Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Auto z importu

Przemysław Pepla
Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse
Tylko w ubiegłym roku do naszego kraju trafiło ponad 645 tys. importowanych pojazdów „z drugiej ręki”. O czym należy pamiętać kupując auto za granicą i jakie dokumenty przygotować udając się do urzędu?

Wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej, krajowy rynek pojazdów używanych zapełnił się ofertami egzemplarzy

Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse

sprowadzonych najczęściej zza zachodniej granicy naszego kraju. Nie brakuje również ogłoszeń dotyczących samochodów pochodzących spoza obszaru Unii Europejskiej. Decydując się na zakup takiego pojazdu, należy pamiętać o podstawowych dokumentach, jakie są wymagane do jego rejestracji w Polsce. Ze względu na pochodzenie auta, przepisy rozróżniają dwa podstawowe ich typy z Unii Europejskiej oraz spoza terenu Wspólnoty.

Podstawową różnicą dotyczącą tych samochodów jest obowiązek opłaty cła, które wynosi 10% jego wartości i dotyczy wyłącznie drugiej grupy pojazdów. Ponadto, kupujący auto pochodzące spoza Unii Europejskiej, muszą być przygotowani również na dodatkowe koszty. - Chodzi przede wszystkim o transport pojazdu do Polski oraz prowizję dla pośrednika, który zajmuje się logistyką całego przedsięwzięcia. W zależności od typu pojazdu i miejsca, z którego pochodzi, kwota ta wynosi ok. 10 tys. zł. Na końcu pozostaje jeszcze opłata celna w wysokości 500 zł - wyjaśnia Norbert Miarka, menedżer firmy „USA Auto System”.

Dodatkowo, samochody wyprodukowane na rynki pozaeuropejskie, bardzo często wymagają modyfikacji umożliwiających dopuszczenie do ruchu w Polsce. W przeciwnym razie nie przejdą one badań technicznych. Dotyczy to zwłaszcza reflektorów i oświetlenia pojazdu. Najlepszym rozwiązaniem jest konsultacja z diagnostą, który doradzi, jakie elementy samochodu wymagają przystosowania do polskich norm prawnych.

W 2012 roku bardzo wiele mówiło się o zniesieniu opłaty recyklingowej w Polsce. - Na chwilę obecną wciąż jednak obowiązuje i dotyczy wszystkich samochodów, które są rejestrowane w naszym kraju po raz pierwszy. Bez względu na to, czy pochodzą z UE czy spoza Wspólnoty - powiedział Adam Małyszko, prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów. Przypomnijmy, że opłata ta wynosi niezmiennie 500 zł, niezależnie od wielkości auta lub pojemności silnika. Warto także pamiętać, że obowiązek jej opłaty dotyczy importera, czyli osoby, która zakupiła auto za granicą i sprowadziła je do Polski. Bez tej wpłaty rejestracja samochodu w naszym kraju jest niemożliwa.

Kolejną istotną kwestią jest tłumaczenie dokumentów w językach obcych. Czynność ta może być wykonana nie tylko przez polskiego tłumacza przysięgłego, lecz również przez tłumacza z kraju pochodzenia pojazdu lub polskiego konsula. Tłumaczenie dotyczy zawartych umów, faktur lub części dowodu rejestracyjnego. Koszt takiej usługi wynosi około 200 zł.

W przypadku pojazdów pochodzących z Unii Europejskiej, istotnym faktem jest aktualne badanie techniczne samochodu. Jeśli auto znajduje się jeszcze poza granicami kraju i nie posiada takiego dokumentu, kupujący może nabyć specjalne tablice ważne kilka dni (koszt 200 - 400 zł) lub wynająć lawetę. Wszystko zależy od przepisów wewnętrznych danego kraju. Dlatego też wyjeżdżając po samochód za granicę, należy upewnić się, jakie regulacje prawne obowiązują w konkretnym państwie.

Akcyza to kolejna opłata, na którą muszą być przygotowane osoby decydujące się na kupno samochodu z zagranicy. Co więcej, jest ona obowiązkowa zarówno w przypadku samochodów sprowadzonych z terenu Unii Europejskiej, jak i spoza niej. Dla aut z silnikami o pojemności skokowej do 2 litrów, stawka akcyzy wynosi 3,1% wartości samochodu, a dla pozostałych 18,6%. Na końcu pozostaje podatek VAT w wysokości 19%. Tutaj uwaga, VAT naliczany jest od wartości auta powiększonej o akcyzę i ewentualne cło.

Gdy zgromadzimy wszystkie niezbędne dokumenty, pozostaje już tylko udać się do powiatowego wydziału komunikacji. Nie można zapominać, że podczas rejestracji auta w urzędzie, także trzeba ponieść dodatkowe koszty. Łącznie wynoszą one 256 zł i obejmują m. in. dowód rejestracyjny, nalepki kontrolne, tablice rejestracyjne oraz opłatę ewidencyjną.

Zdaniem eksperta - Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego:
Zanim zdecydujemy się na kupno auta sprowadzonego z zagranicy, należy dokładnie sprawdzić, czy pojazd posiada kompletną dokumentację wymaganą do rejestracji. Pozyskanie brakujących danych z zagranicznych urzędów bywa czasochłonne i kłopotliwe. Dodatkowo, samochody z rynków pozaeuropejskich różnią się pod względem technicznym od swoich odpowiedników ze Starego Kontynentu. Może to stwarzać problemy podczas ich serwisowania w krajowych ASO, a także dostępem do niektórych części.

Dokumenty potrzebne do rejestracji aut pochodzących z UE:

  • Dowód tożsamości właściciela
  • Tłumaczenia dokumentów w językach obcych
  • Aktualne badanie techniczne
  • Formularz VAT 25
  • Decyzja o zapłacie akcyzy
  • Faktura lub umowa zakupu w Polsce (jeśli pojazd sprowadzał pośrednik)
  • Faktura lub umowa zakupu za granicą
  • Zagraniczny dowód rejestracyjny
  • Wniosek o rejestrację
  • Tablice rej. pojazdu (jeśli były)
  • Potwierdzenie opłaty recyklingowej
  • Dokumenty potrzebne do rejestracji aut pochodzących spoza UE:
  • Dowód tożsamości właściciela
  • Tłumaczenia dokumentów w językach obcych
  • Badanie techniczne z okręgowej stacji kontroli pojazdów
  • Faktura lub umowa zakupu w Polsce (jeśli pojazd zakupiono przez pośrednika)
  • Faktura lub umowa zakupu za granicą
  • Dowód odprawy celnej
  • Zagraniczny dowód rejestracyjny
  • Wniosek o rejestrację
  • Potwierdzenie opłaty recyklingowej
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty