Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Auto na lawecie do kontroli. Będą zmiany w prawie

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Jarosław Jakubczak Proceder cofania liczników ma zostać ukrócony. Nowe regulacje zakładają maksymalnie 5 lat więzienia za manipulacje przy licznikach, ale oprócz tego kodeks karny przewiduje 3 tys. zł kary grzywny. Również, gdy auto jest niezarejestrowane i np. przewożone lawetą.

Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym i ustawy Kodeks karny zakłada, że za każde „przekręcenie” licznika będzie grozić kara więzienia od 3 miesięcy do 5 lat– zarówno dla zlecającego oszustwo, jak i wykonawcy, np. mechanika w warsztacie. Dziś można to robić, nie narażając się na karę, co więcej - niektóre warsztaty wręcz oferują taką „usługę”.

Kara grzywny do 3 000 zł lub nagana będzie grozić także wtedy, gdy właściciel samochodu nie zgłosi w stacji kontroli pojazdów faktu wymiany całego licznika na nowy (np. z powodu awarii). Taka sama kara ma dotyczyć uniemożliwienia dokonania odczytu wskazania wymienionego licznika. Po wymianie drogomierza właściciel lub posiadacz pojazdu będzie miał 10 dni od wymiany na udanie się do stacji kontroli pojazdów w celu dokonania odczytu w nowym liczniku. Maksymalna opłata za odczyt wskazania drogomierza na stacji kontroli pojazdów nie będzie mogła przekroczyć 100 zł.
 

Przypominamy, że stacje kontroli pojazdów już teraz muszą przekazywać do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców stan licznika odczytany podczas obowiązkowych przeglądów technicznych pojazdów. Po zmianie przepisów stacje będą przekazywać do centralnej ewidencji także informację o wymianie licznika i jego przebiegu w chwili odczytu przez diagnostę.

Projekt przewiduje ponadto, że przy każdej kontroli policja, Straż Graniczna, Inspekcja Transportu Drogowego, Żandarmeria Wojskowa i służby celne będą miały obowiązek spisywania aktualnego stanu licznika kontrolowanego samochodu.
 
W odpowiedzi na interpelację poselską Marcin Warchoł, podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, stwierdził, że trakcie kontroli służby te będą mogły także dokonać odczytu drogomierza pojazdu przewożonego (transportowanego) – chodzi przede wszystkim o pojazdy przewożone na lawetach, przyczepach i w kontenerach. Te dane też trafią do centralnej ewidencji pojazdów. Przepis ten ma dotyczyć nie tylko aut zarejestrowanych w Polsce, ale także aut zarejestrowanych za granicą lub w ogóle niezarejestrowanych.

Zaproponowano, aby nowe regulacje zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2020 r., z wyjątkiem zmian w Kodeksie karnym, które powinny wejść w życie 1 stycznia 2019 r.

Zobacz także: Testujemy Mazdę 6 z silnikiem benzynowym SKyActiv-G 2.0 165 KM

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Banderas (gość)

    Dobry wieczór Mam pytanie, co wybitni specjaliści od kontroli uczynią, gdy auto na Iaweckie bedzie bez akumulatora?)) pomysł super ogólnie, ale takie klimaty powinno się robić automatycznie na granicy, .....chociaż w dobie przenośnych" pc czy to ma sens...? Połączyć prosze. Nasze stacje z de tuv i problem rozwiązany lub wypis z tuv)))

  • To jest takie PiSiorskie (gość)

    Niska jakość polityków tych dziewiętnastej kategorii (PiSiorów) przynosi niską jakość tworzonych ustaw ot na śmietnisku są tylko śmieci. Puste przepisy nie do wyegzekwowania z powodu brakującej ilości miejsc w pierdlu .

  • B0ss (gość)

    Nie ma co cofać, turas już to zrobi za nas przed sprzedażą i gotowe - 123tys km w 17letnim tedejiku!

  • Marian (gość)

    W końcu! Nic mnie tak nie denerwowało jak handlarze samochodami sprowadzanymi z Niemiec i Holandii, które po przekroczeniu granicy nagle w magiczny sposób gubiły kilkadziesiąt tysięcy przejechanych kilometrów. Na szczęście od jakiegoś czasu jest alternatywa na takie zagrania. Na rynku powstaje coraz więcej firm oferujących samochody pokontraktowe (np. Master1.pl), które w żaden sposób nie odstają od tych sprowadzanych pod względem wyposażenia, bo to często są samochody po prezesach lub dyrektorach dużych firm. A przynajmniej masz 100% pewność do przebiegu i historii serwisowej.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości