Auta klasy premium. Te nowe modele sprzedają się najlepiej

Mariusz Michalak
Fot. BMW
Fot. BMW
We wrześniu 2021 roku liczba rejestracji była niższa zarówno w zestawieniu z poprzednim miesiącem, jak i wrześniem ubiegłego roku, a segment premium zanotował najniższy udział w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce.

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, we wrześniu 2021 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 5 965 nowych samochodów klasy premium, o 9,92 proc. mniej niż w sierpniu tego roku oraz o 10,97 proc. mniej w zestawieniu z wrześniem ubiegłego roku, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 6 700 takich samochodów. Wynik z września br. był zarazem większy niż przed pandemią; we wrześniu 2019 roku do baz CEPiK wpisano bowiem 5 887 samochody klasy premium. 

Łącznie od stycznia do września 2021 roku zarejestrowano w Polsce 68 175 samochodów z wyższej półki, o 29,83 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, gdy osłabiony pandemią rynek zamówił jedynie 52 510 samochodów. Wynik na koniec września 2021 roku jest również lepszy od rezultatu osiągniętego w okresie styczeń-wrzesień 2019, gdy krajowe wydziały komunikacji zapisały w bazach danych 56 297 aut. 

Dla porównania, we wrześniu 2021 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 33 087 samochodów osobowych, o 13,26 proc. mniej niż rok wcześniej i o 0,40 proc. mniej niż w sierpniu 2021 r. w ciągu III kwartałów 2021 r.  zarejestrowano w Polsce 347 306 samochodów osobowych, o 17,68 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Warto dodać, że segment premium zanotował we wrześniu najniższy w tym roku (18 proc.) udział w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce.

Tradycyjnie wrzesień to okres wzrostu zakupów po czasie letnich wakacji i urlopów, w którym popyt na samochody jest niższy. W tym roku sprzedaż aut była jednak niższa we wrześniu niż w lipcu czy sierpniu. - W dużej mierze to efekt trwających od kilku miesięcy problemów rynku motoryzacyjnego związanych z ograniczeniem dostępności aut. Te zaś są spowodowane brakiem półprzewodników niezbędnych do wyposażenia samochodów. W związku z tym produkcja niektórych modeli została znacznie ograniczona lub wręcz zastopowana, co odbija się wyraźnie na dostawach samochodów i kondycji rynku – podkreśla Dariusz Balcerzyk, ekspert IBRM Samar. 

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek na koniec września 2021 roku zajęło ponownie BMW. Koncern z Monachium zarejestrował w naszym kraju 18 372 nowe samochody osobowe, co było wynikiem o 48,40 proc. większym niż w takim samym okresie roku 2020. Najczęściej rejestrowane od stycznia do września modele w gamie bawarskiego koncernu to: „trójka" (3 378 szt.), X3 (2 288 szt.) oraz model X5 (2 067 egzemplarzy).

Drugą pozycję utrzymało Audi. Producent z Ingolstadt zarejestrował od stycznia do września br. 15 222 osobowe auta klasy premium. To rezultat o 46,79 proc. lepszy w porównaniu z sytuacją na koniec września 2020 roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w okresie styczeń-wrzesień 2021 roku najlepiej sprzedawało się Q5 (3 059 sztuk). Na drugiej pozycji znalazło się Q3 (2 414 sztuk), a trzecie miejsce przypadło w udziale Audi A6 (1 998 egz.).

Brąz przypadł w udziale Mercedesowi. W okresie od stycznia do września 2021 r. krajowe wydziały komunikacji zarejestrowały 14 584 samochody tej marki, o 5,54 proc. więcej (r/r). Rezultat nie obejmuje osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględnia natomiast klasę V. W gamie Mercedesa zwycięska na koniec III kwartału okazała się klasa A z 1 638 zarejestrowanymi autami, przed klasą E (1 464 egz.) oraz GLE (1 350 sztuk).

Tuż za podium znalazło się Volvo. Od początku roku do końca września Polacy kupili i zarejestrowali 8 952 samochody tej marki, o 8,83 proc. więcej niż w takim samym okresie 2021 roku. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był model XC60 (3 385 egzemplarzy), wiceliderem – XC40 (2 469 szt.), które wyprzedziło model XC90 (992 egz.). 

W TOP10 zwracają też uwagę bardzo dobre wyniki Lexusa. W ciągu trzech kwartałów br. Polacy kupili i zarejestrowali 4 966 aut tej japońskiej marki, o 66,20 proc. więcej niż w takim samym okresie ubiegłego roku. 

W pierwszej dziesiątce zestawienia samochodów klasy premium stratę na koniec III kwartału miał tylko Jaguar (373 samochody, mniej o 34,90 proc. r/r). W tym gronie nadal największymi wzrostami wyrażonymi w procentach może pochwalić się Tesla. Od stycznia do września 2021 r. krajowe wydziały komunikacji zapisały w swoich bazach danych 622 amerykańskie elektryki, a wzrost liczby rejestracji rok do roku wyniósł 371,21 proc.   

Po dziewięciu miesiącach 2021 roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60 (3 385 szt.). Szwedzki lider zestawienia czuje jednak coraz mocniej na plecach oddech BMW serii 3, które na koniec września mogło pochwalić się 3 778 rejestracjami. Na trzeciej pozycji znalazło się Audi Q5 (3 059 egzemplarzy).

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

Zobacz także: Nissan Qashqai w nowej odsłonie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty