Auto na gaz. Które modele samochodów mają fabryczną instalację? Czy to dobre rozwiązanie?

Ryszard M. Perczak
Mieszanka gazowa propan/butan jako alternatywne paliwo do silników przede wszystkim benzynowych pojawiła się w Polsce na początku lat 90. zeszłego wieku. Paliwo to jest pochodną ropy naftowej i gazu ziemnego. Pierwsze samochody z instalacjami do zasilania tym gazem jednostek spalinowych trafiły do nas jako używane, sprowadzane wówczas masowo, głównie z Holandii. Wraz z rozwojem stacji tankujących LPG (Liquified Petroleum Gas) zaczęło również szybko przybywać warsztatów montujących podzespoły pozwalające jeździć na gazie. Aktualnie szacuje się, że 15 proc. samochodów osobowych zarejestrowanych w naszym kraju jest wyposażonych w instalacje LPG.Fot. Jacek Wasilewski
Mieszanka gazowa propan/butan jako alternatywne paliwo do silników przede wszystkim benzynowych pojawiła się w Polsce na początku lat 90. zeszłego wieku. Paliwo to jest pochodną ropy naftowej i gazu ziemnego. Pierwsze samochody z instalacjami do zasilania tym gazem jednostek spalinowych trafiły do nas jako używane, sprowadzane wówczas masowo, głównie z Holandii. Wraz z rozwojem stacji tankujących LPG (Liquified Petroleum Gas) zaczęło również szybko przybywać warsztatów montujących podzespoły pozwalające jeździć na gazie. Aktualnie szacuje się, że 15 proc. samochodów osobowych zarejestrowanych w naszym kraju jest wyposażonych w instalacje LPG.Fot. Jacek Wasilewski
Mieszanka gazowa propan/butan jako alternatywne paliwo do silników przede wszystkim benzynowych pojawiła się w Polsce na początku lat 90. zeszłego wieku. Paliwo to jest pochodną ropy naftowej i gazu ziemnego. Pierwsze samochody z instalacjami do zasilania tym gazem jednostek spalinowych trafiły do nas jako używane, sprowadzane wówczas masowo, głównie z Holandii. Wraz z rozwojem stacji tankujących LPG (Liquified Petroleum Gas) zaczęło również szybko przybywać warsztatów montujących podzespoły pozwalające jeździć na gazie. Aktualnie szacuje się, że 15 proc. samochodów osobowych zarejestrowanych w naszym kraju jest wyposażonych w instalacje LPG.

Podstawowym powodem bardzo szybko rosnącej popularności tego paliwa wśród polskich kierowców był fakt, że eksploatacja samochodu na LPG jest przynajmniej o jedną trzecią tańsza niż porównywalnego modelu na benzynie. Litr gazu kosztuje mniej więcej o połowę taniej niż litr benzyny 95. Nawet jeśli zużycie LPG jest wyższe o ok. 1/3 niż benzyny to i tak jazda na tym paliwie bardziej się opłaca. Nie znamy natomiast przypadku aby u podstaw decyzji o wyborze wersji z LPG była ekologia, choć wiadomo, że spalanie mieszanki propan/butan jest dla powietrza „zdrowsze” niż benzyny.

Obecnie średnie cena montażu instalacji to wydatek rzędu 3,5 – 4,5 tys. złotych. Jeżdżąc rocznie przynajmniej 10 tysięcy kilometrów powinno się zwrócić najwyżej po dwóch latach. W warsztatach montażu zasilania do LPG opowiadają anegdoty, gdy pojawiali się kliencie autami wartymi mniej niż trzeba było zapłacić za montaż instalacji i jak się okazuje nie są to przypadki odosobnione.

Gdyby spojrzeć na mapę Polski to Białystok i okolice nazywane są gazowym zagłębiem. Co istotne mamy już w kraju firmy, których instalacje znane są w całej Europie, choć wciąż prym w tej dziedzinie wiodą Holandia i Włochy.

LPG. Po używanych także nowe

Przez pierwsze 10 lat montażem instalacji w swoich samochodach byli zainteresowani prawie wyłącznie użytkownicy samochodów kilku-

Mieszanka gazowa propan/butan jako alternatywne paliwo do silników przede wszystkim benzynowych pojawiła się w Polsce na początku lat 90. zeszłego wieku.
Mieszanka gazowa propan/butan jako alternatywne paliwo do silników przede wszystkim benzynowych pojawiła się w Polsce na początku lat 90. zeszłego wieku. Paliwo to jest pochodną ropy naftowej i gazu ziemnego. Pierwsze samochody z instalacjami do zasilania tym gazem jednostek spalinowych trafiły do nas jako używane, sprowadzane wówczas masowo, głównie z Holandii. Wraz z rozwojem stacji tankujących LPG (Liquified Petroleum Gas) zaczęło również szybko przybywać warsztatów montujących podzespoły pozwalające jeździć na gazie. Aktualnie szacuje się, że 15 proc. samochodów osobowych zarejestrowanych w naszym kraju jest wyposażonych w instalacje LPG.
Fot. Jacek Wasilewski

i kilkunastoletnich, a nawet starszych. Wynikało to głównie z konstrukcji silników, które miały względnie nieskomplikowane jednopunktowe układy wtryskowe, a często jeszcze nawet gaźnikowe układy zasilania. Te było po prostu najłatwiej skojarzyć z instalacją LPG. Potem pojawiły się wtryski, ale i one dały się szybko opanować producentom instalacji gazowych. Trochę trudniej zaczęło być w silnikach z wtryskiem pośrednim, a jeszcze trudniej z obecnie dominującymi wielopunktowymi i bezpośrednimi. Jednak i do tych ostatnich można dołożyć zestaw, który pozwoli zasilać silnik mieszanką gazową. Oczywiście technologia zasilania LPG silników obecnych i tych sprzed dwudziestu paru lat to już dwa różne światy.

Po roku 2000, mimo początkowych oporów, auta z instalacjami LPG zaczęły oferować także salony dilerskie. Niektóre z nich proponowały (czasem za symboliczną dopłatę), instalację gazową montowaną jednocześnie z silnikiem w fabryce, miejscu powstania danego samochodu. Kilka marek proponowało z kolei instalację gazową ale były one dokładane już przez wyspecjalizowane warsztaty dopiero po sprowadzeniu wybranego modelu do Polski. Oczywiście w jednym i drugim przypadku producent samochodu obejmował pełną gwarancją także fakt, że w samochodzie była tzw. instalacja fabryczna LPG.

Najbardziej aktywne w proponowaniu LPG w nowych egzemplarzach były: Dacia (Landi Renzo), Fiat (Landi Renzo - był taki przypadek z Tipo), Alfa Romeo (Landi Renzo - do Giulietty), Renault (Landi Renzo), Mercedes w Sprinterze LGT (BRC), Chevrolet (BRC), Piaggio (BRC), Ford Mondeo hybrid (BRC, którą na pewno w jednej z firm w Tarnowie można zamontować) i Opel (Landi Renzo). Jak widać najchętniej wybierano instalacje włoskie, jako że tam najszybciej zajęto się wykorzystywaniem LPG w zasilaniu jednostek benzynowych.

Mieszanka gazowa propan/butan jako alternatywne paliwo do silników przede wszystkim benzynowych pojawiła się w Polsce na początku lat 90. zeszłego wieku.
Mieszanka gazowa propan/butan jako alternatywne paliwo do silników przede wszystkim benzynowych pojawiła się w Polsce na początku lat 90. zeszłego wieku. Paliwo to jest pochodną ropy naftowej i gazu ziemnego. Pierwsze samochody z instalacjami do zasilania tym gazem jednostek spalinowych trafiły do nas jako używane, sprowadzane wówczas masowo, głównie z Holandii. Wraz z rozwojem stacji tankujących LPG (Liquified Petroleum Gas) zaczęło również szybko przybywać warsztatów montujących podzespoły pozwalające jeździć na gazie. Aktualnie szacuje się, że 15 proc. samochodów osobowych zarejestrowanych w naszym kraju jest wyposażonych w instalacje LPG.
Fot. STAG

Na liście marek, które godziły się na montaż instalacji przez firmy zewnętrzne były: FCA (Tartarini), Skoda (Landi Renzo), Seat (BRC), Toyota (Landi Renzo), SsangYong (EuropeGAS), Mitsubishi (STAG), Kia (BRC), Hyundai (BRC), Peugeot (BRC), Citroen (BRC), Deawoo (Bedini) oraz Ford (Prins). W starych ofertach znaleźliśmy także informację o tym, że zagazować można równieżwybrane silniki w Subaru (Kolec).

LPG. A dzisiaj…

O ile warsztaty oferujące montaż instalacji LPG wciąż mają także obecnie pełne ręce roboty to jednak znalezienie nowego auta w salonie z fabryczną instalacją jest już bardzo mocno ograniczone. Oficjalne oferty nowych modeli z fabryczną LPG znajdziemy na stronach Dacii i Renault. Dotyczy to oczywiście tylko wybranych modeli.

Mieszanka gazowa propan/butan jako alternatywne paliwo do silników przede wszystkim benzynowych pojawiła się w Polsce na początku lat 90. zeszłego wieku.
Mieszanka gazowa propan/butan jako alternatywne paliwo do silników przede wszystkim benzynowych pojawiła się w Polsce na początku lat 90. zeszłego wieku. Paliwo to jest pochodną ropy naftowej i gazu ziemnego. Pierwsze samochody z instalacjami do zasilania tym gazem jednostek spalinowych trafiły do nas jako używane, sprowadzane wówczas masowo, głównie z Holandii. Wraz z rozwojem stacji tankujących LPG (Liquified Petroleum Gas) zaczęło również szybko przybywać warsztatów montujących podzespoły pozwalające jeździć na gazie. Aktualnie szacuje się, że 15 proc. samochodów osobowych zarejestrowanych w naszym kraju jest wyposażonych w instalacje LPG.
Fot. STAG

Dlaczego tak skurczyła się oferta dilerów? Po pierwsze dlatego, że układy zasilania benzyną są już mocno skomplikowanymi rozwiązaniami m.in. z racji wyżej wspomnianych wtrysków bezpośrednich i coraz trudniej dostosować do nich technikę wtrysku gazu i związany z tym zestaw montażowy. Nie jest to już takie tanie. Nie bez znaczenia są zatem i coraz wyższe ceny montażu oraz samych instalacji, a pamiętajmy, że na gaz decydowali się zwykle posiadacze modeli popularnych, zatem i tańszych.

Dlatego dziś poszukiwania oferty nowego modelu wyposażonego w instalację fabryczną LPG powinniśmy ograniczyć właściwie do wspomnianych Dacii, Hyundaia, Renault i Skody. Tylko bowiem te marki oficjalnie oferują w swoich salonach dilerskich nowe samochody, w których instalacja do zasilania silnika gazem jest montowana na taśmie produkcyjnej zakładu, w którym produkowane są silniki.

Samochód z instalacją mają w ofercie również jeszcze Hyundai i Skoda, ale choć w obu wypadkach jest ona objęta gwarancją producenta auta to jej montaż wykonuje już polskie firmy współpracujące z importerem. Dacia i Renault mają fabryczny zestaw do spalania gazu tylko w przypadku silnika 1,0 l/100 KM. Motor ten znajdziemy w Dacii Sandero oraz Renault Clio i Captur. Renault przekonuje, że przy rocznym przebiegu 12 000 kilometrów koszt instalacji z montażem przy obecnych cenach benzyny i gazu zwróci się po niespełna 10 miesiącach.

Kupując nową Dacię Sandero do wersji z LPG dopłacimy 1000 złotych. 1500 zł wynosi dopłata za jej obecność także w najnowszym Dusterze. W Renault Clio ta dopłata będzie wynosiła 2000 złotych.

LPG. A inne marki?

Mieszanka gazowa propan/butan jako alternatywne paliwo do silników przede wszystkim benzynowych pojawiła się w Polsce na początku lat 90. zeszłego wieku.
Mieszanka gazowa propan/butan jako alternatywne paliwo do silników przede wszystkim benzynowych pojawiła się w Polsce na początku lat 90. zeszłego wieku. Paliwo to jest pochodną ropy naftowej i gazu ziemnego. Pierwsze samochody z instalacjami do zasilania tym gazem jednostek spalinowych trafiły do nas jako używane, sprowadzane wówczas masowo, głównie z Holandii. Wraz z rozwojem stacji tankujących LPG (Liquified Petroleum Gas) zaczęło również szybko przybywać warsztatów montujących podzespoły pozwalające jeździć na gazie. Aktualnie szacuje się, że 15 proc. samochodów osobowych zarejestrowanych w naszym kraju jest wyposażonych w instalacje LPG.
Fot. Krzysztof Kapica

W salonach Hyundaia o wóz z LPG możemy pytać jedynie w przypadku modeli i10 i i20. W obu koszt tego „dodatku” wynosi 5536 złotych i ogranicza się do wersji z silnikiem benzynowym 1,2 l/84 KM. Jak nam powiedziano biorąc pod uwagę ostatnie znacznie wydłużone (brak części w fabrykach) okresy oczekiwania na odbiór zamówionego egzemplarza nikt już o Hyundaia z LPG nie pyta.
Podobne rozwiązanie tj. montaż instalacji w Polsce, ale jeszcze przed wydaniem nowego samochodu nabywcy proponuje Skoda. Dotyczy do Fabii (także tej najnowszej) oraz Scali, ale ograniczonych do wersji z silnikiem MPI czyli jednopunktowym. Chodzi o jednostkę 1,0 l/80 KM.

Zajrzeliśmy do salonu Fiata. Z fabryczną instalacją LPG żadnego auta tej marki już nie dostaniemy. Doradzono nam aby skontaktować się z serwisem, który podpowie jaki model, z jakim silnikiem będzie się nadawał do „zagazowania”. Wtedy serwis podejmie się instalacji.

I praktycznie na tych markach oferta z „fabryczną” instalacją się kończy. Wszystko wskazuje na to, że chcąc jeździć taniej na LPG musimy rozglądać się raczej za sprawdzonym warsztatem poza siecią dilerską marek samochodowych. W okresie gwarancji, w obawie przed jej utratą użytkownicy nowych samochodów pewnie się na montaż instalacji LPG nie zdecydują, ale po ukresie jej upływu już tych co zechcą ten rodzaj paliwa mieć w zbiornikach swoich aut będzie przybywało.

Zobacz także: Tak prezentuje się Rolls-Royce Cullinan

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty