Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36920 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Auta dla globtrotera

Data publikacji: Autor: Jarosław Zgirski

Fot. Jarosław Zgirski Czasem obszerne kombi dla licznej rodziny to za mało, a wtedy najlepsze są minivany zdolne przewieźć nawet 7 osób. Touran po face liftingu i odnowiona Zafira to dwaj godni siebie rywale.

Fot. Jarosław Zgirski

 

Minivan Volkswagena face liftingu doczekał się w 2007 r., Zafirę drugiej generacji zmianom kosmetycznym poddano w tym roku. 

 

Opel to z założenia samochód zdolny przewieźć siedem osób, z czego dwie w trzecim rzędzie foteli, chowanych w podłodze bagażnika. Volkswagen to standardowo samochód 5-miejscowy, ale za dopłatą 3050 zł możemy zamówić opcję dwóch siedzisk, chowanych w podłodze kufra.

 

Siedem osób na pokładzie u niemieckich konkurentów powoduje, że bagażniki aut stają się mikroskopijne. Przy 5 osobach w środku bagażnik Tourana jest wręcz imponujący (695 l). Nie Fot. Jarosław Zgirski znaczy to wcale, że w Zafirze nie da się pomieścić wszystkich walizek i toreb, bo przy dwóch rzędach foteli pojemność bagażnika to 645 l. Volkswagen pozwala jednak na to, by rodzina nie musiała się w tym względzie ograniczać, a gdy autem pojadą dwie osoby, to bez problemu da się przewieźć pokaźny telewizor, pralkę, czy lodówkę.

 

Na wcześniejszy, spory sukces Zafira zapracowała obszernym wnętrzem i jego wystrojem, nawiązującym do kompaktowej Astry oraz praktycznym systemem Flex7, dzięki któremu przesuwanie, wyciąganie, czy składanie foteli to zadanie Fot. Jarosław Zgirski nieskomplikowane i niewymagające siły. Tym śladem podążył również Touran. Jego wnętrze kryje liczne schowki, a wszystkie siedzenia mają duże możliwości regulacji.

 

Mankamentem obu aut jest smutne, utrzymane w szarych barwach wnętrze, z drugiej jednak strony na pochwałę zasługuje łatwość obsługi urządzeń kokpitu. Lista wyposażenia minivanów jest długa. Na uwagę zasługuje w Zafirze możliwość utwardzenia zawieszenia, dzięki czemu wysokie auto zachowuje się nieomal jak wóz sportowy. Wymaga to jednak dopłaty, podobnie jak wiele innych dodatków, np. system mocowania fotelików Isofix, co budzi zdziwienie i podejrzenie przesadnego skąpstwa. Pod tym względem Volkswagen nie wymaga szczegółowych studiów dopłat do najdrobniejszych detali wyposażenia, Fot. Jarosław Zgirski choć niegdyś bywało z tym różnie.

 

Jednostki napędowe Tourana i Zafiry to diesle o minimalnej mocy, potrzebnej w normalnym ruchu. Drobne różnice w prędkości maksymalnej i przyspieszeniach nikną, gdy na pokładzie mamy komplet pasażerów i bagaży. Oba silniki są nieźle wyciszone, nadmiernemu hałasowi w kabinie zapobiega zastosowanie 6-biegowej skrzyni.

 

Stukonny diesel to propozycja dla minimalistów, lepsze osiągi Tourana zapewnia jednostka TDi o pojemności mocach 140 KM i 170 KM. Także lifting Zafiry zaowocował zmianą silników. Dieslowskie motory Opla o pojemności 1,9 l z tegorocznej produkcji mają teraz dodatkowo odmiany o mocy 120 KM i 150 KM.  Fot. Jarosław Zgirski

 

Pudełkowate nadwozia, które nie budzą większych emocji kryją w sobie rozwiązania, jakie doceni każda rodzina, poszukująca samochodu nie tylko na miejskie wypady. Proste i nieco toporne wzornictwo jest praktyczne w codziennym użytkowaniu. Podobieństwa wykazują też charakterystyki zawieszenia i dynamika obu aut. Kryterium wyboru pozostaje więc koszt zakupu i wyposażenie konkretnego modelu, a także subiektywna ocena, które auto ładniejsze.

 

Fot. Jarosław Zgirski Wrażenia z jazdy

 

Konstrukcje niemieckie są bardzo przewidywalne. Opel i Volkswagen mają sztywne zawieszenia, dzięki czemu auta w zakrętach zachowują się stabilnie, choć traci na tym nieco komfort jazdy. Fotele Zafiry i Tourana są dość twarde, ale dzięki temu podczas dłuższych wojaży nie odczuwa się tak zmęczenia. Ostatni rząd foteli Zafiry to opcja awaryjna, wyjmowane z bagażnika siedziska nadają się jedynie na krótkie trasy i to raczej dla dzieci.

 

Niezbyt wysilone silniki niemieckich minivanów pozwalają na dość ekonomiczną jazdę przy założeniu, że za kierownicą siedzi osoba, preferująca spokojny i łagodny styl jazdy. Sporym przebiegom miedzy tankowaniami sprzyja też duża pojemność baków Opla i VW. Wyprzedzanie i ostrzejsze traktowanie pedału gazu wymusza jednak częstsze sięganie do lewarka zmiany biegów. Wtedy zużycie paliwa rośnie powyżej akceptowanej dla tego typu aut przeciętnej. 

  

Wybrane dane techniczne

 

 

VW Touran 1,9 TDi

Opel Zafira II 1,9 CDTi

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/diesel

4/8/diesel

Pojemność skokowa (cm3 )

1896

1910

Moc maksymalna (KM/obr./min)

105/4000

100/3500

Maks. moment obr. (Nm/obr./min):

250/1900

260/1700

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13,2

14,1

Prędkość maksymalna (km/h)

179

174

Pojemność bagażnika min/max (l)

695/1989

140/1820

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

58

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

6,3/7,9

6,1/8,1

Długość x szerokość x wysokość (cm)

441/179/163,5

447/180/163,5

Rozstaw osi (cm)

268

270

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

95 540

97 850

Utrata wartości po 3 latach (%)

38,2

41,3

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

VW Touran Trendline

Opel Zafira II Cosmo

Poduszki powietrzne

6

4

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

3000

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

S

Klimatyzacja

S

S

Radioodtwarzacz z CD

S

S

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

VW Touran

Opel Zafira II

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

Remis

Zużycie paliwa

 

+

Wyposażenie

+

 

Cena

+

 

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Roger

    taa jeździłem już raz takim touranem, w tej 105-konnej wersji :| jak on może jechać te 180 to chyba bez ŻADNYCH fotelików w środku.

  • wipeer

    a ja jeżdziłem zafirą 100KM tylko ta starszą wersją doznania to same co u Rogera... ledwo sie to toczy.

  • lencus

    to sobie pojeżdzij zafirą opc...gama silników jest duża...dla ciebie 100 koni to malo dla 60 ltetniego dziadka za duzo..

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Opel Zafira zdjęcia

Opel Zafira dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Volkswagen Touran dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Opel Zafira opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Opel Zafira Cena

Części dla marki Opel

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

350 zł