Audi sprzed lat

Krzysztof Franek
Legendarne modele cenione do dzisiaj.

Przed 15 laty miały miejsce trzy ważne wydarzenia w historii Audi,
których znaczenie było istotne nie tylko dla rozwoju samej marki.
W marcu 1977 roku z taśmy produkcyjnej w zakładzie w Neckarsulm zjechał
ostatni model NSU Ro 80. W kwietniu 2002 roku świętowano 25. rocznicę wprowadzenia
na rynek audi 100 drugiej generacji. Natomiast w sierpniu 1977 roku wprowadzono
do oferty Audi kolejny model ze ściętym tyłem - audi 100 avant.
Wielu sympatyków przyjęło decyzję o zaniechaniu produkcji NSU Ro 80
z dużym smutkiem. "Auto roku 1967" z dwutłokowym silnikiem Wankla wyznaczyło
nowe standardy prowadzenia pojazdu, bezpieczeństwa, komfortu i osiągów.
Futurystyczna linia nadwozia w formie klina stała się podstawą nowej stylistyki,
która pod wieloma względami jeszcze dzisiaj nie straciła swojej aktualności.
Silnik Wankla, do którego budowy potrzebne było znacznie mniej części,
niż do tradycyjnego silnika, był lżejszy, zajmował mniej miejsca i pracował
spokojniej. Jego zastosowanie pozwoliło również nadać NSU Ro 80 nowoczesną
linię nadwozia z płaską pokrywą silnika. Ostatecznie Ro 80 padł ofiarą
kryzysu paliwowego. Produkcja NSU Ro 80 stała się nieopłacalna. Jednak
model ten dzięki swojej niepowtarzalnej stylistyce i niekonwencjonalnemu
napędowi pozostawił trwały ślad w historii motoryzacji.
Techniczne innowacje zastosowano także w audi 100 drugiej generacji,
typ 43 z 5-cylindrowym silnikiem z wtryskiem benzyny. Konstruktorzy rozszerzyli
czterocylindrowy silnik dysponujący pojemnością 1,6 l o jeden moduł cylindra
i w ten sposób stworzyli pierwszy produkowany seryjnie pięciocylindrowy
silnik rzędowy dla samochodów osobowych. Ta wyjątkowo niezawodna jednostka
napędowa, która przy pojemności skokowej 2,2 l uzyskiwała moc 100 kW/136
KM, stanowiła doskonały kompromis między dynamiką i ekonomicznością. Niepowtarzalny
dźwięk silnika ceniony jest przez wielbicieli tych samochodów jeszcze dzisiaj.
Model ten produkowany od 1976 do 1982 roku, przez wiele lat cieszył się
sympatią kupujących. Dzisiaj po niemieckich drogach jeździ jeszcze ok.
5000 tych samochodów.
Obok dwu- i czterodrzwiowej limuzyny w sierpniu 1977 r. ukazał się Audi
100 Avant jako trzecia wersja nadwozia. Ze skośnym tyłem i dużą klapą stanowił
on nowe rozwiązanie wśród pojazdów klasy średniej. Ze względu na swoją
wszechstronność ta czterodrzwiowa limuzyna z rozkładaną tylną kanapą stała
się jednym z najchętniej kupowanych samochodów. Od 25 lat wersje Avant
są stałym elementem palety produktów Audi.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty