Wszystko
o samochodach

Porady / LPG

Auto na gaz. Coraz mniej opłacalne?

Data publikacji: Autor: Paweł Piątek

Fot. Krzysztof Kapica Oszczędność to jeden z głównych powodów decydujący o wyborze auta na LPG. Praktycznie po niemal roku przyszedł czas, że za LPG płacimy najwięcej.

Skrót LPG po angielsku znaczy Liquified Petroleum Gas, czyli płynny gaz naftowy. To mieszanina propanu i butanu, gazów, które uwalniają się jako produkty uboczne podczas rafinacji ropy naftowej. Jest łatwopalna, ale nie trująca.

Wady i zalety instalacji LPG

LPG charakteryzuje się dużym stopniem czystości, co oznacza jego praktycznie nieograniczoną trwałość. Ma dużą liczbę oktanową (około 100), przez co jest bardziej odporny na spalanie stukowe niż benzyna. W porównaniu z innymi paliwami powoduje znacznie mniejsza emisję spalin. Niemal całkowicie pozbawiony jest siarki, a podczas spalania prawie nie wydziela sadzy. Dużo lepiej miesza się z powietrzem tworząc palną mieszankę. Podczas spalania w silniku nie występuje zjawisko kondensacji ciekłego paliwa na ściankach cylindrów. LPG nie wytwarza osadów zanieczyszczających olej silnikowy.

Redakcja poleca: Kodeks drogowy. Pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu

Do zapłonu LPG potrzeba większej energii, gaz zapala się wolniej, przez co jego spalanie trwa dłużej, a temperatura spalin jest wyższa niż przy zasilaniu na benzynę. Ponadto w instalacjach typu mieszalnikowego może dochodzić do cofania płomienia do kolektora i wybuchu znajdującego się tam gazu. Grozi to uszkodzeniem kolektora, zwłaszcza  tego wykonanego ze sztucznego tworzywa. Wyższa temperatura w komorze spalania w porównaniu ze spalaniem benzyny może powodować wypalanie gniazd zaworowych.

Opłacalność instalacji LPG

Nadszedł moment, gdzie praktycznie po niemal roku za LPG płacimy najwięcej. Tylko w ostatnim czasie odnotowano tutaj wyraźny skok o 5 groszy.

Opłacalność instalacji butli z gazem w aucie pozostaje, to jednak inwestycja nie zwraca się tak szybko jak kiedyś.

Ile płacimy obecnie za tankowanie?

Rosnące koszty zakupu paliw zmusiły operatorów rynku detalicznego do skorygowania w górę cen na pylonach. Szczególnie mocno tę zmianę odczuli kierowcy tankujący olej napędowy. Litr diesla podrożał średnio aż o 7 groszy i kosztuje w tym tygodniu 4,56 zł. Benzyna bezołowiowa 95 jest droższa o 5 groszy i tankowanie tego paliwa to średnio wydatek rzędu 4,59 zł/l. W górę poszła też cena autogazu, która po 3-groszowej podwyżce wynosi 2,14 zł/l (Źródło: e-petrol.pl/Information Market).

Zobacz także: Testujemy hybrydy Renault

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • szofer (gość)

    auto na gaz niema przyszlosci. W niemczech jezdza juz probne auta i autobusy na wodor.

  • Ed (gość)

    Tak czy siak gaz jest najtanszym paliwem i najbardziej eko, ale jak ktos lub placu ponad dwa razy wiecej to nie moja sprawa.

  • Zib (gość)

    Gaz jest ekologiczny... Ale władcom świata nie odpowiada to bo najwięcej gazu mają russcy i Araby. Oni chcą stworzyć coś co będzie technologicznie uzależnione od nich. Tylko, że wodór czysty można uzyskać przez elektrolizę a do tego trzeba tyle.pradu ile się dziś go globalnie produkuje... Elektryki są jakimś rozwiązaniem ale są okrutnie drogie i droższe na dziś w eksploatacji od diesla!!!

  • Pepe (gość)

    I znowu te pierdoły o nieopłacalności gazu. Scenic III, 1.6, instalacja Stag za 2000zł. Koszt zwrócił się po 11kkm. Bzdurne twierdzenia o wyższych kosztach przeglądu i filtrach też można wrzucić do kosza. Różnica w koszcie przeglądu i filtry za 10zł to równoważność 350km na gazie. Wielu kierowców więcej jeździ dziennie.

  • Lukadz (gość)

    Witam posiadam 2 autka na lpg i.nigdy niezamienie na zadne inne ten kto pisze ze sie nieoplaca mial dwuje z maty pozdrawiam

  • Łukasz (gość)

    Niech się nie opłaca, będzie więcej gazu dla nas:))

  • Pozen (gość)

    Mi sie oplaca bo umiem liczyc w przeciwieństwie do tego pismaka co napisal ten artykuł. Człowieku do szkoły spowrotem uczyc sie matematyki. Cepi...

  • Slawek Doncaster (gość)

    Mam 2 hondy ma lpg w UK. Jestem pod tym wzgledem wyjatkiem. Zastanawiam mnie ciagle fakt ze firmy nie oferuja w sprzedazy nowych samochodów z instalacji gazowa. Wozki widlowe w halach moga jezdzic tylko elektryczne I na gaz. Helo gdzie konsekwencja. Dlaczego porownuje sie lpg do ropy czy benzyny. Lobby nie spi. Nie daj my sie jednak zwariowac. Ciesze sie ze mimo tego Co mozna uslyszec czasem na Nasz te a (Polakoe) my doskonale wiemy Co sie oplaca

  • Plebs (gość)

    Jasne..cena gazu od prawie 15 lat w podobnej cenie +-2zl2.20...wiec gdzie sie nie opłaca...

  • Automaniak (gość)

    Ludzie pismak napisał artykuł z dupy, a wy się podniecacie.

  • Jar (gość)

    Ktoś kto pisał te bzdurne wypociny jest nieukiem i pisze dlatego chyba zeby wypełnić szpalty. Liczyć liczy i noe straszyć

  • Komentarz usunięty.
  • Brunon (gość)

    Jak długo się da będę kupował auta które mają gaz lub dają się przerobić. Od 18 lat wszystkie auta mam w gazie, najbardziej mnie śmieszy gdy ktoś twierdzi że się,,boi" gazu. Dzisiaj trasa do Krakowa kosztowała 50 zł za 250 km (+48 zł autostrada).

  • AdaM (gość)

    W Polsce opłaci się tylko iść w politykę tam są pieniądze

  • Gregor (gość)

    Z tego co pamiętam z matmy to: 2zl x 10l lpg = 20zl a 4,5zl x 9l pb = 40,5zl Filtry plus drozszy przegląd zwracaja sie po 400km. Na to czy się opłaca odpowiedzcie sobie sami. Pozdrawiam

  • Ja (gość)

    Ostatnio takie bzdury wypisywali też na portalu WRC. Jestem ciekawy czym jest to spowodowane? Widocznie tematy się pokończyły. Cena gazu obecnie to mniej niż połowa ceny benzyny. Już matematyka na poziomie szkoły podstawowej podpowie że to było i jest najbardziej opłacalne paliwo.

  • Mobile (gość)

    V6 3,5 litra Roczne przebiegi 20000 km Średnie spalanie paliwa 12,5 Średnie spalanie gazu 14 Nie opłaca się? HAHAHAHA

  • Mazi (gość)

    Nieopłacalność to bardzo źle słowo mma auto w LPG pali mi jakieś 10 litrów na benzynie pali 9/10 litrów a paliwo LPG jest tańsze o połowę. Dalej sie jie opłaca? Na gazie zrobie 500 km za średnio 120/130 zł na benzynie zapłaciłbym 250/300 zł dalej sie nie opłaca? Wymiana filtrów czy przeglądy koszt przeglądu? Jeśli instalacja jest nowa przegląd jej jest darmowy filtry kilkadziesiąt złoty ale to jest maszyna którą się używa wiele rzeczy się wymienia filtry paliwa, rozrządy, opony oraz wiele innych. Jedyny większy koszt to jest to że jak się ma wbity LPG w dowód to więcej się płaci za przegląd samochodu ale to raz w roku. Bzdury piszecie podniesione o 5 groszy? Na orelnie w mojej miejscowości wzrosło o 20 groszy. A 2,14 to we wrześniu można było płacić za gaz co jednak nie zmienia faktu że w naszym kraju LPG jest dalej opłacalne.

  • Nikt (gość)

    Kto pisze takie bzdury!!!! czuję się jak na stronie WRC.... Identyczne bzdury....

  • Komentarz usunięty.
  • Nikt (gość)

    Ile trzeba skończyć szkół aby pisać takie idiotyzmy....

  • audi A6 C5 3,0 (gość)

    głupoty piszecie i to straszne ,,, ,

  • Rrr (gość)

    Jak na gazie się nie opłaca no to może na benzynie się opłaca? Mam 4 auto na gazie i mnóstwo kasy zaoszczędzonej pozdrowienia dla świetnego matematyka

  • Jedenrozsądny (gość)

    Zwykły clickbait, bzdury i straszenie jak gaz zacznie kosztować 3zł to i tak będzie się opłacał. Więcej tej strony nie otworzę.

  • Ka_z_iu (gość)

    O czym k... jest ten "artykół"? Zero danych, zero obliczeń, tylko pitolenie. Co autor chciał nam przekazać?

  • Zenobiusz (gość)

    mamy miec gaz z usa wiec czego się tu obawiac bedzie tanio jak baszcz a Putinek juz nas nie bedzie straszył...

  • Kto Wam płaci za takie tytuły? (gość)

    Kto Wam płaci za takie tytuły?

  • Popo (gość)

    Nie mam pojęcia kto pisze i zgadza się z takimi bzdurami. Spam niskiego lotu. Proszę to przeliczyć a potem formułować takie hasła. Coraz więcej firm transportowych inwestuje w takie rozwiązania bo są nawet ulgi na viat

  • Bla (gość)

    Gaz niema przyszłości bo brakuje silników pod lpg ! Tutaj piszą osoby które jeżdżą samochodami Fiat uno opel Vectra astra f które kupują zestaw startowy typu szpachla i włókno szklane z żywica na przegląd by samochód go przeszedł i cieszą się że jeżdżą samochodami. Nowy samochód to wtrysk bezpośredni i go sobie za gazuj i powiedz że to się tobie opłaci, a nie każdy chce jeździć Dacia, plastik fantastik lub 20 letnim samochodem . A nie oszukujmy się nowe silniki podwyższona temperaturę lpg mogą różnie znosić

  • Gsga (gość)

    Niech wycofają wszystkie spalinowki i wprowadza elektryki... Ps. Ciekawe co potem zrobią że ziomek akumulator owym... Pewnie do lasów będą wywozić... Taka to ekologia... Musk Rządzi

  • GT (gość)

    Po 8 latach zwrócił mi się nie tylko koszt przeróbki instalacji (była podciśnieniowa), ale zakup samochodu w ogóle.

  • Bla (gość)

    Czasy kiedy kupowalo się samochód z Niemiec przebiegiem 250 tys km potem Polak zrobił 300 tys minęły . Za chwilę taki samochód sprowadzony będzie nadawał się na żyletki bo kres jego jest około 300 tys a po 150 tys jest tyle nagaru w silniki że na serwis trzeba będzie jeszcze wyłożyć z 3000 zł to za takie silniki to ja dziękuję wolę już elektryka

  • Bla (gość)

    Czasy kiedy kupowalo się samochód z Niemiec przebiegiem 250 tys km potem Polak zrobił 300 tys minęły . Za chwilę taki samochód sprowadzony będzie nadawał się na żyletki bo kres jego jest około 300 tys a po 150 tys jest tyle nagaru w silniki że na serwis trzeba będzie jeszcze wyłożyć z 3000 zł to za takie silniki to ja dziękuję wolę już elektryka

  • bartok (gość)

    Nie nażekajcie na autora tego "Tytułu" a nie artykułu, dostał kasę za tytuł, na któty ludzie będą klikać, i to mu się udało. To, że, to kompletna bzdura, jemu to spływa, i powiew, naszym gazem. Do lustra i tak nie spogląda, byleby, mu kasa pasowała za napisany "tytuł" reszra się nie liczy.

  • Marian (gość)

    Diesle szkodzą, benzyniaki z wycietymi katalizatorami też.... LPG w Polsce to raczej dalej będzie popularne. Jezdzi na nim do pracy z polowa Polaków. Zarabiamy tak marnie że az wstyd... bieda lpg A jak rzad opodatkuje lpg to sam zrobi sobie kuku....

  • Marian (gość)

    A jak opodatkuja gaz to ludzie posprzedaja auta lato jest cieple i oleja placenie OC i tak drogiego lpg... Zakupia yamahy xmax 125cm, które pali 2,5l benzynki

  • Lol (gość)

    Posiadam BMW 7 z 5.0 silnikiem i LPG opłaca się bardzo jeździć na nitro

  • Dieselfahrer (gość)

    W dalszym ciągu litr gazu jest tańszy niż pół litra napędu. A już z jazdą na benzynie to całkiem nie ma co porównywać.

  • Stif (gość)

    to wszystko tylko korupcyjne powiązania finansowe władzy mafią paliwową

  • GAzo (gość)

    LPG i CNG (sprężony), (LNG skroplony) to dwie różne sprawy. LNG/CNG to gaz ziemny wydobywany a LPG jest produkowany w rafinerii jako produkt pochodny ropy i gazu. Gaz LPG jest o wiele ekologiczniejszy od ropy, CNG jeszcze bardziej. Moim zdaniem wciąż się opłaca, cena LPG jest wciąż o połowę niższa niż litr benzyny.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości