Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi Q5 Sportback i SQ5 Sportback TDI. Sportowe i praktyczne

Mariusz Michalak
Audi Q5 Sportback to trzeci po Q3 Sportback i po e-tron Sportback, CUV (crossover utility vehicle) produkowany przez koncern z Ingolstadt. Topową wersją tej rodziny modelowej jest Audi SQ5 Sportback TDI. Jego trzylitrowy silnik TDI generuje 341 KM i moment obrotowy 700 Nm.Fot. Audi
Audi Q5 Sportback to trzeci po Q3 Sportback i po e-tron Sportback, CUV (crossover utility vehicle) produkowany przez koncern z Ingolstadt. Topową wersją tej rodziny modelowej jest Audi SQ5 Sportback TDI. Jego trzylitrowy silnik TDI generuje 341 KM i moment obrotowy 700 Nm.Fot. Audi
Audi Q5 Sportback to trzeci po Q3 Sportback i po e-tron Sportback, CUV (crossover utility vehicle) produkowany przez koncern z Ingolstadt. Topową wersją tej rodziny modelowej jest Audi SQ5 Sportback TDI. Jego trzylitrowy silnik TDI generuje 341 KM i moment obrotowy 700 Nm.

Audi Q5 Sportback i SQ5 Sportback TDI. Wygląd zewnętrzny 

Po bokach ośmiokątnej osłony chłodnicy Singleframe znajdują duże wloty powietrza. Reflektory, ze swą wyrazistą sygnaturą

Audi Q5 Sportback to trzeci po Q3 Sportback i po e-tron Sportback, CUV (crossover utility vehicle) produkowany przez koncern z Ingolstadt. Topową wersją
Audi Q5 Sportback to trzeci po Q3 Sportback i po e-tron Sportback, CUV (crossover utility vehicle) produkowany przez koncern z Ingolstadt. Topową wersją tej rodziny modelowej jest Audi SQ5 Sportback TDI. Jego trzylitrowy silnik TDI generuje 341 KM i moment obrotowy 700 Nm.

Fot. Audi

świateł do jazdy w dzień, są wykonane w technice diodowej LED, a opcjonalnie w technice diodowej Matrix LED. Na życzenie, Audi dostarcza tylne światła wykonane w nowatorskiej, cyfrowej technice diod OLED. Każda z obu lamp świateł tylnych posiada trzy organiczne diody świetlne, które emitują wyjątkowo homogeniczne, czerwone światło. Każda dioda świetlna jest podzielona na sześć segmentów, którymi można indywidualnie sterować. Składając zamówienie, klienci mogą wybierać spośród trzech sygnatur świetlnych.

Audi oferuje swojego nowego CUV’a (crossover utility vehicle) z dwiema zewnętrznymi liniami stylistycznymi: „advanced” i „S line”. Różnice między nimi tkwią w wyglądzie chłodnicy Singleframe, bocznych wlotów powietrza, a przede wszystkim tylnego zderzaka. Do wyboru jest dwanaście kolorów lakieru i różne wykończenia elementów dodatkowych karoserii, w tym pakiet optyczny Czerń oraz malowanie jednolite lub kontrastowe. Model Q5 Sportback, mając długość 4,69 m, jest o siedem mm dłuższy od siostrzanego Q5. Wysokość (1,66 m) i szerokość (1,89 m) są takie same. Wartość współczynnika oporu powietrza cw wynosząca 0,30 jest równie niska.

Bagażnik ma pojemność 510 l, a ze złożonymi oparciami tylnych siedzeń i po załadowaniu po dach, wzrasta ona do 1480 l. Opcjonalnie Audi wyposaża nowego członka rodziny Q5 w tylną kanapę plus, którą można przesuwać wzdłuż i regulować pochylenie jej oparć. W ten sposób można powiększyć pojemność bagażnika nawet o 60 l, lub też, gdy oparcie i siedzisko przesunięte są całkowicie do tyłu, zwiększyć komfort pasażerów siedzących z tyłu. Na życzenie dostępne są pakiet schowków i pakiet wyposażenia bagażnika. Elementem wyposażenia standardowego jest elektrycznie otwierana i zamykana pokrywa bagażnika, która w połączeniu z opcjonalnym komfortowym kluczykiem otwiera się i zamyka przy pomocy ruchu stopy.

Audi Q5 Sportback i SQ5 Sportback TDI. Co we wnętrzu?

Audi Q5 Sportback to trzeci po Q3 Sportback i po e-tron Sportback, CUV (crossover utility vehicle) produkowany przez koncern z Ingolstadt. Topową wersją
Audi Q5 Sportback to trzeci po Q3 Sportback i po e-tron Sportback, CUV (crossover utility vehicle) produkowany przez koncern z Ingolstadt. Topową wersją tej rodziny modelowej jest Audi SQ5 Sportback TDI. Jego trzylitrowy silnik TDI generuje 341 KM i moment obrotowy 700 Nm.

Fot. Audi

Bagażnik ma pojemność 510 l, a ze złożonymi oparciami tylnych siedzeń i po załadowaniu po dach, wzrasta ona do 1480 l. Opcjonalnie Audi wyposaża nowego członka rodziny Q5 w tylną kanapę plus, którą można przesuwać wzdłuż i regulować pochylenie jej oparć. W ten sposób można powiększyć pojemność bagażnika nawet o 60 l, lub też, gdy oparcie i siedzisko przesunięte są całkowicie do tyłu, zwiększyć komfort pasażerów siedzących z tyłu. Na życzenie dostępne są pakiet schowków i pakiet wyposażenia bagażnika. Elementem wyposażenia standardowego jest elektrycznie otwierana i zamykana pokrywa bagażnika, która w połączeniu z opcjonalnym komfortowym kluczykiem otwiera się i zamyka przy pomocy ruchu stopy.

Ten SUV w wersji coupé wyróżnia się także innymi zaletami w codziennym użytkowaniu. Wyposażony w silnik 2.0 TDI o mocy 150 kW (204 KM) może uciągnąć przyczepę o masie do 2,4 t (z przyhamowaniem, na wzniesienie o 12-procentowym nachyleniu). W opcji dostępne są też relingi dachowe. Do bezpieczniejszego pokonywania stromych odcinków służy asystent zjazdu ze wzniesienia.

W zakresie obsługi, wskaźników i infotainmentu, Audi Q5 Sportback wykorzystuje ten sam co w Q5 Modułowy System Infotainment trzeciej generacji - MIB 3. Maksymalnie wyposażone Q5 Sportback posiada kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit plus o przekątnej 12,3 cala i wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy. Ważne funkcje można łatwo i szybko uruchomić przy pomocy kierownicy wielofunkcyjnej plus.

Audi Q5 Sportback i SQ5 Sportback TDI. Na początek dwie jednostki TDI i jedna jednostka TFSI

Audi Q5 Sportback wchodzi na rynek europejski z trzema silnikami do wyboru – z dwiema jednostkami TDI i z jedną jednostką TFSI. Zakres ich mocy sięga od 150 kW (204 KM) do 210 kW (286 KM). Wszystkie silniki spełniają normy emisji spalin Euro 6d ISC-FCM AP, która nakłada ostre ograniczenia w emisji tlenku azotu.

W modelu Q5 Sportback 40 TDI quattro, za napęd odpowiada silnik 2.0 TDI. Generuje on moc 150 kW (204 KM) i moment obrotowy 400 Nm. Wyposażone w niego Audi Q5 Sportback osiąga prędkość 100 km/h w 7,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 222 km/h. 12-woltowy system mild hybrid (MHEV) zwiększa wydajność pojazdu. Jego alternator – rozrusznik (RSG) podczas hamowania może rekuperować energię i magazynować ją w kompaktowym akumulatorze litowo-jonowym. Ponadto system MHEV umożliwia żeglowanie z wyłączonym silnikiem i uruchamia tryb start-stop już przy prędkości 22 km/h. Drugi wariant mocy silnika 2.0 TDI, pojawi się już po wejściu modelu na rynek.

Audi Q5 Sportback to trzeci po Q3 Sportback i po e-tron Sportback, CUV (crossover utility vehicle) produkowany przez koncern z Ingolstadt. Topową wersją
Audi Q5 Sportback to trzeci po Q3 Sportback i po e-tron Sportback, CUV (crossover utility vehicle) produkowany przez koncern z Ingolstadt. Topową wersją tej rodziny modelowej jest Audi SQ5 Sportback TDI. Jego trzylitrowy silnik TDI generuje 341 KM i moment obrotowy 700 Nm.

Fot. Audi

Za przeniesienie napędu w wersji z czterocylindrowym silnikiem Diesla odpowiada siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic i wydajny napęd na cztery koła quattro z techniką ultra. Podczas standardowej jazdy kieruje on moment obrotowy wyłącznie na koła przedniej osi. Gdy tylko potrzebny jest napęd na cztery koła, dwa sprzęgła błyskawicznie załączają tylną oś - w wielu sytuacjach predyktywnie. 

Jeszcze większą moc i moment obrotowy oferuje Audi Q5 Sportback 50 TDI quattro: 210 kW (286 KM) i 620 Nm – wystarczająco dużo do pokonania standardowego sprintu w 5,7 sekundy. Jego prędkość maksymalna to 240 km/h. System MHEV pracuje tu pod napięciem 48 V i jest jeszcze wydajniejszy niż w przypadku silnika czterocylindrowego. Ośmiobiegowa przekładnia automatyczna tiptronic przełącza biegi płynnie i szybko, a stały napęd na cztery koła quattro wykorzystuje mechaniczny międzyosiowy mechanizm różnicowy. Rozdziela on moment napędowy silnika na oś przednią i tylną w stosunku 40:60, a w razie konieczności może skierować większość sił na oś z lepszą przyczepnością.

Audi Q5 Sportback 45 TFSI wyposażone w czterocylindrowy silnik benzynowy 2.0 TFSI przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 sekundy i dalej do prędkości maksymalnej 204 km/h. Silnik benzynowy generuje moc 195 kW (265 KM) i moment obrotowy 370 Nm. Podobnie jak dwulitrowy silnik TDI, wykorzystuje on 12-woltowy system MHEV, siedmiostopniową skrzynię biegów S tronic i napęd na cztery koła quattro z techniką ultra.

Audi SQ5 TDI Sportback

Audi Q5 Sportback to trzeci po Q3 Sportback i po e-tron Sportback, CUV (crossover utility vehicle) produkowany przez koncern z Ingolstadt. Topową wersją
Audi Q5 Sportback to trzeci po Q3 Sportback i po e-tron Sportback, CUV (crossover utility vehicle) produkowany przez koncern z Ingolstadt. Topową wersją tej rodziny modelowej jest Audi SQ5 Sportback TDI. Jego trzylitrowy silnik TDI generuje 341 KM i moment obrotowy 700 Nm.

Fot. Audi

Na czele palety modelowej rodziny Q5 stoi Audi SQ5 Sportback TDI. Jego trzylitrowy silnik Diesla o wysokiej kulturze pracy generuje moc 251 kW (341 KM). Potężny moment obrotowy 700 Nm jest tu stały w zakresie od 1750 do 3250 obr./min. Oscylator dźwiękowy w układzie wydechowym sprawia, że pojazd ma dźwięczne i pełni brzmienie. Jego osiągi to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy i prędkość maksymalna 250 km/h (ograniczona elektronicznie).

Silnik 3.0 TDI w wielu zakresach ulepszono. Tłoki nie są już wykonane z aluminium, a z kutej stali. Nowy materiał obniża straty ciepła i ze względu na jego sztywność nie powoduje niekorzystnych skutków w porównaniu z tłokami aluminiowymi. Wtryskiwacze z zaworami magnetycznymi wtryskują paliwo ze stałą, wysoką precyzją, ponieważ zamykanie igły monitoruje nowy piezoelektryczny czujnik. Podczas każdego cyklu pracy wtryskiwacze mogą wtrysnąć do ośmiu osobnych dawek paliwa, precyzyjnie dozując przy tym nawet jego minimalne ilości.

W turbosprężarce wysokoprężnego silnika V6 rotuje małe i lekkie koło, które wyjątkowo szybko „wchodzi” na właściwą liczbę obrotów – to czynnik ważny dla osiągnięcia spontanicznego i mocnego momentu obrotowego. Chłodnica międzystopniowa – intercooler, działa teraz za pośrednictwem nowej chłodnicy (ciecz – powietrze) umieszczonej w wewnętrznym kącie pomiędzy rzędami cylindrów silnika. Krótkie drogi dolotowe powietrza korzystnie wpływają na szybkie wytwarzanie ciśnienia ładowania.

Audi Q5 Sportback i SQ5 Sportback TDI. Kiedy na rynku?

Modele Q5 Sportback i SQ5 Sportback TDI zjeżdżają z taśmy produkcyjnej fabryki Audi w San José Chiapa w Meksyku. Można je już zamawiać, a na międzynarodowych rynkach pojawią się w pierwszym półroczu 2021. Na rynku chińskim, ten CUV będzie produkowany w zakładach w Changchun w systemie CKD.

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Peugeot 2008

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty