Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Badanie kierowców. Blisko co czwarty przeprowadza to badanie rzadziej niż co 3 lata

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Pixabay.com Z badania przeprowadzonego dla Vision Express wynika, że 82 proc. uprawnionych do jazdy kierowców korzysta z samochodu co najmniej 4 razy w tygodniu. Alarmujący jest fakt, że 22 proc. osób prowadzących pojazd codziennie bada swój wzrok rzadziej niż raz na 3 lata. Trwająca kampania edukacyjna pod patronatem Instytutu Transportu Samochodowego ma na celu zwiększenie świadomości profilaktyki w zakresie badań wzroku nie tylko dla zdrowia, ale także dla bezpieczeństwa na drodze.

Natężenie ruchu widoczne gołym okiem

Jak wynika z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, tylko do września tego roku wydano prawie 250 tys. praw jazdy i zarejestrowano ponad 1 mln samochodów osobowych. Zatłoczone ulice i drogi stały się normą, jednak przy planowaniu czasu przejazdu nadal stanowią wyzwanie dla zmotoryzowanych. W trakcie prowadzenia pojazdu wzrok odgrywa kluczową rolę – szacuje się, że za jego pomocą kierowca odbiera nawet 90 proc. informacji. W każdej sekundzie podejmuje na ich podstawie decyzje, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo jego oraz innych uczestników ruchu drogowego. Pogorszenie w jakości widzenia znacząco ogranicza czas reakcji na zmieniającą się sytuację na drodze, dlatego tak ważne jest regularne badanie wzroku i dobór odpowiedniej korekcji.

Stan techniczny oczu

Z badania Vision Express wynika, że 44 proc. kierowców ma stwierdzoną wadę wzroku, 84 proc. z nich deklaruje, że ma z tego powodu zaleconą korekcję. Jednak niemalże co czwarty (24 proc.) nie stosuje przy prowadzeniu auta ani soczewek, ani okularów. To tak jakby posiadali opony odpowiednie na daną porę roku, ale trzymali je w garażu. Jednak o regularnych kontrolach jakości widzenia warto przypominać także kierowcom, u których nie została wcześniej stwierdzona wada wzroku. Aż 34 proc. z nich udaje się do specjalisty rzadziej niż raz na 3 lata. Podobnie jak z biegiem lat zmienia się stan techniczny pojazdu, tak zmianom ulega też kondycja naszych oczu.

Zobacz także: Używany Peugeot 607. Czy warto kupić?

Z czasem stan naszego wzroku ulega zmianie, dlatego zalecane są regularne badania, najlepiej raz w roku. Ma to tym większe znaczenie, że zazwyczaj pogorszenie widzenia następuje stopniowo, z tego powodu może pozostać niezauważone od razu przez samego kierowcę. Ważnym czynnikiem, wpływającym na bezpieczeństwo w trakcie jazdy, jest także osłabienie zdolności akomodacji soczewki oka. Wpływa ona na ostrość widzenia przedmiotów w różnej
odległości, np. tablicy rozdzielczej samochodu i oddalonych od pojazdu znaków drogowych – komentuje dr Robert Grabowski, Dyrektor Medyczny Vision Express.

Najczęstsze „usterki” wzroku

Wśród częstych dolegliwości oczu występujących podczas prowadzenia samochodu wymieniane są: zmęczenie oczu (23 proc.), łzawienie (14 proc.) oraz niewyraźne widzenie (11 proc.). Jednak najwięcej kierowców uskarża się na pogorszenie swojego widzenia po zmroku (27 proc.), a wśród osób z wadą wzroku odsetek ten wynosi aż 40 proc.



- Powyższe dane są o tyle niepokojące, że wielu z nich pomimo tego aktywnie uczestniczy w ruchu drogowym. Alarmujący jest także fakt, iż znaczna większość kierowców, pomimo obowiązkowej korekcji wzroku, nie stosuje się do tych zaleceń podczas jazdy samochodem. Należy pamiętać, iż tego rodzaju sytuacja ma swoje odzwierciedlenie w poziomie naszego bezpieczeństwa. Zaniedbania w kwestii wzroku mają bowiem realne przełożenie na bezpieczeństwo w ruchu drogowym – komentuje dr Ewa Odachowska, psycholog transportu z Instytutu Transportu Samochodowego.



W celu uniknięcia wyżej wspomnianych problemów ze wzrokiem warto zadbać przede wszystkim o odpowiednie wsparcie oczu szkłami korekcyjnymi, które zniwelują zmęczenie i ból oczu podczas jazdy. Eksperci zalecają stosowanie w tym celu dedykowanych kierowcom soczewek okularowych, wyposażonych w specjalne powłoki antyrefleksyjne, eliminujące rozbłyski i efekt halo, występujące w trakcie jazdy nocną. Ważny jest także odpoczynek. Jako pozytywny akcent warto przytoczyć wysoką świadomość Polaków w kwestii robienia przerw w trakcie dłuższej jazdy. Aż 74 proc. kierowców niezawodowych, odbywających podróże powyżej 6 godzin, deklaruje, że zatrzymuje się na odpoczynek częściej niż co 3 godziny.

Zobacz także: Renault Megane R.S. w naszym teście

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Kazimierz57 (gość)

    BARDZO POWAŻNIE PODCHODZĘ DO TEGO TEMATU !! Badam wzrok, systematycznie, co 2 lata. Wzrok ma się na stałym poziomie, jak przed 15 laty, zmieniłem okulary - szkła na nowe. p.s. Badam nie tylko wzrok ale wszystko co jest możliwe"" EKG + USG jamy brzusznej + krew do badania. Chcę wiedzieć czy jestem zdrów....Tak mam od 45 lat za kołem kierownicy. Jeśli nie?? Prawo jazdy odłożę do szuflady !!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości