Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38756 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Premiery / Samochody osobowe

Audi RS Q e-tron. Elektryczna terenówka na Rajd Dakar

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

W niecały rok od zaprezentowania pierwszej idei pojazdu, Audi Sport rozpoczęło fazę testów nowego Audi RS Q e-tron, w którym marka z czterema pierścieniami w logo w styczniu 2022 weźmie udział w jednej z najbardziej znanych i najtrudniejszych imprez rajdowych na świecie: w Rajdzie Dakar. W niecały rok od zaprezentowania pierwszej idei pojazdu, Audi Sport rozpoczęło fazę testów nowego Audi RS Q e-tron, w którym marka z czterema pierścieniami w logo w styczniu 2022 weźmie udział w jednej z najbardziej znanych i najtrudniejszych imprez rajdowych na świecie: w Rajdzie Dakar.

Audi chce być pierwszym producentem w branży motoryzacyjnej, który wykorzystując zelektryfikowany układ napędowy w połączeniu z wydajnym konwerterem energii, powalczy o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej najtrudniejszego rajdu świata – Rajdu Dakar. „Quattro było przełomem w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Elektryczny układ napędowy pozwolił też czterem pierścieniom wygrać 24-godzinny wyścig Le Mans. Teraz, w Rajdzie Dakar chcemy zapoczątkować nową erę, testując i rozwijając naszą technologię e-tron w ekstremalnych warunkach” - mówi Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, odpowiedzialny w Audi za sporty motorowe.

Audi RS Q e-tron

W niecały rok od zaprezentowania pierwszej idei pojazdu, Audi Sport rozpoczęło fazę testów nowego Audi RS Q e-tron, w którym marka z czterema pierścieniami w logo w styczniu 2022 weźmie udział w jednej z najbardziej znanych i najtrudniejszych imprez rajdowych na świecie: w Rajdzie Dakar.

Fot. Audi Specyfika Rajdu Dakar stawia przed inżynierami wyjątkowe wyzwania. Maraton trwa dwa tygodnie, a dzienne odcinki mają długość nawet 800 kilometrów. „To bardzo długi dystans” - podkreśla Andreas Roos, odpowiedzialny w Audi Sport za projekt Dakar. „To, co próbujemy zrobić jest absolutną nowością w motoryzacyjnym i rajdowym świecie. To wyzwanie dla elektrycznego układu napędowego.”

Ponieważ na pustyni nie ma możliwości doładowania baterii, Audi zdecydowało się na innowacyjną koncepcję ładowania: Na pokładzie Audi RS Q e-tron znajduje się wysokowydajny silnik TFSI pochodzący z serii wyścigowej DTM. Jest on częścią konwertera energii, który podczas jazdy ładuje wysokonapięciowy akumulator. Jednostka spalinowa pracuje w wyjątkowo wydajnym zakresie od 4500 do 6000 obr/min, więc jednostkowe zużycie paliwa wynosi znacznie poniżej 200 gramów na kWh.

Zobacz także: Jak oszczędzać paliwo?

Układ napędowy Audi RS Q e-tron jest w pełni elektryczny. Zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi zamontowano zespół generator – rozrusznik MGU, stosowany też w Audi e-tron FE07 startującym w serii wyścigów Formuła E. By wykorzystać MGU w Rajdzie Dakar, należało dokonać jedynie niewielkich modyfikacji.

Trzeci MGU, o identycznej konstrukcji, jest częścią konwertera energii i służy do ładowania akumulatora wysokiego napięcia podczas jazdy. Dodatkowo energia jest odzyskiwana podczas hamowania. Akumulator waży około 370 kilogramów i ma pojemność około 50 kWh.

Audi RS Q e-tron

W niecały rok od zaprezentowania pierwszej idei pojazdu, Audi Sport rozpoczęło fazę testów nowego Audi RS Q e-tron, w którym marka z czterema pierścieniami w logo w styczniu 2022 weźmie udział w jednej z najbardziej znanych i najtrudniejszych imprez rajdowych na świecie: w Rajdzie Dakar.

Fot. Audi „Akumulator jest naszą własną konstrukcją, zrealizowaną wspólnie z partnerem” - mówi Stefan Dreyer, szef działu rozwoju projektów sportowych w Audi Sport. „Jako inżynierowie, widzimy potencjał rozwojowy w zasadzie w każdym umieszczonym tu podzespole. Ale jeśli chodzi o układ napędowy, to w Formule E osiągnęliśmy sprawność systemu na poziomie ponad 97 proc., zatem nie ma już wiele miejsca na poprawę. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja z akumulatorem i zarządzaniem energią. To właśnie tutaj tkwi największy potencjał rozwojowy elektromobilności w ogóle. To, czego nauczymy się podczas niezwykle wymagającego Rajdu Dakar, zostanie wykorzystane w przyszłych modelach produkcyjnych.”

Maksymalna moc systemu e-drivetrain wynosi 500 kW. Ile z tego będzie można wykorzystać podczas Rajdu Dakar, organizatorzy wciąż ustalają. Elektryczny układ napędowy ma wiele zalet. Silniki elektryczne mogą być sterowane niezwykle precyzyjnie, co zapewnia dobre właściwości jezdne. Dodatkowo można odzyskiwać energię z hamowania.

Do jazdy do przodu, Audi RS Q e-tron potrzebuje tylko jednego biegu. Oś przednia i tylna nie są połączone mechanicznie, co jest również powszechne w pojazdach elektrycznych. Oprogramowanie opracowane przez Audi przejmuje rozdział momentu obrotowego pomiędzy osiami i tworzy w ten sposób wirtualny i dowolnie konfigurowalny centralny mechanizm różnicowy, czego pozytywnym skutkiem ubocznym jest oszczędność masy i miejsca, jakich wymagałyby wały napędowe i mechaniczny mechanizm różnicowy.

Wizualnie, Audi RS Q e-tron również znacznie różni się od konwencjonalnie napędzanych prototypów dakarowych. „Pojazd wygląda futurystycznie, ale ma wiele elementów stylistycznych typowych dla Audi” - mówi Juan Manuel Diaz, szef zespołu Motorsport Design w Audi. „Naszym celem było ucieleśnienie w nim maksymy Vorsprung durch Technik – przewaga dzięki technice oraz przyszłości naszej marki.”

Prototyp Audi RS Q e-tron po raz pierwszy wyjechał na tor w Neuburgu na początku lipca. Od teraz do końca roku, planowany jest intensywny program testowy i pierwsze jazdy próbne w rajdach terenowych.

Zobacz także: Skoda Fabia IV generacji

W niecały rok od zaprezentowania pierwszej idei pojazdu, Audi Sport rozpoczęło fazę testów nowego Audi RS Q e-tron, w którym marka z czterema pierścieniami w logo w styczniu 2022 weźmie udział w jednej z najbardziej znanych i najtrudniejszych imprez rajdowych na świecie: w Rajdzie Dakar.

W niecały rok od zaprezentowania pierwszej idei pojazdu, Audi Sport rozpoczęło fazę testów nowego Audi RS Q e-tron, w którym marka z czterema pierścieniami w logo w styczniu 2022 weźmie udział w jednej z najbardziej znanych i najtrudniejszych imprez rajdowych na świecie: w Rajdzie Dakar.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Audi zdjęcia

Audi dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Audi Cena

Części dla marki Audi

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

680 zł