Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi A4 (1994 - 2000)

Ryszard Polit
Fot. Audi: Audi A4 cieszy się szacunkiem wśród kupujących. Na zdjęciu model z 1998 r.
Fot. Audi: Audi A4 cieszy się szacunkiem wśród kupujących. Na zdjęciu model z 1998 r.
Sporym zainteresowaniem cieszy się Audi A4. Amatorów tej marki nie zrażają dość wysokie koszty utrzymania.

 

 

Po sukcesie Audi 80, w 1994 r. wprowadzono nowy model A4. Zmiana nazwy miała sugerować potencjalnym nabywcom, że nowy A4 jest zupełnie nowy, co w domyśle oznacza lepszy. Do A4 oferowano szeroką paletę silników: od 1,6 l (101 KM) do 2,8 l V6 (175 KM) oraz diesla 1,9 TDI

Fot. Audi: Audi A4 cieszy się szacunkiem wśród kupujących. Na zdjęciu model z 1998 r.
Fot. Audi: Audi A4 cieszy się szacunkiem wśród kupujących. Na zdjęciu model z 1998 r.

(90 KM). Oba pojazdy, model 80 i A4, mają podobne rozwiązania techniczne i podobne mankamenty.

 

Mało wad, dużo zalet

 

Nabywcy narzekają na małą ilość miejsca na tylnej kanapie, co w pojeździe o długości 4,5 m nie powinno się zdarzyć. Również bagażnik o objętości 440 l uznano za skromny. Rok po premierze wersji sedan zaprezentowano odmianę kombi, której bagażnik był jeszcze mniejszy - 390 l. Producent wyjaśniał, że w sportowym kombi przestrzeń bagażowa nie ma istotnego znaczenia. Nabywcy to zaakceptowali, urzeczeni zapewne wysoką jakością

Fot. Audi: Szeroka gama silników umożliwia dokonanie optymalnego wyboru. Nie polecamy silnika 1,8 Turbo (150 KM).
Fot. Audi: Szeroka gama silników umożliwia dokonanie optymalnego wyboru. Nie polecamy silnika 1,8 Turbo (150 KM).

wykonania wnętrza i użytych materiałów. Zalety A4 to wysoki komfort jazdy oraz niski poziom hałasu, wynikające z dobrego opracowania nadwozia pod względem aerodynamicznym. Na pewne zachowanie pojazdu na drodze wpływa wielowahaczowe zawieszenie zastosowane z przodu i z tyłu. Nawet na polskich drogach nie ulega szybko zniszczeniu. Przed zakupem trzeba jednak sprawdzić luzy na przegubach wahaczy. Z niektórymi silnikami A4 oferowany był także w wersji z napędem na wszystkie koła. Ocynkowane nadwozie jest bardzo odporne na korozję i nie stanowi ona problemu nawet w starszych egzemplarzach.

 

Do wyboru

 

Modele z roku 1998 oferowano z szeroką paletą silników: 4-cylindrowe: 1,6 l (101 KM), 1,8 l 16V (125 KM), 1,8 l 20V turbo (150 KM), 6-cylindrowe w układzie V: 2,4 l 30V (165 KM), 2,8 l 30V (193 KM) oraz diesle z bezpośrednim wtryskiem paliwa doładowane turbosprężarką 1,9 TDI (90

Fot. Audi: Model po face liftingu przeprowadzonym w 1999 r.
Fot. Audi: Model po face liftingu przeprowadzonym w 1999 r.

lub 110 KM). Godny polecenia jest silnik 1,6 l (101 KM), o dużej trwałości i niezawodności. Z technicznego punktu widzenia interesujące są silniki benzynowe z 5 zaworami w cylindrze, jednak doładowany silnik 1,8 l (150 KM) nie cieszy się dobrą opinią z powodu awarii układu rozrządu i turbosprężarki. Z powodu znacznego zużycia paliwa, silniki 6-cylindrowe są drogie w eksploatacji, chociaż najbardziej prestiżowe. Godne polecenia są także silniki wysokoprężne 1,9 TDI, pod warunkiem, że nie są wyeksploatowane, co się często dieslom zdarza. W tamtych czasach zasilane były elektronicznie sterowaną pompą, a nie pompowtryskiwaczami jak obecnie.

 

Co sprawdzić?

 

Decydując się na zakup A4, warto sprawdzić, czy nie wycieka olej z miski olejowej i płyn z układu chłodzenia. Zdarzają się uszkodzone pompy olejowe i zacinające się elektryczne

Fot. Audi: Wnętrze wykonano z materiałów wysokiej jakości.
Fot. Audi: Wnętrze wykonano z materiałów wysokiej jakości.

podnośniki szyb, niespodziewanie włączający się fabryczny immobiliser i wadliwie działający centralny zamek. Te drobne usterki są jednak denerwujące. W egzemplarzach wyprodukowanych w latach 1995-97 producent dokonywał wymiany poduszek powietrznych, które uruchamiały się przedwcześnie.

 

Mimo mankamentów Audi jest w miarę niezawodnym pojazdem o ustalonej renomie. Trzeba jednak unikać wyeksploatowanych egzemplarzy w dużych ilościach sprowadzonych do Polski w ramach prywatnego importu.

Zalety:

- wysoki prestiż marki,

- rzadko ulega awariom,

- szeroka gama silników.

 

Wady :

- mało miejsca na tylnej kanapie,

- wysokie koszty utrzymania.

 

Historia modelu

 

1994 r. - rozpoczęcie produkcji

1995 r. - odmiana kombi o nazwie Avant

1999 r. – face lifting nadwozia

2000 r. - nowy model

 

Orientacyjne ceny części zamiennych (zł)

 

Reflektor

900

Sprzęgło kompletne

1800

Klocki hamulcowe przód

450

Błotnik przedni

950

Rozrząd

400

 

Orientacyjne ceny według roku produkcji (w tys. zł)

 

silnik

1.6

1.8 (150 KM)

2,6

1,9 TDI

1995 r.

20,9 – 25,9

24,9- 26,9

24,7 - 28,0

28,6- 36,4

1996 r.

24,5 - 25,5

25,9- 28,5

25,9 - 30,1

30,6- 37,5

1997 r.

26,8 - 34,9

28,7- 35,5

30,1 – 36,4

33,0- 38,9

1998 r.

30,2 - 35,8

33,6- 36,4

-

37,8- 46,8

1999 r.

36,7 - 40,2

38,1- 39,6

-

46,8 – 50,1

2000 r.

40,5 – 55,3

42,5- 58,6

-

49,8- 70,5

 

Wybrane dane techniczne modelu sedan z 1998 r.

 

Typ silnika

benzynowy

benzynowy

benzynowy

turbodiesel

Liczba cylindrów

4R

4R

V6

R4

Pojemność skokowa (cm3)

1595

1781

2393

1896

Moc (KM)

74/101

110/150

121/165

66/90

Maks. moment obrotowy (Nm/obr/min)

140/3800

210/1750

230/3200

202/1900

Czas rozpędzania

0-100 km/h (s)

11,9

8,3

8,2

13,3

Prędkość maksymalna (km/h)

191

222

226

184

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

6,1/11,6

6,6/10,8

6,9/13,4

4,4/7,0

Długość x szerokość x wysokość (cm)

448 x 173 x 141

Objętość bagażnika (l)

440

**więcej zdjęć Audi A4 w

naszej galerii

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty