Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37263 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Premiery / Samochody osobowe

Audi e-tron Sportback. Prawie 450 kilometrów na jednym ładowaniu

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Audi e-tron Sportback łączy moc przestronnego SUV-a z elegancją czterodrzwiowego coupé i progresywnym charakterem auta elektrycznego. Fot. Audi Audi zaprezentowało nowy model z elektrycznej rodziny e-tron. To coupé Sportback. Auto ma silnik elektryczny o mocy 300 kW i zasięg do 448 kilometrów.

Audi e-tron Sportback łączy moc przestronnego SUV-a z elegancją czterodrzwiowego coupé i progresywnym charakterem samochodu elektrycznego. Ma 4901 mm długości, 1935 mm szerokości i 1616 mm wysokości.

Szeroka i masywna osłona chłodnicy Singleframe z pionowymi żebrami ma jasnoszary, platynowy kolor, co jest cechą charakterystyczną dla modeli e-tron. Cztery poziome segmenty w dolnych partiach matrycowych reflektorów diodowych Matrix LED, tworzą charakterystyczną dla modeli e-tron sygnaturę świateł do jazdy dziennej. Sygnatura ta pojawia się w wielu miejscach modelu i jest interpretowana w trzech wymiarach, na przykład, na przykuwających uwagę bocznych progach. Projektanci zmienili też stylistykę przy szerokim dyfuzorze, podkreślając brak rur wydechowych. Pasmo świetlne łączy ze sobą tylne światła diodowe.

Łącznie dla tego SUV-a coupé jest do wyboru 13 kolorów nadwozia, w tym nowy kolor niebieski Plasma metalik, przewidziany wyłącznie dla modelu e-tron Sportback.

Logo na osłonie gniazda ładującego, a na życzenie także zaciski hamulcowe, są lakierowane na kolor pomarańczowy. Krawędzie nadkoli oraz progi pojazdu są standardowo zaakcentowane w matowym kolorze antracytowym, podkreślając off-roadowy wygląd pojazdu. To samo dotyczy osłony podwozia z tyłu i dyfuzora. Są one polakierowane w czarnym kolorze.

Audi e-tron Sportback. Aerodynamika dla dużego zasięgu

Audi e-tron Sportback łączy moc przestronnego SUV-a z elegancją czterodrzwiowego coupé i progresywnym charakterem auta elektrycznego. Fot. AudiJak informuje producent, Audi e-tron Sportback w pakiecie wyposażenia zewnętrznego S line i wirtualnymi lusterkami bocznymi posiada doskonałą wartość współczynnika oporu powietrza cw: zaledwie 0,25, czyli jeszcze lepszą niż siostrzany model Audi e-tron. Według pomiarów zgodnych z procedurą WLTP, SUV coupé na jednym ładowaniu akumulatora może pokonać do 448 km.

Czynnikiem zwiększającym wydajność są opcjonalne, wirtualne lusterka boczne. W ich oprawach w formie skrzydeł osadzone są kamery. Przekazywane przez nie obrazy są wyświetlane na wyświetlaczach OLED umiejscowionych między deską rozdzielczą a drzwiami. Jeśli kierowca zbliża palec do powierzchni ekranu dotykowego, aktywuje symbole, przy pomocy których może dostosować wyświetlany obraz. W trzech sytuacjach lusterka dopasowują się automatycznie: podczas jazdy na autostradzie, przy skręcaniu i przy parkowaniu, każdorazowo dostarczając obraz optymalny w danej sytuacji.

Właściwości aerodynamiczne samochodu zwiększają także elementy niewidoczne z zewnątrz. Są to m.in. sterowany wlot powietrza z kanałami, które zapewniają chłodzenie przednim hamulcom, aerodynamiczne koła i całkowicie zabudowane podwozie wraz z aluminiową płytą chroniącą akumulator wysokiego napięcia.

Audi e-tron Sportback. Reflektory diodowe Matrix LED

Innowacją na skalę światową w produkcji masowej są cyfrowe, matrycowe reflektory Matrix LED. Światło reflektorów diodowych, rozbite na malutkie piksele, oświetla drogę z wysoką rozdzielczością. Kryje się za tym technika zwana w skrócie DMD (ang. Digital Micromirror Device – cyfrowe matryce zwierciadeł), stosowana także w wielu projektorach video. Jej sercem jest mały czip z około milionem mikrozwierciadeł, których krawędź ma długość zaledwie kilku setnych milimetra. Za pomocą pól elektrostatycznych każde z nich można przechylić nawet pięć tysięcy razy na sekundę. W zależności od ustawienia, światło diodowe albo dociera poprzez soczewki na drogę albo jest pochłaniane przez absorber, wskutek czego powstają pola nieoświetlone.

W Audi e-tron Sportback cyfrowe reflektory, które pojawią się w ofercie w połowie 2020 roku, będą spełniać kilka funkcji. Mogą generować dynamiczne animacje na powitanie i pożegnanie, które wyświetlane są w formie projekcji na ścianie lub na ziemi. Cyfrowe reflektory podczas pokonywania zakrętów, jazdy w mieście i na autostradzie, mogą tworzyć bardzo precyzyjne warianty świateł mijania oraz dzięki jeszcze dokładniejszemu oświetlaniu innych uczestników ruchu drogowego, uzupełniać zadania świateł drogowych.

Przede wszystkim jednak oferują one nowatorskie funkcje takie jak światło pasa jazdy i światło orientacyjne. Na drogach szybkiego ruchu światło pasa jazdy generuje „dywan świetlny”, który jasno oświetla pas, po którym pojazd się porusza i dynamicznie dopasowuje się podczas jego zmiany. W ten sposób skupia uwagę kierowcy na danym pasie ruchu i przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Dodatkowo światło orientacyjne przy pomocy ciemnych, nieoświetlonych linii prospektywnie pokazuje pozycję pojazdu na pasie ruchu i wspiera w ten sposób bezpieczną jazdę jego środkiem – zwłaszcza na wąskich drogach czy w miejscu prowadzonych robót drogowych.

Audi e-tron Sportback. Silniki elektryczne i napęd na cztery koła

Audi e-tron Sportback łączy moc przestronnego SUV-a z elegancją czterodrzwiowego coupé i progresywnym charakterem auta elektrycznego. Fot. AudiW Audi e-tron Sportback 55 quattro przy każdej z osi znajduje się silnik indukcyjny, który jest zasilany prądem trójfazowym przez własny układ energoelektroniczny. Łącznie oba silniki elektryczne mają moc 265 kW i wytwarzają moment obrotowy rzędu 561 Nm. Producent zapewnia, że taki napęd sprawia, że auto energicznie rusza z miejsca i jedzie prawie bezgłośnie, nie emitując lokalnie zanieczyszczeń do atmosfery.

Audi e-tron Sportback 55 quattro przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy, a jego ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Jeśli kierowca zmieni tryb jazdy z D na S i do końca wciśnie pedał gazu, to aktywuje tryb boost. W trybie tym napęd wytwarza przez osiem sekund moc systemową 300 kW i moment obrotowy 664 Nm. Sprint od 0 do 100 km/h w takim trybie Audi e-tron Sportback osiąga w 5,7 sekundy.

Dwustopniowe, jednobiegowe przekładnie planetarne przenoszą momenty z silników elektrycznych na obie osie. Do wyboru trybów jazdy służy przełącznik, który kierowca może przesuwać kciukiem i palcem wskazującym.

Elektryczny napęd na cztery koła. To nowy rozdział w historii napędów quattro. Nieustannie, a jednocześnie płynnie, w ułamkach sekund reguluje on idealny rozkład momentów napędowych między obiema osiami. W większości sytuacji Audi e-tron Sportback wykorzystuje tylko tylny silnik elektryczny. Jeśli kierowca zażąda więcej mocy niż może zapewnić tylny silnik, to błyskawicznie załącza się silnik przedni.

Z kolei Audi e-tron Sportback 50 quattro generuje moc 230 kW i moment obrotowy 540 Nm. Auto na pełnym ładowaniu może pokonać do 347 km. Audi e-tron Sportback 50 quattro przyspieszenie od 0 do 100 km/h osiąga w 6,8 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 190 km/h.

Audi e-tron Sportback. Układ akumulatorów wysokiego napięcia

System akumulatorów w Audi e-tron Sportback 55 quattro magazynuje brutto 95 kWh energii (86,5 kWh netto) i pracuje pod napięciem znamionowym 396 V. To płaski, szeroki blok, zamontowany pod przedziałem pasażerskim, z którym połączono go śrubami w 35 punktach.

Podczas hamowania akumulator wysokiego napięcia jest ładowany przez silniki elektryczne, przy czym w większości przez silnik tylny. System rekuperacji płynnie reguluje odzyskiwanie energii przez oba silniki elektryczne – zarówno podczas toczenia się pojazdu do przodu, gdy kierowca zwolni prawy pedał, jak i podczas hamowania.

Podczas hamowania ze 100 km/h, Audi e-tron Sportback może rekuperować z siłą max. 300 Nm i mocą 220 kW. Stanowi to ponad 70 procent mocy napędowej i zarazem więcej niż w przypadku każdego innego modelu produkcji seryjnej. Łącznie ten SUV coupé do 30 procent swojego zasięgu zawdzięcza rekuperacji.

Zobacz także: Naprawa auta. Ile pieniędzy przeznaczają na nią Polacy?

Na długich trasach Audi e-tron Sportback 55 quattro można ładować na stacjach szybkiego ładowania, prądem stałym o mocy do 150 kW. W niecałe pół godziny akumulator zostaje naładowany w 80%. Akumulatory e-tron Sportback 50 quattro można ładować z mocą do 120 kW i osiągnąć identyczny stan naładowania w takim samym czasie.

Akumulatory można ładować na publicznych stacjach ładowania prądem zmiennym za pomocą standardowego kabla Mode-3. Umożliwia on ładowanie z mocą do 11 kW, którą można zwiększyć do 22 kW, stosując drugą opcjonalną ładowarkę pokładową.

Audi oferuje również różne rozwiązania pozwalające na ładowanie akumulatorów z domowego gniazdka. Standardowy system ładowania Audi Charging System Compact może zostać podłączony do gniazdka 230 V lub 3-fazowego 400 V o mocy wyjściowej do 11 kW.

Audi e-tron Sportback. Wnętrze i bagażnik

Audi e-tron Sportback łączy moc przestronnego SUV-a z elegancją czterodrzwiowego coupé i progresywnym charakterem auta elektrycznego. Fot. AudiW ramach każdej linii wyposażeniowej – oprócz podstawowej dostępna jest też linia wyposażenia wnętrza Design Selection oraz Pakiet sportowy S line – Audi e-tron Sportback oferuje starannie dobrane materiały obiciowe, kolory i aplikacje dekoracyjne. W przypadku przednich foteli klienci mogą wybierać między fotelami standardowymi, sportowymi, sportowymi typu S i zindywidualizowanymi fotelami konturowymi, na życzenie z funkcją wentylacji i masażu. Ich obszycia przypominają elektryczne przewody w obwodzie drukowanym, na życzenie całość rozjaśniają kontrastowe szwy i lamówka w kolorze pomarańczowym.

Wraz z 60-litrowym przedziałem bagażowym pod maską, w którym umieszczono zestaw narzędzi i kabel do ładowania, samochód oferuje przestrzeń bagażową o łącznej pojemności 615 litrów. Złożenie oparć tylnych siedzeń pozwala ją zwiększyć do 1655 litrów. Pokrywa bagażnika na życzenie otwiera się i zamyka elektrycznie, także w reakcji na ruch stopy.

Audi e-tron Sportback. Koncepcja obsługi auta

Podobnie jak wszystkie modele klasy wyższej spod znaku czterech pierścieni, Audi e-tron Sportback jest wyposażone w system operacyjny MMI touch response z dwoma wyświetlaczami. W momencie aktywowania funkcji palcem, generowane jest potwierdzające operację haptyczne i akustyczne kliknięcie.

Górny ekran dotykowy o przekątnej 12,1 cala służy do sterowania systemami infotainment, funkcjami telefonu, nawigacją i dedykowanymi ustawieniami e-tron. Dolny, o przekątnej 8,6 cala, służy do wprowadzania tekstu i obsługi funkcji związanych z komfortem oraz klimatyzacją.

Standardowe wyposażenie Audi e-tron Sportback obejmuje również kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit z ekranem o przekątnej 12,3 cala. Jego wyświetlacz ma wysoką rozdzielczość 1920 x 720 pikseli. Za pomocą przycisku View na kierownicy można wywoływać dwa jego widoki. Dostępna jest również opcjonalna wersja Plus, która zapewnia dodatkowy widok w którego centrum jest miernik mocy.

Kierowca może obsługiwać szereg funkcji nie tylko z poziomu obu wyświetlaczy dotykowych, ale aktywować je także przy pomocy komend głosowych. W razie potrzeby menedżer dialogowy stawia pytania, pozwala na korekty, oferuje możliwości wyboru i akceptuje także, gdy wchodzi się mu w słowo. Wykorzystuje informacje zapisane na pokładzie oraz dane z chmury.

Audi e-tron Sportback. Nawigacja i Audi connect

Audi e-tron Sportback jest standardowo wyposażone w system MMI Navigation plus. Ten topowy system infotainment obsługuje szybki standard transmisji danych LTE Advanced i posiada hotspot Wi-Fi, co umożliwia pasażerom korzystanie z urządzeń mobilnych. Nawigacja proponuje cele w sposób inteligentny – na podstawie wcześniej pokonanych tras. Obliczanie trasy odbywa się zarówno w samochodzie, jak i online na serwerach HERE – firmy oferującej usługi w zakresie map i nawigacji. W tym celu serwery wykorzystują przekazywane w czasie rzeczywistym informacje o ruchu na drogach w całym regionie.

Audi e-tron Sportback łączy moc przestronnego SUV-a z elegancją czterodrzwiowego coupé i progresywnym charakterem auta elektrycznego. Fot. AudiSzeroki zakres funkcji nawigacji i infotainmentu Audi connect doskonale uzupełnia prowadzenie po trasie. Najważniejsze z nich to dostępne online informacje o ruchu drogowym, nawigacja z wykorzystaniem Google Earth™, planer podróży e-tron, radio hybrydowe i usługi Car-to-X.

Do najnowszych funkcji należą usługa parkowania przy ulicy, która pomaga wyszukać miejsca do parkowania zlokalizowane przy drodze, a także informacje o sygnalizacji świetlnej.

Dodatkowo bezpłatna aplikacja myAudi pozwala połączyć samochód ze smartfonem, dzięki czemu właściciel może zdalnie zarządzać wszystkimi procesami ładowania. Należą do nich sprawdzanie stanu akumulatora i zasięgu, uruchamianie procesów ładowania, programowanie zegarów i wyświetlanie statystyk jazdy. Podczas podróży na duże odległości planer trasy e-tron sugeruje — zarówno w aplikacji, jak i na w MMI — konieczne postoje po drodze w celu naładowania akumulatora. Stale, na bieżąco, aktualizuje planowanie ładowania na podstawie sytuacji na drogach i stylu jazdy kierowcy. Inną funkcją aplikacji myAudi jest wstępne ogrzewanie/chłodzenie pojazdu przed wyjazdem. Wykorzystywany jest do tego prąd pobierany z gniazdka. Opcjonalna, luksusowa klimatyzacja pomocnicza pozwala klientowi szczegółowo - w zależności od poziomu wyposażenia - określić, czy ma zostać ogrzane wnętrze, kierownica i fotele.

Inteligentne skomunikowanie oprócz bezpłatnej aplikacji myAudi App obejmuje również cyfrowy kluczyk Audi connect. Jest on dostępny opcjonalnie i obok odblokowania i zablokowania drzwi tego SUV-a coupé umożliwia także włączenie silnika przyciskiem start-stop przy pomocy smartfona z systemem operacyjnym Android.

Audi e-tron Sportback powstaje w fabryce w Brukseli i zadebiutuje na europejskim rynku wiosną 2020 r.

Zobacz także: Testujmy Skodę Kamiq - najmniejszego SUV-a Skody

Audi e-tron Sportback łączy moc przestronnego SUV-a z elegancją czterodrzwiowego coupé i progresywnym charakterem auta elektrycznego. Fot. Audi

Audi e-tron Sportback łączy moc przestronnego SUV-a z elegancją czterodrzwiowego coupé i progresywnym charakterem auta elektrycznego. Fot. Audi

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Audi e-tron zdjęcia

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Audi

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

680 zł