Wszystko
o samochodach

Porady / LPG

Auto na gaz. Wady i zalety instalacji LPG

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Krzysztof Kapica Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego szacuje, że po polskich drogach porusza się około 17 mln aut osobowych. Wiele z nich napędzanych jest LPG.

Skrót LPG po angielsku znaczy Liquified Petroleum Gas, czyli płynny gaz naftowy. To mieszanina propanu i butanu, gazów, które uwalniają się jako produkty uboczne podczas rafinacji ropy naftowej. Jest łatwopalna, ale nie trująca.

W Polsce na koniec 2017 roku zarejestrowanych było około 2,36 mln aut zasilanych LPG. Autogaz jest popularny wśród właścicieli pojazdów z silnikami o wyższych pojemnościach. Największy udział gazu płynnego w ogóle zarejestrowanych samochodów dotyczy najstarszej grupy wiekowej - aut liczących sobie przeszło 20 lat. W najmłodszej grupie wiekowej, obejmującej auta młodsze niż czteroletnie, LPG napędzanych jest tylko 4 proc. zarejestrowanych w Polsce pojazdów.

Obecnie cena autogazu na stacjach paliw waha się w przedziale 2,32-2,39 zł/l. Średnia cena w reakcji na wyższe koszty importu LPG, na przestrzeni miesiąca wzrosła aż o 10 proc.

Redakcja poleca: Kodeks drogowy. Pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu

LPG charakteryzuje się dużym stopniem czystości, co oznacza jego praktycznie nieograniczoną trwałość. Ma dużą liczbę oktanową (około 100), przez co jest bardziej odporny na spalanie stukowe niż benzyna. W porównaniu z innymi paliwami powoduje znacznie mniejsza emisję spalin. Niemal całkowicie pozbawiony jest siarki, a podczas spalania prawie nie wydziela sadzy. Dużo lepiej miesza się z powietrzem tworząc palną mieszankę. Podczas spalania w silniku nie występuje zjawisko kondensacji ciekłego paliwa na ściankach cylindrów. LPG nie wytwarza osadów zanieczyszczających olej silnikowy.

Do zapłonu LPG potrzeba większej energii, gaz zapala się wolniej, przez co jego spalanie trwa dłużej, a temperatura spalin jest wyższa niż przy zasilaniu na benzynę. Ponadto w instalacjach typu mieszalnikowego może dochodzić do cofania płomienia do kolektora i wybuchu znajdującego się tam gazu. Grozi to uszkodzeniem kolektora, zwłaszcza  tego wykonanego ze sztucznego tworzywa. Wyższa temperatura w komorze spalania w porównaniu ze spalaniem benzyny może powodować wypalanie gniazd zaworowych.

LPG powoduje mniejsze napełnianie cylindrów, co w połączeniu z koniecznym opóźnieniem kąta wyprzedzenia zapłonu skutkuje spadkiem mocy w porównaniu z mocą uzyskiwaną przez silnik przy zasilaniu benzynowym. Zużycie LPG jest o co najmniej 10-15 proc większe w stosunku do zużycia benzyny. W przypadku najprostszych instalacji wzrost zużycia sięga nawet 30-40 proc.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Co to ma być ? (gość)

    motofakty i wszystko jasne, zmarnowane 2 minuty

  • kajdasik

    jakoś nie mogę się przekonać do samochodu na gaz, chociaż patrząc na to, jak rośnie cena benzyny to kiedyś będę musiał nad tą zmianą poważnie pomyśleć.....

  • MK (gość)

    Bardzo treściwy i pouczający artykuł. Autor na pewno wiele godzin przygotowywał się do jego napisania.

  • Kris (gość)

    A ja mam passata b5 2.0 120000 km na gazie i nic jak szwajcarski zegarek.

  • Psyhol (gość)

    Ja mam.daewoo lanosa z fabrycznym.gazem.380.000i smiga bez problemu

  • JANUSZ (gość)

    Artykuł jakby zlepiony kilku innych publikacji, co w rezultacie wyszło trochę na opak. W teorii faktycznie LPG jest czyste, wyższa liczba oktanowa + przyspieszony zapłon + lepsze mieszanie z powietrzem pozwala na uzyskanie większej mocy niż na benzynie. Główna wada LPG w polsce to zasyfienie mazutem który wytrąca się dopiero w reduktorze po rozprężeniu że nawet instalka za 20tys po jakimś czasie ulega awari z powodu BRUDU w instalacji!!! zapychają się rurki , zaklejają elektrozawory i oczywiście sam reduktor, czujniki ciśnienia, wtryskiwacze, np czyszczenie reduktora z zapieczonego nagaru jest nie opłacalne, wymienia się na nowy. Ponadto dochodzi ingerencja w fabryczną instalację elektryczną i układ chłodzenia, czyli źle zaizolowane, poprzecinane kable które z biegiem czasu korodują, obcierające i zamocno pozaciskane węże ukł.chłodzenia które moga zacząć ciec. Ponadto w nagrodę za naszą ekologiczność, oszczędność i wszelkie perypete z gaziarzami przegląd: 170PLN

  • irys (gość)

    miałem benzyniaka teraz mam korando w lpg różnica największa jest przy tym jak podjeżdżam na stację i idę do kasy zapłacić. Dużo mniej wychodzi i ja mam więcej kasy w portfelu na inne rzeczy

  • endrju (gość)

    Ewentualnie można zastanowić się nad autem z napędem hybrydowym jezeli mamy oszczedzac np. Toyota Rav4 ma stosunkowo do podobnych aut z napedem benzynowym mniejsze spalanie. LPG ma swoje zalety, ale rowniez wady jak w artykule. Jezeli decydujemy sie na zakup nowego auta to niepowinnismy kierowac sie mozliwoscia instalacji LPG.

  • Roni (gość)

    Wady - szczerze mówiąc nie zauważyłem. Zaleta oczywista dla każdego to oszczędności. Podstawowy powód montażu instalacji LPG. A im lepsza instalacja tym dłużej pracuje niezawodni. Ja już nabiłem blisko 140 tys.km na BRC SQ 24, a silnik w Hondzie Civic dobija już 300 tys. km.

  • sara (gość)

    Jestem taksiarzem, jeżdżę Toyotą Prius 1,8, silnik chyba stworzony do instalacji gazowej. 150 000 km przebiegu, chodzi na gazie jak szwajcarski zegarek, zużycie w mieście w dzień (Wrocław korki) do 6 l/100 km. 100 km to 13-15 zł. Resztę można sobie dopowiedzieć :)

  • Giena (gość)

    Yaris 1,5 115 km i 75 tys na LPG dla ciekawości 7,5 litra LPG w korkach, ruchu miejskim. Jazda dynamiczna bez oszczędzania i więcej niż te 7,5 LPG nie da się spalić. Czyli 16zł to lepiej niż jakakolwiek Hybryda czy Tesla

  • Mischel (gość)

    Spadek mocy może i rzeczywiście występuje ale jest on na tyle mały, że nie odczujemy go w żaden sposób. Jeżdżę na instalacji Zavoli od kilku miesięcy i ja widzę w tym większości pozytywy.

  • Misiek55 (gość)

    Dlaczego nowe auto na gaz musi mieć przegląd co roku oprócz instalacji LPG niech mi ktoś wytłumaczy jaki wpływ ma LPG nazawieszenie samochodu bo jak na razie nikt nie umie mi wytłumaczyć dlaczego tak jest

  • Dyziek (gość)

    Posiadam drugie auto zasilane gazem LPG wcześniej przez 25 lat same diesle.Rocznie przejeżdżam ok 50 tyś/km.Gazowca bałem się jak ognia! Dzisiaj nawet nie chce słyszeć o dieslu.Pod każdym względem.Koniec problemów w zimę,tańsze części i inne materiały eksploatacyjne,tańszy zakup auta benzynowego niż diesla.Jedyny minus to mniejszy bagażnik i 160 zł przegląd techniczny,ale to są detale niezauważalne przy mojej eksploatacji.Spalanie gazu pomiędzy 13-16 litrów uważam za przyzwoite.

  • Darek (gość)

    Ja jestem zwolennikiem instalacji gazowych, sam jeżdżę na instalacji Zavoli. Co prawda zamontowałem ją do starej polówki ale spełnia swoje zadanie, czyli jest oszczędna. Autem poruszam się głównie do pracy i sporo mnie kosztowało miesięcznie lanie Pb, teraz jest dużo taniej i jest to odczuwalne. Także nie widzę nic złego w jeździe na lpg i nie rozumiem czemu to komuś może przeszkadzać.

  • Arkadiusz (gość)

    W przypadku mojego auta które spłonęło w wyniku samozapłonu (prawdopodobnie zwarcie instalacji elektrycznej), wydostający się z reduktora gaz wzmocnił pożar. Wypalone membrany powodują wydostanie się gazu -zawartości reduktora. Gdy auto znajduje się w garażu w budynku mieszkalnym jak było to w moim przypadku, sytuacja nie wygląda ciekawie...

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości