Audi A4 Avant. Nowocześniej i przestronniej [galeria]

Tomasz Szmandra
Audi A4 Avant / Fot. Tomasz Szmandra
Audi A4 Avant / Fot. Tomasz Szmandra
Po siedmiu latach Audi wprowadza na rynek dziewiątą generację modelu A4 Avant. Zmiany stylistyczne są widoczne, choć nie ma mowy o rewolucji. Jednak wiele elementów zostało opracowanych na nowo, przede wszystkim od strony technicznej. W najtańszej wersji nowe kombi z Ingolstadt kosztuje 139 070 zł.
Audi A4 Avant / Fot. Tomasz Szmandra
Audi A4 Avant / Fot. Tomasz Szmandra

Historia Audi A4 rozpoczęła się w 1994 roku, kiedy zaprezentowano następcę Audi 80, produkowanego od 1972 roku. W tym roku pojawiła się dziewiąta generacja o oznaczeniu B9. Po wersji Limousine, czyli sedan (w cenie od 131 470 zł) na rynek wkracza Avant – odmiana kombi, droższa od podstawowego modelu o 7600 zł.

Jak widać niemieccy projektanci uznali, że nie ma potrzeby zmieniać zbyt wiele, chociaż nowy model ma teraz bardziej dynamiczną sylwetkę i dość niski współczynnik oporu powietrza Cx=0,26. Poza tym auto, mimo, że bazuje na stosowanej już wcześniej płycie podłogowej,  jest o 25 mm dłuższe od poprzednika, co najbardziej daje się odczuć na tylnej kanapie, gdzie jest znacznie więcej miejsca na nogi. W wersji kombi powiększono także bagażnik  - do 505 l oraz 1510 l przy złożonych fotelach z tyłu. Elek­trycz­nie prze­su­wa­na osło­na prze­strze­ni ba­ga­żo­wej oraz elek­trycz­nie otwie­ra­na i za­my­ka­na po­kry­wa ba­gaż­ni­ka są ele­men­tami wy­po­sa­że­nia se­ryj­ne­go, natomiast w opcji do­stęp­ne są czuj­ni­ki ste­ru­ją­ce au­to­ma­tycz­nym otwie­ra­niem i za­my­ka­niem po­kry­wy.

Audi A4 Avant / Fot. Tomasz Szmandra
Audi A4 Avant / Fot. Tomasz Szmandra

Konstruktorzy poprawili także wytłumienie hałasu wewnątrz auta. W tym celu zastosowano dodatkowe materiały wygłuszające, ale wpływ na to miało także obniżenie oporów powietrza. Co ciekawe, nawet specjalnie wyprofilowane lusterka zostały zaprojektowane z myślą o zminimalizowaniu hałasu w kabinie.

Kokpit A4 Avant AD 2015 przypomina rozwiązania znane z najnowszego Q7, i podobnie jak w największym SUV-ie tej marki, wszystko zostało tu precyzyjnie dopracowane, a jakość materiałów zapewne spędza sen z powiek konstruktorom większości konkurencyjnych modeli. Tutaj nie ma najmniejszych wątpliwości, że mamy do czynienia z klasą premium. Na dodatek, w porównaniu z poprzednią generacją, wyposażenie seryjne A4 jest o wiele bogatsze. Obejmuje m.in. reflektory ksenonowe, bezkluczykowy system uruchamiania pojazdu, Bluetooth, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (w wersjach powyżej mocy 190 KM) i siedmiocalowy, kolorowy wyświetlacz MMI. Systemy wsparcia kierowcy i informacyjne są zresztą dokładnie takie same, jak w modelach wyższych klas: A6 i A8.

Audi A4 Avant / Fot. Tomasz Szmandra
Audi A4 Avant / Fot. Tomasz Szmandra

Do najbardziej zaawansowanych technicznie systemów oferowanych w tym aucie należą m.in. Audi virtual cockpit (cyfrowa tablica wskaźników  na monitorze LCD o przekątnej 12,3 cala wyświetla najważniejsze informacje w formie grafik o wysokiej rozdzielczości), reflektory diodowe Audi Matrix LED, Audi smartphone interface, system muzyczny Bang & Olufsen Sound System z przestrzennym dźwiękiem 3D, Audi phone box - umożliwiający bezprzewodowe ładowanie telefonu komórkowego, a także wyświetlacz informacji na szybie przed kierowcą head-up display oraz usługa Audi connect.

W opcji, razem z systemem MMI Navigation plus oferowany jest moduł Audi connect, który za pomocą szybkiej techniki transmisji danych LTE, łączy samochód z internetem. To dzięki temu oraz zintegrowanemu punktowi dostępu Wi-Fi Hotspot (WLAN), pasażerowie mogą do woli surfować i mailować, wykorzystując swoje mobilne urządzenia.

Audi A4 Avant / Fot. Tomasz Szmandra
Audi A4 Avant / Fot. Tomasz Szmandra

Pora jednak wspomnieć o silnikach.  Pod maską nowego Audi A4 może pracować jedna z siedmiu jednostek: trzech benzynowych (1.4 TFSI/150 KM, 2.0 TFSI/190 KM i 2.0 TFSI/252 KM) i czterech wysokoprężnych (2.0 TDI/150 KM, 2.0 TDI/190 KM, 3.0 TDI/218 KM i 3.0 TDI/272 KM).

Jeśli wierzyć danym producenta, zużycie paliwa spadło w tych silnikach nawet o 21 procent. Dla przykładu: auto wyposażone w jednostkę 2.0 TDI ultra zadowala się średnio 3,8 l oleju napędowego na 100 km, natomiast silnik  2.0 TFSI ultra (190 KM), która mieliśmy pod maską podczas pierwszych, krótkich jazd testowych, zużywa zaledwie 5 l benzyny na 100 km. Oczywiście przy okazji zmniejszono także emisję CO2.

Z silnikami mogą współpracować: sześciostopniowa manualna skrzynia biegów, siedmiostopniowa przekładnia automatyczna S tronic oraz ośmiostopniowa automatyczna skrzynia tiptronic. Przekładnie automatyczne wyposażono w funkcję wolnego biegu, która pozwala zaoszczędzić paliwo. W przypadku wersji z napędem na cztery koła – quattro, wyposażonych w najmocniejsze silniki TDI, począwszy od przyszłego roku,  Audi będzie oferować sportowy mechanizm różnicowy. Oczywiście za dopłatą.

Audi A4 Avant / Fot. Tomasz Szmandra
Audi A4 Avant / Fot. Tomasz Szmandra

Zasiadając za kierownicą A4 Avant, trudno nie dostrzec, że podczas projektowania podwozia tego auta kierowano się kompromisem pomiędzy sportowymi osiągami, a komfortem podróżowania.  Udało się to osiągnąć dzięki zastosowaniu lekkiego, pięciowahaczowego zawieszenia osi oraz elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego. Opcjonalnie dostępne są też: dynamiczny układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu oraz amortyzatory o regulowanej sile tłumienia, gdzie kierowca sam wybiera jedno z dwóch możliwych ustawień – sportowe lub komfortowe. Ustawienia amortyzatorów są zintegrowane z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi Drive Select, który znajduje się na liście wyposażenia standardowego dla najmocniejszych wersji silnikowych.

Z innych ciekawszych systemów, które można spotkać w tym aucie, warto wspomnieć jeszcze o tzw. asystentach: wydajności (pomaga zaoszczędzić paliwo), toru jazdy, jazdy w korkach, parkowania, ruchu poprzecznego oraz korzystającym z radaru tempomacie z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami (z funkcją Stop & Go). W ofercie znajduje się także działająca w oparciu o kamerę funkcja rozpoznawania znaków drogowych.

Audi A4 Avant / Fot. Tomasz Szmandra
Audi A4 Avant / Fot. Tomasz Szmandra

Jak widać Audi kusi klientów nie tylko atrakcyjnym wyglądem, jakością wykończenia i nowoczesnymi silnikami, ale także wyjątkowo bogatym i nowoczesnym wyposażeniem. A to także może okazać ważnym atutem w starciu z rynkowymi rywalami, takimi chociażby jak Mercedes klasy C Kombi czy BMW serii 3 Touring.  

Polscy dealerzy Audi już rozpoczęli przyjmowanie zamówień na najnowsze Audi A4 Avant, a pierwsze egzemplarze trafią do klientów w połowie listopada.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty