Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Auta hybrydowe zdobywają polski rynek?

(pp): źródło: newseria.pl
Fot. Opel
Fot. Opel
Rosnące ceny eksploatacji tradycyjnych aut sprawiają, że na polskim rynku wzrosnąć może sprzedaż aut hybrydowych, tak jak rośnie na rynkach zagranicznych. – Na samym spalaniu paliwa przy przebiegu 100 tys. km możemy zaoszczędzić 20-25 tys. zł – podkreśla Jacek Pawlak, prezes Toyota Motor Poland. Już wkrótce kolejni producenci mogą rozpocząć inwestycje w ten sektor.
Fot. Opel
Fot. Opel

Rosnący na świecie popyt na elektryczne i hybrydowe auta nie świadczy jedynie o tym, że kierowcy stają się bardziej ekologiczni, ale również – oszczędniejsi. Sprzedaż aut z silnikami diesla gwałtownie się zmniejsza. Jego zdaniem to nie tylko efekt rosnących cen oleju napędowego.

- Te silniki, w związku z nowymi, coraz bardziej surowymi normami emisji spalin, są coraz bardziej skomplikowane, a więc mają dużo różnych urządzeń, typu wtryskiwacze, filtry DPF, które czasami zawodzą. W związku z tym, to już nie są tak bezawaryjne i ekonomiczne silniki, jak były kiedyś - wyjaśnia Jacek Pawlak. To sprawia, że silniki diesla są coraz droższe, podobnie jak ich eksploatacja. - Kupując auto z silnikiem diesla już na początku musimy zapłacić dużo więcej niż za samochód z silnikiem konwencjonalnym - mówi prezes Toyoty w Polsce.

Dlatego kierowcy coraz częściej decydują się na zakup auta z napędem elektrycznym. Chociaż rozwój rynku takich samochodów na większą skalę to wciąż daleka przyszłość. - Sprzedaż aut hybrydowych i elektrycznych w Polsce wciąż stanowi niewielką część ogólnej liczby sprzedanych samochodów. Mimo to, zwiększenie zainteresowania tymi pojazdami pokazuje, że zwiększa się świadomość ekologiczna Polaków. Zaczynają oni dostrzegać nowe rozwiązania. Dodatkowo, ceny tych aut spadają, dzięki czemu zaczynają one stanowić konkurencję dla samochodów z silnikami spalinowymi - twierdzi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Największym problemem, szczególnie dla polskich kierowców, jest wciąż słabo rozbudowana sieć punktów ładowania. - Te samochody mają zasięg zazwyczaj w zakresie 50-60 km, a potem trzeba je ładować. To nie jest tak, jak z silnikiem z napędem konwencjonalnym, że jedziemy na stację paliw i w ciągu kilku minut mamy z powrotem pełny bak. Musimy poświęcić na to 1,5-2 godziny, aby ten samochód naładować, żeby można było się nim poruszać. Czasem nawet więcej - wyjaśnia Jacek Pawlak.

Rozwiązaniem łączącym nową technologię elektryczną i konwencjonalne napędy jest technologia hybrydowa. - Te samochody są po pierwsze bardzo trwałe i niezawodne, ponieważ całą "czarną robotę", czyli momenty, kiedy samochód jest najbardziej obciążony, a więc ruszanie i przyśpieszanie, wykonuje silnik elektryczny. A jak wiemy, nie ma w nim oleju, nie ma procesu tarcia elementów, spalania mieszanki w cylindrach, więc jest to silnik bardzo trwały - podkreśla Pawlak.

- Poza tym użytkowanie tych samochodów jest tańsze. Spalanie benzyny jest dużo mniejsze, co sprawia, że w samochodach hybrydowych oszczędzamy ok. 40 proc., czasami nawet więcej. Przy przebiegu 100 tys. km to mogą być oszczędności rzędu 20-25 tys. zł - szacuje Jacek Pawlak.

W opinii prezesa Toyota Motor Poland, polski rynek będzie podążał w kierunku rozwoju technologii hybrydowej, wzorem innych państw Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych. Czy jednak takie rozwiązanie może wyprzeć napędy konwencjonalne? - Nie wydaje mi się, aby taka sytuacja mogła mieć miejsce w ciągu najbliższych 10-15 lat. Pojazdy hybrydowe w dalszym ciągu są droższe od samochodów z "tradycyjnym" źródłem napędu. Ponadto, w wielu przypadkach stosowanie dodatkowych baterii ogranicza przestrzeń w bagażniku lub kabinie pasażerskiej, przyczyniając się do zmniejszenia walorów praktycznych - powiedział Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Do końca kwietnia sprzedaż takich samochodów na całym świecie przekroczyła 4 miliony sztuk.

Sprzedaż aut hybrydowych w Polsce:

Rok200920102011
Liczba sprzedanych modeli296577866

Źródło: samar.pl

Zużycie paliwa wybranych modeli hybrydowych i wyposażonych w silniki wysokoprężne:

ModelŚrednie zużycie paliwa (l/100 km)
Porsche Cayenne Diesel9,3
Porsche Cayenne Hybrid8,2
Toyota Prius 1.8 HSD3,9
Toyota Auris 1.4 D-4D4,7
Honda Civic 2.2 i-CTDi5,3
Honda Insight4,4
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty