Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć Artykuł sponsorowany

Auto Detailing. Czym i jak sobie z tym poradzić?

Data publikacji: Autor: Artykuł sponsorowany

Fot. Piotr Krzyżanowski Karoseria naszego samochodu narażona jest na działanie czynników zewnętrznych, niezależnie od pory roku. Co niszczy lakier?

Czynniki naturalne takie jak:

  • Opady deszczu, śniegu i gradu z powodu siły uderzenia, które mogą powodować mikropęknięcia
  • Wysoka temperatura, która sprawia, że struktura lakieru samochodowego rozszerza się
  • Niska temperatura, przy której lakier kurczy się
  • Wiatry przenoszące zanieczyszczenia, które mogą zarysować lakier
  • Promienie słoneczne UV – pod ich wpływem lakier samochodowy staje się kruchy. Powoduje to łuszczenie się i utratę połysku
  • Ślady po owadach, ptasie odchody a także pyłki kwiatów, które w połączeniu z wilgocią lub kwaśnym deszczem mogą powodować nieodwracalne uszkodzenia powłoki lakieru.

Inne czynniki:

  • Drogi niskiej jakości – drobne kamyczki lub żwir mogą uszkodzić lakier
  • Sól, którą obficie obsypuje się drogi

Powłoka lakiernicza w świadomości większości kierowców pełni funkcje dekoracyjną. Zgadzamy się z tą opinią ale dodajemy jeszcze, że najważniejszą cechą takiej powłoki jest zabezpieczenie karoserii przed działaniem czynników zewnętrznych, które mogą wywołać reakcje chemiczne. Bardzo ważne jest aby jak najdłużej utrzymać lakier w dobrym stanie ponieważ chroni on karoserię przed korozją, zadrapaniami, odbarwieniami, zmatowieniem i przed różnymi działaniami środowiska naturalnego.

Powłoka lakiernicza składa się z 4 różnych warstw nałożonych jedna na drugą. Najpierw na karoserie nakładany jest grunt chroniący przed korozją. Kolejną warstwą jest podkład o właściwościach antykorozyjnych, wyrównujący wszelkie nierówności w strukturze podłoża. Trzecią warstwą jest bazowy lakier, który nadaje kolor. Taki lakier zawiera pigmenty, które odpowiadają za metaliczny czy perłowy efekt. Końcowym etapem jest lakier bezbarwny, który ma za zadanie chronić przed warunkami atmosferycznymi i zadrapaniami. Nadaje on także połysk. W związku z tym, że ostatnia warstwa ma największą styczność z czynnikami zewnętrznymi, jest najgrubsza. Zdarza się, że jej grubość równa się sumie pozostałych warstw.

Jak zadbać o lakier w samochodzie? W Polsce popularny stał się tzw. Car – Detailing. Co to jest? To przemyślany proces pielęgnacji i ochrony samochodu, mający na celu utrzymanie auta w stanie salonowym. Nie ma znaczenia czy jeździsz Ferrari, zabytkowym Porsche czy Skodą Fabią lub Fiatem Punto. Detailing jest dla każdego samochodu, niezależnie od jego wartości i wieku.

Proces ten obejmuje lakier, koła, wnętrze samochodu, szyby oraz komorę silnika auta. Składa się z czterech podstawowych kroków:

1.      Mycie.

2.      Przegotowanie powierzchni

3.      Korekta lakieru.

4.      Zabezpieczenie.

Poniżej przedstawiamy każdy z etapów:

Etap I

Mycie

Rozpoczynamy od mycia karoserii za pomocą szamponu o neutralnym Ph. Większość szamponów, które można zakupić w marketach są zbyt agresywne przez co potrafią zmyć wcześniej nałożony wosk mający zabezpieczyć lakier. Szampony o neutralnym Ph są bezpieczne dla wosków, a najlepsze szampony, takie jak Shampoo Plus lub Hyper Wash myją samochody bez konieczności użycia piany aktywnej. Jest to rozwiązanie najlepsze z punktu widzenia lakieru bezbarwnego jak i elementów metalowych na samochodzie (listwy chromowe, polerowane aluminiowe felgi itp.).

Mycie samochodu przeprowadza się za pomocą dwóch wiader i rękawicy do mycia. Najlepsze są rękawice, które podczas pracy dobrze izolują zanieczyszczenia od lakieru, a przy tym nie stają się cięższe podczas pracy z wodą. W jednym wiadrze znajduje się woda z szamponem a w drugim czysta woda do płukania rękawicy. To bardzo ważne, żeby myjąc auto płukać rękawicę w czystej wodzie, ponieważ inaczej moglibyśmy porysować lakier brudem i piachem z wiadra z szamponem. Dla zminimalizowania ryzyka porysowania lakieru, do wiadra z szamponem dorzuca się dodatkowo separator zanieczyszczeń. Zapobiega on podrywaniu piasku z dna wiadra.

Po umyciu samochodu osuszamy auto za pomocą specjalnych ręczników. Ręczniki te wykonane są z mikrofibry dzięki czemu są chłonne i miękkie, takie jak Water Magnet. Nie wolno osuszać auta za pomocą papierowych ręczników, ponieważ na tym etapie rysują one lakier.

Etap II

Kolejnym etapem Car Detailingu jest przygotowanie powierzchni za pomocą specjalnej masy plastycznej zwanej glinką. Oczyszczamy lakier z pozostałości po myciu. Tzw. Glinkowanie lakieru jest dość prostą czynnością. Polega na tym, że ugniatamy glinkę w dłoniach, formujemy placek i pryskając wcześniej na oczyszczony panel nadwozia specjalnym środkiem nadającym glince poślizg, przesuwamy ją po tym panelu aż wyczujemy, że na lakierze nie ma żadnych nieczystości. Na tym etapie pozbywamy zanieczyszczeń organicznych oraz – jeśli jest taka potrzeba, zanieczyszczeń drogowych ropopochodnych przy użyciu odpowiednich środków. Do takich zanieczyszczeń należy np.  smoła. Produktów nadających się do użycia z glinką jest cała gama, najlepiej do tego celu nadaje się quick detailer Last Touch w odpowiednim rozcieńczeniu lub Final Inspection marki Meguiars.

Etap III

Korekta lakieru

Przy korekcie lakieru wykonywana jest tzw. Polerka lakieru, z tym, że polerka i korekta to dwie inne rzeczy. Korekta to rozpisanie wartości grubości powłoki lakierniczej na odpowiedniej kartce. Następnie stosuje się odpowiednią kombinację pasty ściernej i pada maszyny polerskiej. Ogólnie wykonanie korekty lakieru jest działaniem dość trudnym, dlatego polecamy potrenować najpierw na rozbitym samochodzie. Osoba bez doświadczenia może zniszczyć lakier i pozostawić hologramy. Jest także rozwiązanie dla osób bez doświadczenia, które chcą zaoszczędzić energię i czas i jest to w trzech krokach.

Korektę można też wykonać ręcznie, za pomocą odpowiednich środków i gąbek np. tricolour. Jednak będzie to bardziej odświeżenie niż korekta, gdyż ręcznie nie da się uzyskać nawet w połowie tak dobrego efektu, jak z pomocą maszyny.

Etap IV

Ostatnim etapem jest zabezpieczenie lakieru. Przyjmuje się dwa sposoby zabezpieczenia lakieru. Pierwszy to położenie powłoki kwarcowej na lakier. Powłoka to płyn, który w kontakcie z lakierem i powietrzem krystalizuje się tworząc bardzo twardą powłokę o grubości nawet do 1 mikrometra. Kwarcowe powłoki są dość trwałe. Nie szkodzi jej chemia stosowana na myjkach samochodowych a dzięki swojej grubości zabezpiecza lakier przed niewielkimi mechanicznymi uszkodzeniami w postaci rys. Powłoka ta nadaje także szklistość i połysk, jednakże jest on techniczny – nienaturalny.

Drugim sposobem jest położenie na lakier wosku. Woski dzielimy na dwa rodzaje:

Naturalny – Carnauba uzyskiwana z liści palmy brazylijskiej

Sztuczny/Sealant – syntetyczny wosk

Każdy z wosków charakteryzuje się innym składem, daje inny efekt na lakierze oraz zapewnia różne odbicie światła.

Woski naturalne wyróżniają się tym, że nadają naturalny połysk i podkreślają głębie koloru lakieru, syntetyczny zaś ma większą trwałość, ale jego połysk jest bardziej techniczny.

Ceny dobrej klasy wosków zaczynają się od ok. 80 zł. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu powierzchni, wosk i lakier będą mogły się prawidłowo związać a ich trwałość będzie skuteczniejsza.

Teraz wszystkie te produkty dostępne i wiele innych są w sklepie PROMALAK na ul. Wał Miedzeszyński 217 w Warszawie. Zakupów można dokonywać osobiście, przez telefon oraz mail.. Sklep czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16.

Promalak oferuje produkty dla warsztatów blacharsko – lakierniczych, ręcznych myjni samochodowych oraz dla osób indywidualnych. W naszej gamie produktów znajdują się zarówno produkty dla zawodowców jak i produkty dla osób indywidualnych, które nie miały wcześniej do czynienia z fachowym usuwaniem rys, polerowaniem, odświeżaniem lakieru. Na miejscu pracownik zawsze doradzi jaki produkt jest w danym przypadku najlepszy i pokieruje jakie działania trzeba wykonać na samochodzie aby osiągnąć oczekiwany efekt.

Oprócz produktów do Auto Detailingu posiadają także lakiery samochodowe, podkłady, sprzęt BHP, materiały polerskie oraz pomocnicze materiały lakiernicze. Zaopatrują się w kilka najbardziej znanych i zaufanych marek, o których powiemy kilka zdań poniżej:

Standox to jedna z globalnych marek renowacyjnych systemów lakierniczych Axalta Coating Systems pomaga swoim klientom uzyskiwać najlepsze wyniki dzięki najwyższej jakości produktom i kompleksowemu doradztwu. Jako wiodąca europejska marka lakierów renowacyjnych z siedzibą w Wuppertalu, Niemcy, Standox oferuje innowacyjne systemy lakiernicze oraz doskonałe technologie doboru koloru. Aprobaty wszystkich głównych producentów pojazdów samochodowych odzwierciedlają pozycję marki jako wiodącego partnera na rynku motoryzacyjnym. Standox pomaga profesjonalnym warsztatom lakierniczym osiągać doskonałe wyniki za każdym razem.

Roberlo z systemem DISOLAC+ to żywiczny system przemysłowy, w skład którego wchodzą 24 pasty pigmentowe dzielące się na 16 kolorów stałych, 5 tonerów i 3 pasty aluminiowe dla wykończeń metalicznych. DISOLAC+ składa się z 30 wysoce wydajnych spoiw: akrylowych, poliuretanowych, epoksydowych i syntetycznych o różnych cechach wykończenia oraz spoiw do zastosowań specjalnych. Ta wszechstronność umożliwia wytworzenie szerokiego wachlarza produktów, które są w stanie w pełni zaspokoić oczekiwania rynkowe.

Kapci bazy tej firmy charakteryzują się wysoką siłą krycia, dużą wydajnością, łatwością aplikacji oraz dokładnością kolorystyczną. W swojej grupie cenowej stanowią zadowalającą jakość. Posiada dwa systemy żywiczne: bazowy i akrylowy. Dedykowany dla aut osobowych i użytkowych. Lakiery nawierzchniowe charakteryzują się wysokim połyskiem, trwałością oraz odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Posiadają filtr UV, który zapewnia trwałość koloru. Materiały dodatkowe zapewniają optymalne przygotowanie podłoża do nakładania lakierów bazowych i nawierzchniowych. Dedykowane są do wszelkiego rodzaju podłoży.

Zachęcamy do odwiedzin sklepu oraz do kontaktu.

www.promalak.pl

https://www.facebook.com/promalakwarszawa/

http://lakiery-samochodowe-warszawa.supermechanik.pl/

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • KubaLakiery (gość)

    Super artykuł. Jeżeli szukacie lakierów wymagających najmniej, dając przy tym prawdziwy efekt WOW, sprawdźcie lakiery NewCar na stronie kubalakiery.pl

  • taki sobie (gość)

    Artykul opisuje proces mycia po macoszemu, niedokladnie.. szkoda gadac

  • jak wymienic akumulator w Renault Trafic ? (gość)

    jak wymienic akumulator w Renault Trafic ?

  • Heniek (gość)

    Petrostar petrostar ......jabe dyby dyby dyby dam.

  • stefekg (gość)

    ja osobiście lubię używać wosku k2 spectrum, to jest wosk typu quick detailer czyli jest bardzo szyki i łatwy w aplikacji co jest dla mnie priorytetem dodatkowo nadaje super efekt i auto wygląda jak nowe

  • Denis (gość)

    U mnie K2 Quantum się sprawdza. To wosk syntetyczny w postaci mleczka. Aplikacja jest banalna, za co cenię sobie ten produkt. No i jest mega wydajny.

  • Marek (gość)

    No najlepiej to po prostu oddać do jakiegoś serwisu czy tam salonu, który się zajmuje auto detailingiem. Samemu to trochę dużo roboty, a przecież trzeba też posiadać pewne umiejętności i wiedzę. Ja to po prostu zawożę samochód do profesjonalistów - BLING Auto Detailing Płowiecka w Warszawie i zawsze jestem zadowolony.

  • tymontymowski (gość)

    K2 Turbo - pasta woskowa robi robote ;) http://bit. ly/1224_K2Turbo

  • Krels (gość)

    Ja mogę polecić Ci, abyś także zapoznał się z propozycjami kosmetyków do auto detailingu od Hek Cosmetics, ponieważ mają jedne z najlepszych propozycji jeśli chodzi o skuteczność działania, ale i jednocześnie dobre ceny. Dzięki temu możemy liczyć na bardzo dobry efekt końcowy z czego szczególnie zadowoleni są nasi wymagający klienci.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości