Audi A6 C6 (2004-2011). Wady i zalety
Data publikacji: Autor: Karol Biela

Audi A6 VI generacji zaprezentowano w marcu 2004 roku na salonie samochodowym w Genewie. Początkowo auto występowało wyłącznie jako 4-drzwiowa limuzyna, a dopiero po kilku miesiącach pojawiła się odmiana kombi nazwana tradycyjnie Avant.
W porównaniu do ustępującego modelu nadwozie limuzyny było o 12 centymetrów dłuższe i o 4,5 centymetra szersze, chociaż wysokość karoserii pozostała niemal niezmieniona. Do tego dodać należy o 8,3 centymetra większy rozstaw osi, który zapewnił jeszcze większą przestrzeń dla pasażerów.
Bogate wyposażenie to podstawa w segmencie premium, więc już w standardzie Audi A6 VI generacji posiadało np. 16-calowe obręcze ze stopów lekkich, układ ABS z ESP, czołowe oraz boczne poduszki powietrzne z przodu i z tyłu, wielofunkcyjną kierownicę oraz dźwignię zmiany biegów obszytą skórą, a także automatyczną klimatyzację.
Nowa „A6-ka” – między innymi dzięki zastosowaniu aluminium (maska silnika, błotniki) i stali o wysokiej wytrzymałości, w tym stali szlachetnej – była o około 30 kilogramów lżejsza od poprzedniej generacji. Dzięki zastosowaniu nowych technologii, ale też i narzędzi do produkcji zwiększono jednocześnie o ponad 34% sztywność karoserii.
W 2006 roku w sprzedaży pojawiła się bazująca na kombi uterenowiona odmiana Allroad. Samochód wyróżnia się m.in. standardowym napędem na wszystkie koła (quattro), nakładkami poszerzającymi nadkola, czy aluminiowymi relingami dachowymi. Jednak fabrycznie montowane w Allroad regulowane zawieszenie może być problematyczne w naprawie, więc przed kupnem tej wersji warto dokładnie sprawdzić poprawne działanie tego systemu.
Dwa lata później Audi A6 przeszło kurację odmładzającą. W jej ramach lekko przestylizowano zderzaki i osłonę chłodnicy, ale przede wszystkim zmodyfikowano paletę jednostek napędowych, zawieszenie, czy unowocześniono system obsługujący system MMI (ang. Multi Media Interface).
Gama jednostek napędowych
Początkowo nowa „A6-ka” mogła być napędzana jednym z pięciu montowanych wzdłużnie jednostek napędowych. Wśród silników benzynowych dostępne były trzy konstrukcje: 2.4 V6/177 KM, 3.2 V6 FSI/255 KM oraz 4.2 V8/335 KM. Z kolei paleta turbodiesli składała się z dwóch motorów: 2.0 TDI/140 KM i 3.0 TDI V6/225 KM.
Zobacz także: Mazda 6 (2007-2012). Zalety i typowe usterki
Później do oferty dołączyła konstrukcja 2.0 TFSI/170 KM i 2.7 TDI V6 o mocy 180 KM. Gamę jednostek napędowych wzbogacił również silnik 2.0 TFSI/170 KM, a po modernizacji w 2008 roku większość jednostek napędowych zyskała na mocy będąc zarazem mniej zachłannymi na paliwo (średnio o 15 procent).
Wśród silników benzynowych godny polecenia jest silnik 2.4 V6. Konstrukcja ta słynie z trwałości i bezproblemowej współpracy z instalacją gazową oferując przy tym odpowiednie osiągi oraz należytą kulturę pracy. W przypadku silników wysokoprężnych poszukać warto motoru 2.0 TDI CR, który jest oszczędny, chociaż nie zapewnia oszałamiających przyspieszeń. Specjaliści radzą najlepiej wyszukać tą jednostkę w nowszych autach po liftingu, z czego słabsza jego wersja generowała 136, a mocniejsza 170 KM.
Eksploatacja
Bardzo dobre jakościowo materiały i świetna precyzja montażu to bezsprzeczna zaleta VI generacji „A6-ki”. Jednak spore problemy mogą sprawiać elektronika, której w „A6-tce” nie brakuje. Do tego trzeba sprawdzić stan wielowahaczowego zawieszenia, które stosowano zarówno z przodu, jak i z tyłu. Ewentualna naprawa nie będzie należeć do tanich ze względu na skomplikowaną konstrukcję, ale też i drogie materiały, częściowo wykonane z aluminium.
Uważać też trzeba szukając auta z automatycznymi przekładniami Tiptronic i Multitronic, gdyż ich trwałość jest ograniczona (200-250 tysięcy kilometrów przebiegu), a koszty serwisu również nie należą do tanich. Jeżeli już musimy mieć „automat” to zdecydowanie lepiej sprawuje się Tiptronic, który zazwyczaj występuje w mocniejszych wersjach, które też często posiadają napęd 4x4 quattro.
Bogate wyposażenie to kolejny atut „A6-tki”, bo zdecydowana większość egzemplarzy wyposażona jest w wiele luksusowych akcesoriów, jak skórzana tapicerka, system nawigacji, czy elektrycznie sterowane i podgrzewane siedzenia. Trzeba jednak pamiętać, że tylko mała część pojazdów pochodzi z polskich salonów. Reszta to auta sprowadzane w celach zarobkowych, więc nie warto oszczędzać na szczegółowym sprawdzeniu interesującego nas pojazdu w wyspecjalizowanym serwisie.
Ważniejsze daty
2004 – nowa generacja Audi A6 (typoszereg C6)
2006 – prezentacja „uterenowionej” wersji Allroad
2008 – facelifting modelu (m.in. nowe i zmodyfikowane silniki, zmiany w zawieszeniu)
2011 – do produkcji wchodzi Audi A6 C7
Zalety:
- ciągle atrakcyjna linia nadwozia,
- bardzo dobre właściwości jezdne,
- szeroka paleta jednostek napędowych,
- bogate wyposażenie i świetna jakość materiałów,
Wady:
- awaryjne silniki 2.0 TDI PD (pękające głowice, usterki turbosprężarki),
- awarie „elektroniki” (nawigacja, zestaw głośnomówiący),
- wysokie koszty serwisu i części zamiennych.
Dane techniczne wybranych jednostek napędowych Audi A6 C6*:
Silnik/skrzynia biegów/napęd |
Moc/obr./min. |
Moment obrotowy/obr./min. |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
Prędkość maksymalna |
Średnie zużycie paliwa |
2.4 V6/177 KM/manualna/przód |
177 KM/6000 |
230/3000-5000
|
8,9 sek. |
231 km/h |
9,7 l |
3.2 V6 FSI/automatyczna/przód |
255 KM/6500 |
330/3250 |
7,0 sek. |
250 km/h |
9,6 l |
4.2 V8/automatyczna/quattro |
335 KM/6600 |
420/3500 |
6,1 sek. |
250 km/h |
11,6 l |
2.0 TDI/manualna/przód |
140 KM/4000 |
320/1750-2500 |
10,1 sek. |
208 km/h |
6,1 l |
3.0 TDI/automatyczna/przód |
225 KM/4200 |
450/1400-3250 |
7,3 sek. |
250 km/h |
8,3 l |
*dane producenta
Orientacyjne ceny wybranych wersji Audi A6 C6
Wersja/rocznik |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2.4 V6 |
25,5 tys. zł |
28,9 tys. zł |
30,9 tys. zł |
33,9 tys. zł |
25,9 tys. zł |
39,6 tys. zł |
3.2 V6 FSI |
30,9 tys. zł |
32,5 tys. zł |
34,0 tys. zł |
35,9 tys. zł |
43,8 tys. zł |
brak |
4.2 V8 |
35,9 tys, zł |
38,9 tys. zł |
44,0 tys. zł |
49,9 tys. zł |
brak |
brak |
2.0 TDI |
26,3 tys. zł |
29,5 tys. zł |
33,7 tys. zł |
36,9 tys. zł |
43,0 tys. zł |
49,9 tys. zł |
3.0 TDI |
29,9 tys. zł |
32,9 tys. zł |
37,9 tys. zł |
46,5 tys. zł |
54,9 tys. zł |
64,0 tys. zł |
Podsumowanie
Audi A6 C6 to ciągle bardzo nowoczesna konstrukcja, której niewątpliwą zaletą jest bogate wyposażenie, komfortowe wnętrze i bardzo dobre właściwości jezdne. Jeżeli więc marzymy o limuzynie, bądź kombi z Ingolstadt, warto poświęcić sporo czasu i pieniędzy na sprawdzenie wybranego przez nas egzemplarza. Bo ceny serwisu i części zamiennych także reprezentują poziom premium...

- Poprzednie zdjęcie
- 1 / 27
- Następne zdjęcie
Audi A6 VI generacji zaprezentowano w marcu 2004 roku na salonie samochodowym w Genewie. W porównaniu do ustępującego modelu nadwozie limuzyny było o 12 centymetrów dłuższe i o 4,5 centymetra szersze, chociaż wysokość karoserii pozostała niemal niezmieniona / Fot. Audi