W połowie maja Ford Polska ogłosił wprowadzenie do sprzedaży samochodów z silnikiem przystosowanym do spalania biopaliw. Pierwszym dostępnym w Polsce samochodem na biologiczne paliwa jest Ford C-Max z silnikiem 1,8 FlexiFuel, przystosowany do spalania benzyny, a także mieszanki etanolu z benzyną w stosunku 85:15 (paliwo E85).
Renault szybko poinformowało, że również gotowe jest dostarczyć takie samochody polskim klientom. Firma w kilku krajach Europy Zachodniej sprzedaje dostawcze auta na paliwo B30 (30 proc. biodiesla - 70 proc. oleju napędowego) z silnikami 2,0 dCi i 2,5 dCi. Właśnie wprowadza do produkcji silnik 1,6 na biopaliwo E85 w modelu Megane.
Kup drożej, jedź taniej
Ford z silnikiem FlexiFuel sprzedawany w Polsce jest droższy od benzynowej wersji o 1250 zł. Najtańszy Ford C-Max Amber FlexiFuel kosztuje 70 890 zł Renault nie ma jeszcze oficjalnego cennika na swoje ekologiczne auta. Przedstawiciele producenta deklarują, że cena samochodów wzrośnie o około 200 - 300 euro.
W krajach, gdzie pojazdy te są sprzedawane wyższa cena jest rekompensowana ulgami podatkowymi, zniżkami w ubezpieczalniach, tańszym paliwem, ułatwieniach w poruszaniu się po centrach miast (wjazd do stref zamkniętych dla ruchu). W Polsce właściciel ekologicznego samochodu nie dostaje nic. Nie dostaje nawet paliwa.
Paliw brak
To nie żart. - Paliwa o zawartości składników większej niż 5 proc. nie są dostępne w sprzedaży - mówił kilka tygodni temu Robert Gmyrek, dyrektor biura ds. biopaliw PKN Orlen.
Od niedawna 100 proc. biodiesel wrócił do oferty Rafinerii Trzebinia. Jest sprzedawany na okolicznych stacjach i do firm transportowych, których pojazdy mogą je spalać.
- Nie planujemy wprowadzać do sprzedaży mieszanek biodiesla z olejem napędowym. To nieopłacalne z uwagi na przepisy akcyzowe - mówi Monika Mikon z Rafinerii Trzebinia (Grupa PKN Orlen).
Firma nie sprzedaje także paliwa opartego na etanolu. A to oznacza, że potencjalni właściciele samochodów na paliwo E85 i B30 nie będą mieli czego tankować. Naturalnie można używać konwencjonalnych paliw dostępnych na stacjach, jednak jaki jest wtedy sens kupowania droższych, ekologicznych samochodów?
- Wierzymy, że są firmy i osoby prywatne, które zainwestują w ekologiczne samochody. Być może przepisy wkrótce się zmienią i właściciele takich aut będą osiągać korzyści? - zastanawia się Monika Dobrolubow z Ford Polska.
Póki co, trzeba poczekać aż odpowiednie paliwa trafią do powszechnej sprzedaży. Rządowy program zakłada, że w transporcie powinno używać się coraz więcej biopaliw, poczynając od 2008 do 2013 ilość bioskładników powinna sięgać odpowiednio 3,45 proc., 4,60 proc., 5,75 proc., 6,20 proc., 6,65 proc., 7,10 proc. w całym tym okresie.
Biopaliwa - dlaczego normalne silniki nie mogą go spalać?
Seryjne silniki benzynowe nie mogą spalać paliwa z etanolem, zaś wysokoprężne biodiesla. Przyczyną jest większa agresywność paliwa, i jego właściwości fizyczne, które mogą prowadzić do zniszczenia przewodów paliwowych i układów wtryskowych. Po niewielkich przeróbkach można tankować biopaliwa. Na Niemieckim rynku są dostępne nawet specjalne pakiety części, które instaluje się w samochodach samodzielnie lub z pomocą mechanika, po to by spalać tańsze biopaliwa.
Samochody na biopaliwa dostępne w Polsce
| Ford C-Max | Renault Megane (od jesieni 2007) | Renault Master | Renault Trafic |
Paliwo | E85, benzyna | E85, benzyna | B30, olej napędowy | B30, olej napędowy |
Silnik | 1.8 FlexiFuel | 1.6 eco2 | 2.5 dCi | 2.0 dCi |
Moc | 125 KM | 110 KM | 100-120 KM | 90-115 KM |
Cena | 70 890 zł | b.d. (ok. 200-300 euro drożej od podstawowej wersji) | b.d. (ok. 200-300 euro drożej od podstawowej wersji) | b.d. (ok. 200-300 euro drożej od podstawowej wersji) |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?