Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi A4 (2020). Test odświeżonego przedstawiciela segmentu D premium

Kamil Rogala
Odświeżone Audi A4 obecnej generacji już pojawiło się na rynku polskim, jest także oficjalny cennik modelu, a my mieliśmy okazję pojeździć nim po malowniczych okolicach Kościerzyny, Tczewa i Gdańska. Co się zmieniło i jak te modyfikacje wpłynęły na najpopularniejszy model w ofercie producenta z Ingolstadt?Fot. Kamil Rogala
Odświeżone Audi A4 obecnej generacji już pojawiło się na rynku polskim, jest także oficjalny cennik modelu, a my mieliśmy okazję pojeździć nim po malowniczych okolicach Kościerzyny, Tczewa i Gdańska. Co się zmieniło i jak te modyfikacje wpłynęły na najpopularniejszy model w ofercie producenta z Ingolstadt?Fot. Kamil Rogala
Odświeżone Audi A4 obecnej generacji już pojawiło się na rynku polskim, jest także oficjalny cennik modelu, a my mieliśmy okazję pojeździć nim po malowniczych okolicach Kościerzyny, Tczewa i Gdańska. Co się zmieniło i jak te modyfikacje wpłynęły na najpopularniejszy model w ofercie producenta z Ingolstadt?

Audi A4 (2020). Lekcja historii

W tym roku Audi A4 obchodzi swoje 25. urodziny. Pierwsza generacja A4-ki powstała w 1994 roku i był to model B5, choć tak naprawdę wszystko zaczęło się od modelu 80 B1, który pojawił się na rynku w 1972 roku. Dopiero od generacji B5 stosuje się oficjalnie nazwę A4. Ta pierwsza „prawdziwa” A4-ka jest popularna nawet dziś i nadal na ulicach możemy znaleźć wiele egzemplarzy tego samochodu, choć niektóre są już widocznie zmęczone. Auto w swoim rynkowym życiu, które zakończyło się w 2001 roku przeszło aż dwa poważne liftingi. Rewolucja nastała wraz z modelem A4 B6, który wprowadził do stylistyki sporo nowości, choć tak naprawdę dopiero B7 nawiązuje do obecnie stosowanego języka stylistycznego tj. duży grill przedni i bardzo klasyczna, elegancka linia z nutą sportu.

Ten sport i dynamiczna elegancja była rozwijana wraz z kolejnymi generacjami A4-ki. Zaprezentowane w 2008 roku B8 zaoferowało mnóstwo możliwości i wersji wyposażenia, wraz z uterenowionym modelem Allroad, sportowym S4 i bezkompromisowym RS4 z silnikiem 4,2 V8 o mocy 450 KM. Obecnie oferowana wersja B9 zadebiutowała jesienią 2015 roku we Frankfurcie, a w tym roku przeszła bardzo poważny facelifting. Oczywiście na pierwszy rzut oka zmian jest niewiele, ale wystarczy bliżej się przyjrzeć, aby dostrzec, że zmieniło się… niemal wszystko.

Audi A4 (2020). Zmiany, zmiany, zmiany!

Odświeżone Audi A4 obecnej generacji już pojawiło się na rynku polskim, jest także oficjalny cennik modelu, a my mieliśmy okazję pojeździć nim po malowniczych
Odświeżone Audi A4 obecnej generacji już pojawiło się na rynku polskim, jest także oficjalny cennik modelu, a my mieliśmy okazję pojeździć nim po malowniczych okolicach Kościerzyny, Tczewa i Gdańska. Co się zmieniło i jak te modyfikacje wpłynęły na najpopularniejszy model w ofercie producenta z Ingolstadt?

Fot. Kamil Rogala

Osoba, która nie ma do czynienia z Audi A4 na co dzień lub nie interesuje się tym modelem, może przeoczyć wiele modyfikacji. Oczywiście najbardziej w oczy rzucają się zupełnie nowe światła (w wersji LED są dostępne już od najtańszej wersji), a konkretniej kształt świetlnej grafiki. Teraz pas jest pocięty i zamiast zadziornych zębów mamy subtelne LED-owe rzęsy. Podobnie jest z tyłu. Jednym się to podoba, inni uważają, że A4 straciło na agresywności.

Nadrabiają to jednak przeprojektowane zderzaki, które w standardzie upodobniły się do poprzedniej odmiany S line, w S line i „S-ce” z kolei zastosowano wzory, które do tej pory zarezerwowane były dla topowej odmiany RS. W rezultacie odświeżone Audi A4 wygląda teraz znacznie bardziej sportowo i to już w bazowej odmianie, zaś im więcej sportu sobie zażyczymy, tym więcej agresywnych linii i akcentów otrzymamy.

To zmiany, które zauważymy od razu, ale tych modyfikacji jest o wiele więcej. Osłona chłodnicy Singleframe jest teraz szersza i bardziej płaska. Szerokość auta mają również podkreślać poziome linie z przodu i z tyłu, zaś patrząc na auto z boku, zauważymy wyraziste przetłoczenia nad błotnikami oraz linię biegnącą przez przednie i tylne drzwi. Zdaniem Audi, ma to być nawiązanie do kultowego modelu Quattro. Warto zauważyć, że Audi nie poszło na łatwiznę i zmieniło niemal każdy element nadwozia. Bez zmiany pozostał dach oraz pokrywa silnika.

Jak już wspomniałem, diodowe reflektory są teraz w Audi A4 elementem wyposażenia standardowego. Reflektory diodowe Matrix, które znajdziemy w najwyższej wersji wyposażenia, posiadają w pełni automatyczne światła drogowe. Ponadto producent postawił na trzy linie wyposażenia i aranżacji nadwozia i wnętrza: basic, advanced i S line (nadwozie) oraz: basic, design selection oraz S line. Co ważne, linie wyposażenia możemy łączyć tak, aby dopasować auto do indywidualnych potrzeb. Możemy zatem zdecydować się na wersję S line na zewnątrz, ale design selection w środku itp.

Audi A4 (2020). Mała rewolucja w środku

Odświeżone Audi A4 obecnej generacji już pojawiło się na rynku polskim, jest także oficjalny cennik modelu, a my mieliśmy okazję pojeździć nim po malowniczych
Odświeżone Audi A4 obecnej generacji już pojawiło się na rynku polskim, jest także oficjalny cennik modelu, a my mieliśmy okazję pojeździć nim po malowniczych okolicach Kościerzyny, Tczewa i Gdańska. Co się zmieniło i jak te modyfikacje wpłynęły na najpopularniejszy model w ofercie producenta z Ingolstadt?

Fot. Archiwum

I nie chodzi o wystrój wnętrza, jego wyposażenie, ale o to, co skrywa się we wnętrzu auta. Dosłownie. Audi zastosowało bowiem zupełnie przeprojektowany i wzbogacony o wiele funkcji system MMI. To, co widać wyraźnie, to duży ekran dotykowy o przekątnej 10,1 cala, który będzie oferowany w każdej wersji wyposażenia. To, czego nie widać w ogóle to… pokrętło do sterowania systemem. Audi zrezygnowało z tego rozwiązania na rzeczy tylko i wyłącznie dotykowego sterowania wszystkimi funkcjami skrytymi w systemie MMI. Czy to dobrze? Nie jestem zwolennikiem wyłącznie dotykowych interfejsów, lubię, gdy mam alternatywę w postaci przycisków lub pokrętła, ale widać Audi idzie z duchem czasu oraz mody.

Dotykowy wyświetlacz charakteryzuje się wysoką rozdzielczością, przekątną 10,1 cala i niezłą reakcją na dotyk, podkreśloną przez akustyczną reakcję zwrotną. W niewielkim stopniu zastępuje to fizyczną reakcję na dotyk, ale nadal nie jest to tak intuicyjne i proste w obsłudze, jak tradycyjne przyciski lub pokrętła. Tak czy inaczej system reaguje bardzo sprawnie na każde polecenia, nie zastanawia się, nie zawiesza i działa po prostu płynnie. Co ciekawe, wszystkie komendy możemy wpisywać tradycyjnie, odręcznie lub wypowiadać na głos, zaś zmodyfikowane wyszukiwanie MMI posiada teraz sterowanie naturalnym językiem, dzięki czemu rozumie wiele zwrotów z języka potocznego.

Oczywiście to wszystko najlepiej sprawdza się podczas korzystania z nawigacji, która została teraz wzbogacona o całą gamę usług zawartych w pakietach Audi connect i Audi connect plus, które obejmują wiele serwisów online, w tym car-to-X, wykorzystujących inteligencję rozproszoną floty Audi. Do informacji online o znakach drogowych i o zagrożeniach oraz do usługi wyszukiwania miejsc parkingowych przy ulicy, doszła nowa – informacja o sygnalizacji świetlnej. Jak to działa?\

Co prawda nie jest to jeszcze dostępne w naszym kraju, ale sam zamysł jest bardzo interesujący. Otóż skomunikowany z infrastrukturą miasta pojazd, za pośrednictwem serwera otrzymuje informacje wprost z centralnego sterownika sygnalizacji świetlnej. Kierowca może zatem dopasować prędkość tak, by podjechać do świateł sygnalizacji dokładnie podczas fazy światła zielonego. Na tablicy rozdzielczej pojawia się spersonalizowane zalecenie dotyczące prędkości, a jeśli kierowca czeka już przy czerwonym świetle, zobaczy czas pozostający do następnej fazy światła zielonego. W ten sposób system umożliwia prospektywny, wydajny styl jazdy i korzystnie wpływa na płynność ruchu ulicznego. Oferta ta jest elementem składowym pakietu Audi connect i sukcesywnie jest udostępniana w wybranych europejskich miastach.

Do wyposażenia standardowego należą takie usługi, jak „Telefon alarmowy” i „Serwis”, ponadto bezpłatna aplikacja myAudi App służy do skomunikowania smartfona kierowcy z samochodem. Po co? Otóż za pomocą smartfona możemy otworzyć pojazd, odblokować i zablokować drzwi oraz włączyć silnik. Ciekawie zapowiada się również oferta usług na zamówienie – functions on demand. Działa to mniej więcej jak abonament bez umowy lub wypożyczanie filmów z serwisów VOD. W praktyce oznacza to, że konfigurując samochód nie musimy wybierać niektórych funkcji, z których nie będziemy korzystać. Ale jeśli zajdzie taka potrzeba, będziemy mogli w dowolnym momencie wykupić sobie dostęp np. do nawigacji, radia cyfrowego DAB+ czy też Audi smartphone interface.

Audi A4 (2020). Co pod pokrywą silnika?

Odświeżone Audi A4 obecnej generacji już pojawiło się na rynku polskim, jest także oficjalny cennik modelu, a my mieliśmy okazję pojeździć nim po malowniczych
Odświeżone Audi A4 obecnej generacji już pojawiło się na rynku polskim, jest także oficjalny cennik modelu, a my mieliśmy okazję pojeździć nim po malowniczych okolicach Kościerzyny, Tczewa i Gdańska. Co się zmieniło i jak te modyfikacje wpłynęły na najpopularniejszy model w ofercie producenta z Ingolstadt?

Fot. Archiwum

Na początku sprzedaży Audi A4 będzie oferowane z sześcioma silnikami do wyboru o wachlarzu mocy od 150 do 347 KM. Za jakiś czas do oferty włączą się dwie jednostki wysokoprężne o mocy 136 oraz 163 KM. Kompletna oferta wygląda następująco:

wersja/silnikskrzynia biegówmocmaksymalny moment obrotowyprędkość maksymalnaprzyspieszenie 0-100 km/h
30 TDIS tronic136 KM320 Nm210 km/h9,5 s
35 TDIS tronic163 KM380 Nm210 km/h8,2 s
40 TDIS tronic190 KM400 Nm210 km/h7,7 s
S4tiptronic347 KM700 Nm250 km/h4,8 s
35 TFSI6MT/S tronic150 KM270 Nm210 km/h8,6 s
40 TFSIS tronic190 KM320 Nm210 km/h7,3 s
45 TFSIS tronic245 KM370 Nm250 km/h5,8 s

Oznaczenia 12 V oraz 48 V to jednostki z systemem mild-hybrid (MHEV). Ten pierwszy, słabszy bazuje na 12-woltowej sieci pokładowej, która w niewielkim stopniu obniża zużycie paliwa – szacunkowo o 0,3 l/100km. Nieco więcej znaczenia ma układ 48 V w odmianie S4 z silnikiem V6 o mocy 347 KM z gigantycznym momentem obrotowym 700 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 4,8 sekundy, zaś elektrycznie napędzana sprężarka EAV zapewnia wysoką moc podczas ruszania i niewymuszone wytwarzanie mocy podczas dodawania gazu. Takie rozwiązanie niemal całkowicie eliminuje turbodziurę i umożliwia błyskawiczną reakcję pojazdu we wszystkich sytuacjach podczas jazdy. Sprężarka EAV jest elementem wspomnianej 48-woltowej głównej siecią pokładowej.

Audi A4 (2020). Wrażenia z jazdy

Odświeżone Audi A4 obecnej generacji już pojawiło się na rynku polskim, jest także oficjalny cennik modelu, a my mieliśmy okazję pojeździć nim po malowniczych
Odświeżone Audi A4 obecnej generacji już pojawiło się na rynku polskim, jest także oficjalny cennik modelu, a my mieliśmy okazję pojeździć nim po malowniczych okolicach Kościerzyny, Tczewa i Gdańska. Co się zmieniło i jak te modyfikacje wpłynęły na najpopularniejszy model w ofercie producenta z Ingolstadt?

Fot. Archiwum

Podczas dość krótkiego odcinka testowego miałem okazję przejechać się modelem Audi A4 allroad quattro z silnikiem 2.0 TDI o mocy 190 KM z 400 Nm momentu obrotowego. Zdaniem Audi będzie to najchętniej wybierany układ napędowy dla tej odmiany nadwoziowej. Nic dziwnego, bowiem dynamika i charaktery silnika idealnie pasuje do podniesionego o 35 mm prześwitu i zwiększonych właściwości terenowych. Wysoki moment obrotowy przydaje się podczas dynamicznego przyspieszania, zaś zawieszenie idealnie wybiera wszelkie nierówności nie wydając przy tym żadnych zbędnych dźwięków. Kultura pracy całego układu napędowego była zaskakująco wysoka.

Miałem również okazję krótkiej przejażdżki w odmianie S4, która mimo zastosowanej jednostki wysokoprężnej, co było dość szeroko komentowane, nie wykazywała się żadnymi niedoskonałościami. Wręcz przeciwnie – bardzo wysoki moment obrotowy oraz elektrycznie napędzana sprężarka EAV daje piorunujące wręcz połączenie. Każde wciśnięcie pedału gazu daje błyskawiczne przełożenie na zachowanie się auta na drodze. Napęd quattro oraz ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic to fantastyczne połączenie. Być może brakuje nieco efektów dźwiękowych, gdyż sztuczne wspomaganie doznań akustycznych nie do końca do mnie przemawia, ale pomijając ten fakt, Audi S4 potrafi dostarczyć potężne złoża świetnej zabawy.

Audi A4 (2020). Ceny i podsumowanie

Odświeżone Audi A4 obecnej generacji już pojawiło się na rynku polskim, jest także oficjalny cennik modelu, a my mieliśmy okazję pojeździć nim po malowniczych
Odświeżone Audi A4 obecnej generacji już pojawiło się na rynku polskim, jest także oficjalny cennik modelu, a my mieliśmy okazję pojeździć nim po malowniczych okolicach Kościerzyny, Tczewa i Gdańska. Co się zmieniło i jak te modyfikacje wpłynęły na najpopularniejszy model w ofercie producenta z Ingolstadt?

Fot. Archiwum

Audi kilkukrotnie podkreślało, że odświeżone A4 jest bardzo korzystne cenowo w porównaniu do konkurencji na podobnym poziomie. Podstawowy model A4 35 TFSI 150 KM z manualną skrzynią biegów kosztuje 132 900 złotych w odmianie sedan oraz 140 500 złotych z nadwoziem kombi. Faktycznie, jest to dość korzystna oferta zważywszy, że mamy do czynienia z przedstawicielem segmentu D premium. Za siedmiobiegową skrzynię automatyczną S tronic zapłacimy odpowiednio 142 400 lub 150 000 złotych. Model A4 45 TFSI 245 KM to koszt odpowiednio 185 700 lub 193 300 złotych. Za odmianę allroad z tym silnikiem trzeba zapłacić 201 200 złotych. Oczywiście topowe odmiany S4 sedan i kombi to już zdecydowanie wyższy koszt – 318 900 oraz 326 500 złotych.

Odświeżone Audi A4 to bez wątpienia krok w stronę nowoczesnych rozwiązań i usług. Nie bez znaczenia jest także dość poważna zmiana w wyglądzie, która nie ograniczyła się do delikatnego zmodyfikowania świateł i zderzaków, tylko kosztownej modyfikacji niemal każdego elementu nadwozia. To odważny krok ze strony niemieckiego producenta, który chce być o krok przed konkurencją, a walka w tym segmencie jest niezwykle intensywna i zażarta.

Zalety:

  • świetna stylistyka i zmiana niemal każdego elementu nadwozia;
  • dużo nowoczesnych rozwiązań z nowym systemem MMI włącznie;
  • duży i bardzo czytelny wyświetlacz 10,1 cala;
  • bardzo wysoka kultura pracy silnika Diesla;
  • niezwykle komfortowe i ciche zawieszenie w wersji allroad;
  • imponujące osiągi oraz reakcja na gaz w wersji S4.

Wady:

  • rezygnacja z fizycznego pokrętła do sterowania systemem MMI;
  • sztuczne wspomaganie dźwięku w wersji S4

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty