Po sukcesie Audi 80, w 1994 r. wprowadzono nowy model A4. Zmiana nazwy miała sugerować potencjalnym nabywcom, że nowy A4 jest zupełnie nowy, co w domyśle oznacza lepszy. Do A4 oferowano szeroką paletę silników: od 1,6 l (101 KM) do 2,8 l V6 (175 KM) oraz diesla 1,9 TDI
(90 KM). Oba pojazdy, model 80 i A4, mają podobne rozwiązania techniczne i podobne mankamenty.
Mało wad, dużo zalet
Nabywcy narzekają na małą ilość miejsca na tylnej kanapie, co w pojeździe o długości 4,5 m nie powinno się zdarzyć. Również bagażnik o objętości 440 l uznano za skromny. Rok po premierze wersji sedan zaprezentowano odmianę kombi, której bagażnik był jeszcze mniejszy - 390 l. Producent wyjaśniał, że w sportowym kombi przestrzeń bagażowa nie ma istotnego znaczenia. Nabywcy to zaakceptowali, urzeczeni zapewne wysoką jakością
wykonania wnętrza i użytych materiałów. Zalety A4 to wysoki komfort jazdy oraz niski poziom hałasu, wynikające z dobrego opracowania nadwozia pod względem aerodynamicznym. Na pewne zachowanie pojazdu na drodze wpływa wielowahaczowe zawieszenie zastosowane z przodu i z tyłu. Nawet na polskich drogach nie ulega szybko zniszczeniu. Przed zakupem trzeba jednak sprawdzić luzy na przegubach wahaczy. Z niektórymi silnikami A4 oferowany był także w wersji z napędem na wszystkie koła. Ocynkowane nadwozie jest bardzo odporne na korozję i nie stanowi ona problemu nawet w starszych egzemplarzach.
Do wyboru
Modele z roku 1998 oferowano z szeroką paletą silników: 4-cylindrowe: 1,6 l (101 KM), 1,8 l 16V (125 KM), 1,8 l 20V turbo (150 KM), 6-cylindrowe w układzie V: 2,4 l 30V (165 KM), 2,8 l 30V (193 KM) oraz diesle z bezpośrednim wtryskiem paliwa doładowane turbosprężarką 1,9 TDI (90
lub 110 KM). Godny polecenia jest silnik 1,6 l (101 KM), o dużej trwałości i niezawodności. Z technicznego punktu widzenia interesujące są silniki benzynowe z 5 zaworami w cylindrze, jednak doładowany silnik 1,8 l (150 KM) nie cieszy się dobrą opinią z powodu awarii układu rozrządu i turbosprężarki. Z powodu znacznego zużycia paliwa, silniki 6-cylindrowe są drogie w eksploatacji, chociaż najbardziej prestiżowe. Godne polecenia są także silniki wysokoprężne 1,9 TDI, pod warunkiem, że nie są wyeksploatowane, co się często dieslom zdarza. W tamtych czasach zasilane były elektronicznie sterowaną pompą, a nie pompowtryskiwaczami jak obecnie.
Co sprawdzić?
Decydując się na zakup A4, warto sprawdzić, czy nie wycieka olej z miski olejowej i płyn z układu chłodzenia. Zdarzają się uszkodzone pompy olejowe i zacinające się elektryczne
podnośniki szyb, niespodziewanie włączający się fabryczny immobiliser i wadliwie działający centralny zamek. Te drobne usterki są jednak denerwujące. W egzemplarzach wyprodukowanych w latach 1995-97 producent dokonywał wymiany poduszek powietrznych, które uruchamiały się przedwcześnie.
Mimo mankamentów Audi jest w miarę niezawodnym pojazdem o ustalonej renomie. Trzeba jednak unikać wyeksploatowanych egzemplarzy w dużych ilościach sprowadzonych do Polski w ramach prywatnego importu.
Zalety:
- wysoki prestiż marki,
- rzadko ulega awariom,
- szeroka gama silników.
Wady :
- mało miejsca na tylnej kanapie,
- wysokie koszty utrzymania.
Historia modelu
1994 r. - rozpoczęcie produkcji
1995 r. - odmiana kombi o nazwie Avant
1999 r. – face lifting nadwozia
2000 r. - nowy model
Orientacyjne ceny części zamiennych (zł)
Reflektor | 900 |
Sprzęgło kompletne | 1800 |
Klocki hamulcowe przód | 450 |
Błotnik przedni | 950 |
Rozrząd | 400 |
Orientacyjne ceny według roku produkcji (w tys. zł)
silnik | 1.6 | 1.8 (150 KM) | 2,6 | 1,9 TDI |
1995 r. | 20,9 – 25,9 | 24,9- 26,9 | 24,7 - 28,0 | 28,6- 36,4 |
1996 r. | 24,5 - 25,5 | 25,9- 28,5 | 25,9 - 30,1 | 30,6- 37,5 |
1997 r. | 26,8 - 34,9 | 28,7- 35,5 | 30,1 – 36,4 | 33,0- 38,9 |
1998 r. | 30,2 - 35,8 | 33,6- 36,4 | - | 37,8- 46,8 |
1999 r. | 36,7 - 40,2 | 38,1- 39,6 | - | 46,8 – 50,1 |
2000 r. | 40,5 – 55,3 | 42,5- 58,6 | - | 49,8- 70,5 |
Wybrane dane techniczne modelu sedan z 1998 r.
Typ silnika | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
Liczba cylindrów | 4R | 4R | V6 | R4 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1595 | 1781 | 2393 | 1896 |
Moc (KM) | 74/101 | 110/150 | 121/165 | 66/90 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr/min) | 140/3800 | 210/1750 | 230/3200 | 202/1900 |
Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 11,9 | 8,3 | 8,2 | 13,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 191 | 222 | 226 | 184 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 6,1/11,6 | 6,6/10,8 | 6,9/13,4 | 4,4/7,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 448 x 173 x 141 | |||
Objętość bagażnika (l) | 440 |
**więcej zdjęć Audi A4 w
naszej galerii**
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?