Choć - jak zauważa Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego - samochody autonomiczne są dopiero na etapie testów a technologia z nimi związana wciąż jest "w powijakach", ale wielkich wyzwań nie brakuje. Jednym z nich jest kwestia widzenia maszynowego, czyli detekcji obiektów na drodze, która wymaga znaczącego usprawnienia - podkreśla dr Aleksandra Przegalińska, futurolog, ekspert ds. sztucznej inteligencji. - Druga kwestia, która wymaga zaangażowania regulatora, to etyka na drodze, na przykład sytuacja dylematu moralnego, który samochód musi rozwiązać - dodaje.
Snując wizje inteligentnych i wrażliwych moralnie pojazdów nie możemy jednak zapominać o oponach, bo - jak podkreśla Piotr Sarnecki - to na nich umiejscowiona jest znaczna część kluczowych sensorów. - W przyszłości komputer sterujący autem to od opon dowie się, czy samochód wjeżdża w kałużę, czy na lód - tłumaczy.
Zanim jednak na drogi wyjadą pierwsze produkowane masowo auta obywające się bez kierowcy, inteligencje opony można nabyć już dziś i wyposażyć w nie na przykład samochody flotowe. Firma Goodyear oferuje opony komunikujące się z centrum zarządzania flotą za pomocą aplikacji działającej w chmurze internetowej. - Co roku wprowadzamy na rynek opony nie tylko wysokiej jakości, ale zawierające innowacyjne technologie, które sprostają wymaganiom nie tylko użytkowników, ale i producentów aut - podkreśla Leszek Szafran, prezes Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?