Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Historia motoryzacji

Audi sprzed lat

Data publikacji: Autor: Krzysztof Franek

Legendarne modele cenione do dzisiaj.

Przed 15 laty miały miejsce trzy ważne wydarzenia w historii Audi, których znaczenie było istotne nie tylko dla rozwoju samej marki.

W marcu 1977 roku z taśmy produkcyjnej w zakładzie w Neckarsulm zjechał ostatni model NSU Ro 80. W kwietniu 2002 roku świętowano 25. rocznicę wprowadzenia na rynek audi 100 drugiej generacji. Natomiast w sierpniu 1977 roku wprowadzono do oferty Audi kolejny model ze ściętym tyłem - audi 100 avant.

Wielu sympatyków przyjęło decyzję o zaniechaniu produkcji NSU Ro 80 z dużym smutkiem. "Auto roku 1967" z dwutłokowym silnikiem Wankla wyznaczyło nowe standardy prowadzenia pojazdu, bezpieczeństwa, komfortu i osiągów. Futurystyczna linia nadwozia w formie klina stała się podstawą nowej stylistyki, która pod wieloma względami jeszcze dzisiaj nie straciła swojej aktualności. Silnik Wankla, do którego budowy potrzebne było znacznie mniej części, niż do tradycyjnego silnika, był lżejszy, zajmował mniej miejsca i pracował spokojniej. Jego zastosowanie pozwoliło również nadać NSU Ro 80 nowoczesną linię nadwozia z płaską pokrywą silnika. Ostatecznie Ro 80 padł ofiarą kryzysu paliwowego. Produkcja NSU Ro 80 stała się nieopłacalna. Jednak model ten dzięki swojej niepowtarzalnej stylistyce i niekonwencjonalnemu napędowi pozostawił trwały ślad w historii motoryzacji.

Techniczne innowacje zastosowano także w audi 100 drugiej generacji, typ 43 z 5-cylindrowym silnikiem z wtryskiem benzyny. Konstruktorzy rozszerzyli czterocylindrowy silnik dysponujący pojemnością 1,6 l o jeden moduł cylindra i w ten sposób stworzyli pierwszy produkowany seryjnie pięciocylindrowy silnik rzędowy dla samochodów osobowych. Ta wyjątkowo niezawodna jednostka napędowa, która przy pojemności skokowej 2,2 l uzyskiwała moc 100 kW/136 KM, stanowiła doskonały kompromis między dynamiką i ekonomicznością. Niepowtarzalny dźwięk silnika ceniony jest przez wielbicieli tych samochodów jeszcze dzisiaj. Model ten produkowany od 1976 do 1982 roku, przez wiele lat cieszył się sympatią kupujących. Dzisiaj po niemieckich drogach jeździ jeszcze ok. 5000 tych samochodów.

Obok dwu- i czterodrzwiowej limuzyny w sierpniu 1977 r. ukazał się Audi 100 Avant jako trzecia wersja nadwozia. Ze skośnym tyłem i dużą klapą stanowił on nowe rozwiązanie wśród pojazdów klasy średniej. Ze względu na swoją wszechstronność ta czterodrzwiowa limuzyna z rozkładaną tylną kanapą stała się jednym z najchętniej kupowanych samochodów. Od 25 lat wersje Avant są stałym elementem palety produktów Audi.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Komentarze

  • szajbu

    witam czy moglbym uzyskac informacje czy audi 100 2.0 CC 1984-1988 bylo wyposarzone w pasy bezpieczenstwa z tyłu ?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości