Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi Q3. Tak wygląda nowa generacja kompaktowego SUv-a

Mariusz Michalak
Audi Q3 Na początek Audi będzie dostarczać nowe Q3 z czterema silnikami do wyboru: trzema jednostkami TFSI i jedną jednostką TDI. Zakres ich mocy sięga od 150 KM do 230 KM. Wszystkie cztery to silniki czterocylindrowe z wtryskiem bezpośrednimi turbodoładowaniem. Wszystkie motory TFSI posiadają też filtr cząstek stałych.Fot. Audi
Audi Q3 Na początek Audi będzie dostarczać nowe Q3 z czterema silnikami do wyboru: trzema jednostkami TFSI i jedną jednostką TDI. Zakres ich mocy sięga od 150 KM do 230 KM. Wszystkie cztery to silniki czterocylindrowe z wtryskiem bezpośrednimi turbodoładowaniem. Wszystkie motory TFSI posiadają też filtr cząstek stałych.Fot. Audi
Po siedmiu latach obecności Audi Q3 na rynku, przyszła kolej na drugą odsłonę modelu. Oferuje ona więcej miejsca, a nabywcy będą mogli wybierać nie tylko spośród silników benzynowych.

 Muskularny przód podkreślają ośmiokątna osłona chłodnicy i duże boczne wloty powietrza. Osłonę chłodnicy z jej wyrazistym obramowaniem dzieli osiem pionowych żeber. Reflektory są wąskie i zbiegając się klinowato ku środkowi. Audi dostarcza je w trzech wersjach, każda z nich to reflektory diodowe. Na szczycie oferty znajdują się reflektory diodowe Matrix, których adaptacyjne światło drogowe inteligentnie oświetla drogę.

Nabywcy nowego Q3 mają wiele możliwości indywidualizacji swojego samochodu. Przykładowo elementy dodatkowe w dolnej partii karoserii, podkreślające terenowy wygląd SUV-a, można polakierować w kontrastowym kolorze. W pakiecie zewnętrznym S line zderzaki, listwy progowe i dyfuzor mają wyjątkowo sportowy charakter. Dla wnętrza dostępne są trzy linie wyposażeniowe, które można dowolnie łączyć z pakietami zewnętrznymi.

Audi Q3 Na początek Audi będzie dostarczać nowe Q3 z czterema silnikami do wyboru: trzema jednostkami TFSI i jedną jednostką TDI. Zakres ich mocy sięga
Audi Q3

Na początek Audi będzie dostarczać nowe Q3 z czterema silnikami do wyboru: trzema jednostkami TFSI i jedną jednostką TDI. Zakres ich mocy sięga od 150 KM do 230 KM. Wszystkie cztery to silniki czterocylindrowe z wtryskiem bezpośrednim
i turbodoładowaniem. Wszystkie motory TFSI posiadają też filtr cząstek stałych.

Fot. Audi

Tablicę rozdzielczą podzielono na dwa poziomy: jej górna część obejmuje nawiewy, a dolna – dużą ośmiokątną powierzchnię o wyglądzie czarnego panelu. Powierzchnię tę okala szeroka, chromowana listwa, a cały motyw stylistyczny jest wyraźnym nawiązaniem do osłony chłodnicy Singleframe. Centralny element nowej koncepcji obsługi, wyświetlacz dotykowy MMI touch, otoczono z kolei czarnym, błyszczącym obramowaniem.

Nabywcy Q3 mogą wybrać jeden z trzech wariantów – wersję podstawową, Audi design selection i pakiet wewnętrzny S line.
Dwa ostatnie pakiety oferują sportowe fotele, które na życzenie obite są kombinacją skóra/sztuczna skóra i tkanina Alcantara. Całkowicie nową opcją są powierzchnie na tablicy rozdzielczej i na podłokietnikach pokryte Alcantarą, dostępne w trzech kolorach.

Nowe Audi Q3, bazujące na modułowej płycie podłogowej koncernu Volkswagen przeznaczonej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie, urosło pod względem prawie wszystkich wymiarów i w ten sposób plasuje się w wyższym segmencie kompaktowych SUV-ów. Ma długość 4485 mm i jest tym samym dłuższe od poprzednika o 97 mm. Jego szerokość zwiększyła się
o 18 mm i wynosi 1849 mm. Równocześnie, mając 1585 mm wysokości, jest o 5 mm niższe niż pierwsza generacja Q3. Jego rozstaw osi, wydłużony o 78 mm, ma teraz 2681 mm i zapewnia więcej miejsca we wnętrzu pod względem swobody dla kolan, głowy i łokci.

Tylną kanapę można przesuwać o 150 mm do przodu i do tyłu. Jej oparcie, podzielone na trzy części w stosunku 40:20:40, ma możliwość pochylenia w siedmiu stopniach. Opcjonalnie, dla pasażerów siedzących z tyłu dostępny jest środkowy podłokietnik z dwoma uchwytami na kubki.

Audi Q3 Na początek Audi będzie dostarczać nowe Q3 z czterema silnikami do wyboru: trzema jednostkami TFSI i jedną jednostką TDI. Zakres ich mocy sięga
Audi Q3

Na początek Audi będzie dostarczać nowe Q3 z czterema silnikami do wyboru: trzema jednostkami TFSI i jedną jednostką TDI. Zakres ich mocy sięga od 150 KM do 230 KM. Wszystkie cztery to silniki czterocylindrowe z wtryskiem bezpośrednim
i turbodoładowaniem. Wszystkie motory TFSI posiadają też filtr cząstek stałych.

Fot. Audi

W zależności od pozycji tylnej kanapy i ustawienia jej oparć, bagażnik ma pojemność 530 lub 675 l. Ze złożonymi oparciami, pojemność wynosi 1525 l. Powierzchnię bagażową można regulować na wysokość, w trzech poziomach. Nisko położona krawędź ładunkowa -  748 mm - ułatwia wkładanie do bagażnika dużych przedmiotów. Jeśli nie potrzebujemy tylnej półki, można schować ją pod powierzchnią bagażową. Dla dodatkowego komfortu podróży, Audi dostarcza w opcji pakiet schowków i wyposażenia bagażnika. Oprócz siatek z tyłu oparć przednich foteli i schowka pod siedzeniem pasażera z przodu, obejmuje on m.in. siatkę do bagażnika oraz diodowe lampki w pokrywie bagażnika, które zapewniają oświetlenie jego wnętrza.

Audi zrezygnowało  z zegarów analogowych. Już ze standardowym wyposażeniem w radio MMI, dostępna jest cyfrowa tablica rozdzielcza o przekątnej 10,25 cala, którą kierowca obsługuje przy pomocy wielofunkcyjnej kierownicy.  Audi Q3 z nawigacją MMI Navigation plus wyposażono dodatkowo w nowe sterowanie głosowe wykorzystujące język potoczny. Rozumie ono także sformułowania wypowiadane swobodną składnią. W razie potrzeby inteligentny menedżer dialogowy stawia pytania, pozwala na korekty, oferuje możliwości wyboru i akceptuje, gdy wchodzi się mu w słowo.

Zdecydowano się na  adaptacyjny asystent jazdy, dostępny opcjonalnie w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów S tronic. Łączy on funkcje adaptacyjnego asystenta prędkości, asystenta jazdy w korkach i asystenta toru jazdy. W ten sposób pomaga kierowcy kontrolować pojazd, co oznacza podniesienie komfortu zwłaszcza na długich trasach. To samo dotyczy ostrzeżenia przed zmianą pasa ruchu. Jeżeli oba czujniki radarowe wykryją, że z tyłu naszego Audi, w martwym polu, porusza się inny pojazd lub szybko się do nas zbliża, włączają się ostrzegawcze diody w odpowiednim zewnętrznym lusterku.

Audi Q3 Na początek Audi będzie dostarczać nowe Q3 z czterema silnikami do wyboru: trzema jednostkami TFSI i jedną jednostką TDI. Zakres ich mocy sięga
Audi Q3

Na początek Audi będzie dostarczać nowe Q3 z czterema silnikami do wyboru: trzema jednostkami TFSI i jedną jednostką TDI. Zakres ich mocy sięga od 150 KM do 230 KM. Wszystkie cztery to silniki czterocylindrowe z wtryskiem bezpośrednim
i turbodoładowaniem. Wszystkie motory TFSI posiadają też filtr cząstek stałych.

Fot. Audi

Takie funkcje jak np. asystent parkowania ułatwiają manewrowanie nowym Audi Q3. Asystent ten automatycznie wprowadza pojazd w miejsce parkingowe, a potem go wyprowadza. Kierowca musi jedynie dodawać gazu, hamować i przełączać biegi. Jeśli chce wyjechać tyłem z miejsca parkingowego prostopadłego do kierunku jazdy lub z wąskiego wyjazdu, uaktywnia się asystent ruchu poprzecznego z tyłu. System przy pomocy dwóch czujników radarowych obserwuje otoczenie z tyłu pojazdu i ostrzega kierowcę w krytycznych sytuacjach. Kolejna pomocna funkcja to cztery kamery otoczenia. Przy prędkości do 10 km/h pokazują one bezpośrednie otoczenie Audi Q3 na dużym monitorze systemu infotainment. Dotykowa obsługa umożliwia kierowcy przełączanie między różnymi widokami. Obok cyfrowego widoku z lotu ptaka, widoku z kamery jazdy do tyłu i widoku panoramicznego o kącie 180°, dostępny jest szczegółowy widok na przednie i tylne koła. Dzięki temu, kierowca może prowadzić pojazd dokładnie przy krawężniku.

Audi Q3 posiada w standardzie system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front. Przy pomocy radaru rozpoznaje on krytyczne sytuacje z udziałem pieszych, rowerzystów i innych pojazdów, a następnie ostrzega kierowcę sygnałem wizualnym, akustycznym oraz haptycznym. W razie potrzeby inicjuje pełne hamowanie. Elementem wyposażenia standardowego jest także ostrzeżenie przed opuszczeniem toru jazdy. Jest ono aktywne od prędkości ok. 60 km/h i pomaga zapobiec niechcianemu zjechaniu z właściwego pasa ruchu. Jeśli kierowca nie włączył kierunkowskazu i pojazdowi grozi przekroczenie poziomych oznaczeń pasa ruchu, to system wesprze go korygującymi ingerencjami w pracę układu kierowniczego. Na życzenie kierowca może włączyć dodatkową wibrację na kierownicy.

W celu dopasowania charakterystyki pojazdu do swoich potrzeb, klient może zamówić w opcji system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Posiada on sześć trybów: auto, comfort, dynamic, offroad, efficiency i individual. Tryby regulują i różnicują sposób pracy przepustnicy, układu kierowniczego, szybkości przełączania biegów automatycznej przekładni S tronic oraz amortyzatorów. Na życzenie Audi dostarcza asystenta zjazdu ze wzniesienia. Aktywowany przyciskiem, utrzymuje podczas jazdy w terenie określoną prędkość.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

Przednia oś kompaktowego SUV-a to klasyczne kolumny McPhersona, oś tylna z kolei to złożona struktura czterowahaczowa. Rozstaw kół wynosi 1584 albo 1577 mm. Rozmiar aluminiowych felg sięga w zależności od pakietów stylistyki zewnętrznej od 17 albo 18 do 20 cali średnicy.

Na początek Audi będzie dostarczać nowe Q3 z czterema silnikami do wyboru: trzema jednostkami TFSI i jedną jednostką TDI. Zakres ich mocy sięga od 150 KM do 230 KM. Wszystkie cztery to silniki czterocylindrowe z wtryskiem bezpośrednim
i turbodoładowaniem. Wszystkie motory TFSI posiadają też filtr cząstek stałych.

Audi Q3 Na początek Audi będzie dostarczać nowe Q3 z czterema silnikami do wyboru: trzema jednostkami TFSI i jedną jednostką TDI. Zakres ich mocy sięga
Audi Q3

Na początek Audi będzie dostarczać nowe Q3 z czterema silnikami do wyboru: trzema jednostkami TFSI i jedną jednostką TDI. Zakres ich mocy sięga od 150 KM do 230 KM. Wszystkie cztery to silniki czterocylindrowe z wtryskiem bezpośrednim
i turbodoładowaniem. Wszystkie motory TFSI posiadają też filtr cząstek stałych.

Fot. Audi

Bazowa jednostka napędowa to silnik benzynowy o pojemności 1,5 l, mocy 110 kW (150 KM) i momencie obrotowym 250 Nm. Wykorzystuje on technikę cylinder on demand, która przy niskim obciążeniu odłącza czasowo dwa cylindry. Audi Q3 35 TFSI na początek będzie zestawiane z szybko przełączającą biegi siedmiostopniową przekładnią automatyczną S tronic i z napędem na przednią oś. Jesienią pojawi się sześciobiegowa skrzynia manualna.

Dwulitrowy silnik benzynowy w Audi Q3 40 TFSI ma moc 140 kW (190 KM) i generuje maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Jego mocniejsza wersja – Audi Q3 45 TFSI, dysponuje mocą 169 kW (230 KM) i momentem obrotowym 350 Nm. Oba silniki współpracują standardowo z siedmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów S tronic i stałym napędem na cztery koła quattro z hydraulicznym sprzęgłem wielopłytkowym.

W przypadku silników wysokoprężnych, ofertę otwiera dwulitrowa jednostka o mocy 110 kW (150 KM) i momencie obrotowym 340 Nm. Audi Q3 35 TDI na początek będzie dostępne z manualną skrzynią biegów i napędem na cztery koła quattro. Nieco później klient będzie miał możliwość zamówienia automatycznej skrzyni biegów S tronic w połączeniu z napędem na przednią oś. Po wejściu modelu na rynek program silników wzbogaci jednostka 2.0 TDI o mocy 140 kW (190 KM).

Nowe Audi Q3 zjeżdża z taśmy w węgierskich zakładach Audi w Győr. Fabrycznie nowe auto jest wyposażone w następujące systemy wsparcia: ostrzeżenie przed opuszczeniem toru jazdy, system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front, czujnik światła/deszczu i regulowany limiter prędkości.

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty