Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi A4 B9 2019. Co zmienia lifting?

Mariusz Michalak
Audi A4 Po czterech latach prac konstrukcyjnych, koncern z Ingolstadt uczynił ten model klasy średniej jeszcze bardziej sportowym. Tak prezentuje się nowe Audi A4. Fot. Audi
Audi A4 Po czterech latach prac konstrukcyjnych, koncern z Ingolstadt uczynił ten model klasy średniej jeszcze bardziej sportowym. Tak prezentuje się nowe Audi A4. Fot. Audi
Po czterech latach prac konstrukcyjnych, koncern z Ingolstadt uczynił ten model klasy średniej jeszcze bardziej sportowym. Zmiany objęły wersje: sedan, Avant, Allroad, a także sportową odmianę S4.

Sportowa prezencja

Osłona chłodnicy Singleframe jest teraz szersza i bardziej płaska. Poziome linie z przodu i z tyłu podkreślają szerokość auta. Diodowe reflektory są teraz w Audi A4 elementem wyposażenia standardowego. Reflektory diodowe Matrix, które znajdziemy w najwyższej wersji wyposażenia, posiadają w pełni automatyczne światła drogowe. Nowa jest także koncepcja linii wyposażeniowych: zewnętrzne linie wyposażeniowe nazywają się teraz basic, advanced i S line, a do tego dochodzi zindywidualizowany wygląd modeli S i A4 allroad quattro. Klienci mogą wybierać spośród 12 barw lakieru, a w palecie jest nowy kolor: szary Terra.

W centrum tablicy rozdzielczej znajduje się lekko zwrócony ku kierowcy duży wyświetlacz dotykowy MMI touch. To centrala nowego systemu obsługi. Nowe, oferujące wiele kolorów i materiałów pakiety wyposażenia wnętrza: design selection i S line, można dowolnie łączyć z liniami zewnętrznymi. W ciemnościach, pakiet oświetlenia konturowego lub nastrojowego nadaje wnętrzu wyrafinowanej atmosfery.

Komunikacja to podstawa

Nowe Audi A4, wyposażone jest w również zupełnie nowy system MMI, który obsługuje się w ten sam sposób jak nowoczesnego smartfona. Wyświetlacz dotykowy MMI touch z akustyczną reakcją zwrotną przejął funkcje dotychczas stosowanego regulatora obrotowo-przyciskowego na konsoli tunelu środkowego. Wysokiej rozdzielczości wyświetlacz TFT ma przekątną 10,1 cala.

Nawigacja w nowym Audi A4 jest teraz jeszcze bardziej wszechstronna i przyjazna użytkownikowi. Gama usług zawartych w Audi Connect i Audi connect plus obejmuje wiele serwisów online, w tym car-to-X, wykorzystujących inteligencję rozproszoną floty Audi. Do informacji online o znakach drogowych i o zagrożeniach oraz do usługi wyszukiwania miejsc parkingowych przy ulicy, doszła nowa – informacja o sygnalizacji świetlnej. Skomunikowany z infrastrukturą miasta pojazd, za pośrednictwem serwera otrzymuje informacje wprost z centralnego sterownika sygnalizacji świetlnej. Kierowca może zatem dopasować prędkość tak, by podjechać do świateł sygnalizacji dokładnie podczas fazy światła zielonego. Na tablicy rozdzielczej pojawia się spersonalizowane zalecenie dotyczące prędkości, a jeśli kierowca czeka już przy czerwonym świetle, czas pozostający do następnej fazy światła zielonego. W ten sposób system umożliwia prospektywny, wydajny styl jazdy i korzystnie wpływa na płynność ruchu ulicznego. Oferta ta jest elementem składowym pakietu Audi connect i sukcesywnie jest udostępniana w wybranych europejskich miastach.

Usługi Audi connect „Telefon alarmowy” i „Serwis” należą do wyposażenia standardowego. Do skomunikowania smartfona klienta z samochodem służy bezpłatna aplikacja myAudi App. Przy pomocy smartfona z systemem operacyjnym Android, klient może, korzystając z opcjonalnego kluczyka Audi connect, odblokować i zablokować drzwi oraz włączyć silnik. Personalizacja – kolejna funkcja cyfrowa – pozwala, by nawet 14 użytkowników aplikacji myAudi mogło zapisać ulubione ustawienia w formie indywidualnych profili.

Wśród wielu innych nowości, z którymi Audi A4 wchodzi na rynek, jest także pionierska oferta functions on demand – funkcji na żądanie. Dzięki niej, klienci mogą już po dokonaniu zakupu auta, całkowicie dowolnie i zgodnie ze swoimi potrzebami, dokupić trzy funkcje infotainmentu. W Niemczech są to system MMI plus, radio cyfrowe DAB+ i Audi smartphone interface. W zależności od funkcji, są różne warunki ich użytkowania.

Jeśli klient chce najpierw przetestować daną funkcję, ma możliwość jednorazowego wykupienia jednomiesięcznego okresu próbnego. Już w czasie jego trwania może taki okres przedłużyć – ponownie na jeden miesiąc, na rok, albo na stałe. Jeżeli klient nie zdecyduje się na przedłużenie dostępu, to wygaśnie on automatycznie, bez potrzeby zgłaszania rezygnacji na koniec upływającego terminu.

Tablica rozdzielcza dostępna jest w trzech wariantach – są to dwa częściowo analogowe systemy informacji kierowcy i – w połączeniu z systemem MMI plus – w pełni cyfrowy kokpit Audi virtual cockpit plus. Kierowca obsługuje 12,3-calowy wyświetlacz o rozdzielczości full HD przy pomocy przycisków na kierownicy wielofunkcyjnej i może wybierać jeden z trzech widoków. Wyświetlacz danych na szybie head-up display prezentuje ważne informacje w bezpośrednim polu widzenia kierowcy.

A4 dostępne jest z wieloma systemami wsparcia kierowcy. Te opcjonalne zebrano w pakiety „Podróż”, „Miasto” i „Parkowanie”. Ważnym systemem w pakiecie „Podróż“ jest adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go. Umożliwia on automatyczne regulowanie odstępu od innych pojazdów. W połączeniu z predyktywnym asystentem wydajności może on predyktywnie spowalniać i przyspieszać nawet wtedy, gdy przed naszym autem nie ma żadnego innego pojazdu. By funkcja ta mogła zadziałać, system najpierw analizuje dane pochodzące z usługi car-to-X, dane nawigacji oraz znaki drogowe.

Napęd nowego Audi A4

Na początku sprzedaży w Europie, nowa rodzina Audi A4 wyposażona będzie w sześć turbodoładowanych silników. Wachlarz ich mocy sięga od 110 kW (150 KM) do 255 kW (347 KM) – od Audi A4 35 TFSI, aż po Audi S4 TDI. Wkrótce do oferty dołączą jeszcze dwie kolejne wersje silnikowe: 30 TDI o mocy 100 kW (136 KM) i 35 TDI o mocy 120 kW (163 KM). Wszystkie jednostki - czy to czterocylindrowe Diesle, czy V6 TDI, czy też czterocylindrowe TFSI, spełniają normy emisji spalin Euro 6d-temp.

Trzy wchodzące na rynek jednostki są wyposażone w system mild-hybrid (MHEV), bazujący na 12-woltowej sieci pokładowej. System ten obniża zużycie paliwa, a jednocześnie podnosi komfort podróży. Wkrótce w gamie pojawią się dwa kolejne takie silniki. Zaawansowana elektryfikacja stanowi ważny wkład w osiągnięcie celów Audi w zakresie zużycia paliwa. W rzeczywistych warunkach jazdy system MHEV - według pomiarów własnych Audi - może obniżyć spalanie nawet o 0,3 litra na 100 km.

Bez znaczenia czy to manualna skrzynia biegów, czy siedmiostopniowa automatyczna skrzynia S tronic, czy ośmiostopniowa tiptronic, czy to napęd na oś przednią, czy też napęd quattro; każdy z sześciu silników oferowany jest z dopasowanym do niego na miarę układem przeniesienia napędu. Wszystkie wchodzące na rynek modele A4, oprócz bazowej wersji z silnikiem TFSI, standardowo zjeżdżają z taśmy wyposażone w automatyczną skrzynię biegów. 35 TFSI o mocy 110 kW (150 KM) ze skrzynią manualną oferowane będzie jakiś czas po pojawieniu się modelu na rynku, podobnie zresztą jak 40 TDI o mocy 140 kW (190 KM) z napędem na przednią oś.

Sportowe zawieszenie

Klienci mogą wybrać pomiędzy standardowym, a sportowym zestrojeniem zawieszenia. Dodatkowo dostępne są dwa rodzaje zawieszenia adaptacyjnego. Jedno z nich to zawieszenie komfortowe z regulacją tłumienia, w którym karoseria zawieszona jest o 10 mm niżej i które oferuje wyjątkowo wysoki komfort jazdy. Drugie to zawieszenie sportowe z regulacją tłumienia albo bez niego. W nim karoseria zawieszona jest o 23 mm niżej.

Moc silnika wysokoprężnego: Audi S4 TDI

Obie wersje S rodziny A4 – Audi S4 TDI i S4 TDI Avant, na rynki europejskie wyposażane są w silnik Diesla V6. Jednostka 3.0 TDI łączy w sobie wysoki moment obrotowy i duży zasięg, generując moc do 255 kW (347 KM) i maksymalny moment obrotowy 700 Nm. Dzięki niemu, model S4 TDI Limousine od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,8 sekundy, a jego ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.

Elektrycznie napędzana sprężarka EAV zapewnia wysoką moc podczas ruszania i niewymuszone wytwarzanie mocy podczas dodawania gazu. W ten sposób eliminuje turbodziurę i umożliwia błyskawiczną reakcję pojazdu we wszystkich sytuacjach podczas jazdy. Sprężarka EAV jest elementem nowej, 48-woltowej głównej siecią pokładowej. Elementem sieci jest też system mild-hybrid dysponujący jeszcze większym potencjałem wydajności niż system MHEV oparty na 12-woltowej sieci pokładowej modeli A4.

Ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic i stały napęd na cztery koła quattro, tworzą układ napędowy. Na życzenie Audi montuje opcjonalny sportowy mechanizm różnicowy, który aktywnie rozdziela moment napędowy między kołami tylnej osi.

Audi A4 allroad quattro

Dzięki napędowi na cztery koła quattro i podwyższonemu o 35 mm prześwitowi, Audi A4 allroad quattro łączy wysoki komfort jazdy i dobre właściwości offroad’owe. Zarówno komfort, jak i dynamikę można jeszcze bardziej zwiększyć przy pomocy opcjonalnego podwozia allroad z regulacją stopnia tłumienia. Od Audi A4 Avant model ten odróżniają detale: osłona podwozia, kontrastowe osłony brzegów nadkoli, 12 mm większe koła oraz szerszy rozstaw kół – o 6 mm z przodu i o 11 mm z tyłu.

Audi A4 allroad quattro dostępne jest z trzema silnikami do wyboru – jednym benzynowym i dwoma wysokoprężnymi. Automatyczne skrzynie biegów są tu elementem wyposażenia standardowego. Alternatywą dla seryjnego zawieszenia jest zawieszenie z regulacją stopnia tłumienia. Podobnie jak w modelu A4 Avant, bagażnik ma pojemność 495 l, a przy złożonym oparciu tylnego siedzenia i załadowaniu po dach – 1495 l. Pokrywa bagażnika i roleta przestrzeni bagażowej mają w standardzie elektryczny napęd. Wraz z dodatkowym trybem offroad systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, kierowca ma w A4 allroad quattro łącznie sześć profili do dyspozycji.

Linia limitowana Audi A4 edition one

Wprowadzając nowe Audi A4 na rynek, marka z czterema pierścieniami w logo oferuje dodatkowo jego limitowaną linię o nazwie „edition one“. Będzie ona dostępny w wersji Limousine i Avant z trzema wariantami silnikowymi do wyboru: 2.0 TFSI o mocy 180 kW (245 KM), 2.0 TDI o mocy 140 kW (190 KM) i 3.0 TDI o mocy 170 kW (231 KM). Jego stylistyka zewnętrzna bazuje na zewnętrznej linii wyposażeniowej S line, uzupełnionej o wyraziste elementy, takie jak czarny pakiet stylistyczny. We wnętrzu klient może wybierać pomiędzy linią design selection i pakietem wewnętrznym S line.

Wejście na rynek w Europie

Modele Audi A4 i S4 z napędem TDI pojawią się na rynku europejskim jesienią 2019 r.

Na rynkach pozaeuropejskich Audi oferuje model S4 i S4 Avant również z silnikiem 3.0 TFSI. Turbodoładowana jednostka z bezpośrednim wtryskiem generuje moc 260 kW (354 KM) i wytwarza maksymalny moment obrotowy 500 Nm, dostępny w zakresie od 1370 do 4500 obr./min. Dzięki temu silnikowi V6, model S4 TFSI Limousine od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,7 sekundy, a jego ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. W przypadku Audi S4 TFSI Avant standardowy sprint trwa o dwie dziesiąte sekundy dłużej.

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty