Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36374 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Audi Q5 kontra Alfa Romeo Stelvio

Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz

Audi Q5 kontra Alfa Romeo Stelvio

Bardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi konkurentami. Na początek z nowym Audi Q5.

fot. Dariusz Dobosz Bardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi konkurentami. Na początek z nowym Audi Q5.

Tak się bowiem składa, że zupełnie niedawno miał swoją premierę rekreacyjny „średniak” z Ingolstadt, tylko delikatnie zmieniony z wyglądu, za to kompletnie przebudowany tam, gdzie nie od razu dociera ludzki wzrok. Audi było ostrożne w kwestii estetyki, pozostało przy klasycznej prostocie i ostrych liniach. Krągłości pojawiły się tylko w przypadku lekkich wytłoczeń nad nadkolami, dodającymi autu nieco sportowego sznytu. Poza tym żadnych ekstrawagancji i bardzo duże podobieństwo do pierwszej generacji modelu.

Audi Q5 kontra Alfa Romeo Stelvio

Bardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi konkurentami. Na początek z nowym Audi Q5.

fot. Dariusz DoboszProjektanci włoskiego SUV-a również nie szaleli, ale zadbali o to, by rekreacyjnej Alfy nie pomylić z inną marką. Najwięcej pracy włożyli w przedni pas i właśnie z przodu Stelvio jest charakterystyczna, dopracowana i niepowtarzalna. Na głęboko przetłoczonych bokach dzieje się niewiele, za to z tyłu można odnaleźć kilka smaczków. Ciekawy jest kształt tylnych lamp, a duże, okrągłe wyloty rur wydechowych przypominają końcówki lotniczych turbin. Pomysłowe. W obu samochodach zachowano bardzo dobre proporcje nadwozia, ale Stelvio ma ciekawszą od Audi bryłę. Niemiecki SUV, mimo ostatnich zmian, wciąż wygląda jak rodzinne kombi, z niewielka nutą zadziorności. Alfa mimo wysokiej sylwetki zdecydowanie przypomina sportowe coupe i przyciąga wzrok dynamiczną formą.

Redakcja poleca:

Płatność mandatu kartą? Zapadła decyzja
Nowy podatek uderzy w kierowców?
Volvo XC60. Test nowości ze Szwecji

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

We wnętrzu Stelvio odnajdujemy przede wszystkim bardzo wygodne fotele, materiały wykończeniowe o bardzo dobrej jakości, poprawny montaż i świetne wyciszenie kabiny. Turbodiesel mruczy gdzieś daleko od nas, palcami odnajdujemy duże, aluminiowe łopatki do ręcznej zmiany biegów (za dopłatą). Szybko okazuje się jednak, że na tę z lewej strony trafia się zbyt łatwo, zamiast na dźwignię kierunkowskazów. Zaczynamy wodzić wzrokiem po desce rozdzielczej i stwierdzamy, że w swym zasadniczym układzie jest ona podobna jak w Audi.

Audi Q5 kontra Alfa Romeo Stelvio

Bardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi konkurentami. Na początek z nowym Audi Q5.

fot. Dariusz DoboszAle w detalach widać spore różnice. Wirtualny kokpit Audi (za dopłatą) bezbłędnie pełni funkcje informacyjne a w centralnej części ma duży wyświetlacz z rozmaitymi danymi. Jego funkcjonalność jest bez zarzutu, ale nie zostawia szczególnych wrażeń estetycznych (wyrysowany komputerowo i płaski). W Alfie są dwa klasyczne, okrągłe wskaźniki, z tarczami mało finezyjnymi jak na włoską szkołę designu, za to „owinięte” niepełnymi „tubami”, co wygląda oryginalnie i cieszy oko. Wyświetlacz między „zegarami” ma tylko 3,5 cala, za 7-calowy trzeba dopłacić.

W Alfie lepiej rozwiązano sprawę wyświetlacza centralnego, który został wmontowany w kokpit. Ekran w Audi, choć bardzo przejrzysty i czytelny, nie został wkomponowany w deskę rozdzielczą. W Stelvio z kolei gorzej prezentuje się „konsolka” przy dźwigni zmiany biegów i sama dźwignia. Tu włoska szkoła stylu również zawiodła, stworzyła bowiem banalny, plastikowy, drążek, który po prostu pełni konkretną funkcję i to wszystko. W Audi dźwignia zmiany biegów to małe dzieło sztuki, dopracowane w każdym calu.

Audi Q5 kontra Alfa Romeo Stelvio

Bardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi konkurentami. Na początek z nowym Audi Q5.

fot. Dariusz DoboszZresztą całe wnętrze Q5, z deską rozdzielczą na czele, to pokaz niezwykłego dopracowania detali, dopieszczenia każdego szczegółu i bardzo dobrego wyciszenia. Twórcy Stelvio nie wykazali aż takiej pieczołowitości, dlatego włoski SUV prezentuje się w środku skromniej i pozostawia pewien niedosyt. Najgorsze jest jednak to, że siedząc w rekreacyjnej Alfie nie ma się poczucia tego niepowtarzalnego stylu, jakim kiedyś karmiły zmysły auta tej marki. Sprawy nie załatwi przecież firmowy znaczek czy gustowny przycisk na kierownicy, służący uruchamianiu i wyłączaniu silnika. Tu trzeba było stworzyć coś własnego, coś kompletnie odcinającego Stelvio od konkurencji. Kto nie wie o czym mowa, niech obejrzy wnętrze Alfy Romeo 159 z 2004 r.

Gdy oderwiemy się od estetyki wpadniemy w szpony techniki. W przypadku takich aut jak Stelvio i Q5 nie da się tego uniknąć, bo to właśnie dzięki jej zaawansowaniu można tymi autami jeździć bez obaw „na pełen gwizdek”. Nie jest to z pewnością poziom Porsche Macana, ale też i ceny obu testowanych aut nie próbują się nawet do niego zbliżyć. W każdym razie prowadzenie Stelvio i Q5 to duża frajda, bo silniki rwą się do biegu, a podwozia gotowe są na przyjęcie każdego wyzwania.

Audi Q5 kontra Alfa Romeo Stelvio

Bardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi konkurentami. Na początek z nowym Audi Q5.

fot. Dariusz Dobosz

Audi Q5 kontra Alfa Romeo Stelvio

Bardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi konkurentami. Na początek z nowym Audi Q5.

fot. Dariusz Dobosz

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Tom (gość)

    Czytając ten tekst, mam wrażenie, że autor na siłę próbuje pokazać wyższość audi nad alfą. Wrażenie takie odniosłem po tym iż w momencie, kiedy wymieniana jest jakąś pozytywna cecha Stelvio, zaraz pod nia pojawiają sie 2 albo 3 cechy negatywne i zarazem porównanie do Q5, które takich problemów niema. Gdybym kupował teraz taki samochód, przeczytał takie niby porównanie i był głupi żeby uwierzyć autorowi na słowo to od razu bym określił Stelvio z listy potencjalnych samochodów. Na szczęście mam swój rozum i wiem ze takie portale jak te piszą tylko artykuly sponsorowane, głównie przez niemieckie korporacje, które mają oglupic potencjalnego nabywcę samochodu i nijak mają sie do rzeczywistości. Pozdro dla kumatych

  • Warto TV (gość)

    CIEKAWE https://youtu.be/FLOtGwRy1SQ

  • clex (gość)

    może autor powiedziały coś bardziej konkretnego odnoście wyposażenia porównywalnych aut? Audi jest w tym zdecydowanie droższe niż alfa.

  • mmmm (gość)

    Zawsze alfa fajniejsza i mniej ludzi tym jeździ niż adii :)

  • Zagloot (gość)

    Awaryjność silników audi 24 procent, alfy w najgorszych latach TS 12 obecnie niecałe 5 wg Anglików. Tyle w temacie.

  • edi (gość)

    tekst jest tendencyjny ,po samych zdjeciach z artykulu widac ze deska w audi wyglada jak kia z lat 80-tych ,nie wspominajac o silnikach volkswagena ,ktore w porownaniu z alfa chodza jakby byly popsute i tyle

  • Klin (gość)

    Audi nie jest swietne natomiast do jazdy na poziomie premium wystarczy- dodatkowo na plus najlepsza oferta leasingu na rynku. Jak dla mnie alfa niczym nie zaskakuje.. dla mnie jesli chodzi o suva tego typu wygrywa bmw x3- frajda z jazdy wlasciwosci jezdne. Nie testowalem volvo xc60.

  • Marek (gość)

    Polak cebulak pójdzie kupić audi, Polak ze smakiem i gustem wybierze alfę. To oczywiście żart, a tak na poważnie artykuł jest bardzo tendencyjny. Stelvio to jest po prostu bajka pod każdym względem.

  • smeg

    do ~Tom (gość) 100% racji. Artykuł wyraźnie tendencyjny a ten portal od jakiegos czasu schodzi na psy. Teksty jakby pisane naprędce, bez zastanowienia i podstawowej wiedzy. dramat

  • Jacek (gość)

    Jeździłem Stelvio i Macanem. Stelvio w wersji first edition benzyna 280km (5,5s do 100) cena 220k usd z adaptacyjnym zawieszeniem (wg autora artykułu nie ma-otóż jest). Macan 340KM (5,4s do 100) po doposażeniu porówywalnym do stelvio first edition i wstepnych negocjacjach -360k, 140k pln więcej! Macan, mniejszy w drugim rzędzie -szczególnie nad głową, mniejszy bagażnik (oficjalnie 25l, subiektywnie 50l). Wykończenie lepsze w Macanie, w alfie wszysko bardzo dobrze, ale mniej blichtru.. W alfie żonie przeszkadzał wysoki kokpit i wg niej gorsza widoczność. Spalanie obu ok 12l w mieście. Prowadzenie -tutaj uważam że Alfa ma precyzyjniejszy układ kierowniczy niż Macan, i daje lepszy feedback, Macan też super ale jakoś bardziej izoluje od informacji z kół. Oba autami jeździłem przez weekend. I JEDNA NAJWAŻNIEJSZA RÓŻNICA -jadąc alfą wszyscy się do mnie uśmiechali, czasem pozdrawiali. W Macanie -czyłem się jakbym komuś coś ukradł, ludzie unikali kontaktu wzrokowego. Dla mnie wygrywa Alfa!

  • Andre3000 (gość)

    Autor pompuje przewagi Audi. Alfa ma osiągi o klasę lepsze! Przeniesienie napędu zostało średnio przetestowane, mam wrażenie, że autor jeździł tylko po parkingu i nad tym się rozpisuje. Żal. Alfa jest przez 95% czasu autem tylno-napędowym, przednie koła włączają się w razie potrzeby - i tak powinno być! Quattro Audi, jest bdb, ale nie wnosi nic nowego. Siedziałem w Audi i nie powala, Alfa również, z tym że jest to coś innego, nie mamy wrażenia obcowania z kuzynostwem Skody. Na minus ogromne łopatki przy kierownicy. Audi oferuje znacznie bogatsze wyposażenie, zapewnie Włosi dorzucą wkrótce światła full-led czy nowe systemy bezpieczeństwa / i tzw. cyfrowe. Mnie brakuje wentylowanych foteli w Alfie, w Audi można sobie zamówić każde cudo, ale cena będzie astronomiczna. O wyglądzie, gustach i stylu się nie dyskutuje... jednak Alfa ma znaczną przewagę. Włosi nie oszczędzali (skrzynie biegów ZF - z BMW, tylko z szybszym oprogramowaniem) czy wał napędowy z włókna węglowego. Kupować Alfę!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Alfa Romeo Stelvio zdjęcia

Alfa Romeo Stelvio dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Audi Q5 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Alfa Romeo Stelvio Cena

Części dla marki Alfa Romeo

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

646 zł