Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Autostrada będzie inteligentna

Data publikacji: Autor: (dn)

Czujniki, kamery i stacje meteorologiczne w newralgicznych punktach. Elektroniczne tablice nad pasami ruchu, nakazujące kierowcom np. zwolnienie - być może już za dwa, trzy lata autostrada A4 będzie... inteligentna.

 

Na razie w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad trwają rozmowy dotyczące systemu zarządzania autostradą. Pierwsze spotkanie odbyło się w lipcu, kolejne zaplanowano na początek sierpnia i na wrzesień. Potem przyjdzie pora na ogłoszenie przetargu na wykonawcę systemu.

 

- GDDKiA chce wypracować system poboru opłat i zarządzania autostradą - mówi Andrzej Czarnohorski, dyrektor projektu w Stalexporcie Autostrada Małopolska SA.

 

Obecnie GDDKiA prowadzi rozmowy o dwóch odcinkach: autostrady A2 od Konina do Strykowa i A4 od Wrocławia do Sośnicy. Wiadomo jednak, że inteligentny system pojawi się także na odcinku Katowice-Kraków. Tyle, że tu nie będą potrzebne przetargi - Stalexport zamontuje system sam.

 

Na razie na płatnym odcinku A4 zarządzanie autostradą opiera się na informacjach od patroli i od kierowców (np. o korku lub kolizji). Jedynie zimą dyspozytor na podstawie danych meteorologicznych może przeciwdziałać np. oblodzeniu czy zaśnieżeniu drogi. System inteligentny przekaże sygnały z czujników do centrum zarządzania, a dyspozytor będzie nadzorował ruch - informacje o utrudnieniach, czy np. nakazanie kierowcom zatrzymania się będą widoczne na elektronicznych tablicach nad autostradą.

 

Niestety, przygotowania do wprowadzenia systemu są czasochłonne, a wykonawca będzie miał 24 miesiące na montaż systemu i jego przetestowanie (na A2 i odcinku A4 Wrocław-Sośnica). Na odcinku z Katowic do Krakowa prace mogą zacząć się po ukończeniu remontów, czyli w 2010 roku.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • SkolmiFCP

    Nieprawda. System zarządzania ruchem na Wro-Kat jest na ukończeniu i autostrada będzie "inteligentna" najpóźniej za trzy miesiace. Stalexport startuje w przetargu na m.in. system poboru opłat, a to co innego!

  • Krychaj

    Niech oni sie w inteligencje nie bawia ale zaczna budowac porzadnie. Beda wybajerzac jeden odcinek a reszta kraju stoi w korku. NIech lepiej przyinwestuja w wezel bielanski we Wroc bo jest wiecznie przytkany. Ja rozumiem ze informacja na temat sytuacji na drodze jest wazna (korki itp), ale chyba wazniejsze jest zeby najpierw bylo po czym jezdzic a potem w miare srodkow bajerzyc to

  • TheEmperor

    Zgadzam się z Krychajem. W Hiszpanii czy we Włoszech najpierw powstały porządne autostrady, których nie trzeba do dziś remontować a dopiero później pomyślano o tablicach informacyjnych i tym podobnych rzeczach. Póki co połowa A4 to zwężenia a obwodnica Krakowa, która umożliwia dojechanie do niej to po prostu zaczopowany odcinek nie nadający się do jazdy. Niech skończą jedno a potem zabiorą się za drugie.

  • RysiekK (gość)

    Tytuł zawiera sprzecznośc ,ze wzgledu na szkodliwośc autostrad z definicji (energochłonnosc ruchu i jej b. dalekosiężne skutki ), a sam fakt ich budowy neguje inteligencję decydentów. Trzeba jednak przyznac, że celowym jest podawanie informacji służących upłynnieniu ruchu, a w ich skutechnośc będzie można uwierzyc gdy wyeliminują koniecznośc hamowania.

  • janekjanek

    "Inteligentna inaczej" chyba, bo wiecznie w dziurach i w remoncie ta A4, na debilnych bramkach spędza sie po kilka czy kilkanaście minut. A w Chorwacji już sie nie stoi na bramkach od Zagrzebia do Splitu i dalej też nie. Nie są w UE a o wiele mądrzejsi. GDDKiA może by coś budowała zamiast utrudniać ruch i spowalniać i zwężać drogi krajowe ( dla bezpieczeństwa - na węższych wolniej się jeździ ). Może robić tylko powiatowe ? Taniej będzie, bezpieczniej, i bramki węższe i tańsze...

  • Krychaj

    Dokladnie jak piszesz - Chorwacja pobudowala piekne drogi bez unii - i buduje dalej. Trzeba jeszcze dodac ze na wielu odcinkach autostrad chorwackich nie ma 10 km na ktorych nie byloby wiaduktow i tuneli - i daja rade. A u nas kraj rowny jak stol i zarowno budowa drog jak i samochody stoja.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości