Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Awaryjne automatyczne skrzynie biegów. Których automatów unikać?

Krzysztof Klucznik
Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet. Podstawową z nich jest komfort jazdy, głównie po mieście. Auta z nowoczesnymi przekładniami często są też szybsze i zużywają mniej paliwa niż ich odpowiednicy ze skrzyniami manualnymi. Wszystko wygląda pięknie, dopóki automat działa. W przypadku awarii, koszty naprawy z dużym prawdopodobieństwem zmuszą do głębszego zajrzenia do kieszeni. W naszym zestawieniu prezentujemy skrzynie automatyczne podwyższonego ryzyka.Fot. Opel
Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet. Podstawową z nich jest komfort jazdy, głównie po mieście. Auta z nowoczesnymi przekładniami często są też szybsze i zużywają mniej paliwa niż ich odpowiednicy ze skrzyniami manualnymi. Wszystko wygląda pięknie, dopóki automat działa. W przypadku awarii, koszty naprawy z dużym prawdopodobieństwem zmuszą do głębszego zajrzenia do kieszeni. W naszym zestawieniu prezentujemy skrzynie automatyczne podwyższonego ryzyka.Fot. Opel
Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet. Podstawową z nich jest komfort jazdy, głównie po mieście. Auta z nowoczesnymi przekładniami często są też szybsze i zużywają mniej paliwa od odpowiedników ze skrzyniami manualnymi. W przypadku awarii, koszty naprawy z dużym prawdopodobieństwem zmuszą do głębszego zajrzenia do kieszeni. Prezentujemy zestawienie skrzyń automatycznych podwyższonego ryzyka.

GM 5L50 (A5S 390R) - orientacyjny koszt naprawy: 4000-6000 zł

Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet. Podstawową z nich jest komfort jazdy, głównie po mieście. Auta z nowoczesnymi przekładniami często są też
Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet. Podstawową z nich jest komfort jazdy, głównie po mieście. Auta z nowoczesnymi przekładniami często są też szybsze i zużywają mniej paliwa niż ich odpowiednicy ze skrzyniami manualnymi. Wszystko wygląda pięknie, dopóki automat działa. W przypadku awarii, koszty naprawy z dużym prawdopodobieństwem zmuszą do głębszego zajrzenia do kieszeni. W naszym zestawieniu prezentujemy skrzynie automatyczne podwyższonego ryzyka.

Fot. BMW

Popularna przekładnia koncernu General Motors produkowana we Francji. Znalazła zastosowanie przede wszystkim w autach koncernu BMW produkowanych na początku wieku. Występuje m.in. w bardzo popularnych w Polsce modelach E46 330d i E39 530d. Skrzynia łączona z mocnymi dieslami ma opinię dość awaryjnej. Jak wiele automatów pochodzenia amerykańskiego, nie lubi długotrwałej jazdy w trasie z dużymi prędkościami - chłodzenie oleju okazuje się niewystarczające. Poza tym, w połączeniu z trzylitrowym dieslem pracuje na granicy momentu obrotowego, który może przenieść (422 Nm), dlatego niewskazane jest podnoszenie mocy samochodów w nią wyposażonych.

Występowanie:
BMW X5 E53 3.0d (1999-2006)
BMW E46 330d (1999-2005)
BMW E39 530d (1999-2003)
Cadillac XLR (2004-2009)
Cadillac STS (2005-2011)
Cadillac SRX (2004-2009)

Zobacz także: Dacia Sandero 1.0 SCe. Budżetowe auto z oszczędnym silnikiem

Aisin AW55-50 - orientacyjny koszt naprawy: 5000-6000 zł

Ta skrzynia biegów produkcji japońskiej jest spotykana w wielu modelach Volvo, a także w niektórych Saabach, Oplach i Renault. Może przenosić do 329 Nm momentu obrotowego. Występuje w wersjach do samochodów z napędem na przednie koła oraz 4x4. Niestety przekładnia nie ma opinii trwałej. Trapią ją problemy ze sterowaniem - częste są uszkodzenia elektrozaworów. Niektóre warsztaty zalecają montaż dodatkowej chłodnicy oleju, bo fabryczna jest niewystarczająca (dotyczy głównie Saabów i Opli).

Występowanie:
Lancia Thesis (2001-2009)
Opel Vectra C, Opel Signum (CDTI) (2002-2008)
Nissan Maxima, Quest, Altima (kodowanie Nissan RE5F22A) (2004-2008)
Pontiac Torrent (kodowanie GM M09 (dla FWD) i M45 (dla AWD) (2006-2009)
Renault Laguna V6 (kodowanie SU1) (2001-2007)
Saab 9-3 (kodowanie GM M09) (2002-2011)
Saturn Ion (kodowanie GM M43) (2003-2007)
Saturn Vue V6 (2001-2009)
Suzuki XL7 (1998-2009)
Volvo XC90 (2002-2014)
Volvo S60 (2000-2009)
Volvo S80 2.4, 2.5 (1998-2006)
Volvo C30 2.5 (2006-2012)
Volvo S40 1.9, 2.4, 2.5 (2004-2012)
Volvo V50 1.9, 2.4, 2.5 (2004-2012)
Volvo V70 2.4, 2.5 (2000-2007)

LUK 01J (Audi Multitronic) - orientacyjny koszt naprawy: 6000 - 22000 zł

Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet. Podstawową z nich jest komfort jazdy, głównie po mieście. Auta z nowoczesnymi przekładniami często są też
Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet. Podstawową z nich jest komfort jazdy, głównie po mieście. Auta z nowoczesnymi przekładniami często są też szybsze i zużywają mniej paliwa niż ich odpowiednicy ze skrzyniami manualnymi. Wszystko wygląda pięknie, dopóki automat działa. W przypadku awarii, koszty naprawy z dużym prawdopodobieństwem zmuszą do głębszego zajrzenia do kieszeni. W naszym zestawieniu prezentujemy skrzynie automatyczne podwyższonego ryzyka.

Foot. Audi

Multitronic to nic innego jak handlowa nazwa przekładni bezstopniowej stosowanej w samochodach marki Audi od 1999 roku. Występuje wyłącznie w samochodach z napędem przednim i o mocy nie przekraczającej 204 KM. Z założenia skrzynia ta powinna zapewniać płynne przyspieszanie obce skrzyniom manualnym i automatom hydrokinetycznym. W praktyce okazuje się, że trwałość Multitronica jest, delikatnie mówiąc, dyskusyjna. Szarpanie przy przyspieszaniu, wahania obrotów, czy w końcu migające kontrolki PRNDS na tablicy wskaźników to zwiastuny awarii. Psują się sterowniki, pompy oleju. Często spotyka się nadmierne rozciągnięcie łańcucha. Serwisy zalecają wymianę oleju co 60 tys. km. W praktyce nie każdy to robi. Dodatkowo skrzynie te są wrażliwe na dynamiczny styl jazdy, który może dodatkowo skrócić ich żywotność, a wiele warsztatów niechętnie podchodzi do napraw Multitronica.

Występowanie:
Wyłącznie z przednim napędem i mocą do 204 KM w latach 1999-2014:
Audi A4 (np. 1.8 TFSI, 2.0 TFSI, 2.4 V6)
Audi A5 (np. 2.0 TFSI)
Audi A6 (2.4)
Audi A7 (2.8 FSI)
Audi A8 (2.8 FSI)
Seat Exeo (2.0 TFSI)

JATCO JF011E - orientacyjny koszt naprawy: 10000 zł

Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet. Podstawową z nich jest komfort jazdy, głównie po mieście. Auta z nowoczesnymi przekładniami często są też
Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet. Podstawową z nich jest komfort jazdy, głównie po mieście. Auta z nowoczesnymi przekładniami często są też szybsze i zużywają mniej paliwa niż ich odpowiednicy ze skrzyniami manualnymi. Wszystko wygląda pięknie, dopóki automat działa. W przypadku awarii, koszty naprawy z dużym prawdopodobieństwem zmuszą do głębszego zajrzenia do kieszeni. W naszym zestawieniu prezentujemy skrzynie automatyczne podwyższonego ryzyka.

Fot. Nissan

Kolejna bezstopniowa skrzynia w naszym zestawieniu. Jest przewidziana do aut o pojemności silnika do 2,5 litra oraz do napędu na przednie lub na wszystkie koła. W odróżnieniu od Multitronica, gdzie do przekazania napędu służy łańcuch, tutaj wykorzystano stalowe pasy. Przekładnia ta nie jest urządzeniem bezproblemowym w eksploatacji. Jest wrażliwa na długotrwałą jazdę z dużą prędkością, czemu można zaradzić montując dodatkową chłodnicę oleju. Poza tym cierpi ona na usterki łożysk, które z kolei mają niezadowalającą trwałość w sytuacji, gdy użytkownik nie dba o wymiany oleju co 60 tys. km. Zdarzają się też przypadki zmęczeniowych pęknięć samych kół pasowych wewnątrz skrzyni. Za każdym razem oznacza to duże koszty.

Występowanie:
Dodge Caliber (2007-2012)
Jeep Compass (2006-2016)
Jeep Patriot (2006-2016)
Mitsubishi Outlander (2006-2012)
Mitsubishi Lancer (2007-obecnie)
Nissan Lafesta (2004-2012)
Nissan Serena (1999-2012)
Nissan Sentra (2007-2012)
Nissan Bluebird Sylphy (2000-obecnie)
Nissan X-Trail (2000-obecnie)
Renault Fluence (2009-obecnie)
Suzuki Kizashi (2009-2014)

JATCO JF506E -  orientacyjny koszt naprawy: 6000-7000 zł

Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet. Podstawową z nich jest komfort jazdy, głównie po mieście. Auta z nowoczesnymi przekładniami często są też
Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet. Podstawową z nich jest komfort jazdy, głównie po mieście. Auta z nowoczesnymi przekładniami często są też szybsze i zużywają mniej paliwa niż ich odpowiednicy ze skrzyniami manualnymi. Wszystko wygląda pięknie, dopóki automat działa. W przypadku awarii, koszty naprawy z dużym prawdopodobieństwem zmuszą do głębszego zajrzenia do kieszeni. W naszym zestawieniu prezentujemy skrzynie automatyczne podwyższonego ryzyka.

Ten 5-biegowy automat przystosowany do napędzania samochodów z silnikiem umieszczonym poprzecznie powstał przy współpracy z inżynierami Volkswagena. Skrzynia cechuje się płynną pracą, ale ma też swoje słabe strony. Należą do nich usterkowe elektrozawory oraz pękający tłok wsteczny powodujący znikanie niektórych biegów. Poza tym, przekładnia jest sporym wyzwaniem dla mechaników. Podczas nieumiejętnej wymiany oleju można ją pozbawić biegu wstecznego. Śruba spustowa oleju może być łatwo pomylona ze śrubą trzymającą taśmę hamulcową. Jeżeli zostanie odkręcona, mechanizm nie będzie mógł wybrać biegu wstecznego i jazda do tyłu będzie niemożliwa.__

Występowanie:

Audi A3 (1.8, 1.9) (1999-2003)__Ford Mondeo (2.5) (2007-2014)
Ford Galaxy (2006-2015)
Jaguar X-type (2001-2009)
Land Rover Freelander (1997-2014)
Mazda 6 (2002-2008)
Mazda MPV (1999-2006)
Rover 75 (1998-2005)
Seat Alhambra (1996-2010)
VW Bora (1.8, 1.9) (1999-2006)
VW Sharan (1.8, 1.9) (1995-2010)
VW Golf (1997-2003)

__AISIN TF-80 SC - Orientacyjny koszt naprawy: 6000 zł

Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet. Podstawową z nich jest komfort jazdy, głównie po mieście. Auta z nowoczesnymi przekładniami często są też
Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet. Podstawową z nich jest komfort jazdy, głównie po mieście. Auta z nowoczesnymi przekładniami często są też szybsze i zużywają mniej paliwa niż ich odpowiednicy ze skrzyniami manualnymi. Wszystko wygląda pięknie, dopóki automat działa. W przypadku awarii, koszty naprawy z dużym prawdopodobieństwem zmuszą do głębszego zajrzenia do kieszeni. W naszym zestawieniu prezentujemy skrzynie automatyczne podwyższonego ryzyka.

Fot. Alfa Romeo

Ten japoński automat może pracować z silnikami generującymi do 440 Nm momentu obrotowego. Dzięki modułowej konstrukcji, skrzynia charakteryzuje się ograniczoną liczbą elementów oraz niskim kosztem produkcji. Niska jest także jej trwałość. Do najczęstszych usterek zaliczamy szarpanie i znikanie napędu. Zazwyczaj winny jest sterownik, czasem uszkodzony konwerter, który można regenerować. Poza tym skrzynia ma wadliwy kosz C1 - opiłki pochodzące z jego zużycia zanieczyszczają olej powodując dalsze usterki.

Występowanie:
Alfa Romeo 159 (2.4 JTD) (2004-2011)
Alfa Romeo Brera (2.4 JTD) (2005-2010)
Cadillac BLS (2005-2010)
Citroen C4,C5,C6 (HDI)
Fiat Croma (1.9 JTD) (2005-2011)
Opel Astra H
Opel Insignia (2008-2017)
Opel Vectra C (2002-2008)
Opel Zafira B (2005-2011)
Opel Signum (2002-2008)
Volvo XC90 (2005–2014; FWD & AWD)
Volvo S60 (2006–2009; FWD & AWD)
Volvo V70 II (2006–2008 ; FWD & AWD)
Volvo XC70 (2006–2008 ; AWD)
Volvo S80 II (2007–2016; FWD & AWD)
Volvo V70 III (2008–2016; FWD & AWD)
Volvo XC70 II (2008–2016; FWD & AWD)
Volvo XC60 (2009–2017; FWD & AWD)
Volvo S60 II (2011 - obecnie; FWD & AWD)
Volvo V60 (2011–obecnie; FWD & AWD)
Volvo S40 II (2011–2012; FWD)
Volvo V50 (2011–2012; FWD)
Volvo C30 (2011–2013; FWD)
Volvo C70 II (2011–2013; FWD)
Volvo V40 II (2012–2014 ; FWD)

Audi DL501** (S-tronic) - orientacyjny koszt naprawy: 7000-16000 zł**

__

Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet. Podstawową z nich jest komfort jazdy, głównie po mieście. Auta z nowoczesnymi przekładniami często są też
Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet. Podstawową z nich jest komfort jazdy, głównie po mieście. Auta z nowoczesnymi przekładniami często są też szybsze i zużywają mniej paliwa niż ich odpowiednicy ze skrzyniami manualnymi. Wszystko wygląda pięknie, dopóki automat działa. W przypadku awarii, koszty naprawy z dużym prawdopodobieństwem zmuszą do głębszego zajrzenia do kieszeni. W naszym zestawieniu prezentujemy skrzynie automatyczne podwyższonego ryzyka.

Fot. Audi

Dwusprzęgłowa skrzynia występująca pod handlową nazwą S-tronic ma 7 biegów i może przenosić moment obrotowy do 550 Nm. Ma w sobie centralny mechanizm różnicowy i przeznaczona jest do samochodów z napędem na cztery koła Trudno mieć zastrzeżenia do sposobu jej działania - zmiany biegów są płynne i błyskawiczne. Niestety, słabym punktem jest zespół mechatroniki, którego awarie prowadzą do uszkodzenia pakietów sprzęgłowych. Należy pamiętać o regularnej wymianie oleju, chociaż nie wyeliminuje ona w 100% ryzyka awarii.

Występowanie:
Audi A4 (2008-2015)
Audi S4 (2008-2015)
Audi S5 (2007-2016)
Audi A5 (2007-2016)
Audi A6 (2011-2018)
Audi S6 (2011-2018)
Audi A7 (od 2010)
Audi S7 (od 2010)
Audi Q5 (2008-2017)

ZF 6HP - orientacyjny koszt naprawy: 4000-7000 zł

Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet. Podstawową z nich jest komfort jazdy, głównie po mieście. Auta z nowoczesnymi przekładniami często są też
Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet. Podstawową z nich jest komfort jazdy, głównie po mieście. Auta z nowoczesnymi przekładniami często są też szybsze i zużywają mniej paliwa niż ich odpowiednicy ze skrzyniami manualnymi. Wszystko wygląda pięknie, dopóki automat działa. W przypadku awarii, koszty naprawy z dużym prawdopodobieństwem zmuszą do głębszego zajrzenia do kieszeni. W naszym zestawieniu prezentujemy skrzynie automatyczne podwyższonego ryzyka.

Fot. Land Rover

Popularna sześciobiegowa niemiecka skrzynia automatyczna generalnie nie jest złą przekładnią - działa płynnie i szybko, nie ustępując w tym przekładniom dwusprzęgłowym Występuje w wielu wariantach różniących się przenoszonym momentem obrotowym - maksymalnie do 600 Nm. O ile w słabszych samochodach nie ma z nią większych problemów, to takowe występują w ciężkich i mocnych limuzynach i SUV-ach. Częste są problemy z 4.,5. i 6. biegiem, co jest spowodowane pęknięciem koszyka wałka wejściowego. Poza tym problemy sprawia sterownik skrzyni.

Występowanie:

BMW serii 3 E90 (2004-2013)
BMW serii 5 E60 (2003-2010)
BMW serii 7 E65 (2001-2008)
BMW X5 E70 (2007-2013)
BMW X1 E84 (2010-2015)
Jaguar XJ (2010-2012)
Jaguar XF (2009-2012)
Range Rover (2003-2013)
Volkswagen Phaeton (2002-2016)

Alfa Romeo Selespeed - orientacyjny koszt naprawy: 3000-4500 zł

Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet. Podstawową z nich jest komfort jazdy, głównie po mieście. Auta z nowoczesnymi przekładniami często są też
Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet. Podstawową z nich jest komfort jazdy, głównie po mieście. Auta z nowoczesnymi przekładniami często są też szybsze i zużywają mniej paliwa niż ich odpowiednicy ze skrzyniami manualnymi. Wszystko wygląda pięknie, dopóki automat działa. W przypadku awarii, koszty naprawy z dużym prawdopodobieństwem zmuszą do głębszego zajrzenia do kieszeni. W naszym zestawieniu prezentujemy skrzynie automatyczne podwyższonego ryzyka.

Fot. Alfa Romeo

Z technicznego punktu widzenia to zautomatyzowana skrzynia mechaniczna, w której za sterowanie sprzęgłem i zmianą biegów odpowiada układ elektrohydrauliczny. Kierowca zmienia biegi za pomocą łopatek przy kierownicy lub przy pomocy lewarka. Niestety, przekładnia ta zapisała się na niechlubnych kartach motoryzacji. Zacinanie się biegów, awarie modułu elektrohydraulicznego to rzeczy, z którymi walczą użytkownicy. Serwis tej skrzyni i jej kalibracja jest sprawą skomplikowaną i niewiele warsztatów chce się podjąć jej obsługi. Alfy Romeo z przekładnią Selespeed należą do samochodów niesprzedawalnych na rynku wtórnym osiągając bardzo niskie ceny.

Występowanie:
Alfa Romeo 147 2.0 TS (2000-2010)
Alfa Romeo 156 (GTA, 2.0 TS, JTS) (1999-2007)
Alfa Romeo GT (2.0 JTS) (2003-2010)
Alfa Romeo 159 (2.2 JTS) (2004-2011)
Alfa Romeo Brera (2.2 JTS) (2005-2010)
Alfa Romeo Spider (2.2 JTS) (2006-2010)
Fiat Punto (1.2 16V) (1999-2010)
Fiat Stilo Abarth (2.4 20V) (2001-2007)

Opel Easytronic - orientacyjny koszt naprawy: 4000 - 5000 zł

Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet. Podstawową z nich jest komfort jazdy, głównie po mieście. Auta z nowoczesnymi przekładniami często są też
Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet. Podstawową z nich jest komfort jazdy, głównie po mieście. Auta z nowoczesnymi przekładniami często są też szybsze i zużywają mniej paliwa niż ich odpowiednicy ze skrzyniami manualnymi. Wszystko wygląda pięknie, dopóki automat działa. W przypadku awarii, koszty naprawy z dużym prawdopodobieństwem zmuszą do głębszego zajrzenia do kieszeni. W naszym zestawieniu prezentujemy skrzynie automatyczne podwyższonego ryzyka.

Kolejny „półautomat” w naszym zestawieniu. Zmiany biegów są realizowane przez elektryczne siłowniki. Skrzynię Easytronic nęka wiele problemów - począwszy od błędów sterownika, po problemy z uruchomieniem silnika i „omijanie” niektórych biegów. Jeżeli dodamy do tego kiepską płynność działania, dość duże szarpanie przy zmianach biegów to okaże się, że lepiej darować sobie Easytronic i kupić samochód ze skrzynią manualną.

Występowanie:
Opel Corsa (1.0, 1.2, 1.3)
Opel Tigra (1.4)
Opel Meriva (1.6, 1.8)
Opel Zafira (1.8)
Opel Vectra C (1.8)
Opel Signum (1.8)

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty