Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostrada A4 będzie remontowana. Kierowców czeka drogowy horror? Od kiedy?

Anna Dziedziec / Dziennik Zachodni
Autostrada A4 będzie remontowana. Kierowcy planujący podróż autostradą A4 między Gliwicami i Wrocławiem, powinni się przygotować na wakacyjne utrudnienia. GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą na remont prawie 20 km odcinka A4 od Góry św. Anny do granicy województwa opolskiego ze śląskim.

Remont autostrady A4

Remont na bardzo zatłoczonej zazwyczaj autostradzie A4, zwłaszcza podczas wakacji, będzie się wiązał z utrudnieniami dla kierowców. Bez korków raczej się nie obejdzie, choć Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że kierowcy wciąż będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Pasy będą nieco węższe, niż przy normalnej eksploatacji dwóch jezdni autostrady A4.

- Taki jest plan. Oczywiście wyjątek mogą stanowić mosty czy wiadukty, na których ze względu na ich szerokość, nie będzie możliwe wprowadzenie dwóch pasów w każdym kierunku. Na pozostałej części remontowanego odcinka kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu – mówi Agata Andruszewska, rzeczniczka GDDKiA w Opolu.

Kierowców jednak najbardziej interesuje, kiedy dokładnie rozpocznie się remont i jaki będzie jego zakres.

- Na razie trudno podać dokładną datę rozpoczęcia prac, bo inwestycja jest wykonywana w konwencji „zaprojektuj i wyremontuj” - mówi rzeczniczka. – Obecnie, po podpisaniu umowy, wykonawca jest na etapie projektowania poszczególnych etapów prac – dodaje Agata Andruszewska.

Prace rozpoczną się w sierpniu. Teraz wykonawca robi projekt

Na razie wiadomo jedynie, że prace mają się rozpocząć w sierpniu. Prowadzenie robót zaplanowano w okresie od III kwartału 2021 r. do IV kwartału 2022 r., z wyłączeniem okresu zimowego. Wykonawcą jest konsorcjum firm ADAC-LEWAR i DROG-BUD. Remont potrwa dwa lata. Obejmie odcinek autostrady A4 pomiędzy Górą św. Anny i granicą województwa opolskiego i śląskiego. Wartość inwestycji to 56,5 mln zł.

W ramach tego remontu jezdnia południowa (w kierunku do Katowic) zostanie wyremontowana na odcinku o długości około 17,5 km, a jezdnia północna (w kierunku do Wrocławia) na odcinku o długości około 12,1 km. Wyremontowana zostanie także nawierzchnia na dwóch węzłach drogowych: Kędzierzyn-Koźle i Strzelce Opolskie.

Dwa pasy ruchu, ale węższe niż zwykle

Jak już wspomnieliśmy, zmieni się organizacja ruchu. Roboty będą prowadzone na całej szerokości jednej jezdni autostrady, po przełożeniu ruchu na drugą jezdnię. Tak jak w poprzednich latach, na odcinkach o odpowiedniej szerokości jezdni, ruch w obu kierunkach będzie odbywał się po dwóch pasach. Jedynie na odcinkach z obiektami inżynierskimi, gdzie jezdnia ma mniejszą szerokość, wprowadzony zostanie układ pasów 2+1.

Przeciwne kierunki ruchu zostaną rozdzielone barierami tymczasowymi. Podczas realizacji jednego z etapów na jezdni południowej, na okres od 2 do 6 tygodni (w zależności od deklaracji wykonawcy) zostanie czasowo zamknięty MOP Góra św. Anny. Z kolei na czas zamknięcia węzłów Kędzierzyn-Koźle i Strzelce Opolskie będą wyznaczone objazdy.

Wymienią nawierzchnię i podbudowę autostrady A4

Co jest objęte remontem? Wykonawca remontu ma wymienić warstwę wiążącą i ścieralną nawierzchni, a w niektórych miejscach również podbudowę. Na przejazdach awaryjnych zamontowane zostaną bariery linowe, a na nowej nawierzchni pojawi się oznakowanie poziome wykonane w technologii grubowarstwowej. Remont obejmie również system odwodnienia drogi oraz obiektów mostowych.

A4 to przestarzała autostrada

Autostrada A4 między Gliwicami i Wrocławiem to bardzo mocno obłożona ruchem droga. To też autostrada już mocno przestarzała, budowana w nieco innych standardach niż obecne. A4 ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, jednak momentami droga nie ma nawet poboczy.

Podczas remontów tworzą się tu zwykle spore korki. I na takie muszą być przygotowani kierowcy w sierpniu.
To nie jest pierwszy remont tej drogi. Jak informuje GDDKiA, na przestrzeni kilkunastu lat wyremontowano tam około 150 km autostrady A4 z całego liczącego ponad 170 km odcinka (w podziale na jezdnię północną i południową) w woj. opolskim. Na nawierzchni pojawiły się spękania podłużne, poprzeczne i siatkowe, wymagające coraz częstszych interwencji.

Źródło: Dziennik Zachodni

Zobacz także: Elektryczny Fiat 500

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty