Auto klony

Dariusz Dobosz
Fot. Ford/Mazda/Volvo
Fot. Ford/Mazda/Volvo
Producenci samochodów coraz częściej tworzą z tych samych komponentów zupełnie różne modele. Jednak klienci rzadko o tym wiedzą.
Fot. Ford/Mazda/Volvo
Fot. Ford/Mazda/Volvo

Firmy imają się rozmaitych sposobów, by obniżyć koszty produkcji. Przede wszystkim przenoszą swoje wytwórnie do krajów, gdzie siła robocza kosztuje niewiele. Niektóre auta trafiają na rynek europejski z zakładów w Turcji (Toyota, Renault), ale ten kierunek przestaje być już atrakcyjny. Honda przeniosła produkcję modelu City z Turcji do Malezji. Z kolei Nissan zdecydował się zlokalizować fabrykę nowej Micry w Indiach. Oprócz znalezienia dobrej lokalizacji poszukuje się także innych możliwości zaoszczędzenia pieniędzy. Na przykład współpracy z innymi producentami, co staje się obecnie powszechnie stosowaną praktyką.

Idea kooperacji nabiera obecnie szczególnego znaczenia, bo spadkiem po światowym krysysie finansowym jest wciąż trwająca recesja na rynku motoryzacyjnym. Taka współpraca nie jest jednak czymś nowym, sposobem na oszczędzanie stała się już wiele lat temu. Teraz obserwujemy coraz większą powszechność tego zjawiska i podejmowanie wspólnych wyzwań przez firmy kiedyś mocno od siebie oddalone. Wzajemne zbliżenia producentów to w ogromnym stopniu zasługa postępu technologicznego, który umożliwił różnicowanie aut opartych konstrukcyjnie o ten sam układ nośny. Zastosowanie tej samej pyty podłogowej, zwanej również platformą, nie oznacza już konieczności tworzenia niemal identycznych samochodów.

Zróżnicować można nie tylko formę nadwozia, ale również długość auta, rozstaw osi, charakterystykę podwozia. Kiedyś było to niezwykle trudne, ale koncerny stalowe opracowały nowe sposoby obróbki, kształtowania i łączenia elementów dając producentom aut większe możliwości. Skomplikowane od strony produkcyjnej zadania, takie jak wydłużanie płyt podłogowych czy zmiana rozstawu osi, stały się znacznie prostsze. To dlatego można dzisiaj samochody budowane na tej samej platformie plasować w zupełnie innych segmentach. Przykładem mogą być tutaj bazujące na tych samych rozwiązaniach Ford Focus i Volvo S40. Pierwszy jest autem niedrogim i popularnym, drugi zaś ekskluzywnym i kosztownym. Z kolei Mitsubishi Lancer i Mitsubishi Outlander, choć stworzone na tej samej platformie, reprezentują dwie zupełnie różne klasy aut. Lancer to kompakt z nadwoziem sedan lub hatchback, Outlander to rekreacyjny SUV o wyglądzie terenówki. Koncern Fiata na tej samej płycie tworzy Punto, popularne auto miejskie i sportową Alfę Romeo Mito.

Najlepszym przykładem rozmaitego wykorzystania wspólnej platformy jest jednak koncern Volkswagena, który na tym samym układzie nośnym tworzy aż 14 modeli. Są to VW Golf, Golf Kombi, Golf Plus, Jetta, Touran, Scirocco, Tiguan, Caddy i Caddy Maxi, Audi A3, Seat Leon i Altea oraz Skoda Octavia i Octavia Kombi. Do tego te same silniki i wiele innych części.

Osiem aut, i tylko raz włożona praca w opracowanie zasadniczych rozwiązań. Oto idea całego przedsięwzięcia. Zasadniczy element modułowej koncepcji tworzenia samochodu stanowi płyta podłogowa, najdroższy podzespół czterokołowego pojazdu. Nikt nie wie dokładnie, ile kosztuje konkretna konstrukcja tego typu. Zależy to od producenta, klasy modelu, zakresu rozbudowania platformy. Ale nie chodzi przecież o konkretny koszt. Rzecz idzie o jego minimalizację. Może to robić jeden koncern na własne potrzeby, mogą to robić wspólnie różni producenci, rozkładając między siebie obciążenia finansowe związane z pracami projektowymi i przygotowaniem do produkcji. Inny ważny element stanowi skrócenie czasu tworzenia samochodu. Bo czas to pieniądz. Dodatkowo, w ramach podjętej współpracy, koncerny wymianiają się także silnikami, układami napędowymi, skrzyniami biegów. Powstają auta, które pod blachami nadwozia mają niemal identyczne rozwiąznia, a mimo to tworzą mieszankę stylów i charakterów, wychodzącą nie tylko poza jeden koncern czy kraj, ale nawet poza kontynenty. Celem tych wszystkich działań są oszczędności, które można przełożyć na lepsze wyposażenie, obniżki cen, modernizacje modeli. Słowem - na wszystko.

Co ma z tego klient odwiedzający salon samochodowy? Zacznijmy od tego, że nabywcy z rzadka interesują się, jaką płytę podłogową zastosowano w wybranym przez nich samochodzie i czy inny model ma identyczne rozwiązania. Firmy zresztą nie chwalą się tym na prawo i lewo, ale też nie robią z tego tajemnicy.

Zdaniem eksperta

Jerzy Pomianowski, Instytut Transportu Samochodowego

W tworzeniu uniwersalnych platform i wykorzystywaniu tych samych płyt podłogowych różnych modelach nie należy doszukiwać się kombinacji i sposobów na oszukiwanie klientów. Nawet w najbardziej jaskrawych przykładach, takich jak zestawienie Forda Focusa i Volvo S40 czy Fiata 500 i Forda Ka łatwo sprawdzić, że różnice cenowe to kwestia wyposażenia i jakości wykończenia. Generalnie nabywcy czerpią korzyści z faktu, że producenci samochodów wprowadzają oszczędności w formie wielokrotnie wykorzystywanych konstrukcji nośnych, choć najczęściej nie znają niuansów technicznych. Nie muszą. Najważniejsze, by samochód spełniał ich wymagania w zakresie bezpieczeństwa, estetyki, komfortu, wyposażenia, prowadzenia, dynamiki i ceny. To, jakimi sposobami producent osiągnął akceptację auta przez nabywcę nie ma większego znaczenia.

Przykłady samochodów wykorzystujących te same platformy

Samochód

Długość nadwozia (mm)

Rozstaw osi (mm)

Pojemność bagażnika (l)

Cena wersji podstawowej(zł)

VW Golf

4199

2578

350

58 540

VW Golf Kombi

4556

2578

505

63 440

VW Golf Plus

4204

2578

395

63 140

VW Jetta

4554

2578

527

65 840

VW Caddy

4406

2681

3200

58 560

VW Caddy Maxi

4876

3006

4200

70 010

VW Tiguan

4427

2604

470

90 890

VW Touran

4397

2678

695

69 890

VW Scirocco

4256

2578

312

81 540

Seat Leon

4315

2580

340

47 290

Seat Altea

4280

2578

409

61 590

Audi A3

4214

2578

350

75 040

Skoda Octavia

4572

2575

560

53 700

Skoda Octavia Kombi

4572

2575

580

62 000

Samochód

Długość nadwozia (mm)

Rozstaw osi (mm)

Pojemność bagażnika (l)

Cena wersji podstawowej (zł)

Mitsubishi Lancer

4570

2635

400

52 440

Mitsubishi Outlander

4665

2670

774

79 990

Peugeot 4007

4635

2670

463

141 500

Citroen C-Crosser

4646

2760

510

127 800

Jeep Patriot

4408

2635

320

106 260

Jeep Compass

4405

2635

328

107 430

Dodge Journey

4888

2890

784

103 100

Dodge Caliber

4415

2635

296

68 000

Dodge Nitro

4584

2763

389

145 680

Samochód

Długość nadwozia (mm)

Rozstaw osi (mm)

Pojemność bagażnika (l)

Cena wersji podstawowej (zł)

Ford Focus

4342

2640

385

52 500

Ford Focus CC

4509

2640

248

89 900

Ford Kuga

4443

2690

410

104 800

Volvo S 40

4468

2640

404

70 900

Volvo V50

4514

2640

417

76 100

Volvo C70

4615

2640

200

159 900

Mazda 3

4490

2640

345

65 400

Samochód

Długość nadwozia (mm)

Rozstaw osi (mm)

Pojemność bagażnika (l)

Cena wersji podstawowej (zł)

Fiat 500

3546

2300

185

42 500

Fiat 500 Cabrio

3546

2300

185

54 500

Ford Ka

3620

2300

224

36 500

Abarth 500

3657

2300

185

65 990

**
Zobacz także:

Brakuje aut w salonachBenzynowy czy Diesel

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty