Audi A6 (1997 – 2004)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Auto-Sim: Audi A6 to auta klasy wyższej średniej. Jak na przedstawiciela tego segmentu przystało, jest pojazdem luksusowym.
Fot. Auto-Sim: Audi A6 to auta klasy wyższej średniej. Jak na przedstawiciela tego segmentu przystało, jest pojazdem luksusowym.
Audi A6 należy do najpopularniejszych modeli aut klasy wyższej średniej na rynku wtórnym.

Audi A6 należy do najpopularniejszych modeli aut klasy wyższej średniej na rynku wtórnym.

 

Audi A6, zaprezentowane wiosną 1997 r. podczas salonu samochodowego w Genewie, zastąpiło model o tej samej nazwie produkowany od 1994 r. Największą różnicą między nimi była nowa linia nadwozia o zaokrąglonych kształtach, w ocenie części miłośników marki nawet

Fot. Auto-Sim: Audi A6 to auta klasy wyższej średniej. Jak na przedstawiciela tego segmentu przystało, jest pojazdem luksusowym.
Fot. Auto-Sim: Audi A6 to auta klasy wyższej średniej. Jak na przedstawiciela tego segmentu przystało, jest pojazdem luksusowym.

awangardowa, ale nadal elegancka. W rok po limuzynie producent wprowadził na rynek wersję kombi, zwaną Avantem. W obydwu wariantach nadwozia występowała także wersja z napędem na cztery koła, czyli Quattro.  

 

Nowe A6 miało tę samą długość co poprzednia wersja, ale było szersze i wyższe. Zmiany te przyczyniły się do zwiększenia komfortu podróżowania i poprawy własności jezdnych. Kabina wewnątrz jest przestronna, bardzo dobrze wyciszona, z dużą ilością miejsca z przodu i z tyłu, zaś wysoko poprowadzona linia dachu sprawia wrażenie sporej przestrzeni nad głową. Kokpit jest w „stylu niemieckim” – czytelny, ergonomiczny, ale bez fantazji stylistycznych. Z myślą o pasażerach przygotowano trochę różnych schowków i

Fot. Auto-Sim: Gama silników A6 jest szeroka. Każdy ma więc szansę znaleźć coś dla siebie.
Fot. Auto-Sim: Gama silników A6 jest szeroka. Każdy ma więc szansę znaleźć coś dla siebie.

uchwytów na napoje. Bagażnik A6 ma pojemność 550 litrów z łatwym dostępem. Można go też powiększyć, składając oparcie tylnej kanapy dzielone w stosunku 2:1. Auto prowadzi się bardzo dobrze, a podczas pokonywania zakrętów zachowuje się neutralnie. Jest to zasługa zawieszenia: z przodu czterowahaczowa oś z ramą pomocniczą i stabilizatorem poprzecznym (unowocześniona wersja stosowana wcześniej w modelu A8), zaś z tyłu zespolona oś skrętna z amortyzatorami gazowymi i stabilizatorami przechyłów.  

 

Silniki  

 

Audi A6 oferowane było z dużą paletą silników benzynowych i wysokoprężnych. Do najbardziej popularnych jednostek napędowych można zaliczyć silniki 1,8 l/125 KM (najsłabiej radzi sobie z

Fot. Auto-Sim: Dostęp do bagażnika jest łatwy.
Fot. Auto-Sim: Dostęp do bagażnika jest łatwy.

autem), 1,8 l T/150 KM (bardzo trwały), 2,4 l V6/165 KM (bardzo dobra kultura pracy), 2,8 l V6/193 KM, 2,7 l T V6/230 KM oraz diesel 1,9 l z mocami 110 lub 130 KM (dość głośne). Inne silniki to np. 4,2 l V8/300 KM benzynowy i wysokoprężny 2.5 TDI V6 o mocy 150 KM lub 179 KM (dynamiczny, cichy). Wszystkie jednostki napędowe odznaczają się wysoką kulturą pracy i wytrzymałością. Najwięcej zastrzeżeń eksploatacyjnych dotyczy silników V6. W benzynowych przypadłościami są wycieki z okolicy głowicy i spore zużycie oleju. W dieslu natomiast, szczególnie z początku produkcji, były kłopoty z wałkami rozrządu i hydraulicznymi kompensatorami luzu zaworowego. Zdarzają się także awarie pomp wtryskowych.  

 

Eksploatacja

 

Od Audi A6, reprezentanta samochodów wyższej klasy, oczekuje się odpowiednio wysokiej jakości wykonania, bezpieczeństwa, trwałości, odporności na korozję. Większość tych życzeń auto spełnia, ale i temu modelowi zdarzają się usterki.

Z pewnością nie ma problemów z korozją, gdyż wszystkie blachy nadwozia są ocynkowane.

Fot. Wojciech Kołatek: Kokpit jest w „stylu niemieckim” – czytelny, ergonomiczny, ale bez fantazji stylistycznych.
Fot. Wojciech Kołatek: Kokpit jest w „stylu niemieckim” – czytelny, ergonomiczny, ale bez fantazji stylistycznych.

Natomiast lista usterek nie jest krótka jak na tę klasę auta, choć w większości dotyczy wcześniejszych roczników. Na auta po face liftingu, od 2002 r. nie ma prawie narzekań.

Najwięcej zastrzeżeń dotyczy przedniego zawieszenia, bywają kłopoty z przepływomierzem i filtrem powietrza, uszkodzeniu ulega pompa wodna, występują nieszczelności skrzyni biegów (tiptronic). Użytkownicy zgłaszają też usterki układu elektrycznego – czujników włączania oświetlenia wnętrza, sterowników szyb, mechanizmu zamka centralnego.

Na rynku jest dużo Audi A6 drugiej generacji. Są to auta z bogatym wyposażeniem seryjnym, takim jak ABS, EDS, pełna elektryka, poduszki powietrzne, klimatyzacja, koła z lekkich stopów. Samochody po face liftingu mają zmieniony kształt kraty wlotu powietrza do silnika oraz przednich i tylnych lamp. Zmodernizowane zostało także przednie zawieszenie: „odchudzono”  je o 5 kg, wprowadzając m.in. ramiona zwrotnic odkuwane z aluminium. Model zyskał także bogatsze wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa.

W zdecydowanej większości dostępne u nas A6 pochodzą z importu, głównie z rynku niemieckiego, z przebiegami powyżej 150 tys. km. W sporej części są to także auta powypadkowe – naprawione lub sprzedawane z widocznymi uszkodzeniami. Dominują wersje z lat 1998 – 1999 i te są w przystępnych cenach. Zdecydowanie droższe są samochody po modernizacji. W ofertach najwięcej jest aut z silnikiem diesla o pojemności 2,5 l. Warto także pamiętać, że utrzymanie Audi jest dość kosztowne, szczególnie, jeżeli nie mieliśmy szczęścia przy zakupie. Oryginalne części są drogie, a zamienniki nie zawsze „trzymają” jakość.  

 

Wady:                                                                  

- wysoka cena zakupu,

- mało trwałe przednie zawieszenie,

-  auto narażone na kradzieże.

 

Zalety:

- doskonałe wykończenie,

- dobre jednostki napędowe,

- wysoki poziom bezpieczeństwa biernego.

 

Ważniejsze daty z historii modelu

1997 – wprowadzenie wiosną na rynek A6 w nowej wersji,

1998 – debiut modelu w wersji kombi (Avant)

1999 – nowe silniki: benzynowe 2.7 T i 4.2 V8 oraz diesel 2.5 TDI,

2000 – wersja Allroad Quatro, czyli kombi z zawieszeniem pneumatycznym i regulacją wysokości,

2001 – face lifting modelu,

2004 – wprowadzenie na rynek nowej wersji A6

 

Orientacyjne ceny wywoławcze A6 (w tys. zł)*

 

 

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

1.8

25,9-31,0

27,0-33,5

35,9-37,7

-

44,9-51,4

-

-

-

2.4

32,5-35,9

31,9-39,9

38,7-42,9

36,9-45,8

53,5-62,0

-

56,8-78,9

119,0

2.8

21,0-29,7

29,5-33,8

35,9-39,6

45,9-55,9

46,9-61,5

-

-

-

1.9 TDI

-

35,4-41,4

36,9-45,6

37,9-49,4

51,0-62,5

56,6-66,9

56,5-75,5

-

2.5 TDI

-

29,5-45,9

36,9-47,9

42,0-52,9

48,5-69,0

51,9-68,0

66,9-78,9

78,0-150,0

* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia oraz rodzaju nadwozia

 

Wybrane dane techniczne*

 

Silnik

1.8 T

2.4

2.8

2.7

4.2

1.9 TDI

2.5 TDI

Liczba cylindrów/zaworów

4/20

6/30

6/30

6/30

8/40

4

6

Pojemność skokowa (cm³)

1781

2393

2771

2671

4172

1896

2496

Moc (KM/obr./min.)

150/5700

165/6000

193/6000

230/5800

300/6200

110/4150

150/4000

Maks. mom. obr.

(Nm/obr./min.)

210/1750

230/3200

280/3200

310/1700

400/3000

235/1900

310/1500

Prędkość maks. (km/h)

217

222

236

247

250

194

218

Przyspieszenie 0-100 km (s)

9,5

9,2

8,1

7,5

6,9

12,6

9,7

Zużycie paliwa:

wg EU (l/100 km)

6,6/11,1

7,4/13,9

7,2/14,2

7,8/14,8

9,5/19,0

4,6/7,6

5,3/9,9

Opony

195/65

VR15

205/60

R15

205/55

R16

215/55

R16

235/50

R16

195/65

VR15

205/60

R15

Zbiornik paliwa (l)

70

82

70

Objętość bagażnika (dm³)

550

435

550

Rozstaw osi (cm)

276

 

276

Rozstaw kół przód/tył (cm)

154/157

158/159

154/157

Średnica zawracania (m)

11,7

Wymiary: dł./szer./wys. (cm)

479,5/181/145

483,5/185/145

479,5/181/145

Masa własna (kg)

1390

1430

1430

1520

1730

1415

1520

Masa całkowita (kg)

1970

2010

2010

2100

2310

1995

2100

* dane wersji sedan z 2000 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty