Audi A6 C6 (2004-2011). Wady i zalety

Karol Biela
Audi A6 VI generacji zaprezentowano w marcu 2004 roku na salonie samochodowym w Genewie. W porównaniu do ustępującego modelu nadwozie limuzyny było o 12 centymetrów dłuższe i o 4,5 centymetra szersze, chociaż wysokość karoserii pozostała niemal niezmieniona / Fot. Audi
Audi A6 VI generacji zaprezentowano w marcu 2004 roku na salonie samochodowym w Genewie. W porównaniu do ustępującego modelu nadwozie limuzyny było o 12 centymetrów dłuższe i o 4,5 centymetra szersze, chociaż wysokość karoserii pozostała niemal niezmieniona / Fot. Audi
Produkowane w latach 2004-2011 Audi A6 to auto cenione nie tylko za luksusowe wyposażenie i przestronne wnętrze, ale też świetne właściwości jezdne. Na co warto zwrócić uwagę przed kupnem?
Audi A6 VI generacji zaprezentowano w marcu 2004 roku na salonie samochodowym w Genewie. W porównaniu do ustępującego modelu nadwozie limuzyny było o
Audi A6 VI generacji zaprezentowano w marcu 2004 roku na salonie samochodowym w Genewie. W porównaniu do ustępującego modelu nadwozie limuzyny było o 12 centymetrów dłuższe i o 4,5 centymetra szersze, chociaż wysokość karoserii pozostała niemal niezmieniona / Fot. Audi

Audi A6 VI generacji zaprezentowano w marcu 2004 roku na salonie samochodowym w Genewie. Początkowo auto występowało wyłącznie jako 4-drzwiowa limuzyna, a dopiero po kilku miesiącach pojawiła się odmiana kombi nazwana tradycyjnie Avant.

W porównaniu do ustępującego modelu nadwozie limuzyny było o 12 centymetrów dłuższe i o 4,5 centymetra szersze, chociaż wysokość karoserii pozostała niemal niezmieniona. Do tego dodać należy o 8,3 centymetra większy rozstaw osi, który zapewnił jeszcze większą przestrzeń dla pasażerów.

Bogate wyposażenie to podstawa w segmencie premium, więc już w standardzie Audi A6 VI generacji posiadało np. 16-calowe obręcze ze stopów lekkich, układ ABS z ESP, czołowe oraz boczne poduszki powietrzne z przodu i z tyłu, wielofunkcyjną kierownicę oraz dźwignię zmiany biegów obszytą skórą, a także automatyczną klimatyzację.

Nowa „A6-ka” – między innymi dzięki zastosowaniu aluminium (maska silnika, błotniki) i stali o wysokiej wytrzymałości, w tym stali szlachetnej – była o około 30 kilogramów lżejsza od poprzedniej generacji. Dzięki zastosowaniu nowych technologii, ale też i narzędzi do produkcji zwiększono jednocześnie o ponad 34% sztywność karoserii.

W 2006 roku w sprzedaży pojawiła się bazująca na kombi uterenowiona odmiana Allroad. Samochód wyróżnia się m.in. standardowym napędem na wszystkie koła (quattro), nakładkami poszerzającymi nadkola, czy aluminiowymi relingami dachowymi. Jednak fabrycznie montowane w Allroad regulowane zawieszenie może być problematyczne w naprawie, więc przed kupnem tej wersji warto dokładnie sprawdzić poprawne działanie tego systemu.

Dwa lata później Audi A6 przeszło kurację odmładzającą. W jej ramach lekko przestylizowano zderzaki i osłonę chłodnicy, ale przede wszystkim zmodyfikowano paletę jednostek napędowych, zawieszenie, czy unowocześniono system obsługujący system MMI (ang. Multi Media Interface).

Gama jednostek napędowych

Audi A6 VI generacji zaprezentowano w marcu 2004 roku na salonie samochodowym w Genewie. W porównaniu do ustępującego modelu nadwozie limuzyny było o
Audi A6 VI generacji zaprezentowano w marcu 2004 roku na salonie samochodowym w Genewie. W porównaniu do ustępującego modelu nadwozie limuzyny było o 12 centymetrów dłuższe i o 4,5 centymetra szersze, chociaż wysokość karoserii pozostała niemal niezmieniona / Fot. Audi

Początkowo nowa „A6-ka” mogła być napędzana jednym z pięciu montowanych wzdłużnie jednostek napędowych. Wśród silników benzynowych dostępne były trzy konstrukcje: 2.4 V6/177 KM, 3.2 V6 FSI/255 KM oraz 4.2 V8/335 KM. Z kolei paleta turbodiesli składała się z dwóch motorów: 2.0 TDI/140 KM i 3.0 TDI V6/225 KM.

Później do oferty dołączyła konstrukcja 2.0 TFSI/170 KM i 2.7 TDI V6 o mocy 180 KM. Gamę jednostek napędowych wzbogacił również silnik 2.0 TFSI/170 KM, a po modernizacji w 2008 roku większość jednostek napędowych zyskała na mocy będąc zarazem mniej zachłannymi na paliwo (średnio o 15 procent).

Wśród silników benzynowych godny polecenia jest silnik 2.4 V6. Konstrukcja ta słynie z trwałości i bezproblemowej współpracy z instalacją gazową oferując przy tym odpowiednie osiągi oraz należytą kulturę pracy. W przypadku silników wysokoprężnych poszukać warto motoru 2.0 TDI CR, który jest oszczędny, chociaż nie zapewnia oszałamiających przyspieszeń. Specjaliści radzą najlepiej wyszukać tą jednostkę w nowszych autach po liftingu, z czego słabsza jego wersja generowała 136, a mocniejsza 170 KM.

Eksploatacja

Audi A6 VI generacji zaprezentowano w marcu 2004 roku na salonie samochodowym w Genewie. W porównaniu do ustępującego modelu nadwozie limuzyny było o
Audi A6 VI generacji zaprezentowano w marcu 2004 roku na salonie samochodowym w Genewie. W porównaniu do ustępującego modelu nadwozie limuzyny było o 12 centymetrów dłuższe i o 4,5 centymetra szersze, chociaż wysokość karoserii pozostała niemal niezmieniona / Fot. Audi

Bardzo dobre jakościowo materiały i świetna precyzja montażu to bezsprzeczna zaleta VI generacji „A6-ki”. Jednak spore problemy mogą sprawiać elektronika, której w „A6-tce” nie brakuje. Do tego trzeba sprawdzić stan wielowahaczowego zawieszenia, które stosowano zarówno z przodu, jak i z tyłu. Ewentualna naprawa nie będzie należeć do tanich ze względu na skomplikowaną konstrukcję, ale też i drogie materiały, częściowo wykonane z aluminium.

Uważać też trzeba szukając auta z automatycznymi przekładniami Tiptronic i Multitronic, gdyż ich trwałość jest ograniczona (200-250 tysięcy kilometrów przebiegu), a koszty serwisu również nie należą do tanich. Jeżeli już musimy mieć „automat” to zdecydowanie lepiej sprawuje się Tiptronic, który zazwyczaj występuje w mocniejszych wersjach, które też często posiadają napęd 4x4 quattro.

Bogate wyposażenie to kolejny atut „A6-tki”, bo zdecydowana większość egzemplarzy wyposażona jest w wiele luksusowych akcesoriów, jak skórzana tapicerka, system nawigacji, czy elektrycznie sterowane i podgrzewane siedzenia. Trzeba jednak pamiętać, że tylko mała część pojazdów pochodzi z polskich salonów. Reszta to auta sprowadzane w celach zarobkowych, więc nie warto oszczędzać na szczegółowym sprawdzeniu interesującego nas pojazdu w wyspecjalizowanym serwisie.

Ważniejsze daty

2004 – nowa generacja Audi A6 (typoszereg C6)

2006 – prezentacja „uterenowionej” wersji Allroad

2008 – facelifting modelu (m.in. nowe i zmodyfikowane silniki, zmiany w zawieszeniu)

2011 – do produkcji wchodzi Audi A6 C7


Zalety:

- ciągle atrakcyjna linia nadwozia,

- bardzo dobre właściwości jezdne,

- szeroka paleta jednostek napędowych,

- bogate wyposażenie i świetna jakość materiałów,

Wady:

- awaryjne silniki 2.0 TDI PD (pękające głowice, usterki turbosprężarki),

- awarie „elektroniki” (nawigacja, zestaw głośnomówiący),

- wysokie koszty serwisu i części zamiennych.

 

Dane techniczne wybranych jednostek napędowych Audi A6 C6*:

Silnik/skrzynia biegów/napęd

Moc/obr./min.

Moment obrotowy/obr./min.

Przyspieszenie 0-100 km/h

Prędkość maksymalna

Średnie zużycie paliwa

2.4 V6/177 KM/manualna/przód

177 KM/6000

230/3000-5000

 

 8,9 sek.

231 km/h

9,7 l

3.2 V6 FSI/automatyczna/przód

255 KM/6500

330/3250

7,0 sek.

250 km/h

9,6 l

4.2 V8/automatyczna/quattro

 335 KM/6600

420/3500

6,1 sek.

250 km/h

11,6 l

2.0 TDI/manualna/przód

140 KM/4000

320/1750-2500

10,1 sek.

208 km/h

6,1 l

3.0 TDI/automatyczna/przód

225 KM/4200

450/1400-3250

7,3 sek.

250 km/h

8,3 l

*dane producenta

Orientacyjne ceny wybranych wersji Audi A6 C6

Wersja/rocznik

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2.4 V6

25,5 tys. zł

28,9 tys. zł

30,9 tys. zł

33,9 tys. zł

25,9 tys. zł

39,6 tys. zł

3.2 V6 FSI

30,9 tys. zł

32,5 tys. zł

34,0 tys. zł

35,9 tys. zł

43,8 tys. zł

brak

4.2 V8

35,9 tys, zł

38,9 tys. zł

44,0 tys. zł

49,9 tys. zł

brak

brak

2.0 TDI         

26,3 tys. zł

29,5 tys. zł

33,7 tys. zł

36,9 tys. zł

43,0 tys. zł

49,9 tys. zł

3.0 TDI

29,9 tys. zł

32,9 tys. zł

37,9 tys. zł

46,5 tys. zł

54,9 tys. zł

64,0 tys. zł

Podsumowanie

Audi A6 C6 to ciągle bardzo nowoczesna konstrukcja, której niewątpliwą zaletą jest bogate wyposażenie, komfortowe wnętrze i bardzo dobre właściwości jezdne. Jeżeli więc marzymy o limuzynie, bądź kombi z Ingolstadt, warto poświęcić sporo czasu i pieniędzy na sprawdzenie wybranego przez nas egzemplarza. Bo ceny serwisu i części zamiennych także reprezentują poziom premium...

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty