Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Auto na gaz. Coraz mniej opłacalne?

Paweł Piątek
Fot. Krzysztof Kapica
Fot. Krzysztof Kapica
Oszczędność to jeden z głównych powodów decydujący o wyborze auta na LPG. Praktycznie po niemal roku przyszedł czas, że za LPG płacimy najwięcej.

Skrót LPG po angielsku znaczy Liquified Petroleum Gas, czyli płynny gaz naftowy. To mieszanina propanu i butanu, gazów, które uwalniają się jako produkty uboczne podczas rafinacji ropy naftowej. Jest łatwopalna, ale nie trująca.

Wady i zalety instalacji LPG

LPG charakteryzuje się dużym stopniem czystości, co oznacza jego praktycznie nieograniczoną trwałość. Ma dużą liczbę oktanową (około 100), przez co jest bardziej odporny na spalanie stukowe niż benzyna. W porównaniu z innymi paliwami powoduje znacznie mniejsza emisję spalin. Niemal całkowicie pozbawiony jest siarki, a podczas spalania prawie nie wydziela sadzy. Dużo lepiej miesza się z powietrzem tworząc palną mieszankę. Podczas spalania w silniku nie występuje zjawisko kondensacji ciekłego paliwa na ściankach cylindrów. LPG nie wytwarza osadów zanieczyszczających olej silnikowy.

Do zapłonu LPG potrzeba większej energii, gaz zapala się wolniej, przez co jego spalanie trwa dłużej, a temperatura spalin jest wyższa niż przy zasilaniu na benzynę. Ponadto w instalacjach typu mieszalnikowego może dochodzić do cofania płomienia do kolektora i wybuchu znajdującego się tam gazu. Grozi to uszkodzeniem kolektora, zwłaszcza  tego wykonanego ze sztucznego tworzywa. Wyższa temperatura w komorze spalania w porównaniu ze spalaniem benzyny może powodować wypalanie gniazd zaworowych.

Opłacalność instalacji LPG

Nadszedł moment, gdzie praktycznie po niemal roku za LPG płacimy najwięcej. Tylko w ostatnim czasie odnotowano tutaj wyraźny skok o 5 groszy.

Opłacalność instalacji butli z gazem w aucie pozostaje, to jednak inwestycja nie zwraca się tak szybko jak kiedyś.

Ile płacimy obecnie za tankowanie?

Rosnące koszty zakupu paliw zmusiły operatorów rynku detalicznego do skorygowania w górę cen na pylonach. Szczególnie mocno tę zmianę odczuli kierowcy tankujący olej napędowy. Litr diesla podrożał średnio aż o 7 groszy i kosztuje w tym tygodniu 4,56 zł. Benzyna bezołowiowa 95 jest droższa o 5 groszy i tankowanie tego paliwa to średnio wydatek rzędu 4,59 zł/l. W górę poszła też cena autogazu, która po 3-groszowej podwyżce wynosi 2,14 zł/l (Źródło: e-petrol.pl/Information Market).

Zobacz także: Testujemy hybrydy Renault

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty