Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Auta premium. W pandemii luksus sprzedaje się lepiej?

Stanisław Rochowicz/ SAMAR
Sprzedaż samochodów z wyższej półki nadal ma się znacznie lepiej niż cały rynek aut osobowych. Co może potwierdzać regułę, że kryzys dóbr luksusowych nie dotyczy. Nie wszystkim jednak wiedzie się na rynku jednakowo dobrze.Fot. Pixabay
Sprzedaż samochodów z wyższej półki nadal ma się znacznie lepiej niż cały rynek aut osobowych. Co może potwierdzać regułę, że kryzys dóbr luksusowych nie dotyczy. Nie wszystkim jednak wiedzie się na rynku jednakowo dobrze.Fot. Pixabay
Sprzedaż samochodów z wyższej półki nadal ma się znacznie lepiej niż cały rynek aut osobowych. Co może potwierdzać regułę, że kryzys dóbr luksusowych nie dotyczy. Nie wszystkim jednak wiedzie się na rynku jednakowo dobrze.

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w jedenastym miesiącu br. Polacy kupili i zarejestrowali 6 758 nowych samochodów klasy premium, o 7,65 proc. mniej w zestawieniu z październikiem 2020 r. oraz o 6,22 proc. więcej niż w listopadzie ub. r. Od stycznia do listopada 2020 r. krajowe wydziały komunikacji zapisały w swoich bazach danych 66 586 samochodów z wyższej półki, o 4,49 proc. (3 128 egz.) mniej w zestawieniu z takim samym okresem roku ubiegłego.

Listopadowe wyniki rejestracji są na plusie w stosunku do listopada 2019 r., a wzrost liczony rok do roku jest większy niż w październiku (plus 3,73 proc.), ale mniejszy w porównaniu z sytuacją z września tego roku (+13,81 proc. rok do roku). Na rynek sprzedaży nowych samochodów klasy premium wpływ ma wiele bardzo różnych czynników. Nadal odczuwalny jest negatywny wpływ pandemii koronawirusa, a na wyniki listopadowych rejestracji wpłynęła także wysoka baza, czyli rezultat osiągnięty w listopadzie 2019 roku. Te czynniki są kompensowane tradycyjnymi w tym okresie wyprzedażami samochodów z kończącego się roku. Obecne wyprzedaże wiążą się również z faktem, iż z początkiem przyszłego roku wchodzi w życie nowa norma Euro 6d ISC FCM, zobowiązująca producentów do wyposażania samochodów w urządzenia monitorujące zużycie paliwa lub energii elektrycznej. Pojazdy, które nie są w nie wyposażone, nie będą mogły być już co do zasady rejestrowane.

Sprzedaż aut premium ma się dobrze

Auta klasy premium nadal mają się znacznie lepiej niż cały rynek nowych samochodów osobowych. Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują bowiem, że w listopadzie 2020 r. zarejestrowano w Polsce 41 677 takich aut, o 8,15 proc. (-3 700 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 4,02 proc. (+1 610 szt.) więcej niż w październiku 2020 r. Dane skumulowane wykazują spadek sprzedaży. W 2020 roku zarejestrowano w Polsce dotychczas 376 864 samochodów osobowych, o 25,09 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-126 242 szt.).

Auta premium. Kto liderem?

Na koniec listopada 2020 r. liderem polskiego rynku samochodów premium był Mercedes. Koncern ze Stuttgartu zarejestrował 17 365 samochodów, o 3,59 proc. (647 szt.) mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Rezultat ten nie obejmuje osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględnia natomiast klasę V. W gamie producenta najlepszy wynik uzyskała klasa A (2 499 sztuk), przed Mercedesem GLC (1 891 egz.) i CLA (1 677 sztuk).

Wiceliderem zestawienia na koniec listopada 2020 r. było BMW. W wydziałach komunikacji zarejestrowanych zostało 15 609 aut tej marki, o 13,85 proc. (2 510 szt.) mniej w zestawieniu z takim samym okresem roku ubiegłego. Najczęściej rejestrowanymi modelami bawarskiego koncernu były: BMW serii 3 (2 991 szt.), X5 (1 913 sztuk) oraz BMW X3 (1 891 egzemplarzy).

Brąz przypadł w udziale Audi. Producent z Ingolstadt zarejestrował od stycznia do listopada tego roku 13 883 samochody, o 14,15 proc. (1 721 szt.) więcej niż w takim samym okresie 2019 roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, na koniec listopada 2020 r. najlepiej sprzedawała się Q5-tka (2 541 szt.). Drugie było Q3 z 2 022 rejestracjami, a trzecie miejsce zajął model A3 (1 851 sztuk).

W czołowej czwórce, do której należy 85,5 proc. rynku premium, znalazło się również Volvo. W ciągu jedenastu miesięcy 2020 r. Polacy kupili i zarejestrowali 10 084 auta tej marki, o 1,27 proc. (130 egz.) mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był model XC60 (4 185 egz.), przed VolvoXC40 (2 329 szt.). Ostatnie miejsce na podium zajęło XC90 (1 011 sztuk).

Na koniec listopada 2020 r. dwie marki w TOP10 mogły pochwalić się wzrostem liczby rejestracji liczonych rok do roku. Były to: Audi (plus 14,15 proc.) oraz Lexus (plus 7,29 proc.). Z kolei największy procentowy spadek liczby rejestracji miał na swoim koncie Jaguar (-45,68 proc.). Największą stratę liczoną w sztukach poniosło w TOP 10 BMW (-2 510 egz.). W całym zestawieniu najlepszą dynamiką wzrostu ponownie może pochwalić się, zajmująca 11. pozycję, Tesla. Polacy kupili i zarejestrowali od początku roku 138 sztuk tego amerykańskiego elektryka, a wzrost rok do roku wyniósł 60,47 proc.

W zestawieniu modeli na pozycji lidera na koniec listopada 2020 roku znalazło się ponownie Volvo XC60 (4 185 rejestracji). Szwedzki SUV wyprzedził BMW serii 3 (2 991sztuk) oraz Audi Q5 (wynik tego modelu to 2 541 zarejestrowanych egzemplarzy).

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Jeep Compass

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty