Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Auta używane. Rośnie import i wiek sprowadzanych aut

Data publikacji: Autor: Stanisław Rochowicz/ SAMAR

W grudniu 2020 roku zarejestrowano w Polsce 72 437 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek w wysokości 3,4% na przestrzeni roku. W ostatnim grudniu były 22 dni robocze, o 2 dni więcej niż rok wcześniej. Łącznie, w całym 2020 roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 848 154 sztuki i jest o 16,0% mniejsza niż w 2019 roku.
Fot. Marcin Oliva Soto Sprowadzamy coraz więcej używanych aut. I nie jest to dobra informacja. Bo nie dość, że ich stan techniczny może budzić zastrzeżenia, to jeszcze są to coraz starsze auta. Świadczy to o nie najlepszej kondycji ekonomicznej naszego społeczeństwa.

Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, import używanych samochodów w grudniu był nieznacznie mniejszy niż rok wcześniej, ale był większy niż w poprzednim miesiącu. Średni wiek sprowadzonych w minionym roku aut przekroczył 12 lat.

W grudniu 2020 roku zarejestrowano w Polsce 72 437 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek w wysokości 3,4% na przestrzeni roku. W ostatnim grudniu były 22 dni robocze, o 2 dni więcej niż rok wcześniej. Łącznie, w całym 2020 roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 848 154 sztuki i jest o 16,0% mniejsza niż w 2019 roku.

Zobacz także: Jak oszczędzać paliwo?

Średni wiek sprowadzonych w 2020 roku pojazdów przekroczył 12 lat - wyniósł dokładnie 12 lat i 1 miesiąc, a w samym grudniu - o 2 miesiące mniej. Ostatnie 2 miesiące minionego roku okazały się rekordowe jeżeli chodzi o tę statystykę. Średnie dla listopada i grudnia, odpowiednio - 11,89 oraz 11,88 - to najwyższe wyniki w historii. Warto odnotować, że w przypadku aut z silnikami benzynowymi średni wiek wynosi 13 lat i jeden miesiąc. Roczniki 2006, 2007 i 2008 nadal cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem.

Import aut używanych. Diesel słabnie

Jednocześnie w statystykach importu widać słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w grudniowym imporcie aut osobowych stanowią 44,1%. Trend spadkowy utrzymuje się od marca, a obecnie (trend 12-miesięczny) spadł do poziomu 42,8%. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi wyniósł na koniec roku 11 lat.
We wszystkich województwach liczba sprowadzonych w ciągu roku samochodów używanych była mniejsza niż rok wcześniej. Najwięcej aut zarejestrowano w woj. wielkopolskim (110 292szt.), które wykazało jednocześnie najmniejszy w skali kraju procentowy spadek importu na przestrzeni roku (-12,1%).

Import aut używanych. TOP 10 krajów skąd sprowadzamy pojazdy

Oto ranking TOP 10 krajów, z których w 2020 roku najczęściej importowane były samochody do Polski:

  1. Niemcy – 489 132 szt.
  2. Francja – 82 979 szt.
  3. Belgia – 56 798 szt.
  4. Holandia – 35 399 szt.
  5. Stany Zjednoczone – 33 367 szt.
  6. Włochy – 27 771 szt.
  7. Szwajcaria – 22 491 szt.
  8. Austria – 21 494 szt.
  9. Dania – 19 635 szt.
  10. Szwecja – 18 087 szt.

Import aut używanych. TOP 20 marek

Poniżej - ranking TOP20 najczęściej sprowadzanych marek w 2020 roku. Warto zwrócić uwagę, że trzy czołowe pozycje tego zestawienia stanowią łącznie blisko 30% zeszłorocznego importu:

  1. Volkswagen – 93 688 szt.
  2. Opel – 82 583 szt.
  3. Ford – 75 542 szt.
  4. Audi – 72 200 szt.
  5. Renault – 53 663 szt.
  6. BMW – 51 686 szt.
  7. Peugeot – 41 742 szt.
  8. Mercedes – 39 828 szt.
  9. Citroen – 38 355 szt.
  10. Toyota – 28 495 szt.
  11. Fiat – 28 084 szt.
  12. Hyundai – 25 888 szt.
  13. Nissan – 22 766 szt.
  14. SEAT – 22 331 szt.
  15. Volvo – 20 918 szt.
  16. Skoda – 19 532 szt.
  17. Kia – 19 412 szt.
  18. Honda – 16 971 szt.
  19. Mazda – 16 043 szt.
  20. Suzuki – 11 974 szt.

Import aut używanych. TOP 20 modeli

A tak prezentuje się ranking TOP 20 najczęściej sprowadzanych modeli w 2020 roku. Ta grupa stanowi łącznie 32,3% zeszłorocznego importu:

  1. Audi A4 – 28 051 szt.
  2. Volkswagen Golf – 23 902 szt.
  3. Opel Astra – 23 107 szt.
  4. BMW 3 – 19 445 szt.
  5. Audi A3 – 16 486 szt.
  6. Volkswagen Passat – 15 148 szt.
  7. Ford Focus – 13 821 szt.
  8. Opel Corsa – 13 717 szt.
  9. Audi A6 – 13 047 szt.
  10. BMW 5 – 12 471 szt.
  11. Ford Fiesta – 11 969 szt.
  12. Volkswagen Polo – 11 716 szt.
  13. Ford Mondeo – 11 645 szt.
  14. Nissan Qashqai – 9 531 szt.
  15. Opel Meriva – 9 190 szt.
  16. Renault Clio – 8 371 szt.
  17. Opel Insignia – 8 316 szt.
  18. Renault Megane – 8 095 szt.
  19. Renault Scenic – 7 933 szt.
  20. Mercedes C – 7 799 szt.

Zobacz także: Dwa modele Fiata w nowej odsłonie

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • pandemia (gość)

    Bo naród coraz biedniejszy...

  • max (gość)

    Max dwulatka i jak już to z PL, aby łatwiej sprawdzić historię auta. Co z tego, że droższy, ale auto pewniejsze. Kupiłem tak camry 2.5 hybryda i jestem z tego zakupu mega zadowolony

  • mieszkaniec (gość)

    Wiadomo przecież, że Niemiec, Szwajcar, Luksemburczyk czy też Austriak będzie sprzedawał swój samochód po 10 latach eksploatacji. Można naprawdę znaleźć fajny pojazd w niskiej cenie od osoby prywatnej. Często w małych miejscowościach stoją samochody, po które warto pojechać. I wcale nie żadne graty.

  • Gość (gość)

    Prawdziwy fan motoryzacji szuka prawdziwego samochodu ( nawet używanego ) a nie czegoś takiego co się teraz produkuje...

  • auto (gość)

    Ludzie szukają prostych i sprawdzonych konstrukcji w dobrej cenie.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości