Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Badanie obowiązkowe

Data publikacji: Autor: Maciej Krzywoszyński

Fot. Adam Warżawa: Auta z instalacją gazową muszą co roku być poddane badaniu w uprawnionej Stacji Kontroli Pojazdów. Ponadto w okresie trwania gwarancji na instalację LPG co 10 –15 tys. km przebiegu auta trzeba ją kontrolować w warsztacie, który ją Tańsze tankowanie, częstsze serwisowanie - to najkrótsze podsumowanie eksploatacji samochodu z instalacją LPG.

Jazda „na gazie” nadal jest znacznie tańsza, ale trzeba się przyzwyczaić do odwiedzania stacji diagnostycznych.

 

Minusy posiadania instalacji LPG widoczne są zwłaszcza w przypadku nowego auta, ale nie tylko. Zaraz po zamontowaniu instalacji musimy zarezerwować czas na nadprogramową wizytę w wydziale komunikacji. Tam na podstawie świadectwa homologacji wbiją nam do dowodu odpowiednią pieczątkę. Zadanie teoretycznie proste, ale nie w czasach masowego importu i Fot. Adam War¿awa: Auta z instalacj± gazow± musz± co roku byæ poddane badaniu w uprawnionej Stacji Kontroli Pojazdów. Ponadto w okresie trwania gwarancji na instalacjê LPG co 10 –15 tys. km przebiegu auta trzeba j± kontrolowaæ w warsztacie, który j± niekończących się kolejek do rejestracji. Na tym urzędowe obowiązki właściciela „zagazowanego” pojazdu się nie  kończą.

 

Nowe auto, czy to z silnikiem benzynowym czy diesla, na pierwszym przeglądzie technicznym stawić musi się po trzech latach, a następnie po kolejnych dwóch. Dopiero samochody starsze niż pięcioletnie muszą odwiedzać Stacje Kontroli Pojazdów co rok. Niestety mając samochód z instalacją LPG na badanie techniczne musimy stawić się raz do roku niezależnie od wieku pojazdu. Mało tego, co  roku będziemy mieli sprawdzaną nie tylko instalację gazową ale i cały samochód. Tak jakby opony czy hamulce zużywały się szybciej przy jeździe na gazie. Co bardzo ważne -  jadąc na badanie techniczne musimy zwrócić uwagę czy dana Stacja Kontroli Pojazdów ma uprawnienia i sprzęt do sprawdzenia instalacji gazowych. Jeśli już trafimy pod właściwy adres, za podwójne badanie musimy przygotować się na podwójny wydatek. Obecnie koszt standardowego badania diagnostycznego z wpisem do dowodu rejestracyjnego to 98 złotych, mając auto na gaz musimy doliczyć do tego kolejne 63 złote. Specjaliści sprawdzą przede wszystkim czy instalacja jest szczelna (do tego służą czujniki ew. specjalna pianka) oraz czy działa prawidłowo (za pomocą analizatora spalin). W przypadku wykrycia usterek diagnosta ma obowiązek zatrzymać dowód rejestracyjny i skierować samochód do naprawy w specjalistycznym serwisie montującym instalacje gazowe. Jeśli wszystko jest w porządku uzyskujemy wpis do dowodu rejestracyjnego i mamy spokój...na rok.

 

To jednak tylko część obowiązków serwisowych posiadacza samochodu z instalacją LPG. Montując nową instalację producent udziela zwykle 2-3 letniej gwarancji. Jest ona jednak obwarowana pewnymi wymogami, z których najważniejszy to regularny przegląd instalacji, zwykle co 10 czy 15 tys. km. Tego typu czynności wykonywane są w stacjach montujących instalacje autoryzowanych przez producentów. Rzadko zdarza się by, tego typu obsługa serwisowa była darmowa, najczęściej musimy przygotować się na wydatek rzędu 100-200 złotych. Biorąc pod uwagę fakt, że właściciele „zagazowanych” pojazdów notują roczne przebiegi rzędu 40-50 tys. km, serwisowanie instalacji gazowej może być nie tylko czasochłonne ale i kosztowne.

 

To oczywiście nie oznacza że „na gazie” nie opłaca się jeździć. Warto jednak te wszystkie elementy wziąć pod uwagę, by móc oszacować dodatkowe koszty eksploatacji pojazdu z instalacją LPG.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • kayenne1 (gość)

    A gdzie tyle kasują za przegląd LPG. Jeżdze Vectrą na BRC i za przeglądy płacę 40 zł, po 40 tys. 60 - z wymianą filtra.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości