Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi A6 allroad quattro. Tak wygląda czwarta generacja

Mariusz Michalak
Audi A6 allroad quattro Nowe Audi A6 allroad quattro to m.in. mocne silniki V6 TDI, pneumatyczne zawieszenie adaptive air suspension zmieniające swą wysokość aż o 60 mm oraz kontrola zjazdu ze wzniesienia w standardzie. Fot. Audi
Audi A6 allroad quattro Nowe Audi A6 allroad quattro to m.in. mocne silniki V6 TDI, pneumatyczne zawieszenie adaptive air suspension zmieniające swą wysokość aż o 60 mm oraz kontrola zjazdu ze wzniesienia w standardzie. Fot. Audi
Nowe Audi A6 allroad quattro to m.in. mocne silniki V6 TDI, pneumatyczne zawieszenie adaptive air suspension zmieniające swą wysokość aż o 60 mm oraz kontrola zjazdu ze wzniesienia w standardzie.

Audi przedstawia czwartą generację A6 allroad quattro, świętując przy tym dwudziestą rocznicę wprowadzenia tego wariantu modelowego na rynek. Nowe Audi A6 allroad quattro ma 4,95 m długości, 1,90 m szerokości i 1,50 m wysokości. Rozstaw osi - 2,93 m.

Audi A6 allroad quattro. Wygląd zewnętrzny

Audi A6 allroad quattro Nowe Audi A6 allroad quattro to m.in. mocne silniki V6 TDI, pneumatyczne zawieszenie adaptive air suspension zmieniające swą
Audi A6 allroad quattro

Nowe Audi A6 allroad quattro to m.in. mocne silniki V6 TDI, pneumatyczne zawieszenie adaptive air suspension zmieniające swą wysokość aż o 60 mm oraz kontrola zjazdu ze wzniesienia w standardzie.

Fot. Audi

Karoseria Audi A6 allroad quattro zawieszona jest nawet o 45 mm wyżej niż klasycznego A6 Avant. Standardowy prześwit wynosi tu 139 mm. Samochód nie traci swej mocy, nawet gdy ciągnie przyczepę o masie do 2,5 tony.

W jego przodzie dominuje szeroka i nisko osadzona osłona chłodnicy Singleframe o pionowym, aluminiowym użebrowaniu. Dolny przedni spojler oraz osłona podwozia również błyszczą kolorem aluminium. Typowe dla samochodów terenowych relingi na dachu, listwy okien, osłona podwozia, listwa dyfuzora oraz charakterystyczny pasek łączący ze sobą tylne światła, mogą być do wyboru w kolorze aluminium lub w kolorze czarnym. Osłony krawędzi nadkoli standardowo utrzymane są w kolorze szarym „scandium”. Opcjonalnie zamówić je można w kolorze nadwozia lub w błyszczącym kolorze czarnym. Na kontrastowych kolorystycznie listwach progowych umieszczono logotypy allroad.

Dwa pakiety opcjonalne jeszcze bardziej podkreślają stylistykę samochodu. Są to pakiet zewnętrzny „aluminium” oraz czarny pakiet stylistyczny z ciemnymi dodatkami i ciemnymi listwami. Paleta lakierów nowego Audi A6 allroad quattro składa się z jedenastu kolorów, w tym z wyjątkowego koloru zielonego „gavial”, czerpiącego inspirację z unikalnej barwy, w której polakierowany był pierwszy model A6 allroad z roku 1999.

Wnętrze pojazdu dostępne jest w trzech kolorach – w czerni, w kolorze beżowym „pearl” lub w kolorze brązowym „okapi”. Standardowo fotele obite są czarną tkaniną z dodatkami skóry. Alternatywnie dostępne są obicia w kolorach beżowym lub brązowym. Opcjonalnie zamówić można również obicie z perforowanej skóry Valcona. Zamiast standardowych paneli tapicerki w kolorze szarego grafitu, dostępne są dwa warianty paneli drewnianych i jeden wariant aluminiowy.

Audi A6 allroad quattro. Zawieszenie pneumatyczne w standardzie

Audi A6 allroad quattro Nowe Audi A6 allroad quattro to m.in. mocne silniki V6 TDI, pneumatyczne zawieszenie adaptive air suspension zmieniające swą
Audi A6 allroad quattro

Nowe Audi A6 allroad quattro to m.in. mocne silniki V6 TDI, pneumatyczne zawieszenie adaptive air suspension zmieniające swą wysokość aż o 60 mm oraz kontrola zjazdu ze wzniesienia w standardzie.

Fot. Audi

Zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia jest w modelu A6 allroad quattro wyposażeniem standardowym i zestrojone zostało w ten sposób, by samochód ten zwiększył swe terenowe możliwości. W zależności od prędkości i od trybu ustawionego w systemie Audi drive select, zawieszenie może zmieniać swą wysokość. Podczas ruszania w trybach „auto” i „comfort” zawieszenie ustawione jest na standardowej wysokości 139 mm, którą można aktywnie regulować w zależności od osiąganej prędkości. Jeśli w systemie ustawiono najwyższe położenie karoserii, a prędkość pojazdu wynosi maksymalnie 35 km/h, cała karoseria unosi się o 45 mm. Z kolei po przekroczeniu tej prędkości, automatycznie się obniża. Przy prędkościach autostradowych – powyżej 120 km/h – karoseria obniża się o 15 mm. Jeśli A6 allroad quattro rusza w trybie „offroad”, a jego prędkość nie przekracza 80 km/h, karoseria automatycznie ustawia się o 30 mm wyżej niż standardowo. Podczas bardzo wolnej jazdy – do 35 km/h – w trybie „lift” karoseria unosi się o kolejne 15 mm, co daje aż 45 mm powyżej pozycji standardowej.

Audi A6 allroad quattro. Napęd 

Na rynkach europejskich A6 allroad quattro dostępne będzie z trzema wysokoprężnymi silnikami V6 TDI do wyboru. Wszystkie te jednostki generują swą moc z trzech litrów pojemności i w porównaniu z poprzednimi modelami zostały gruntownie przeprojektowane.

Jednostka napędowa 3.0 TDI dostępna jest w trzech wariantach mocy. Pierwszy z nich wytwarza 170 kW (231 KM) mocy oraz 500 Nm momentu obrotowego, dostępnego w przedziale od 1750 do 3250 obr./min. Wystarcza to do rozpędzenia samochodu od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy i dalej do osiągnięcia prędkości maksymalnej 250 km/h. Wartości cyklu WLTP skorelowane ze zużyciem paliwa wg. cyklu NEDC dla Audi A6 allroad quattro 45 TDI wynoszą 5,9 – 5,8 litra paliwa na 100 km (156 - 152 gramy CO2 na km). Silnik Audi A6 allroad quattro 50 TDI wytwarza 210 kW (286 KM) i w przedziale od 2250 do 3000 obr./min. dostarcza 620 Nm momentu obrotowego. Inne dane dotyczące tej wersji silnikowej: sprint od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy, ograniczona prędkość maksymalna 250 km/h, spalanie 5,9 – 5,8 litra na 100 km (156 - 152 gramów CO2 na km). Najmocniejsza z trzech wersji silnika 3.0 TDI generuje 257 kW (349 KM) mocy oraz 700 Nm momentu obrotowego, dostępnego w przedziale od 2500 do 3100 obr./min. Audi A6 allroad quattro 55 TDI od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,2 sekundy, spalając przy tym 6,6 – 6,4 litra oleju napędowego na 100 km (emisja CO2: 172 – 168 g/km).

Wszystkie trzy jednostki TDI przekazują swą siłę na jezdnię za pośrednictwem ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Selektywny rozkład momentu obrotowego między kołami jest doskonałym uzupełnieniem stałego napędu na cztery koła quattro. Oba te systemy są w A6 allroad quattro na wyposażeniu seryjnym. Selektywny rozkład momentu obrotowego między kołami sprawia, że podczas jazdy z dużą prędkością, przy wchodzeniu w zakręt, system przyhamowuje dwa koła toczące się po wewnętrznej stronie zakrętu, na które działają zredukowane siły, jeszcze zanim wpadną one w poślizg. Moment napędowy przekazywany jest wtedy na koła z lepszą przyczepnością. Opcjonalny, sportowy mechanizm różnicowy bezstopniowo rozdziela moc pomiędzy tylne koła. Taki aktywny rozdział momentu obrotowego zapewnia najlepszy przyrost dynamiki, jeśli chodzi o prowadzenie i przyczepność.

Standardowo, trzy jednostki TDI wyposażone są w technikę łagodnej hybrydy „mild hybrid” (MHEV = Mild Hybrid Electric Vehicle). MHEV sprawia, że jazda staje się jeszcze wygodniejsza oraz może zredukować spalanie w realnych warunkach drogowych nawet o 0,4 litra na 100 km. Układ MHEV pracuje w oparciu o nowy, 48 – woltowy główny system elektryczny.

Serce układu MHEV: alternator – rozrusznik RSG, jest w stanie odzyskać podczas hamowania nawet 8 kW mocy i przekazać ją do oddzielnego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 10 Ah. Nowe Audi A6 allroad quattro może również w szerokim zakresie prędkości żeglować z wyłączonym silnikiem. System start-stop załącza się już przy 22 km/h.

Audi A6 allroad quattro. Systemy wspomagania kierowcy

Audi A6 allroad quattro Nowe Audi A6 allroad quattro to m.in. mocne silniki V6 TDI, pneumatyczne zawieszenie adaptive air suspension zmieniające swą
Audi A6 allroad quattro

Nowe Audi A6 allroad quattro to m.in. mocne silniki V6 TDI, pneumatyczne zawieszenie adaptive air suspension zmieniające swą wysokość aż o 60 mm oraz kontrola zjazdu ze wzniesienia w standardzie.

Fot. Audi

Na pokładzie Audi A6 allroad quattro znajdziemy tak samo rozbudowaną gamę systemów infotainment, jak w siostrzanych modelach A6 i A7. W pełni cyfrowy system operacyjny zawiera m.in. duży ekran służący do obsługi funkcji infotainment. W najwyższej wersji wyposażenia ekran ten może mieć przekątną 10,1 cala. Z poziomu ekranu położonego niżej, którego przekątna to 8,6 cala, kierowca obsługuje system klimatyzacji i funkcje komfortowe oraz wprowadzać może na nim tekst. Funkcja sterowania naturalnym głosem do przetwarzania wszystkich komend wykorzystuje zarówno informacje zapisane na pokładzie samochodu, jak i wiedzę pozyskiwaną z chmury.

Opcjonalnie, A6 allroad quattro wyposażone może być również w Audi virtual cockpit z ekranem o przekątnej 12,3 cala. Wirtualny kokpit obsługiwany jest przyciskami na wielofunkcyjnej kierownicy. Auto wyposażyć można dodatkowo w nawigację MMI navigation plus, zawierającą moduł LTE oraz hotspot Wi-Fi. System nawigacji – na podstawie wcześniej przejechanych tras – sam się uczy i jest w stanie dostarczyć kierowcy odpowiednich sugestii przy wyborze drogi. Trasa obliczana jest online, na serwerach firmy HERE oraz jednocześnie w systemie pokładowym. Opcjonalnie, Audi oferuje również system wyświetlania informacji na szybie, na wprost wzroku kierowcy – head-up display.

Internetowe usługi Audi connect podzielono na dwa pakiety: pierwszy „nawigacja & infotainment” i drugi „telefon ratunkowy & serwis”. Aplikacja myAudi łączy bezprzewodowo smartfona użytkownika z systemem MMI, a zawarta w niej funkcja bezkluczykowego dostępu „Audi connect key” pozwala na otwieranie i zamykanie pojazdu oraz na jego uruchamianie z poziomu smartfona z systemem Android, za pośrednictwem komunikacji bliskiego pola NFC. Opcjonalny system muzyczny Bang & Olufsen Advanced Sound System, w skład którego wchodzi aż 19 głośników oraz subwoofer, emituje trójwymiarowy dźwięk, słyszalny także na tylnej kanapie. Nawet siedmioro różnych kierowców auta może zapisać około 400 różnych funkcji w siedmiu indywidualnych profilach. Systemy wspomagania kierowcy nowego Audi A6 allroad quattro zapewniają jeszcze więcej komfortu i bezpieczeństwa. Je również podzielono na dwa pakiety: w skład pakietu wspomagania „Podróż” wchodzi asystent wydajności, adaptacyjny asystent jazdy oraz asystent niebezpieczeństwa. Pakiet „Miasto” z kolei, zawiera asystenta skrzyżowań oraz ostrzeżenie przed wysiadaniem. Centralny sterownik wsparcia kierowcy zFAS, bez przerwy obliczający model otoczenia pojazdu, dostarcza danych źródłowych dla wszystkich powyższych systemów wsparcia kierowcy.

Audi A6 allroad quattro. Limitowana seria „20 lat allroad”

Wraz z rynkową premierą nowego Audi A6 allroad quattro, Audi wprowadza również limitowaną serię tego modelu pod nazwą „20 lat allroad”. Tutaj zarówno wygląd zewnętrzny, jak i wnętrze, mogą być dalece zindywidualizowane. Dostępne są trzy kolory lakieru: zielony „gavial”, biały „lodowiec” oraz brązowy „soho”. Czarny pakiet stylizacyjny został poszerzony o charakterystyczne pierścienie Audi oraz o obudowy lusterek zewnętrznych. Wygląd samochodu dopełniają ekskluzywne, 19-calowe felgi. Czarne fotele sportowe obite skórą i Alcantarą, aluminiowe panele stylistyczne i podświetlane listwy progowe, dodają wnętrzu wyrazistych akcentów.

Nowe Audi A6 allroad quattro w sprzedaży w Niemczech i w innych państwach europejskich znajdzie się jeszcze w czerwcu. Natomiast w pierwszej połowie roku 2020 samochód będzie miał swą rynkową premierę w Chinach oraz po raz pierwszy wejdzie do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych.

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty