Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Auto miejskie. TOP 5 - propozycje do 15 tys. zł

Data publikacji: Autor: Kamil Rogala

Fot. Toyota Wielu kierowców chce jeździć szybko i komfortowo, ale jeśli przez większość czasu podróżują po mieście, te dwie cechy schodzą na dalszy plan. Wtedy liczy się zwinność, niewielkie gabaryty oraz oszczędność paliwa. W „miejskiej dżungli” to nie auta sportowe, nie SUVy ani nie limuzyny rządzą. W mieście karty rozdają auta miejskie. Poznajmy kilka propozycji do 15 tysięcy złotych.

Wymagania? Raczej skromne

Na początku zaznaczmy, że naszym celem jest auto miejskie – nieduże, oszczędne i zwinne. Aspekty sportowe, wyposażenie czy też osiągi nie są najważniejsze, bo i tak w mieście nie będziemy w stanie tego wykorzystać. Wykorzystamy za to niewielkie gabaryty, które pozwolą swobodnie lawirować po wąskich uliczkach czy też na zatłoczonym parkingu pod supermarketem. Celem jest również oszczędny silnik, który w miejskim ruchu spali rozsądne ilości paliwa. Co wybrać? Na szczęście na rynku wtórnym wybór jest ogromny i już w kwocie do około 15 tysięcy złotych jesteśmy w stanie wybrać ciekawe auto.

 Toyota Yaris II (2005 – 2011)

Fot. Toyota To jeden z najciekawszych i najrozsądniejszych wyborów w tym segmencie. Druga generacja Yarisa to świetna propozycja dla tych, którzy szukają auta solidnego i niezawodnego. Pierwsza odsłona w pewnym sensie zrewolucjonizowała rynek aut z segmentu B i stała się prawdziwym hitem sprzedaży japońskiego producenta. Potwierdza to między innymi tytuł European Car of the Year zdobyty w 2000 roku oraz ponad milion sprzedanych egzemplarzy. Wysoka niezawodność, solidna konstrukcja oraz praktycznie brak wad konstrukcyjnych sprawia, że nawet dziś jest to niemal pewniak, oczywiście pod warunkiem, że nie trafimy na mocno wyeksploatowany egzemplarz flotowy.

Auto dostępne jest w dwóch wersjach nadwoziowych – 3- i 5-drzwiowej – oraz skromnym zestawem silników do wyboru. Miłośnicy jednostek wysokoprężnych mieli tylko jeden silnik w ofercie – 1.4 D-4D o mocy 90 KM z momentem obrotowym 205 Nm. Jednostka ta przy delikatnym traktowaniu zadowalała się około 5,2 l/100km w mieście, zaś poza miastem spalała niecałe 4 l/100 km. Podstawowa jednostka benzynowa to 1.0 VVT-i o mocy 69 KM i maksymalnym momentem obrotowym 93 Nm. Oferuje ona bardzo przeciętne osiągi – przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 15,7 sekundy – oraz średnie spalanie na poziomi 5,5 l/100km.

Jest również silnik 1.3 i VVT-i o mocy 86 KM oraz jego następca, czyli 1,33 Dual VVT-i o mocy 101 KM. Najciekawszą propozycją, która zapewni świetną dynamikę jest silnik 1.8 i VVT-i o mocy 133 KM, który niestety jest trudno dostępny i dość drogi. Mały Yaris z takim „sercem” przyspieszał od 0 do 100 km/h w czasie 9,3 sekundy i rozpędzał się do 194 km/h. Średnie spalanie na poziomie około 7,5 l/100km to spory minus w aucie miejskim, ale osiągi w zupełności to wynagradzają.

Redakcja poleca: Mandaty. Za to kierowca nie zostanie już ukarany

Toyota Yaris to auto bezproblemowe i praktycznie bezawaryjne. Koszty eksploatacji ograniczają się w sumie do wymiany oleju, płynów i innych elementów, które ulegają normalnemu zużyciu. Jeśli ktoś chce zminimalizować ryzyko do minimum, powinien unikać modeli ze skrzynią zautomatyzowaną, która nawet w nowych autach sprawiała mnóstwo problemów i z jej powodu auto bardzo szybko trafiało do ASO na kosztowne naprawy. Problemy sprawia również elektronika tj. elektrycznie regulowane lusterka, czujniki (np. ABS) itp.

Opel Corsa D (2006 – 2014)

Fot. Opel Mała Corsa to kolejny motoryzacyjny synonim samochodu6 miejskiego. Bardzo popularna i lubiana konstrukcja, wybierana zarówno przez młodych kierowców, jak i mało wymagające rodziny. Czwarta generacja niemieckiego malucha doczekała się dwóch podstawowych wersji nadwozia – 3- i 5-drzwiowy hatchback – jak również wersji Van oraz mocnej i emocjonującej odmiany OPC. W 2009 roku auto przeszło facelifting, który nadał całości nieco bardziej nowoczesnego wyglądu. Dysponując kwotą 15 tysięcy złotych lepiej jednak szukać dobrze utrzymanych egzemplarzy sprzed modernizacji.

Pod maską prawdziwy kalejdoskop możliwości zarówno wśród silników benzynowych, jak i wysokoprężnych. W modelach oferowanych po 2011 roku można było również spotkać silnik z fabryczną instalacją LPG – była to jednostka 1.2 Twinport ECOTEC o mocy 83 KM. Na szczęście montowanie instalacji LPG w tych pojazdach było bardzo popularne, więc dysponując kwotą około 15 tysięcy złotych z pewnością znajdziemy godny uwagi „zagazowany” egzemplarz.

Fot. Opel Jeśli chodzi o silniki benzynowe, pod maską mógł pracować motor 1.0 o mocy 60 lub 65 KM. Nieco więcej dynamiki oferowały jednostki 1.2 Twinport ECOTEC o mocy od 70 do 85 KM w zależności od wersji i rocznika. Były także jednostki 1.4 Twinport ECOTEC o mocy od 87 do 100 KM, zaś dla spragnionych nieco większych emocji przygotowano jednostki 1.6 Turbo ECOTEC generujące 150 KM w wersji GSi oraz aż 192 KM w edycji OPC. Wspomniany 100-konny silnik 1.4 był świetnym połączeniem przyzwoitych osiągów – 11,9 sekundy od 0 do 100 km/h – oraz rozsądnego spalania – średnio około 5,5 l/100km. Dla porównania model OPC rozpędzał się do setki w 7,2 sekundy spalając przy tym nawet 8 l/100km w cyklu mieszanym.

Wśród silników Diesla do wyboru były dwie jednostki w kilku odmianach. Podstawowym silnikiem był 1.3 CDTI ecoFLEX o mocy 75 lub 95 KM. Była również odmiana ECOTEC o mocy 90 KM oraz silnik 1.7 CDTI ECOTEC o mocy 125 lub 130 KM po roku 2010. Świetną charakterystyką legitymował się najmocniejszy silnik 1.7 CDTI ECOTEC oferowany po 2010 roku, który rozpędzał małą Corsę od 0 do 100 km/h w czasie 9,5 sekundy. Spalał przy tym średnio 4,5 l/100km.

Najczęstsze bolączki? Podobnie jak w innych autach z tych lat, zaczyna niedomagać elektronika. Pewną wadę mają modele sprzed modernizacji w 2009. Otóż skrzynka z bezpiecznikami nie była w pełni szczelna, przez co do środka mogła przedostawać się woda. W silnikach benzynowych 1.0 oraz 1.2 częstej awarii ulega cewka zapłonowa. W mniejszym silniku problemy sprawia także napęd rozrządu.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Maciej (gość)

    Wiecej kapusty zapłaciłem za moje tivoli, to 2010 rocznik więc nie jest to złom. A do miasta się nadaje idealnie. I ja nim jeźdżę i żona. córka od czasu do czasu dla świeżego kierowcy to dobre auto jest bo nie a duże i parkuje się nim dobrze

  • M :) (gość)

    Corsa 4 - 1,2dość ładna wygodna.. z 2010, ale mułowata jak dla mnie .. rusza się dopiero przy 4 tys obrotów.. ale wtedy pali ponad. 9 na 100 ... a tak ładnie stoi i tyle... ale jak masz kasę na paliwo to ok.. bo i na trasę ponad 160 km i na miasto .. durny wskaźnik zmiany biegów przy 2 tys to chyba dla żółwi bo wtedy to do setki kilka minut... i głośne oryginalne opony Continentale - masakra, po zmianie ciszej i przyjemniej sporo.. ..

  • szurka (gość)

    ja kupiłam pół roku temu yariskę w aaa auto i jestem wciąz bardzo zadowolona :)

  • Henry (gość)

    Mam w domu Fieste 1.25l z 2007 (koncówka produkcji Mk5). W ciągu jedenastu lat użytkowania wymieniony jeden termostat, dwie sprężyny przedniego zawieszenia i jedna wajcha do uchylania przedniego fotela (wersja trzydrzwiowa). Generalnie wszystkie wspomniane w artykule są dobre, za wyjątkiem Polo. Nie pamiętam jaką wersją jeździłem ale byl toporny, słabo wyposażony a co najbardziej mnie zdenerwowało to brak dzwiękowego czujnika która informuje o zostawionych włączonych światłach. Kilka razy go tak zostawiłem i wracałem do rozładowanego akumulatora.

  • grubybert (gość)

    Yariska to dobra opcja jak ktoś nie ma za dużo hajsów bo i w utrzymaniu nie jest jakoś koszmarnie droga, przyszło mi wniej jakiś czas temu sworznie wymieniać ale oe delph sie udało niedrogo wyrwać to teraz mam święty spokój na dłużej.

  • SpołEkorzecznik (gość)

    to nie sa auta miejskie. WAunki miejskości : lekkość, krótkość, wysokość co najmniej ok 1,6 m , i el-naped zoptymalizowany do prędkości <50 i mocy kilku kW

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości