Pęknięcia głowicy, problemy z pompą paliwa oraz wytarcie sześciokątnego wałka w napędzie pompy oleju, prowadzące nawet do zatarcia łożysk wału korbowego, oto grzechy główne tej konstrukcji. Jednak biorąc pod uwagę, że wiele tych samych silników osiąga bez kłopotów jeszcze dłuższe przebiegi trzeba uznać, że kondycja 2.0 TDI w dużej mierze zależy od sposobu eksploatacji. Nie ulega jednak wątpliwości, że silnik powinien być lepiej przygotowany na pełne wykorzystywanie jego możliwości. Dzięki zmianom konstrukcyjnym wprowadzonym od 2007 r. udało się ograniczyć awaryjność 2.0 TDI.

Audi A4 (2000 - 2004), Fot: Audi Podwozie nie sprawia takich problemów jak w egzemplarzach A4 produkowanych do 2000 r. Zawieszenia są bardziej trwałe. Wyraźnie wzrosła przede wszystkim trwałość tzw. silentbloków osadzonych w aluminiowych wahaczach. Wolniej zużywają się również łączniki stabilizatora i końcówki drążków kierowniczych. Opanowano też kłopoty z ksenonowymi reflektorami, które w pierwszej generacji A4 często ulegały awariom. W drugiej generacji takie przypadki należą do rzadkości. Warunkiem małej liczby awarii i dużej trwałości podzespołów jest powierzenie A4 prawdziwym fachowcom, choć niekoniecznie tym w autoryzowanych warsztatach. Wiele prywatnych, wyspecjalizowanych w marce Audi serwisów doskonale poradzi sobie zarówno z obsługą jak i naprawami tego zaawansowanego technicznie auta.

Ważniejsze daty

Audi A4 (1994 - 2000), Fot: Audi
1994 – premiera pierwszej generacji A4

2000 – premiera drugiej generacji A4, nadwozie sedan 4d, wersje z napędem 4x4 (Quattro), silniki 1.8 Turbo (150 KM), 2.0 (130 KM), 3.0 (220 KM), 1.9 TDI (130 KM), 2.5 TDI (180 KM, tylko w wersji Quattro)

Audi A4 Avant (1994 - 2001), Fot: Audi
2001 – wersja kombi i cabrio, nowe silniki 1.6 (102 KM), 2.4 (170 KM), 1.9 TDI (101 KM), 2.5 TDI (155 KM)

2002 – wersja sportowa S4 z silnikiem 4.2 (344 KM), nowe silniki 1.8 Turbo (163 KM), 1.8 Turbo (190 KM), 2.0 FSI (150 KM), 2.5 TDI (163 KM),

Audi A4 Cabrio, Fot: Audi
2003 – wersja S4 Cabrio

Audi A4 (2004 - 2008), Fot: Audi
2004 – modernizacja wersji sedan, nowy pas przedni, bogatsze wyposażenie. Nowe silniki 2.0 TFSI (200 KM), 3.2 FSI (255 KM), 1.9 TDI (116 KM), 2.0 TDI (140 KM), 3.0 TDI (204 KM, tylko w wersji Quattro)
2005 – modernizacja wersji kombi, sportowa wersja RS4 z silnikiem 4.2 (420 KM), nowe silniki 2.0 TFSI (220 KM), 2.7 TDI (180 KM, tylko w wersji Quattro), 3.0 TDI (232 KM, tylko w wersji Quattro)

2006 – nowy silnik 2.0 TDI (170 KM)

2007 – nowe wersje 2.0 TFSI e (170 KM) oraz 1.9 TDI e (116 KM), premiera trzeciej generacji A4

2008 – zakończenie produkcji drugiej generacji A4

Zalety

+ Nowoczesna konstrukcja
+ Mocne silniki
+ Świetne własności jezdne
+ Wysoka jakość wykonania
+ Wysoki komfort jazdy

Wady

- duże wymagania serwisowe
- spore koszty utrzymania
- wysoka cena

Wybrane dane techniczne



Wersja silnikowa Poj. skok (cm3) Moc maks (KM/obr/min) Maks moment obr (Nm/obr/min) Prędkość maks (km/h) Przysp 0-100 km/h (s) Średnie zużycie paliwa (l/100 km)
Silniki benzynowe
1.6 1595 102 148 190 12,6 7,7
1.8 Turbo 1781 150 210 222 8,9 8,2
1.8 Turbo 1781 163 225 228 8,6 8,2
1.8 Turbo 1781 190 240 236 8,2 8,6
2.0 1984 130 195 212 9,9 8,1
2.0 FSI 1984 150 200 218 9,6 7,1
2.0 TFSI 1984 200 280 241 7,3 8,0
2.0 TFSI 1984 220 300 246 7,1 8,1
2.4 2393 170 230 226 8,9 9,9
3.0 2976 220 300 245 6,9 9,8
3.2 FSI 3123 255 330 250 6,8 9,5
4.2 4163 344 410 250 5,8 12,3
4.2 4163 420 430 250 4,8 13,4
Silniki wysokoprężne
1.9 TDI 1896 101 250 195 12,1 5,4
1.9 TDI 1896 116 285 201 11,2 5,6
1.9 TDI 1896 130 310 210 9,9 5,6
2.0 TDI 1968 140 320 206 9,8 6,1
2.0 TDI 1968 170 350 228 8,6 5,8
2.5 TDI 2496 155 310 221 9,4 6,8
2.5 TDI 2496 163 350 227 8,8 6,8
2.5 TDI 2496 180 370 228 8,4 7,6
2.7 TDI 2698 180 380 224 8,4 6,8
3.0 TDI 2967 204 450 235 7,2 7,6
3.0 TDI 2967 232 450 245 6,8 7,6


Ceny

Rocznik / wersja 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
1.6         36 500    
1.8 Turbo 25 500 26 000 28 000   41 500    
2.0 24 000 26 000 28 000        
2.0 FSI         44 500 49 500 53 000
1.9 TDI (116 KM)       31 000 40 500 43 500 50 000
1.9 TDI (130 KM) 20 00 26 500 28 000        
2.0 TDI (140 KM)       36 500 41 000 44 500 49 500
2.5 TDI 17 000 22 500 26 500 34 000      
2.0 TDI           43 000  
3.0 TDI         47 500    


Podsumowanie

Inwestycja w Audi A4 z pewnością się opłaca ze względu na liczne zalety tego modelu. Wysoka jakość wykonania, nowoczesna konstrukcja, mocne silniki i znakomite własności jezdne to cechy nie do pogardzenia. To one tłumaczą wysoką cenę modelu. Ale podstawowym warunkiem bezproblemowej eksploatacji takiego nabytku jest jego nienaganny stan techniczny. Dlatego warto zainwestować najpierw w dokładne sprawdzenie samochodu, by później nie popaść w tarapaty finansowe. Kupienie A4, który za chwilę będzie musiał być naprawiany zrujnuje portfel właściciela. Niepewne oferty lepiej omijać z daleka.


więcej zdjęć Audi A4 w naszej galerii

Jeździłeś Audi A4? Podziel się z nami swoją opinią

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Domino123

    ko... Audi! Zdecydowanie najbardziej na świecie. Mój mąż tego nie rozumie. On za to oczu nie może oderwać od lamborghini i śni po nocach o siedzeniu za kierownicą tego auta. nie jest to jednak w naszym zasięgu....

  • Mecenas

    Fajne auto zwłaszcza z legendarnym już silnikiem 1,8 T z 5 zaworami na cylinder. Nie wiedziałem że w Audi była wersja 190 KM. Szkoda tylko że przyzwoite egzemplarze są nadal bardzo drogie (droższe nawet od nowszego Passata B6)

  • Naiwny zwolennik firmy Audi. (gość)

    Ładne auto,ale bardzo awaryjne.Szczególnie kłopoty w silnikach diesla.Wadliwa skrzynia biegów w 2.0l-143KM Dwa lata spokojnej jazdy a następnie same kłopoty.Awaria sprzęgła.Lewy Xenon padł.Końcówki drążków powybijane z prawej strony.Za takie pieniądze to szok.I to AUDI-szmelc.

  • Tommy (gość)

    Polecam A4 B6 2004 116 KM - 145 tys zrobione, brak awarii, wymiany eksploatacyjne zgodnie z "rozkładem", poza tym wymienione wahacze przód (nasze kochane drogi). I tyle - jeżdże dalej:)

  • Majron (gość)

    Mam a4 2004 rok b6 1,8 turbo 190km niesamowity temat :) wersja s line (prawdziwe s line) to jest moc

  • nitex (gość)

    audi a4 2.5tdi 263km,rewelacja,wbrew opiniom nic sie nie dzieje byłem na hamowni sprawdzić moc,stan wałków,wszystko ok a auto ma na liczniku ponad 200tyś,nie wiem ile ma naprawde. jazda super nie można nawet porównywać z 1.9 czy 2.0 tdi,tutaj naprawde jest czym jechać,cichutko równo i bardzxo dynamicznie,polecam wszystkim i napewno pozostane przy tej marce i bardzo chciałbym zostac przy tym silniczku

  • nitex (gość)

    przepraszam pomyłka 163km

  • nitex (gość)

    aha i nie pisze tej opini zaraz po zakupie auta,posiadam to audi ponad 2 lata,kupiłem jako troche zaniedbane na szczescie podzspoły prócz układu kierowniczego nie wymagały żadnej interwencji

  • Starbucks (gość)

    Silnik 1.8T w U.S.A wystepuje w wersji 170 konnej czego autor nie zalaczyl w danych technicznych. Naped na 4 kola z mechanizmem roznicowym jest naprawde dopracowany - polecam:)

  • tomek 419 (gość)

    ja mam audi A4 avant 1.9 TDI 130 Sline i nienarzekam super sie hula ja zrobilem 100 tys km tym autem i zero kłopotu olej co 15 tys filtry tez i mysle ze 600 tys dociagnie jak sie dba o auto polecam

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Audi A4 zdjęcia

Audi A4 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Audi A4 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Audi A4 Cena

Części dla marki Audi

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

680 zł