Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego publikuje swoje raporty nieprzerwanie od 1973 roku. Ma zatem ogromne
doświadczenie w tworzeniu zestawień, pokazujących usterkowość aut trafiających w Niemczech na obowiązkowe badania techniczne. Najnowszy raport TÜV stworzono w oparciu o dane z dokumentów pokontrolnych 7 780 000 samochodów. To o ponad pół miliona więcej niż w ubiegłym roku. Wyniki tradycyjnie zgrupowano w pięciu kategoriach wiekowych, określając przeciętny udział poważnych usterek dla każdej z grup oraz oddzielnie dla każdego modelu uwzględnionego w zestawieniu.
Najnowsza publikacja pokazuje wyjątkowo mocną dominację samochodów japońskich. Wśród 52 aut, które znalazły się w pierwszej dziesiątce każdej z kategorii wiekowej, aż 33 reprezentują Kraj Kwitnącej Wiśni. Niemiecki przemysł samochodowy ma 19 swoich przedstawicieli. Wśród najlepszych nie ma ani jednego modelu z Francji, Włoch czy Szwecji. Natomiast wśród najgorszych, czyli w ostatnich dziesiątkach poszczególnych grup wiekowych, brylują samochody francuskie (18). Tuż za nimi, co dla wielu osób może stanowić zaskoczenie, są auta niemieckie (14). Włoskich modeli znajdziemy tam tylko 10, a koreańskich zaledwie 3.
Traktowanie raportu TÜV jak wyroczni to z pewnością przesada. W końcu obrazuje on jedynie niedomagania wykryte podczas obowiązkowych przeglądów technicznych, czyli tak zwanej diagnostyki, które nie mogą dać pełnego obrazu awaryjności samochodów. Pozostaje przecież kwestia działania podzespołów, które nie podlegają kontroli przy obowiązkowym przeglądzie technicznym, a których trwałość jakże często jest problematyczna, i które w dużym stopniu decydują o opinii użytkowników. Przykładem mogą być choćby skrzynie biegów, sprzęgła, osprzęt silnika, dwumasowe koło zamachowe, klimatyzacja, elementy wyposażenia wnętrza czy też liczne podzepoły elektroniczne, nagminnie wystawiające na próbę nerwy kierowców.
Raport TÜV stanowi jednak cenną wskazówkę co do jakości aut, bowiem wychwytuje w pewnym zakresie rozmaite problemy i pokazuje, w których samochodach słabych punktów jest mało, a w których znacznie więcej. Można domniemywać, że jeśli producent pojazdu nie przykłada się do dbałości o elementy sprawdzane podczas przeglądów technicznych, to pozostałe części również nie będą najwyższej jakości. W przypadku polskich użytkowników istnieje jeszcze kwestia innych warunków eksploatacyjnych, wiążących się ze stanem dróg, poziomem warsztatów czy jakością paliwa. Można jednak śmiało przyjąć, że w naszych realiach samochody mają znacznie trudniejszy żywot, zatem auta o wysokim poziomie awaryjności stwierdzonym w Niemczech na pewno nie ulegną w Polsce pozytywnej metamorfozie. Wiele zależy także od tego, jak użytkowany był konkretny egzemplarz przez swoich właścicieli, w jaki sposób go serwisowano i jaki osiągnął przebieg.
Na podstawie zestawienia takiego jak raport TÜV można zatem zapoznać się tylko z ogólnym poziomem jakościowym
konkretnych modeli, zyskując przy tym informację, jakiego przebiegu eksploatacji można się po nich spodziewać. Raport TÜV powstaje na podstawie danych zebranych podczas okresowych przeglądów technicznych samochodów osobowych w stacjach kontroli pojazdów na terenie Niemiec. Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego ma największy udział w takich przeglądach, bowiem wykonuje ich ponad 25 milionów.
Drugą pod względem liczby przeprowadzonych badań technicznych instytucją w Niemczech jest DEKRA, czyli Niemieckie Stowarzyszenie Rzeczoznawców Technicznych (ok. 9 milionów), a trzecią GTÜ czyli Towarzystwo Nadzoru Technicznego z wynikiem przekraczającym 3 miliony. Przeglądy są prowadzone również przez inne podmioty z sektora nadzoru technicznego, ale mają one niewielki udział w rynku tych usług. Badania techniczne aut wyglądają podobnie jak w Polsce, są jednak bardziej wnikliwe i obejmują większą liczbę punktów kontrolnych. Sprawdza się sprawność hamulców, amortyzatorów, oświetlenia, podwozia, ogumienia, układu wydechowego, zwracając jednocześnie uwagę na zaawansowanie procesów korozyjnych w elementach ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa. Istotne jest, że każde badanie przebiega tak samo i obejmuje ten sam zestaw czynności kontrolnych. W ten sposób można obiektywnie i w pełni porównywalnie z innymi ocenić każdy samochód opuszczający stanowisko diagnostyczne. Do statystyki pobiera się jedynie dane o istotnych usterkach, a końcowy wynik określa się udziałem aut z poważnymi usterkami w całkowitej liczbie zbadanych egzemplarzy danego modelu. Jako reprezentatywną przyjmuje się liczbę przynajmniej 10 000 zbadanych samochodów konkretnego modelu.
Zdaniem eksperta -Wojciech Sierpowski Juror konkursu Car Of The Year
Najnowszy raport TÜV jest kolejnym, który pokazuje wzrost awaryjności użytkowanych w Niemczech samochodów. Po wyraźnym spadku z 18,9 % do 15,7 % między rokiem 2006 a 2008 wskaźnik poważnych awarii w kontrolowanych samochodach wzrósł do 17,6 % w 2009 r. i 19,5 % w raporcie z 2011 r. Według najnowszych danych wskaźnik ten jest jeszcze wyższy i sięga 19,7 %. W raporcie z 1997 r. średni wskaźnik poważnych awarii wynosił zaledwie 11,6 %, a zatem wzrost usterkowości na przestrzeni ostatnich 15 lat jest niezwykle wyraźny. Tendencja wzrostowa miała charakter równomierny, a nie skokowy, co oznacza, że nie można mówić o gwałtownym załamaniu jakości samochodów. Według specjalistów TÜV stały wzrost usterkowości, to efekt coraz szybszego wprowadzania nowych modeli. Na opracowanie i sprawdzenie auta firmy mają coraz mniej czasu, chcąc podołać coraz ostrzejszej konkurencji. Dlatego wiele mankamentów pojawia się dopiero w trakcie eksploatacji.
Grupa wiekowa 2-3 lata
Średni wskaźnik poważnych usterek 5,9 %
Średni wskaźnik drobnych usterek 13,4 %
Średni przebieg dla grupy 50 000 km
Najlepsi
Lokata | Model | Udział aut z usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
1 | Toyota Prius | 1,9 | 39 000 |
2 | Toyota Auris | 2,6 | 38 000 |
2 | Mazda 2 | 2,6 | 34 000 |
4 | Porsche Boxster/Cayman | 2,8 | 31 000 |
4 | VW Golf Plus | 2,8 | 40 000 |
6 | Ford Fusion | 3,0 | 34 000 |
7 | Toyota Corolla Verso | 3,1 | 47 000 |
8 | Mazda 3 | 3,2 | 39 000 |
9 | Opel Agila | 3,3 | 25 000 |
9 | Suzuki SX-4 | 3,3 | 38 000 |
11 | Porsche 911 | 3,4 | 32 000 |
11 | VW Phaeton | 3,4 | 54 000 |
11 | VW Eos | 3,4 | 38 000 |
11 | VW Tiguan | 3,4 | 51 000 |
15 | Toyota RAV-4 | 3,5 | 46 000 |
16 | Smart ForTwo | 3,6 | 30 000 |
16 | Toyota Avensis | 3,6 | 55 000 |
18 | Toyota Yaris | 3,8 | 35 000 |
18 | Mazda 6 | 3,8 | 44 000 |
20 | Mazda MX-5 | 3,9 | 29 000 |
Najgorsi:
Lokata | Model | Udział aut z usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
107 | VW Sharan | 8,0 | 72 000 |
107 | Kia Cee’d | 8,0 | 48 000 |
109 | Kia Picanto | 8,3 | 33 000 |
110 | Renault Megane | 8,4 | 50 000 |
111 | Peugeot 308 | 8,5 | 42 000 |
111 | Peugeot 207 | 8,5 | 37 000 |
113 | Citroen Berlingo | 8,7 | 50 000 |
113 | Citroen C2 | 8,7 | 36 000 |
115 | Renault Kangoo | 8,8 | 42 000 |
115 | Daihatsu Sirion | 8,8 | 33 000 |
115 | Chevrolet Matiz | 8,8 | 32 000 |
118 | Kia Sorento | 9,2 | 56 000 |
119 | Peugeot 407 | 9,4 | 62 000 |
119 | Alfa Romeo 159 | 9,4 | 56 000 |
121 | Citroen C4 | 9,5 | 46 000 |
122 | Hyundai Atos | 10,0 | 30 000 |
123 | Hyundai Santa Fe | 10,1 | 54 000 |
124 | Citroen C5 | 11,5 | 59 000 |
125 | Fiat Panda | 11,6 | 34 000 |
126 | Renault Espace | 12,2 | 66 000 |
127 | Dacia Logan | 12,5 | 52 000 |
Grupa wiekowa 4-5 lat
Średni wskaźnik poważnych usterek 10,3 %
Średni wskaźnik drobnych usterek 19,4 %
Średni przebieg dla grupy 70 000 km
Najlepsi:
Lokata | Model | Udział aut z usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
1 | VW Phaeton | 2,4 | 76 000 |
2 | Toyota Prius | 3,3 | 62 000 |
3 | Porsche Boxster/Cayman | 4,5 | 45 000 |
4 | VW Eos | 4,9 | 51 000 |
4 | Toyota RAV-4 | 4,9 | 62 000 |
6 | Toyota Corolla Verso | 5,2 | 68 000 |
6 | Mazda 2 | 5,2 | 49 000 |
8 | Audi A8 | 5,3 | 112 000 |
9 | VW Golf Plus | 5,4 | 59 000 |
10 | Toyota Avensis | 5,8 | 75 000 |
10 | Mazda 3 | 5,8 | 63 000 |
12 | Porsche 911 | 6,0 | 46 000 |
13 | Toyota Corolla | 6,1 | 60 000 |
13 | Ford Fusion | 6,1 | 50 000 |
15 | Audi A4 | 6,2 | 89 000 |
15 | Toyota Yaris | 6,2 | 48 000 |
17 | Opel Corsa | 6,4 | 44 000 |
17 | Mercedes SLK | 6,4 | 48 000 |
19 | Audi A6 | 6,5 | 108 000 |
20 | Honda Civic | 6,7 | 63 000 |
Najgorsi:
Lokata | Model | Udział aut z usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
101 | Citroen C5 | 14,0 | 85 000 |
101 | Ford Ka | 14,0 | 49 000 |
103 | Citroen C2 | 14,4 | 58 000 |
104 | Renault Megane | 14,5 | 72 000 |
104 | Alfa Romeo 147 | 14,5 | 66 000 |
106 | Volvo V70 | 14,6 | 107 000 |
107 | Hyundai Santa Fe | 14,7 | 71 000 |
108 | Citroen Berlingo | 14,9 | 74 000 |
109 | Fiat Grande Punto | 15,2 | 59 000 |
110 | Citroen C4 | 15,3 | 68 000 |
111 | Peugeot 407 | 16,8 | 84 000 |
112 | BMW X5 | 16,9 | 95 000 |
113 | Renault Kangoo | 17,3 | 68 000 |
114 | Peugeot 206 | 17,4 | 57 000 |
115 | Peugeot 307 | 18,0 | 69 000 |
116 | Fiat Stilo | 19,1 | 75 000 |
117 | Renault Laguna | 19,6 | 81 000 |
118 | Nissan Primera | 20,6 | 78 000 |
119 | Dacia Logan | 21,1 | 69 000 |
120 | Renault Espace | 22,9 | 85 000 |
Grupa wiekowa 6-7 lat
Średni wskaźnik poważnych usterek 17,5 %
Średni wskaźnik drobnych usterek 25,6 %
Średni przebieg dla grupy 92 000 km
Najlepsi:
Lokata | Model | Udział aut z usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
1 | Porsche 911 | 5,5 | 64 000 |
2 | Toyota Corolla Verso | 7,1 | 85 000 |
3 | Toyota RAV-4 | 8,0 | 81 000 |
3 | Honda Jazz | 8,0 | 75 000 |
5 | Toyota Avensis | 8,1 | 91 000 |
6 | Mazda 3 | 8,4 | 76 000 |
7 | VW Golf Plus | 9,3 | 70 000 |
7 | Mazda 2 | 9,3 | 69 000 |
9 | Ford Focus C-Max | 9,4 | 76 000 |
10 | Toyota Corolla | 9,5 | 81 000 |
10 | Ford Fusion | 9,5 | 70 000 |
12 | Mazda MX-5 | 10,0 | 61 000 |
13 | Mitsubishi Colt | 10,7 | 66 000 |
14 | Seat Altea | 10,9 | 87 000 |
15 | Audi A4 | 11,1 | 116 000 |
15 | VW Golf | 11,1 | 83 000 |
17 | Audi A6 | 11,2 | 113 000 |
17 | Honda CR-V | 11,2 | 83 000 |
19 | Ford Fiesta | 11,8 | 73 000 |
20 | Toyota Yaris | 11,9 | 76 000 |
20 | Hyundai Getz | 11,9 | 74 000 |
Najgorsi:
Lokata | Model | Udział aut z usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
84 | VW Polo | 22,5 | 73 000 |
84 | Renault Megane | 22,5 | 89 000 |
84 | Ford Ka | 22,5 | 61 000 |
87 | Peugeot 407 | 22,7 | 94 000 |
88 | Peugeot 307 | 23,2 | 92 000 |
89 | BMW X5 | 23,4 | 121 000 |
90 | Opel Zafira | 23,5 | 101 000 |
91 | Nissan Primera | 23,9 | 98 000 |
92 | Alfa Romeo 147 | 24,4 | 87 000 |
93 | Renault Twingo | 24,6 | 69 000 |
94 | Chevrolet Matiz | 24,7 | 63 000 |
95 | Renault Clio | 25,3 | 76 000 |
95 | Alfa Romeo 156 | 25,3 | 101 000 |
97 | Mercedes M | 26,2 | 114 000 |
98 | Renault Kangoo | 26,6 | 93 000 |
99 | Ford Galaxy | 26,9 | 118 000 |
100 | VW Sharan | 28,0 | 119 000 |
100 | Seat Alhambra | 28,0 | 115 000 |
102 | Renault Laguna | 30,3 | 105 000 |
103 | Renault Espace | 31,2 | 108 000 |
104 | Fiat Stilo | 31,8 | 94 000 |
Grupa wiekowa 8-9 lat
Średni wskaźnik poważnych usterek 22,2 %
Średni wskaźnik drobnych usterek 29,8 %
Średni przebieg dla grupy 111 000 km
Najlepsi:
Lokata | Model | Udział aut z usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
1 | Porsche 911 | 6,9 | 77 000 |
2 | Toyota RAV-4 | 10,0 | 100 000 |
3 | Honda Jazz | 10,7 | 93 000 |
4 | Toyota Corolla | 12,5 | 101 000 |
5 | Toyota Yaris | 13,0 | 93 000 |
6 | Mazda MX-5 | 13,1 | 78 000 |
7 | Ford Fusion | 13,7 | 89 000 |
8 | VW Golf IV | 15,4 | 115 000 |
9 | Honda CR-V | 15,5 | 104 000 |
9 | Toyota Avensis | 15,5 | 125 000 |
11 | VW New Beetle | 15,9 | 99 000 |
12 | Audi A4 | 16,1 | 128 000 |
12 | Ford Fiesta | 16,1 | 89 000 |
14 | Mercedes SLK | 17,1 | 80 000 |
15 | Opel Agila | 17,2 | 80 000 |
16 | Mazda 323 | 17,7 | 97 000 |
17 | Audi A3 | 17,9 | 116 000 |
17 | Honda Accord | 17,9 | 106 000 |
17 | Citroen C5 | 17,9 | 125 000 |
20 | Audi A2 | 18,0 | 112 000 |
Najgorsi:
Lokata | Model | Udział aut z usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
66 | Hyundai Santa Fe | 26,2 | 118 000 |
67 | VW Touran | 26,4 | 113 000 |
68 | Peugeot 106 | 26,5 | 93 000 |
69 | Mercedes M | 26,8 | 135 000 |
70 | Peugeot 307 | 27,0 | 109 000 |
71 | Opel Zafira | 27,5 | 123 000 |
72 | Fiat Punto | 28,0 | 93 000 |
73 | Alfa Romeo 156 | 28,1 | 129 000 |
74 | Renault Clio | 28,2 | 95 000 |
75 | Renault Espace | 29,2 | 135 000 |
76 | Renault Kangoo | 29,6 | 118 000 |
77 | Renault Scenic | 30,2 | 106 000 |
78 | Mini | 30,7 | 90 000 |
78 | Alfa Romeo 147 | 30,7 | 110 000 |
78 | Ford Ka | 30,7 | 59 000 |
81 | Ford Galaxy | 32,7 | 139 000 |
82 | VW Sharan | 32,9 | 140 000 |
83 | Renault Laguna | 33,1 | 115 000 |
84 | Fiat Stilo | 33,7 | 103 000 |
85 | Seat Alhambra | 34,1 | 148 000 |
Grupa wiekowa 10-11 lat
Średni wskaźnik poważnych usterek 26,8 %
Średni wskaźnik drobnych usterek 32,6 %
Średni przebieg dla grupy 126 000 km
Najlepsi:
Lokata | Model | Udział aut z usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
1 | Porsche 911 | 9,5 | 90 000 |
2 | Toyota RAV-4 | 10,0 | 108 000 |
3 | Toyota Yaris | 16,8 | 110 000 |
4 | Toyota Avensis | 17,6 | 137 000 |
5 | Mazda MX-5 | 17,9 | 97 000 |
6 | Mercedes SLK | 18,1 | 92 000 |
6 | Toyota Corolla | 18,1 | 112 000 |
8 | Suzuki Vitara | 18,4 | 107 000 |
9 | Mercedes S | 20,7 | 149 000 |
10 | Honda Accord | 21,0 | 124 000 |
11 | Citroen Xantia | 21,1 | 147 000 |
12 | BMW Z3 | 21,6 | 88 000 |
12 | Audi TT | 21,6 | 109 000 |
14 | Mazda Premacy | 21,7 | 131 000 |
15 | VW Golf | 22.1 | 131 000 |
15 | Smart ForTwo | 22,1 | 86 000 |
17 | Audi A2 | 22,3 | 114 000 |
18 | Opel Agila | 22,4 | 91 000 |
18 | VW Polo | 22,4 | 107 000 |
20 | Nissan Almera | 22,5 | 115 000 |
Najgorsi:
Lokata | Model | Udział aut z usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
54 | Citroen Xsara | 29,9 | 127 000 |
55 | Renault Laguna | 30,0 | 135 000 |
56 | Audi A6 | 30,2 | 173 000 |
57 | Ford Fiesta | 30,4 | 91 000 |
57 | Peugeot 106 | 30,4 | 108 000 |
59 | Renault Scenic | 30,5 | 125 000 |
60 | Peugeot 206 | 31,1 | 114 000 |
61 | BMW 3 | 31,3 | 133 000 |
62 | Mercedes M | 31,4 | 144 000 |
63 | Opel Zafira | 31,6 | 140 000 |
63 | Mercedes E | 31,6 | 171 000 |
65 | VW Passat | 32,2 | 175 000 |
66 | Fiat Punto | 32,3 | 105 000 |
67 | Citroen Berlingo | 32,4 | 133 000 |
68 | Alfa Romeo 156 | 34,4 | 137 000 |
69 | Fiat Bravo/Brava | 36,0 | 120 000 |
70 | VW Sharan | 36,5 | 168 000 |
71 | Seat Alhambra | 36,7 | 172 000 |
72 | Ford Galaxy | 37,9 | 161 000 |
73 | Ford Ka | 38,9 | 57 000 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?