Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Auta elektryczne. Sprzedaż w Europie wystrzeliła w górę, w Polsce szoruje po dnie. Które auta najpopularniejsze?

Data publikacji: Autor: Stanisław Rochowicz/ SAMAR

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, firma Jato Dynamics poinformowała, że w dziewiątym miesiącu bieżącego roku w Europie zarejestrowano więcej nowych osobowych aut elektrycznych - wliczając w to także hybrydy typu plug-in - niż modeli wyposażonych w silnik wysokoprężny. Różnica jest minimalna, ale – jak podaje Jato - oba rodzaje napędu mają po 25% udziału we wrześniowych rejestracjach. To przełomowy wynik.

Fot. Ensto Chargo Samochody elektryczne zyskują coraz większą popularność. We wrześniu 2020 roku w Europie zarejestrowano więcej aut osobowych z napędem elektrycznym niż z Dieslem. A jak sytuacja wygląda w Polsce?

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, firma Jato Dynamics poinformowała, że w dziewiątym miesiącu bieżącego roku w Europie zarejestrowano więcej nowych osobowych aut elektrycznych - wliczając w to także hybrydy typu plug-in - niż modeli wyposażonych w silnik wysokoprężny. Różnica jest minimalna, ale – jak podaje Jato - oba rodzaje napędu mają po 25% udziału we wrześniowych rejestracjach. To przełomowy wynik.

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, firma Jato Dynamics poinformowała, że w dziewiątym miesiącu bieżącego roku w Europie zarejestrowano więcej nowych osobowych aut elektrycznych - wliczając w to także hybrydy typu plug-in - niż modeli wyposażonych w silnik wysokoprężny. Różnica jest minimalna, ale – jak podaje Jato - oba rodzaje napędu mają po 25% udziału we wrześniowych rejestracjach. To przełomowy wynik.

Fot. Mark HornA jak na tym tle wygląda Polska? We wrześniu udział samochodów z ekologicznym napędem też był rekordowy. W polskich warunkach oznacza to jednak zaledwie 2,2%. Do tej pory tylko raz - w kwietniu bieżącego roku - udział elektryków w miesięcznych rejestracjach przekroczył 2% i wyniósł dokładnie 2,1%. Biorąc pod uwagę 3 kwartały, udział samochodów elektrycznych w rejestracjach nowych aut osobowych wynosi 1,5%. 

Widać jednak tendencję rosnącą, choć liczby są tak niewielkie, że lepiej podawać je z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku: w 2019 roku udział elektryków w polskim rynku wyniósł 0,48%, a w 2018 roku 0,26%. Oczywiście nigdy wcześniej nie przekroczył "ćwierć procenta".

Zobacz także: Sprzedaż auta - to trzeba zgłosić w urzędzie

Tegoroczne rejestracje pokazują wyraźne różnice w preferencjach i możliwościach klientów w Europie i w Polsce.

Najpopularniejszym samochodem czysto elektrycznym we wrześniu 2020 roku była Tesla 3 – w Europie zarejestrowano 15 702 nowe egzemplarze, w Polsce - 4 sztuki. Na polskim rynku największym zainteresowaniem cieszyła się natomiast najtańsza Skoda Citigo, której zarejestrowano 103 sztuki.

W przypadku hybryd plug-in, w Europie we wrześniu brylował Mercedes klasy A (4 782 szt.). W Polsce w tym samym czasie do klientów trafiło 21 egzemplarzy tego modelu. Liderem na krajowym podwórku jest Skoda - tym razem Superb, z wynikiem 46 zarejestrowanych egzemplarzy.

RANKING TOP10 MODELI (BEV)

REJESTRACJE WE WRZEŚNIU 2020 ROKU (POLSKA)

  1. Skoda Citigo 103
  2. VW ID.3 85
  3. Mazda MX-30 42
  4. Renault ZOE 38
  5. Nissan Leaf 35
  6. BMW i3 20
  7. Kia Soul 14
  8. Kia Niro 14
  9. Hyundai Kona 14
  10. Opel Corsa 12

REJESTRACJE WE WRZEŚNIU 2020 ROKU (EUROPA)

  1. Tesla 3 15 702
  2. Renault ZOE 11 023
  3. VW ID.3 7 897
  4. Hyundai Kona 6 055
  5. Kia Niro 4 911
  6. Nissan Leaf 3 211
  7. BMW i3 2 937
  8. Peugeot 208 2 911
  9. Opel Corsa 2 694
  10. VW Golf 2 562


RANKING TOP10 MODELI (PHEV)

REJESTRACJE WE WRZEŚNIU 2020 ROKU (POLSKA)

  1. Skoda Superb 46
  2. Mitsubishi Outlander 34
  3. Audi Q5 21
  4. Mercedes A 21
  5. Peugeot 3008 19
  6. Ford Kuga 18
  7. BMW 5 17
  8. Volvo XC60 17
  9. MINI Countryman 17
  10. Kia Xceed 15

REJESTRACJE WE WRZEŚNIU 2020 ROKU (EUROPA)

  1. Mercedes A 4 782
  2. Volvo XC40 4 036
  3. Audi Q5 2 998
  4. VW Passat 2 421
  5. Mitsubishi Outlander 2 395
  6. Ford Kuga 2 158
  7. Mercedes GLC 2 151
  8. BMW 3 1 855
  9. Volvo XC60 1 849
  10. Toyota RAV4 1 835

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Peugeot 2008

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • JAN (gość)

    Samochody elektryczne mają sens, gdy energia użyta do ich ładowania pochodzi ze źródeł odnawialnych. W Polsce tak nie jest! Do tego cena energii skutecznie zniechęca. Elektryk nawet ładowany z domowego gniazdka jest niedużo tańszy niż na LPG. A różnica w cenie porównywalnych pojazdów nie spłaci się przez lat... nigdy się nie spłaci!

  • JAN (gość)

    CYT" "Elektryk nawet ładowany z domowego gniazdka jest niedużo tańszy" W EKSPLOATACJI "niż na LPG".

  • Miro (gość)

    Mało aut elektrycznych? Powiedzcie to tym 50 właścicielom spalonych aut w Warszawie

  • Uczcie się (gość)

    Aż żal czyta się te komentarze. Spalone auta w Warszawie? Przyczyną była hulajnoga elektryczna ładowana z normalnego gniazdka. Samochód ładuje się ze stacji ładowania albo z gniazdka, które ma odpowiednie zabezpieczenia. Elektryki nie mają sensu? Sprawdź sobie jak wygląda serwis tego samochodu. Posiadam VW ID.3 gdzie średnio mi wychodzi 7 zł/100 km, a za generalny serwis po 3 latach zapłaciłem 1200 zł brutto. Czekam na dofinansowanie do fotowoltaiki, stawiam i mam transport za darmo. Szkoda że nie można wyłączyć komentarzy ludziom, którzy nigdy nie mieli elektryka, a mają najwięcej do powiedzenia. Eksperci pfff

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości