Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36558 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Audi A5 Sportback. Sztuka udawania

Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz / TVN Turbo/x-news

Audi A5 Sportback

Po niedawnej prezentacji wersji drugiej generacji A5 w wersji Coupe Audi wprowadza do swoich salonów pięciodrzwiowego model A5 Sportback, który wygląda rasowo, jednak jest przy tym bardzo funkcjonalny.

Fot. Dariusz Dobosz Po niedawnej prezentacji drugiej generacji A5 w odmianie Coupe, Audi wprowadza do swoich salonów pięciodrzwiowy model A5 Sportback, który wygląda rasowo, jednak jest przy tym bardzo funkcjonalny.

Audi A5 Sportback

Po niedawnej prezentacji wersji drugiej generacji A5 w wersji Coupe Audi wprowadza do swoich salonów pięciodrzwiowego model A5 Sportback, który wygląda rasowo, jednak jest przy tym bardzo funkcjonalny.

Fot. Dariusz Dobosz To dobra wiadomość dla polskich klientów, bo bardziej funkcjonalnego liftbacka, w którym pokrywa bagażnika unosi się wraz z tylną szybą, wybierają oni chętniej niż typowo sportowe Coupe. Nie są jednak odosobnieni. Audi sprzedało 588 tys. szt. modelu A5, z czego 60 % to właśnie Sportback. A przecież pojawił się on dopiero dwa lata po debiucie odmiany dwudrzwiowej, pracował zatem na swój sukces znacznie krócej. Trudno się dziwić, że praktyczna strona auta bierze górę. Pięciodrzwiowy układ nadwozia i zdecydowanie lepszy dostęp do bagażnika są dla wielu osób istotne, bo bardzo ułatwiają codzienną eksploatację.

A czy coś tracą nie kupując Coupe? Jeśli tak, to niewiele. Sportback prezentuje się znakomicie, ma smukłą sylwetkę i równie płynne linie jak dwudrzwiowe A5. W zasadzie to rodzaj „pięciodrzwiowego coupe”, z łagodnie opadającym dachem w tylnej części i wyeksponowanymi nadkolami, dzięki którym auto wygląda muskularnie. Stylistycznych fajerwerków nie ma co szukać, wszystko opiera się na wysmakowanych kształtach i świetnie dobranych proporcjach. Duży rozstaw osi, krótkie zwisy, niemal płaska, szersza niż u poprzednika osłona chłodnicy, lekko wypiętrzona pokrywa silnika, pokrywa bagażnika zakończona niewielkim spoilerem - na to wszystko po prostu miło popatrzeć w A5. A co z techniką, której nie widać na zewnątrz ? Nowa kombinacja nowoczesnych materiałów pozwoliła zmniejszyć masę nadwozia o 15 kg, a całego samochodu o 85 kg w stosunku do pierwszej generacji A5 Sportback.

Miło też zasiąść w jego wnętrzu, które dłuższe jest teraz o 11 cm, bo jakość materiałów i poziom wykończenia są po prostu nienaganne. Podobnie jak wyciszenie wnętrza. Jazda w A5 Sportback to prawdziwa przyjemność, którą czerpie się z kilku źródeł. Po pierwsze z nienagannego prowadzenia, po drugie z komfortu jazdy, po trzecie ze znakomitego systemu audio a po czwarte z wirtualnego kokpitu, na którym można obserwować nie tylko wskaźniki, ale również wskazania nawigacji. Wirtualny kokpit wymaga niestety dopłaty, ale warto w niego zainwestować. Audi chwali się, że poziomy układ deski rozdzielczej daje poczucie dużej szerokości przedziału pasażerskiego. Ale tak na naprawdę nie potrzebne są żadne sugestie, wnętrze rzeczywiście jest szerokie. A przy tym wystarczająco przestronne, przede wszystkim za pierwszym rzędem siedzeń. Ponarzekać można na pojemność bagażnika, bo 480 l w klasie średniej to raczej przeciętny wynik.

Redakcja poleca:

Jak rozpoznać rzeczywisty przebieg auta?
Ogrzewania postojowe. To trzeba wiedzieć
Oto nowy model Kii

Audi A5 Sportback

Po niedawnej prezentacji wersji drugiej generacji A5 w wersji Coupe Audi wprowadza do swoich salonów pięciodrzwiowego model A5 Sportback, który wygląda rasowo, jednak jest przy tym bardzo funkcjonalny.

Fot. Dariusz Dobosz Mocną stronę nowego A5 Sportback stanowi komunikacja z kierowcą i pasażerami. Wirtualny kokpit to tylko jeden z przykładów tej nowej komunikacji, są też inne. Najbardziej rozbudowaną wersją oferowanych przez Audi opcji z sektora „infotainment” jest nawigacja MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch. W skład tego systemu wchodzi m.in. pamięć flash 10 GB, napęd DVD, usługi Audi connect dostępne bezpłatnie przez okres trzech lat oraz monitor o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 8,3 cala. Bezpłatnie można też pięciokrotnie uaktualniać nawigację. MMI Navigation plus ściśle współpracuje z wieloma systemami wsparcia i bezpieczeństwa. Aplikacja Audi smartphone interface integruje smartfony z systemem operacyjnym. Nagłośnienie firmy Bang & Olufsen pozwala odtwarzać dźwięk w nowatorskim wymiarze 3D, dając wrażenie zasiadania w sali koncertowej. Wzmacniacz rozdziela moc do 19 głośników o łącznej mocy 755 W. Rozrywki pasażerom tylnych siedzeń dostarczy system Rear Seat Entertainment, czyli specjalny tablet Audi, który może być użytkowany zarówno w aucie, jak i poza nim.

O nowoczesności współczesnego auta klasy premium świadczą w ogromnym stopniu zaawansowane systemy elektroniczne, podnoszące bezpieczeństwo i komfort jazdy. W nowym Sportbacku jest ich wiele, a najważniejszy z nich to adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami (ACC) z funkcją start-stop i z asystentem jazdy w korkach. W spowolnionym ruchu, gdzie prędkość nie przekracza 65 km/h, system pomaga kierowcy w prowadzeniu, samodzielnie zwalniając i przyspieszając oraz przejmując czasowo kierowanie pojazdem podczas jazdy autostradą lub inną drogą dobrej jakości (chodzi głównie o wyraźne oznakowanie poziome i pionowe). Asystent wydajności, analizując drogowe informacje GPS z pewnym wyprzedzeniem pomaga zaoszczędzić paliwo. To jedyne w swoim rodzaju rozwiązanie w tym segmencie. Asystent manewru omijania uaktywnia się, gdy trzeba objechać przeszkodę, aby uniknąć wypadku. W ułamku sekundy oblicza właściwy tor jazdy, wykorzystując do tego dane z przedniej kamery, tempomatu ACC i czujników radarowych. Zestaw systemów uzupełniają asystent skręcania, asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego z tyłu pojazdu, ostrzeżenie przed niebezpieczeństwem podczas wysiadania, system rozpoznawania znaków drogowych, aktywny asystent toru jazdy oraz asystent zmiany pasa ruchu. To wszystko można mieć w A5 Sportback, głównie za dopłatą.

Audi A5 Sportback

Po niedawnej prezentacji wersji drugiej generacji A5 w wersji Coupe Audi wprowadza do swoich salonów pięciodrzwiowego model A5 Sportback, który wygląda rasowo, jednak jest przy tym bardzo funkcjonalny.

Fot. Dariusz Dobosz Od techniki i technologii może zakręcić się w głowie, ale w Audi nie można od tego uciec. To firma, która nawet w sloganach reklamowych podkreśla, jak istotne są rozwiązania techniczne zastosowane w samochodzie. Na przykład doskonałe prowadzenie Sportbacka to w dużej mierze zasługa skomplikowanych i drogich zawieszeń wielowahaczowych i nowego, elektromechanicznego układu kierowniczego. Seryjnie dostępny jest system Drive Select (zmienne tryby jazdy, od komfortowego po sportowy). Opcjonalnie oferowane jest też podwozie z adaptacyjnymi amortyzatorami, pozwalającymi regulować charakterystykę zawieszeń oraz dynamiczny układ kierowniczy, w którym przełożenie dostosowuje się do prędkości auta i kąta skrętu kierownicy.

Gama silników to kombinacja trzech jednostek benzynowych i trzech wysokoprężnych. Listę benzynowców tworzą 1.4 TFSI (150 KM), 2.0 TFSI (190 KM) i 2.0 TFSI (252 KM), a listę turbodiesli 2.0 TDI (190 KM), 3.0 V6 TDI (218 KM) i 3.0 V6 TDI (286 KM). Dostępne skrzynie biegów to 6-stopniowa przekładnia manualna, 7-stopniowa, dwusprzęgłowa przekładnia zautomatyzowana S tronic oraz 7-stopniowy, klasyczny „automat” Tiptronic (tylko z 286-konnym 3.0 TDI. W A5 Sportback można wybrać jeden z dwóch rodzajów napędu quattro. Pierwszy, stale rozdzielający napęd na obie osie wykorzystuje mechanizm Torsena. W drugim o nazwie Ultra wielopłytkowe sprzęgło (w zależności od modelu ma 5 lub 7 par płytek) dołącza w razie potrzeby napęd tylnej osi. Dodatkowy wysprzęglik ma za zadanie wyłączyć z pracy wał napędowy gdy napędzane są tylko koła przednie (oszczędność paliwa). Prawdziwa wisienka na torcie to wersja S5 Sportback z silnikiem 3.0 TFSI o mocy 354 KM z 8-stopniową przekładnią Tiptronic i seryjnie montowanym napędem quattro.

Nowe Audi A5. Ceny w Polsce

 Silnik Cena
1.4 TFSI (150 KM) 159 900 zł
2.0 TFSI (190 KM) 167 800 zł
2.0 TFSI (252 KM) 191 600 zł
2.0 TDI (190 KM) 177 700 zł
3.0 TDI (218 KM) 220 000 zł
3.0 TDI (286 KM) 263 000 zł

Wybrane dane techniczne Audi A5 Sportback i konkurentów:

marka/model

Audi A5 Sportback 2.0 TDI S tronic

BMW 3 Grand Turismo 2.0d

DS DS5 2.0 BlueHDI EAT-6

Cena (zł)

187 200

181 977

143 900

typ nadwozia/liczba drzwi

Hatchback/5

Hatchback/5

Hatchback/5

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4733/1843/1386

4824/1828/1508

4530/1850/1508

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1587/1568

1541/1586

1575/1599

rozstaw osi (mm)

2824

2920

2727

masa własna (kg)

1575

1595

1540

pojemność bagażnika (l)

480/b.d.

520/1600

468/1288

pojemność zbiornika paliwa (l)

40

60

60

Układ napędowy

rodzaj paliwa

Olej napędowy

Olej napędowy

Olej napędowy

typ silnika spalinowego

Turbodiesel, 16V, common-rail

Turbodiesel, 16V, common-rail

Turbodiesel, 16V, common-rail

pojemność (cm3)

1968

1995

1997

liczba cylindrów

4

4

4

napędzana oś

przednia

tylna

przednia

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

automat/7

automat/8

automat/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

190/3800-4200

190/4000

181/3750

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

400/1750-3000

400/1750-2500

400/2000

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

7,9

7,7

9,2

Prędkość maks. (km/h)

235

226

220

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

4,2

4,3

4,4

Średnia emisja CO2 (g/km)

109

113

116

 

Audi A5 Sportback

Po niedawnej prezentacji wersji drugiej generacji A5 w wersji Coupe Audi wprowadza do swoich salonów pięciodrzwiowego model A5 Sportback, który wygląda rasowo, jednak jest przy tym bardzo funkcjonalny.

Fot. Dariusz Dobosz

Audi A5 Sportback

Po niedawnej prezentacji wersji drugiej generacji A5 w wersji Coupe Audi wprowadza do swoich salonów pięciodrzwiowego model A5 Sportback, który wygląda rasowo, jednak jest przy tym bardzo funkcjonalny.

Fot. Dariusz Dobosz

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • anfi (gość)

    Może lepiej kupić Mondeo. Wygląda tak samo, a tańszy, he,he.

  • Paweł (gość)

    @anfi, kup sobie najlepiej fiata punto, jeśli porównujesz samochody na podstawie podobieństwa ich wyglądu...zresztą...czy widziałeś ten samochód na żywo, miałeś okazję się nim przejechać? Auto robi wrażenie, zarówno wizualnie jak i całościowo (jazda, wyposażenie...). I nie..to nie jest droższy odpowiednik mondeo...z czym Ty do ludzi..."he he"..:)

  • SD (gość)

    "Wybrane dane techniczne Audi A5 Sportback i konkurentów i konkurentów:"

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Audi A5 zdjęcia

Audi A5 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Audi A5 Cena

Części dla marki Audi

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

680 zł