Audi. Nowy model A3 Sportback wchodzi do produkcji

Wojciech Frelichowski
W porównaniu ze swoim poprzednikiem obecny model urósł o nieco więcej niż trzy centymetry. Ma teraz 4,34 m długości i 1,82 m szerokości. Fot. Audi
W porównaniu ze swoim poprzednikiem obecny model urósł o nieco więcej niż trzy centymetry. Ma teraz 4,34 m długości i 1,82 m szerokości. Fot. Audi
Czwarta generacja Audi A3 Sportback wchodzi właśnie na rynek. Jest teraz jeszcze bardziej sportowa, zdigitalizowana i połączona z siecią. Auto zawiera wiele innowacji rodem z modeli klasy wyższej.

Nadwozie nowego Audi A3 Sportback charakteryzuje się szerokim grillem osłony chłodnicy Singleframe oraz dużymi wlotami powietrza z przodu. Ramię nadwozia płynnie przechodzi od reflektorów z przodu, aż do świateł tylnych. Powierzchnia poniżej jest wklęsła - to nowy element stylistyki Audi, podkreślający nadkola. Kolejną innowacją są cyfrowe światła do jazdy dziennej znajdujące się w obrębie reflektorów diodowych Matrix LED. Światła te to matryca zbudowana z diodowych segmentów w układzie trzy na pięć. Tworzy ona specjalne sygnatury świetlne sprawiające, że nowe Audi A3 jest natychmiast rozpoznawalne.

W porównaniu ze swoim poprzednikiem obecny model urósł o nieco więcej niż trzy centymetry. Ma teraz 4,34 m długości i 1,82 m szerokości. Fot. Audi
W porównaniu ze swoim poprzednikiem obecny model urósł o nieco więcej niż trzy centymetry. Ma teraz 4,34 m długości i 1,82 m szerokości. Fot. Audi

W porównaniu ze swoim poprzednikiem obecny model urósł o nieco więcej niż trzy centymetry. Ma teraz 4,34 m długości i 1,82 m szerokości. Wysokość (1,43 m) i rozstaw osi (2,64 m) pozostały bez zmian.

W kabinie widać nową dźwignię zmiany biegów, aluminiowe lub karbonowe panele ozdobne, efektowne wewnętrzne klamki drzwi oraz tablicę rozdzielczą o wyglądzie czarnego panelu. Po raz pierwszy zastosowano tapicerkę foteli wykonaną z przetworzonych butelek PET. Ozdobiono ją stylowymi, kontrastowymi szwami.

W zależności od pozycji tylnej kanapy, bagażnik ma od 380 do 1200 litrów pojemności, a jego podłogę umieścić można na różnych poziomach. Na życzenie dostępna jest poruszana elektrycznie klapa bagażnika, którą można zamykać i otwierać ruchem stopy.

 

Audi A3 Sportback. Zdigitalizowane elementy obsługi i wyświetlacze

W kokpicie nowego A3 Sportback znajdziemy elementy dobrze już znane z modeli klasy wyższej, a standardowo montuje się tu również 10,1–calowy monitor dotykowy umieszczony pośrodku tablicy rozdzielczej. System rozpoznaje wprowadzane ręcznie litery, daje akustyczny sygnał zwrotny i może być również obsługiwany za pomocą naturalnej mowy. W standardzie jest także w pełni cyfrowy zestaw wskaźników i zegarów obsługiwany z poziomu wielofunkcyjnej kierownicy.

Audi virtual cockpit oferuje dodatkowe elementy, takie jak np. duży wyświetlacz map nawigacji. Wersja plus ma wyświetlacz o przekątnej 12,3-cala, na którym można włączyć trzy różne jego widoki, w tym również widok o charakterystyce sportowej. Wyświetlacz head-up display pokazuje najważniejsze informacje na szybie, na wprost wzroku kierowcy. Na żądanie informacje te mogą pojawiać się w różnych kolorach.

Audi A3 Sportback. System infotainment

Koncepcja obsługi MMI zasilana jest przez nową, modułową platformę infotainment trzeciej generacji. Jej moc obliczeniowa jest dziesięć razy większa niż jej poprzedniczki. W zakresie jej pracy znajduje się obsługa wszystkich zadań związanych z systemami łączności, w tym telefonu, usług Audi connect przesyłanych w standardzie LTE Advanced oraz zintegrowanego w samochodzie hotspotu Wi-Fi.

Indywidualne ustawienia klimatyzacji, pozycji foteli, często wybieranych celów nawigacji, czy często włączanych mediów, mogą być zebrane w nawet sześciu różnych profilach użytkownika. Standardowo w nowym A3 Sportback znajduje się cyfrowe radio DAB+, a opcjonalnie zamówić można radio internetowe lub hybrydowe.

W porównaniu ze swoim poprzednikiem obecny model urósł o nieco więcej niż trzy centymetry. Ma teraz 4,34 m długości i 1,82 m szerokości. Fot. Audi
W porównaniu ze swoim poprzednikiem obecny model urósł o nieco więcej niż trzy centymetry. Ma teraz 4,34 m długości i 1,82 m szerokości. Fot. Audi

Nawigacja jest teraz łatwiejsza w obsłudze, a jej propozycje prowadzenia bardziej elastyczne. Dla przykładu: system nawigacji oferuje prognozy rozwoju sytuacji na drodze, zdjęcia satelitarne wysokiej rozdzielczości pozyskiwane z Google Earth oraz szczegółowe, trójwymiarowe modele wielu dużych miast europejskich. Audi connect wzbogaca interesujące miejsca o zdjęcia, godziny otwarcia i recenzje użytkowników. Audi connect w wybranych miastach obejmuje również usługi car-to-X pomagające znaleźć wolne miejsca parkingowe przy ulicy, a także – komunikując się z sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniach - pozwalające kierowcy dostosować się do zielonej fali.

A3 Sportback można za pośrednictwem aplikacji myAudi, Apple CarPlay lub Android Auto połączyć bezpośrednio ze swoim smartfonem. Taki sam efekt można osiągnąć wykorzystując Audi phone box. Ten ostatni łączy urządzenie z anteną samochodową i ładuje je indukcyjnie.

Audi A3 Sportback. Jakie silniki?

W Europie nowe Audi A3 Sportback dostępne będzie w trzech wersjach silnikowych. Będą to: 1.5 TFSI o mocy 150 KM (średnie zużycie paliwa w l/100 km: 6,4 – 5,8; średnia emisja CO2 w g/km: –145-131) oraz 2.0 TDI w wersji o mocy 116 KM (średnie zużycie paliwa w l/100 km: 4,7-4,2; średnia emisja CO2 w g/km: 122-111) lub w wersji o mocy 150 KM (średnie zużycie paliwa w l/100 km: 5,0-4,5; średnia emisja CO2 w g/km: –132-118). Na początek wszystkie wersje silnikowe będą konfigurowane z napędem na przednią oś.

Moc na koła przekazywana jest za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni manualnej lub siedmiobiegowej skrzyni automatycznej S tronic, która nie będzie wyposażana w konwencjonalną dźwignię, a w kompaktowy przełącznik zmiany biegów. By wybierać podstawowe funkcje automatycznej skrzyni wystarczy, że kierowca będzie popychał lub pociągał przełącznik. W terminie późniejszym Audi będzie stopniowo poszerzać ofertę o kolejne wersje silnikowe, w tym o wersję zelektryfikowaną oraz o wersję z napędem na cztery koła quattro.

Audi 3 Sportback. Zawieszenie i systemy wsparcia kierowcy

Zawieszenie nowego A3 Sportback – czterowahaczowe z tyłu dla wersji z silnikiem od 150 KM – łączy w sobie przyjemność wygodnej jazdy z dobrą dynamiką. Na życzenie dostępne jest zawieszenie obniżone o 10 mm z adaptacyjną kontrolą tłumienia. Każdy z amortyzatorów z osobna dostosowuje swoją pracę do stanu drogi, warunków na niej panujących i do ustawień systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select.

Gdy samochód wyposażony jest w zawieszenie sportowe – standard z zewnętrzną linią stylistyczną S line, w innych zestawieniach jest to opcja – największy nacisk kładzie się na zwrotność. Twardsze zestrojenie zawieszenia i amortyzatorów oraz fakt, że auto jest obniżone o 15 milimetrów sprawiają, że jego pozycja na drodze jest jeszcze pewniejsza.

W standardzie Audi A3 Sportback wyposażone jest w Audi pre sense front i ostrzeżenie o zjechaniu z pasa ruchu, pomaga zapobiegać wypadkom z innymi użytkownikami drogi. Dodatkowe systemy wspomagania, takie jak ostrzeżenia o zmianie pasa, a także ostrzeżenie o ruchu poprzecznym oraz wspomaganie parkowania, są dostępne jako opcja.

W porównaniu ze swoim poprzednikiem obecny model urósł o nieco więcej niż trzy centymetry. Ma teraz 4,34 m długości i 1,82 m szerokości. Fot. Audi
W porównaniu ze swoim poprzednikiem obecny model urósł o nieco więcej niż trzy centymetry. Ma teraz 4,34 m długości i 1,82 m szerokości. Fot. Audi

Adaptacyjny asystent jazdy, który klienci znają z wielu modeli klasy wyższej, pomaga w prowadzeniu wzdłużnym i bocznym. Utrzymuje prędkość i odległość od poprzedzającego pojazdu oraz pomaga w utrzymaniu się na wybranym pasie ruchu poprzez delikatne interwencje w elektromechaniczny układ kierowniczy. Zwiększa to komfort jazdy, szczególnie podczas długich podróży.

Wejściu nowego Audi A3 Sportback na rynek towarzyszyć będzie sprzedaż specjalnej edycji modelowej: A3 Sportback edition one. Wersja ta oferować będzie wyszukane dodatki: z zewnątrz rozpoznać ją będzie można po dodatkowych elementach w kolorze matowej, szarej platyny, po przyciemnionych, diodowych reflektorach Matrix oraz po 18-calowych felgach o barwie szarego tytanu. Natomiast wewnątrz samochód ten wyposażony zostanie w linię stylistyczną S line z na nowo zaprojektowanymi sportowymi fotelami ze zintegrowanymi zagłówkami, z aluminiowymi panelami ozdobnymi oraz z pedałami ze stali nierdzewnej.

Zobacz także: Taki jest Opel Corsa szóstej generacji.__

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty