Audi A5 Sportback. Sztuka udawania
Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz / TVN Turbo/x-news

To dobra wiadomość dla polskich klientów, bo bardziej funkcjonalnego liftbacka, w którym pokrywa bagażnika unosi się wraz z tylną szybą, wybierają oni chętniej niż typowo sportowe Coupe. Nie są jednak odosobnieni. Audi sprzedało 588 tys. szt. modelu A5, z czego 60 % to właśnie Sportback. A przecież pojawił się on dopiero dwa lata po debiucie odmiany dwudrzwiowej, pracował zatem na swój sukces znacznie krócej. Trudno się dziwić, że praktyczna strona auta bierze górę. Pięciodrzwiowy układ nadwozia i zdecydowanie lepszy dostęp do bagażnika są dla wielu osób istotne, bo bardzo ułatwiają codzienną eksploatację.
A czy coś tracą nie kupując Coupe? Jeśli tak, to niewiele. Sportback prezentuje się znakomicie, ma smukłą sylwetkę i równie płynne linie jak dwudrzwiowe A5. W zasadzie to rodzaj „pięciodrzwiowego coupe”, z łagodnie opadającym dachem w tylnej części i wyeksponowanymi nadkolami, dzięki którym auto wygląda muskularnie. Stylistycznych fajerwerków nie ma co szukać, wszystko opiera się na wysmakowanych kształtach i świetnie dobranych proporcjach. Duży rozstaw osi, krótkie zwisy, niemal płaska, szersza niż u poprzednika osłona chłodnicy, lekko wypiętrzona pokrywa silnika, pokrywa bagażnika zakończona niewielkim spoilerem - na to wszystko po prostu miło popatrzeć w A5. A co z techniką, której nie widać na zewnątrz ? Nowa kombinacja nowoczesnych materiałów pozwoliła zmniejszyć masę nadwozia o 15 kg, a całego samochodu o 85 kg w stosunku do pierwszej generacji A5 Sportback.
Miło też zasiąść w jego wnętrzu, które dłuższe jest teraz o 11 cm, bo jakość materiałów i poziom wykończenia są po prostu nienaganne. Podobnie jak wyciszenie wnętrza. Jazda w A5 Sportback to prawdziwa przyjemność, którą czerpie się z kilku źródeł. Po pierwsze z nienagannego prowadzenia, po drugie z komfortu jazdy, po trzecie ze znakomitego systemu audio a po czwarte z wirtualnego kokpitu, na którym można obserwować nie tylko wskaźniki, ale również wskazania nawigacji. Wirtualny kokpit wymaga niestety dopłaty, ale warto w niego zainwestować. Audi chwali się, że poziomy układ deski rozdzielczej daje poczucie dużej szerokości przedziału pasażerskiego. Ale tak na naprawdę nie potrzebne są żadne sugestie, wnętrze rzeczywiście jest szerokie. A przy tym wystarczająco przestronne, przede wszystkim za pierwszym rzędem siedzeń. Ponarzekać można na pojemność bagażnika, bo 480 l w klasie średniej to raczej przeciętny wynik.
Redakcja poleca:
Jak rozpoznać rzeczywisty przebieg auta?
Ogrzewania postojowe. To trzeba wiedzieć
Oto nowy model Kii
Mocną stronę nowego A5 Sportback stanowi komunikacja z kierowcą i pasażerami. Wirtualny kokpit to tylko jeden z przykładów tej nowej komunikacji, są też inne. Najbardziej rozbudowaną wersją oferowanych przez Audi opcji z sektora „infotainment” jest nawigacja MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch. W skład tego systemu wchodzi m.in. pamięć flash 10 GB, napęd DVD, usługi Audi connect dostępne bezpłatnie przez okres trzech lat oraz monitor o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 8,3 cala. Bezpłatnie można też pięciokrotnie uaktualniać nawigację. MMI Navigation plus ściśle współpracuje z wieloma systemami wsparcia i bezpieczeństwa. Aplikacja Audi smartphone interface integruje smartfony z systemem operacyjnym. Nagłośnienie firmy Bang & Olufsen pozwala odtwarzać dźwięk w nowatorskim wymiarze 3D, dając wrażenie zasiadania w sali koncertowej. Wzmacniacz rozdziela moc do 19 głośników o łącznej mocy 755 W. Rozrywki pasażerom tylnych siedzeń dostarczy system Rear Seat Entertainment, czyli specjalny tablet Audi, który może być użytkowany zarówno w aucie, jak i poza nim.
O nowoczesności współczesnego auta klasy premium świadczą w ogromnym stopniu zaawansowane systemy elektroniczne, podnoszące bezpieczeństwo i komfort jazdy. W nowym Sportbacku jest ich wiele, a najważniejszy z nich to adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami (ACC) z funkcją start-stop i z asystentem jazdy w korkach. W spowolnionym ruchu, gdzie prędkość nie przekracza 65 km/h, system pomaga kierowcy w prowadzeniu, samodzielnie zwalniając i przyspieszając oraz przejmując czasowo kierowanie pojazdem podczas jazdy autostradą lub inną drogą dobrej jakości (chodzi głównie o wyraźne oznakowanie poziome i pionowe). Asystent wydajności, analizując drogowe informacje GPS z pewnym wyprzedzeniem pomaga zaoszczędzić paliwo. To jedyne w swoim rodzaju rozwiązanie w tym segmencie. Asystent manewru omijania uaktywnia się, gdy trzeba objechać przeszkodę, aby uniknąć wypadku. W ułamku sekundy oblicza właściwy tor jazdy, wykorzystując do tego dane z przedniej kamery, tempomatu ACC i czujników radarowych. Zestaw systemów uzupełniają asystent skręcania, asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego z tyłu pojazdu, ostrzeżenie przed niebezpieczeństwem podczas wysiadania, system rozpoznawania znaków drogowych, aktywny asystent toru jazdy oraz asystent zmiany pasa ruchu. To wszystko można mieć w A5 Sportback, głównie za dopłatą.
Od techniki i technologii może zakręcić się w głowie, ale w Audi nie można od tego uciec. To firma, która nawet w sloganach reklamowych podkreśla, jak istotne są rozwiązania techniczne zastosowane w samochodzie. Na przykład doskonałe prowadzenie Sportbacka to w dużej mierze zasługa skomplikowanych i drogich zawieszeń wielowahaczowych i nowego, elektromechanicznego układu kierowniczego. Seryjnie dostępny jest system Drive Select (zmienne tryby jazdy, od komfortowego po sportowy). Opcjonalnie oferowane jest też podwozie z adaptacyjnymi amortyzatorami, pozwalającymi regulować charakterystykę zawieszeń oraz dynamiczny układ kierowniczy, w którym przełożenie dostosowuje się do prędkości auta i kąta skrętu kierownicy.
Gama silników to kombinacja trzech jednostek benzynowych i trzech wysokoprężnych. Listę benzynowców tworzą 1.4 TFSI (150 KM), 2.0 TFSI (190 KM) i 2.0 TFSI (252 KM), a listę turbodiesli 2.0 TDI (190 KM), 3.0 V6 TDI (218 KM) i 3.0 V6 TDI (286 KM). Dostępne skrzynie biegów to 6-stopniowa przekładnia manualna, 7-stopniowa, dwusprzęgłowa przekładnia zautomatyzowana S tronic oraz 7-stopniowy, klasyczny „automat” Tiptronic (tylko z 286-konnym 3.0 TDI. W A5 Sportback można wybrać jeden z dwóch rodzajów napędu quattro. Pierwszy, stale rozdzielający napęd na obie osie wykorzystuje mechanizm Torsena. W drugim o nazwie Ultra wielopłytkowe sprzęgło (w zależności od modelu ma 5 lub 7 par płytek) dołącza w razie potrzeby napęd tylnej osi. Dodatkowy wysprzęglik ma za zadanie wyłączyć z pracy wał napędowy gdy napędzane są tylko koła przednie (oszczędność paliwa). Prawdziwa wisienka na torcie to wersja S5 Sportback z silnikiem 3.0 TFSI o mocy 354 KM z 8-stopniową przekładnią Tiptronic i seryjnie montowanym napędem quattro.
Nowe Audi A5. Ceny w Polsce
Silnik | Cena |
1.4 TFSI (150 KM) | 159 900 zł |
2.0 TFSI (190 KM) | 167 800 zł |
2.0 TFSI (252 KM) | 191 600 zł |
2.0 TDI (190 KM) | 177 700 zł |
3.0 TDI (218 KM) | 220 000 zł |
3.0 TDI (286 KM) | 263 000 zł |
Wybrane dane techniczne Audi A5 Sportback i konkurentów:
marka/model |
Audi A5 Sportback 2.0 TDI S tronic |
BMW 3 Grand Turismo 2.0d |
DS DS5 2.0 BlueHDI EAT-6 |
Cena (zł) |
187 200 |
181 977 |
143 900 |
typ nadwozia/liczba drzwi |
Hatchback/5 |
Hatchback/5 |
Hatchback/5 |
liczba miejsc |
5 |
5 |
5 |
Wymiary i masy |
|||
długość/szerokość/wysokość (mm) |
4733/1843/1386 |
4824/1828/1508 |
4530/1850/1508 |
rozstaw kół: przód/tył (mm) |
1587/1568 |
1541/1586 |
1575/1599 |
rozstaw osi (mm) |
2824 |
2920 |
2727 |
masa własna (kg) |
1575 |
1595 |
1540 |
pojemność bagażnika (l) |
480/b.d. |
520/1600 |
468/1288 |
pojemność zbiornika paliwa (l) |
40 |
60 |
60 |
Układ napędowy |
|||
rodzaj paliwa |
Olej napędowy |
Olej napędowy |
Olej napędowy |
typ silnika spalinowego |
Turbodiesel, 16V, common-rail |
Turbodiesel, 16V, common-rail |
Turbodiesel, 16V, common-rail |
pojemność (cm3) |
1968 |
1995 |
1997 |
liczba cylindrów |
4 |
4 |
4 |
napędzana oś |
przednia |
tylna |
przednia |
Skrzynia biegów |
|||
typ/liczba przełożeń |
automat/7 |
automat/8 |
automat/6 |
Osiągi |
|||
Moc maks. (KM/obr/min) |
190/3800-4200 |
190/4000 |
181/3750 |
Mom. obr. maks. (Nm/obr/min) |
400/1750-3000 |
400/1750-2500 |
400/2000 |
Czas przysp. 0-100 km/h (s) |
7,9 |
7,7 |
9,2 |
Prędkość maks. (km/h) |
235 |
226 |
220 |
Śr zuż. paliwa (l/100 km) |
4,2 |
4,3 |
4,4 |
Średnia emisja CO2 (g/km) |
109 |
113 |
116 |

- Poprzednie zdjęcie
- 1 / 8
- Następne zdjęcie
Audi A5 Sportback
Po niedawnej prezentacji wersji drugiej generacji A5 w wersji Coupe Audi wprowadza do swoich salonów pięciodrzwiowego model A5 Sportback, który wygląda rasowo, jednak jest przy tym bardzo funkcjonalny.
Fot. Dariusz Dobosz