Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Auta z fabryczną instalacją LPG

Dariusz Dobosz
Niektóre firmy oferują modele z instalacją gazową, przyciągając klientów ceniących niskie koszty eksploatacji. Autogaz wciąż jest sporo tańszy od benzyny i oleju napędowego

Wystarczy zrobić prostą symulację kosztów by zorientować się, że jazda na paliwie zwanym LPG lub autogazem jest

Fot: Opel
Fot: Opel

wyjątkowo opłacalna. Jego cena jest tak korzystna, że wydatki związane z zakupem i zamontowaniem podstawowej, niedrogiej instalacji LPG w prywatnym warsztacie zwracają się już po przejechaniu 10 000- 20 000 km. Z silnikami zasilanymi autogazem przegrywają pod względem ekonomii nie tylko benzynowce, ale też turbodiesle, postrzegane jako wyjątkowo przyjazne portfelom kierowców.

Ale czy koniecznie trzeba kupować samochód z tradycyjnym zasilaniem a potem uzbrajać go w instalację zasilania autogazem ? Wcale nie, można przecież skorzystać z oferty fabrycznych aut dwupaliwowych, wykorzystujących zarówno benzynę jak i LPG. Odpada problem wyboru instalacji i warsztatu, oszczędzamy czas a nasz samochód nie musi pauzować w serwisie i jest od razu gotowy do jazdy. Jednak nie zawsze instalacja gazowa zaczyna działać od pierwszych kilometrów. W niektórych przypadkach włącza się dopiero po przejechaniu 1000 km na benzynie. No i jeszcze to, co najważniejsze – nie ma problemów z gwarancją, bo producent rekomenduje konkretną instalację i uznaje jej obecność w aucie. Producenci nie przewidują też dodatkowych wizyt przeglądowych. To dobre strony „gazowców” z fabrycznej oferty. Ale są też „minusy”. Nie mamy wpływu na markę instalacji i musimy za nią zapłacić zazwyczaj więcej, niż przy samodzielnej instalacji. Nie zawsze też możemy liczyć na

Fot: Opel
Fot: Opel

gwarancję producenta, bo niektóre firmy nie zgadzają się na zasilanie LPG.

Decydując się na kupno nowego samochodu z fabryczną instalacją LPG mamy spory wybór. Dwadzieścia modeli aut nie jest może szczególnie szeroką ofertą, ale w tej liczbie znajdziemy przedstawicieli niemal wszystkich segmentów. Są małe, typowo miejskie auta, skromne i tanie kompakty, droższe, większe i bardziej ekskluzywne samochody segmentu C, modele klasy średniej, mniejsze i większe minivany, kombivany, rekreacyjne kombi a nawet typowo sportowe hatchbacki. Co ważniejsze – model z zasilaniem LPG można dopasować do zasobności portfela. Ceny zaczynają się od 30 tys zł i nie przekraczają 101 000 zł.

Alfa Romeo
Dwa modele z gamy Alfy Romeo sprzedawane są z fabryczną instalacją LPG włoskiej firmy Landi Renzo. Zarówno niewielkie MiTo jak i kompaktowa Giulietta mają pod maską doładowany silnik 1.4, przeprojektowany pod kątem współpracy z autogazem. Z odpowiednich materiałów wykonano w nim głowicę, zawory i gniazda zaworowe, zastosowano też specjalny system ssania i dodatkowe przewody. Toroidalny zbiornik paliwa montowany jest w miejscu koła zapasowego. Modyfikacje związane z zasilaniem LPG wykonywane są w fabryce, samochody przyjeżdżają gotowe do wydania klientom

Fot: Alfa Romeo
Fot: Alfa Romeo

Chevrolet
Instalacje gazowe w przypadku aut Chevroleta montowane są w Polsce, po wybraniu konkretnego modelu przez nabywcę. Konieczne jest jednak przystosowanie samochodów do zasilania LPG na linii montażowej w fabryce. Za przystosowanie trzeba zapłacić 290 zł w przypadku Sparka i 600 zł w przypadku Orlando. Sama instalacja włoskiej firmy MTM – BRC dla Sparka kosztuje 3700 zł, do Orlando zaś 4190 zł. W modelu Cruze nie płaci się za przystosowanie samochodu a cena instalacji MTM – BRC wynosi 3990 zł.

Dacia
Dacia montuje instalacje gazowe włoskiej firmy Landi Renzo na etapie produkcji samochodów. Do Polski przyjeżdżają gotowe auta z zasilaniem LPG.

Fiat
Fiat przewidział instalację gazową tylko do modelu Freemont z silnikiem Chryslera 3.6 (seria Pentastar). To wyjątkowo trafiony pomysł, bo ta wersja jest dość paliwożerna. Średnie spalanie benzyny w mieście wynosi 16 l/100 km, w cyklu mieszanym 11,3 l/100 km. Tankowanie autogazu pozwala sporo zaoszczędzić. Freemont 3.6 LPG nie tafił jeszcze do oficjalnej oferty Fiata

Hyundai
Hyundai oferuje fabryczną instalację LPG włoskiej firmy MTM – BRC tylko w modelu i20 1.2.

Mitsubishi

Fot: Opel
Fot: Opel

Mitsubishi postawiło na polską myśl techniczną i w modelu Colt, 1.3 5d proponuje krajową instalację STAG dostarczaną przez firmę AC S.A. Zasilanie LPG zaczyna pracować dopiero po 1000 km, po wykonaniu przeglądu w obecności specjalisty z AC S.A.

Opel
Opel to jeden z potentatów w dziedzinie fabrycznych instalacji gazowych. Ma w gamie pięć modeli zasilanych autogazem, wyposażonych w instalacje włoskiej firmy Landi Renzo montowane na etapie produkcji samochodów. W niektórych modelach Opel oferuje zamiast instalacji LPG instalację CNG, czyli zasilanie gazem ziemnym.

Skoda
Instalacje gazowe dedykowane dla Skody przygotowuje włoska firma Landi Renzo. Są to nie tylko systemy o nazwie Omegas przygotowane dla silników 1.0, 1.2, 1.4 i 1.6 z tradycyjnym, benzynowym zasilaniem wtryskowym, ale również Direct Omegas, pozwalające zasilać autogazem silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny. To skomplikowane rozwiązanie jest ewenementem w segmencie aut spod znaku LPG i najdroższą propozycją wśród instalacji gazowych. Cena takiego systemu dla silnika 1.4 TSI w Octavii kosztuje 5480 zł. Cena instalacji do Citigo 1.0 wynosi 3500 zł, do Fabii 1.4 i Roomstera 1.4 4650 zł a do Octavii 1.6 4850 zł. Układ zasilania autogazem montowany jest w Polsce u dealera Skody.

Wybrane przykłady osiągów przy zasilaniu benzyną i LPG:

Model

Prędkość maks (km/h)

Przyśpieszenie 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Emisja CO2 (g/km)

Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo (benzyna)

198

8,8

6,4

149

Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo (LPG)

198

8,8

8,3

134

 

 

 

 

 

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo (benzyna)

195

9,4

6,4

149

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo (LPG)

195

9,4

8,3

134

 

 

 

 

 

Dacia Sandero 1.2 (benzyna)

162

14,5

5,9

136

Dacia Sandero 1.2 (LPG)

154

15,1

7,5

120

 

 

 

 

 

Dacia Duster 1.6 4x2 (benzyna)

165

12,4

7,2

167

Dacia Duster 1.6 4x2 (LPG)

162

12,8

9,1

146

 

 

 

 

 

Opel Corsa 1.2 (benzyna)

170

13,9

5,5

129

Opel Corsa 1.2 (LPG)

168

14,3

6,8

110

 

 

 

 

 

Opel Insignia 1.4 Turbo (benzyna)

195

12,4

5,9

139

Opel Insignia 1.4 Turbo (LPG)

195

12,4

7,6

124

Samochody z fabryczną instalacją LPG dostępne w Polsce:

Model

Poj silnika (KM)

Cena podstawowa (zł)

Alfa Romeo Mito

1.4 (120)

69 900

Alfa Romeo Giulietta

1.4 (120)

80 500

Chevrolet Spark

1.0 (68)

32 980

Chevrolet Spark

1.2 (82)

38 480

Chevrolet Cruze

1.8 (141)

59 980

Chevrolet Orlando

1.8 (141)

70 080

Dacia Sandero

1.2 (75)

36 400

Dacia Logan MCV

1.6 (84)

39 350

Dacia Duster 4x2

1.6 (105)

49 700

Hyundai i20

1.2 (85)

47 600

Mitsubishi Colt

1.3 (95)

49 580

Opel Corsa

1.2 (83)

48 400

Opel Astra IV

1.4 (140)

77 900

Opel Insignia

1.4 (140)

100 550

Opel Meriva

1.4 (120)

71 800

Opel Zafira Tourer

1.4 (140)

100 750

Skoda Citigo

1.0 (60)

32 490

Skoda Fabia II

1.2 (70)

39 500

Skoda Fabia II

1.4 (85)

46 200

Skoda Octavia II

1.6 (102)

65 550

Skoda Octavia II

1.4 (122)

69 380

Skoda Roomster

1.4 (85)

53 150

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty