Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Technologia

Auta elektryczne. Jakie są zabezpieczenia przed porażeniem prądem?

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Fot. Red Marlin Firma Bosch opracowała technologię, która zapobiega porażeniom prądem w wypadkach z udziałem samochodów elektrycznych i hybrydowych.

Coraz większa liczba samochodów elektrycznych, które pojawiają się na drogach oznacza również, że te pojazdy mogą uczestniczyć w kolizjach i wypadkach. W tego typu autach nie zagrożenia wybuchem zbiornika paliwa, bo go tam po prostu nie ma. Ale to nie oznacza, że pojazd elektryczny nie może stanąć w ogniu. Do tego dochodzi możliwość porażenia prądem kierowcy i pasażerów, czy też nawet osób postronnych. Akumulatory samochodów z napędem hybrydowym lub elektrycznym generują napięcia rzędu 400 do 800 woltów.

Dlatego tego typy samochody są wyposażone w szereg zabezpieczeń. Aby po wypadku nie doszło do porażenia prądem stosowane są układy scalone półprzewodnikowe Bosch. Specjalnie zaprojektowane mikrochipy w ciągu ułamków sekund odcinają zasilanie w pojeździe. Umożliwiają tym samym sprawną pracę służbom ratunkowym i zapewniają bezpieczeństwo pasażerom oraz osobom udzielającym pierwszej pomocy.

Układy scalone półprzewodnikowe Bosch są częścią specjalnych systemów zabezpieczeń stosowanych przez producentów samochodów. W razie wypadku automatycznie odłączają akumulator.

Zobacz także: Kiedy można zamówić dodatkową tablicę rejestracyjną?

Układy te są częścią pirotechnicznych systemów bezpieczeństwa akumulatorów, zwanych także bezpiecznikami pirotechnicznymi. W razie wypadku systemy te za pomocą małych ładunków wybuchowych niszczą całe fragmenty przewodów podłączonych do akumulatora wysokonapięciowego, szybko i skutecznie odcinając zasilanie.

Drobne eksplozje ładunków zainstalowanych w systemie przewodów powodują utworzenie klina w systemie wysokonapięciowym, pomiędzy akumulatorem, a energoelektroniką i powodują skuteczne odłączenie obydwu elementów. Odcięcie zasilania eliminuje niebezpieczeństwo pożaru i porażenia elektrycznego.

Co ciekawe układ półprzewodnikowy Bosch do odcinania zasilania z baterii auta elektrycznego lub hybrydowego, został pierwotnie zaprojektowany jako układ do otwierania poduszek powietrznych.

Układy scalone sterują dziś w pojazdach nie tylko elementami systemów bezpieczeństwa, takimi jak poduszki powietrzne i napinacze pasów, ale także tempomatem, asystentami odstępu, długich świateł i utrzymania pasa ruchu, czujnikami deszczu oraz systemami wykrywającymi zmęczenie kierowcy.

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości