Recepta na stworzenie wersji Allroad byla prosta - nadwozie produkowanego wówczas Audi A6 C5 zostało wyposażone w pneumatyczne zawieszenie z regulacją prześwitu oraz dodatki stylistyczne podkreślające zwiększoną dzielność terenową. Ekskluzywność tej odmiany podkreślały topowe silniki zastosowane do jej napędu. W czasie debiutu pierwszego Audi Allroad, jego bezpośrednimi konkurentami były Subaru Outback oraz Volvo XC70 Cross Country.
Nadwozie/wnętrze
Podobieństwo do A6 C5 sprawia, że oba auta mają wiele cech wspólnych. Należą do nich funkcjonalność nadwozia i wnętrza. W kabinie wygodnie usiądą 4 osoby, bagażnik w standardowym położeniu tylnej kanapy pomieści 455 l wakacyjnego ekwipunku. Jakość wykonania jest niezła, chociaż po latach wycierają się niektóre przełączniki, a skórzana tapicerka, w którą wyposażono większość egzemplarzy, nosi duże ślady zużycia. Wśród używanych Audi Allroad dominują samochody bardzo bogato wyposażone - do rzadkości nie należą auta mające na pokładzie nawigację, ksenonowe reflektory czy szyberdach z bateriami słonecznymi. Te ostatnie, dostarczając energię do napędu wentylacji, pomagają schłodzić auto podczas postoju w nasłonecznionym miejscu. Przed zakupem koniecznie trzeba sprawdzić działanie urządzeń elektrycznych.
Napęd
Do napędu Allroada przewidziano topowe jednostki z gamy Audi A6 C5 - dwa benzyniaki o pojemnościach 2,7 oraz 4,2 litra oraz 2,5- litrowego diesla. Mniejszy z silników benzynowych ma sześć cylindrów, dwie turbosprężarki i moc 250 KM. Zapewnia ciężkiemu Audi dobre osiągi - auto jest elastyczne, a do 100 km/h przyspiesza w 7,4 s. Nie jest to jednak jednostka bezproblemowa w eksploatacji - po latach problemy sprawiają turbiny oraz nieszczelny układ dolotowy - może on powodować nierówną pracę silnika oraz spadki mocy. Drugi z benzyniaków, to wolnossący V8. Ma 300 KM, pięknie brzmi i nadaje się do przerobienia na LPG. W Allroad Quattro stosowano wersję oznaczoną jako BAS - silnik ten był montowany od 2004 roku i może od razu po zakupie wygenerować spore koszty - często w okolicach 300 tys. km przebiegu zaczyna hałasować łańcuchowy rozrząd. Jego wymiana razem z fazatorami może kosztować nawet 8000 zł, co przy ogólnej wartości całego auta jest kwotą niemałą. Mimo tych wad, to właśnie jest najbardziej polecany silnik do napędu opisywanego auta.
Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?
Zakup Audi Allroad z 2,5 litrowym, sześciocylindrowym dieslem to proszenie się o problemy. Jednostkę trapiły liczne problemy - począwszy od awaryjnych pomp wtryskowych, przez usterkowe turbiny po wycierające się wałki rozrządu będące skutkiem problemów ze smarowaniem. Występowały dwa warianty mocy tego silnika - 163 KM oraz 180 KM. W teorii najlepszym wariant tego silnika jest oznaczony kodem BAU, w praktyce stopień wyeksploatowania egzemplarzy na rynku wtórnym jest tak wysoki, że ich zakup można odradzić. Allroad Quattro mógł być wyposażony w skrzynię automatyczną tiptronic lub manualną. Ta druga opcja na życzenie była łączona z reduktorem w założeniu mającym pomóc w pokonywaniu większych przeszkód terenowych. Niestety, po latach system siłowników hydraulicznych tego urządzenia potrafi szwankować, a jego ścisłe powiązanie z elektronicznymi systemami auta (sterowanie zawieszeniem, ABS, ECU) może powodować trudności w diagnozowaniu i usuwaniu jego usterek.
[page_break]
Podwozie
W zawieszeniu Audi C5 Allroad zastosowano system pneumatyczny, pozwalający na zmianę prześwitu od 142 mm do 208 mm. W tylnym znajduje się elektryczny kompresor, który odpowiada za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w układzie. Przy kołach, zamiast sprężyn, są umieszczone miechy powietrzne. Reszta zawieszenia bazuje na wielowahaczowej konstrukcji ze „zwykłego” A6. Przed zakupem koniecznie trzeba sprawdzić stan układu samopoziomowania - przede wszystkim, czy działa i czy auto przy każdej zadanej wysokości stoi prosto. Z racji umiejscowienia i narażenia na uszkodzenie, często psują się kompresory (nowy można kupić w internecie za ok. 1300 zł), bywa, że same miechy (jeden to 700-800 zł) też nie trzymają ciśnienia. Na rynku pojawiły się zestawy do konwersji zawieszenia z pneumatyki na zwykłe ze sprężynami śrubowymi - koszt części do takiej zmiany to ok. 3000 zł. Decydując się na taki ruch, należy się zastanowić nad sensem eksploatacji tego Audi. Od rezygnacji z jego najważniejszego atutu, lepszą decyzją będzie po prostu zakup zwykłego C5 kombi.
Ceny/Sytuacja rynkowa
W tej chwili w polskim internecie wystawionych jest ponad 80 egzemplarzy Audi C5 Allroad Quattro. Najtańsze można kupić już poniżej 10 tys. zł, jednak po samych zdjęciach widać, że auta te są niesprawne. Lepsze, z udokumentowaną historią serwisową zbliżają się do 30 tys. zł. I trzeba powiedzieć, że to jest budżet, który trzeba przeznaczyć na zadbany egzemplarz. Satysfakcja posiadania w pełni sprawnego Allroada, który był wizytówką firmy w swoich czasach powinna wynagrodzić nam podwyższone ryzyko awarii tego auta.
PLUSY:
sprawność poza drogami asfaltowymi;
dobra jakość wykonania;
dobre osiągi.
MINUSY:
podwyższone ryzyko awarii;
dużo wyeksploatowanych egzemplarzy na rynku wtórnym;
wysokie koszty utrzymania.
Typ | 2.7T quattro | 4.2 quattro | 2.5 TDI quattro | 2.5 TDI quattro |
Silnik | benzynowy, biturbo | benzynowy | turbo diesel | turbo diesel |
Rodzaj wtrysku | pośredni MPI | pośredni MPI | pompa wtryskowa | pompa wtryskowa |
Kod silnika | ARE, BES | BAS | BCZ | AKE, BAU |
Lata montażu | 2000-2005 | 2002-2005 | 2003-2005 | 2000-2005 |
Cylindry/zawory | V6/30 | V8/40 | V6/24 | V6/24 |
Objętość skokowa [cm3] | 2671 | 4172 | 2496 | 2496 |
Moc [kW/KM/obr./min] | 184/250/5800 | 220/300/6200 | 120/163/4000 | 132/180/4000 |
Moment obr. [Nm/obr./min] | 350/1800-4500 | 400/3000-4000 | 310/1400-3600 | 370/1500-2500 |
Rozrząd | pasek | pasek | pasek | pasek |
Filtr cząstek stałych | - | - | - | - |
Skrzynia biegów | manual. 6b/aut. 5b | aut. Tiptronic 5b | manualna 6b | manual. 6b/aut. 5b |
Napęd | 4x4 (Torsen) | 4x4 (Torsen) | 4x4 (Torsen) | 4x4 (Torsen) |
Hamulce przód/tył | tarcz. went./tarcz. | tarcz. went./tarcz. | tarcz. went./tarcz. | tarcz. went./tarcz. |
Zawieszenie przód | pneumatyczne | pneumatyczne | pneumatyczne | pneumatyczne |
Zawieszenie tył | pneumatyczne | pneumatyczne | pneumatyczne | pneumatyczne |
Masa własna [kg] | 1805/1835 | 1860 | 1815 | 1815/1850 |
Wymiary nadwozia [mm] | 4810/1852/1526 | 4810/1852/1526 | 4810/1852/1526 | 4810/1852/1526 |
Pojemność bagażnika [l] | 455/1590 | 455/1590 | 455/1590 | 455/1590 |
Przysp. 0-100km/h [s] | 7,4/7,7 | 7,2 | 10,4 | 9,5/10,2 |
Prędkość maks. [km/h] | 236/234 | 240 | 203 | 207/205 |
Spal. (m./tr./śr.) [l/100km] | 18,0/9,8/12,8 | 20,0/10,1/13,7 | 12,0/6,8/8,7 | 12,0/6,8/8,7 |
Poj. zbiornika paliwa [l] | 70 | 70 | 70 | 70 |
Stosunek kg/KM | 7.22/7.34 | 6.2 | 11.13 | 10.08/10.28 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?