Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Auto na prąd. Uruchomiono polski licznik elektromobilności

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Fot. Volkswagen Po polskich drogach porusza się już niemal 5 tysięcy pojazdów elektrycznych, które mogą korzystać z ponad 640 stacji ładowania – wynika z Licznika elektromobilności uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

Dane zawarte w Liczniku elekromobilności zostały opracowane przez PZPM i PSPA na podstawie złożonych analiz danych pochodzących m.in. z Centralnej Ewidencji Pojazdów, a także własnych badań i prowadzonych ewidencji.

Pod koniec marca br. w Polsce zarejestrowanych było już 4987 elektrycznych samochodów osobowych, z czego dwie trzecie stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) - 3163, a pozostałą część hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) - 1824. Podział rynku między BEV a PHEV w Polsce (63% do 37%) jest zbliżony do europejskiego (55% do 45%). Park elektrycznych pojazdów dostawczych na koniec marca br. wyniósł 278 szt., e-busów 198, a elektrycznych skuterów i motocykli 3445.

- Na koniec 2018 r. liczba EV w kraju wynosiła 4134, a wzrost do niemal 5 tys. obecnie zawdzięczamy udanemu pierwszemu kwartałowi, w którym zarejestrowano aż 853 EV, czyli o połowę więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego (486). Wpływ na to miały m.in. zakupy firmowe, a także dynamiczny rozwój car-sharingu w Polsce - mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. - W tym roku w Polsce będziemy mieć 750 w pełni elektrycznych pojazdów tylko w samych systemach wynajmu aut na minuty, z 3163 wszystkich BEV poruszających się po drogach. To ponad 20% rynku.

Już dzisiaj 200 zeroemisyjnych Nissanów i Renault jest eksploatowanych w ramach wrocławskiej Vozilli. Flotę 500 elektrycznych BMW i3 na ulice Warszawy systematycznie wprowadza innogy. Elektryczne Renault ZOE, Volkswageny e-UP i e-Golf czy smarty EQ są eksploatowane są w ramach systemów aut na minuty takich przedsiębiorstw, jak PGE, Tauron, Energa, Panek czy Traficar.

Zobacz także: Cofanie licznika. Od kiedy i jaka kara?

Jak polski park pojazdów elektrycznych wypada na tle Europy? Stanowimy ok. 0,4% wszystkich EV eksploatowanych na Starym Kontynencie. Podobny udział procentowy odnotowano w zakresie ubiegłorocznej liczby rejestracji. Według

Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w 2018 r. w UE sprzedano 301 847 osobowych pojazdów elektrycznych.

Jedną z barier rozwoju rynku samochodów elektrycznych w Polsce, jest niedostateczna liczba stacji ładowania, choć rośnie ona dość systematycznie. Na koniec marca br. w Polsce działało ponad 646 stacji ładowania pojazdów elektrycznych (1148 punktów), w tym najwięcej w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Gdańsku i Poznaniu. 33% stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W tym zakresie Polska posiada jeden z największych udziałów punktów DC w Europie. Udział szybkich punktów ładowania na Starym Kontynencie wynosi 15%. W Holandii, która dysponuje najlepiej rozwiniętą infrastrukturą ładowania - 3%, w Niemczech - 16%, w Wielkiej Brytanii i Norwegii - 23%, a Czechach - 30%. Największym udziałem punktów DC dysponuje Szwecja - 50%.

- Punkty ładowania należące do firm zrzeszonych w PSPA obejmują ok. 80% całej sieci ogólnodostępnych stacji w Polsce, a pozostałe 20% punktów jest w zdecydowanej większości zarządzana przez operatorów lokalnych, z którymi PSPA również pozostaje w dialogu branżowym. Dokładnie monitorujemy rozwój infrastruktury i prognozujemy jego dynamiczny rozwój – mówi Maciej Mazur z PSPA

Zobacz także: Renault Megane R.S. w naszym teście

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Patryk (gość)

    Z każdym rokiem jak podają statystyki liczba elektryków na polskich trasach idzie w góre. Moim zdaniem to kwestia czasu jak ludzie zaczna przestawiac sie na tryb elektromobili. Jst w tym potencjał zwłaszcza ze i partenrów mamy z całego swiata. Greenway przeciez stawia kolejne stacje ładowania w standardach europejskich. Tu nie chodzi tylko o idee albo przede wszystkim o postęp. Nie mozemy ze wszystkim czekac w nieskonczonosc... Polska to nie jest juz sredniowiecze

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości