Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

B&N, czyli policyjna akcja na rzecz bezpieczeństwa

KWP zs. w Radomiu / Policja.pl
Wcześnie zapadający zmierzch, zmienne warunki atmosferyczne, a przy tym piesi ubrani w ciemną odzież lub nieoświetleni rowerzyści - to połączenie bardzo niebezpieczne nie tylko poza terenem zabudowanym. Efektem tego jest zwiększona liczba wypadków z ich udziałem.

„Bądź widoczny, bądź bezpieczny”, „Zabłyśnij na drodze”, „Załóż odblask”, „Bezpieczny senior” - to tylko niewielka część akcji prowadzonych przez policjantów ruchu drogowego garnizonu mazowieckiego policji, które ukierunkowane są na poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego.

O konieczności prowadzenia działań zapobiegawczych świadczą dane statystyczne. Od października 2016 do marca 2017 roku, na mazowieckich drogach w 222 wypadkach zginęło 27 pieszych, a aż 211 zostało rannych. W tym samym okresie w terenie niezabudowanym doszło do 67 wypadków z udziałem pieszych, w których śmierć poniosło 31 osób, a 39 zostało rannych. Widząc potrzebę przeciwdziałania tym niekorzystnym zjawiskom, policja podjęła szereg działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na drogach. 

fot. Policja.pl
fot. Policja.pl

Jednym z nich jest program profilaktyczny pn. „B&N, czyli B jak Bezpieczny i N jak Niechroniony”, służący poprawie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego w oparciu o edukację oraz wzrost świadomości uczestników ruchu drogowego. Jego główne założenie stanowi teza, że poprawa bezpieczeństwa na drogach będzie następować wprost proporcjonalne do wzrostu liczby świadomych uczestników ruchu drogowego.  Program jest traktowany jako długofalowe działanie realizowane przez Komendę Wojewódzką zs. w Radomiu. Wśród wielu partnerów programu znajdują się m.in.: Mazowiecka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego w Radomiu, Siedlcach, Ostrołęce, Ciechanowie i Płocku, Mazowiecki Kurator Oświaty czy też Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie, w tym wszystkie delegatury w subregionach, placówki oświatowe, samorządy terytorialne i inne podmioty.

W ramach programu, we współpracy z placówkami oświatowymi, tworzone są tzw. „Banki odblasków”. Powstały one z potrzeby redystrybucji odblasków, wcześniej już rozdanych. W ten sposób funkcjonariusze chcieli zmniejszyć „deficyt odblasków”, które po „wyjęciu z szafy” i umieszczeniu w banku odblasków otrzymają tzw. „drugie życie”.

Informacje o realizowanych działaniach są zamieszczane na specjalnie przygotowanych „Szkolnych tablicach BRD”. Założeniem jest, że tablice te umieszczane są w centralnym miejscu w szkole tak, aby mogli je widzieć nie tylko uczniowie, ale również osoby odwiedzające placówkę. Promocja tego typu działań ukierunkowana jest na używanie oraz dystrybucję materiałów odblaskowych, adresowana nie tylko do uczniów danej szkoły, ale przede wszystkim lokalnej społeczności.

Pierwsze tego typu działania miały swój początek we wrześniu 2016 roku, kiedy to w jednym dniu, o jednej godzinie ponad 6,5 tysiąca dzieci ze 140 mazowieckich przedszkoli i szkół wyszło na ulicę, w rejon przejść dla pieszych, by promować akcję. Tegoroczne działania realizowane były jednocześnie z działaniami „Bezpieczna droga do szkoły”, a uczestniczyło w nich już ponad 10 tys. dzieci.

Zobacz także: Citroën C3 w naszym teście

Video: materiał informacyjny marki Citroën

Jak sprawdza się Hyundai i30?

Nie mniej ważni, patrząc na bezpieczeństwo na drogach, są także rowerzyści. Musimy pamiętać, że każdy rowerzysta po zejściu z roweru staje się pieszym. Dlatego przez cały sezon rowerowy spotykaliśmy się z całymi rodzinami i promowaliśmy używanie kamizelek odblaskowych w ramach akcji „Co za jazda”. Za poprawę bezpieczeństwa na mazowieckich drogach odpowiedzialna jest nie tylko Policja, ale i inne instytucje, organizacje i partnerzy, z którymi współpracujemy. Wraz z nimi realizujemy założenia wielu kampanii, działań, akcji m.in.: „Bezpieczna Droga do szkoły”, „Kręci mnie bezpieczeństwo” itd.

Wśród realizowanych przez nas działań przez cały okres jesienno-zimowy, począwszy od października br., policjanci z naszego garnizonu realizują zadania wynikające z długofalowych działań prewencyjno-profilaktycznych pod nazwą „WIDOCZNY NA DRODZE – BEZPIECZNY PO ZMROKU”. Działania ukierunkowane są głównie na poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego polegające na egzekwowaniu obowiązku używania elementów odblaskowych przez pieszych oraz oświetlenia rowerów. Każda tego typu interwencja winna być zakończona wręczeniem elementu odblaskowego sprawcy wykroczenia, który przestaje być niewidocznym, a tym samym staje się bezpiecznym.

Tymczasem codzienne statystyki pokazują, jak wiele jest jeszcze do zrobienia dla poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a codzienna kreatywność musi podążać za nowościami technologicznymi oraz oczekiwaniami społecznymi, a żeby je spełnić, utworzyliśmy pocztę oraz profil na portalu społecznościowym Facebook (Fanpage) o nazwie „bezpieczny.niechroniony”. Jak dotąd, zostało opublikowanych 585 postów, które dotarły do prawie 360 tysięcy odbiorców, a wyświetlono je ponad 638 tysięcy razy.

Funkcjonariusze poprzez portale społecznościowe, lokalne i krajowe media promują modę na noszenie elementów odblaskowych oraz ideę partnerstwa na drodze. Mówią mniej o prawnych  konsekwencjach zdarzeń, a bardziej koncentrują się na potrzebie np. „dawaniu sobie szansy” poprzez  używanie odblasków i właściwe zachowanie na drodze.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty