Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Warto wiedzieć

Audi Union Typ C 1936 z... drukarki 3D

Data publikacji: Autor: (kr) / źródło: Mototarget.pl

Fot. Audi Z pyłu w gotowe podzespoły: dział wytwarzania narzędzi Audi, przy pomocy drukarki 3D, wydrukował model historycznego, sportowego samochodu Auto Union Typ C z roku 1936.

Fot. AudiRównocześnie firma testuje możliwości zastosowania drukarek 3D do produkcji bardziej skomplikowanych, metalowych części. Rozwija też synergiczną współpracę z innymi narzędziowniami w koncernie Volkswagen.

„W narzędziowni Audi, ale też w analogicznych wydziałach całego koncernu Volkswagen, wdrażamy nowe techniki produkcji” - mówi prof. dr Hubert Waltl, członek zarządu Audi AG ds. produkcji i szef pionu wytwarzania narzędzi w koncernie Volkswagen. „Wspólnie z kolegami z działu badań, wciąż badamy granice nowych procesów. Jednym z naszych celów jest zastosowanie drukarek tworzących części metalowe w produkcji seryjnej.”

Do koncernu Volkswagen należy czternaście narzędziowni w dziewięciu krajach. Profesor dr Waltl kieruje i koordynuje ich ścisłą współpracę na polu badań i rozwoju. Prace koncentrują się przede wszystkim na procesie wdrożenia druku 3D w metalu oraz druku 3D metodą sand printing. W ramach działań badawczych, dział narzędziowy Audi wykorzystał metodę druku 3D do wykonania wszystkich metalowych części modelu samochodu Auto Union Typ C – tzw. „srebrnej strzały”, w skali 1:2.

By tego dokonać, należało uruchomić proces, w którym laser, metodą selektywnego stopu, wytapiał warstwami metalowy pył o ziarnistości od 15 do 40 tysięcznych milimetra. To miara odpowiadająca połowie grubości ludzkiego włosa. Dzięki temu, możliwa jest produkcja części o skomplikowanej geometrii, które nie mogą być wytworzone tradycyjnymi metodami lub ich wytworzenie pociągnęłoby za sobą ogromne trudności i nakłady. Dział narzędziowy Audi już teraz używa drukarki 3D do produkcji części z aluminium i ze stali. Metodą tą wydrukować można obiekty o dowolnych kształtach, w rozmiarach od 240 milimetrów długości krawędzi do 200 milimetrów wysokości. Drukowane komponenty mają większą gęstość materiałową niż części produkowane w procesie odlewania lub kształtowania na gorąco.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości